مهاباد؛

طرح مایه کوبی رایگان دام ها علیه تب برفکی در مهاباد

طرح مایه کوبی دامهای سنگین علیه دوبیماری لمپی اسکین وتب مالت درروستاهای مهاباد درحال اجراست

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ، معاون شبکه دامپزشکی شهرستان مهاباد با اشاره به اینکه طرح واکسینه کردن دامها به صورت رایگان انجام می شود خواستار همکاری دامداران با اکیپ های دامپزشکی شد وگفت: دامداران تنها به واکسیناسیون بسنده نکنند و درصورت ابتلای دامهایشان آنها را قرنطینه کنند.

آغاز افزود: از ابتدای امسال تاکنون 8 هزاررأس دام در شهرستان مهابادعلیه دوبیماری لمپی اسکین وتب مالت مایه کوبی شده است ، طرح مایه کوبی دام ها تا اواخراسفند ماه ادامه خواهد داشت.

دکترمهدوی عضو یکی از سه اکیپ اعزام شده به روستاها که در این مایه کوبی مشارکت دارد می گوید: تب برفکی یا «بیماری دهان و پا» یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو اهلی و اعضای خانواده گاوسانان می شود. این ویروس عامل بیماری در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شدید ایجاد می کند و متعاقبا تاول هایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می شود که ممکن است پاره شده و موجب لنگش حیوان شود.


این بیماری بسیار واگیردار است و قطرات آیروسل دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب گسترش بیماری می شود.

 
انتهای پیام/ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.