درمان سکته مغزی در گرو ارجاع به موقع/ لزوم تجهیز بیمارستان‌ها با واحدهای توانبخشی

بهبود درمان بیماران سکته‌های مغزی بستگی زیادی به ارجاع به موقع و اقدام درمانی مناسب دارد و سیاست‌گذاران سلامت این مهم را توصیه می‌کنند.

مجتبی خا‌کپور متخصص مغز و اعصاب در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت؛ پیشگیری و پیش آگاهی از سکته‌های مغزی و آگاه‌سازی مردم باید در سرای محله‌ها، اماکن مذهبی، اماکن اجتماعی و تمام سطوح شهر مورد بحث و بررسی قرار گیرد، زیرا سکته مغزی از بیماری‌های شایع و تهدیدکننده سلامت عموم جامعه محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: دست پزشکان مغز و اعصاب زمانی برای درمان باز است که افراد در زمان طلایی یعنی قبل از چهار ساعت و نیم به پزشک معالج مراجعه کنند و با مشاهده علائمی نظیر عدم تقارن در صورت، اختلال تکلم، ضعف اندام‌ها، ناتوانی حرکتی و سایر عوارض با اورژانس 115 تماس بگیرند و به مراکز درمانی سطح شهر منتقل شوند.

خاکپور عنوان کرد: خوشبختانه تمام مراکز بیمارستانی به واحدهای توانبخشی مجهز هستند و بعد از فاز درمان سکته‌های مغزی، درمان‌های توانبخشی کمک شایانی به مبتلایان می‌کند.

وی اظهار داشت: نه تنها در مورد سکته‌های مغزی، که در مورد تمام بیماری‌ها ارجاع به موقع موجب تسریع روند درمان و کاهش عوارض در افراد می‌شود؛ موضوعی که نباید از دید هموطنان کشورمان مغفول بماند.

وی اضافه کرد: اصولا همه پزشکان و سیاست‌گذاران سلامت در درجه اول معتقد به پیشگیری هستند و به مردم توصیه می‌کنند که فاکتورهای خطر نظیر فشار خون بالا، کلسترول و چاقی را مد نظر قرار دهند زیرا این عوامل زمینه‌ساز سکته‌های قلبی و مغزی است و سکته‌های قلبی و مغزی از عوامل مرگ و میر جامعه امروز محسوب می‌شوند.

وی افزود: با توجه به آمار بالای سکته‌های قلبی و مغزی و مرگ ناشی از این بیماری ها خوشبختانه شاهد پیشرفت درمان بیماران سکته مغزی هستیم که شرط اول پیشرفت درمان اقدام درمانی به موقع در این گروه‌ها محسوب می‌شود.

وی در پایان یادآور شد: توانمندی علمی متخصصین مغز و اعصاب و تیم توانبخشی زمینه‌ساز کاهش عوارض و نجات افراد از سکته های مغزی است و امیدواریم با آگاه سازی از سوی رسانه‌ها و متولیان سلامت شاهد پیشگیری از بیماری‌های پرخطر در جامعه باشیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار