سکته مغزی در نوزادان هم اتفاق می افتد/ هزینه‌های سنگین سکته مغزی در کشور

رييس انجمن سكته مغزى ايران گفت: ثبت بيمارى‌ها در كشور ما شناخته شده نیست و باید این امر به زودی عملیاتی شود.

هزینه‌های سنگین سکته مغزی در کشور/ ثبت بيمارى‌ها در كشور ما ناشناخته است
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بابک زمانى رييس انجمن سكته مغزى ايران در نشست خبری نهمین کنگره سالانه استروک (سکته مغزی) که ظهر امروز برگزار شد، در خصوص سابقه این انجمن گفت: انجمن سکته مغزی ایران حدود 10 سال قدمت دارد که تاکنون برنامه‌ها و فعالیت‌های علمی متعددی را انجام داده و هر ساله اقدام به برگزاری یک کنگره نموده است.

وی بیان کرد: انجمن سکته مغزی تصمیم گرفته فعالیت‌های خود را گسترش دهند و سازمان مردم نهادی برای سکته مغزی تأسیس کنند که امسال نیز در صدد هستیم تا از متخصصان در گروه‌‌هایی به جز مغز و اعصاب مانند تکنسین‌های آمبولانس، پرستاران، فیزیوتراپ، کار‌درمان و گفتار درمان‌ها بهره‌مند شویم.
 
زمانی با اشاره به ناشناخته بودن ثبت بيمارى‌ها در كشور گفت: از ابتداى امسال تلاش مى‌كنيم كه بيماران سكته مغزى در مركزى كه تحت درمان هستند ثبت شوند.

رییس انجمن سکته مغزی ایران در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه سن شیوع این بیماری چقدر است، تصریح کرد: قبلا تصور می شد که سکته مغزی تنها در افراد در سنین بالا اتفاق می‌افتد ولی اکنون این عارضه جزء شایع‌ترین بیماری‌ها حتی در گروه سنی 20 تا 40 سال است همچنین شیر‌خواران و نوزادان نیز امکان دارد به این بیماری دچار شوند ولی علائم بالینی در این گروه از افراد با بزرگسالان متفاوت است.

وی اظهار داشت: ما در صدد هستیم که آمار بیماران سکته مغزی به صورت آنلاین در بیمارستانی که پذیرش می‌شوند ثبت شود و سپس به شهر خود گزارش شوند، سکته مغزی منجر به مرگ و میر نمی‌شود ولی هزینه‌های زیادی را به دوش افراد متحمل می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه پیشگیری در سکته مغزی مانند سایر بیماری‌ها مقدم بر درمان است، افزود: آمارها در مورد هزينه‌هاى سكته مغزى نشان مى‌دهد كه ابعاد وسيعى دارد و يكى از جنبه‌هاى سكته مغزى همين هزينه‌ها است كه در دنيا مطرح شده است.

رييس انجمن سكته مغزى ايران بیان کرد: البته خيلى از سكته‌هاى مغزى كودكان به عنوان سكته مغزى شناخته نمى‌شود و اکنون آمار دقيقى در مورد شيوع سكته مغزى در كودكان و مرگ و مير وجود ندارد.

زمانی اظهار داشت: متأسفانه امروز شاهد هستیم که سیاست در حوزه پزشکی نیز وارد شده است و بخاطر روی کار آمدن ترامپ با وجود اینکه هزینه‌های لازم پرداخت شده بود و همکاران ما زحمات زیادی متقبل شده بودند دو نفر از پزشکان از آمریکا و یک نفر از هند در این کنگره حضور پیدا نمی‌کنند و تنها یک نفر از اساتید برجسته ایرانی مقیم آمریکا در این کنگره شرکت می‌کند.

وی در خصوص مطالب منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر روش‌های درمان سکته مغزی عنوان کرد: مردم باید برای آگاهی در مورد این عارضه تنها به سایت‌های رسمی مراجعه کنند و از نظر پزشک معالج و جامعه پزشکی مطلع شوند و از بازنشر مطالب این چنینی که صحت علمی ندارد و سبب فریب افکار عمومی می‌شود (مانند اینکه فردی که دچار سکته مغزی شده است را به انگشت این شخص ناخن بزنیم) خودداری کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار