کرمان؛

بازار کرمان ؛ طولانی‌ترین راسته بازار ایران

راسته بازار کرمان از میدان ارگ شروع و به میدان مشتاقیه ختم می شود این بازار طولانی‌ترین راسته بازار ایران است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛ روحی معاون میراث فرهنگی ،اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری استان کرمان با اشاره به اینکه بازار بزرگ کرمان که در شهر کرمان واقع شده است، گفت: این بازار یکی از تاریخی ترین بناهای این شهر است و به روایتی طولانی ترین راسته بازار ایران به شمار می رود.

وی افزود: در مرکز شهر کرمان، از اطراف میدان مشتاقیه (شهدا) تا میدان ارگ، بازار شهر کرمان برای مبادلات کالا و خرید و فروش و عرضه محصولات گوناگون به صورت راسته بازارهای تخصصی فعال است.

روحی با بیان اینکه بازار کرمان که دوره های تاریخی بسیاری را پشت سر گذاشته، هم اکنون نیز شاهد تغییرات جدیدی است، خاطر نشان کرد: سبک معماری آن بسیار غنی و با ارزش بوده و راسته بازارهای شهر کرمان نسبت به بازارهای سایر شهرهای ایران طولانی تر است.

وی تصریح کرد: بازار کرمان که به بازار گنجعلیخان نیز شناخته می‌شود، یکی از مهمترین مراکز تاریخی و همچنین تجاری کرمان است به طوری که بیش از ۶۰ درصد آثار تاریخی این شهر را در خود جای داده است.

روحی یادآورشد: نمای گچبری در سقف این چهارسوق زیبا مربوط به حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ سال پیش است و هنوز در جای جای این سقف نقاشی های رنگ روغن قابل مشاهده است.

معاون میراث فرهنگی ،اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری استان کرمان گفت: بازار سرپوشیده کرمان دارای دو راسته اصلی است که همدیگر را به صورت دو خیابان متقاطع قطع کرده و در چهار راه خود چهار سوق را به وجود می‌آورد.

روحی افزود: بازار بزرگ کرمان از بازارهای متفاوت چون بازار گنجعلیخان، بازار اختیاری، بازار قیصریه زرگری، بازار مسگرها، بازار کفاش‌ ها، بازار کلاه مال‌ ها، بازار آهنگری، بازار عزیز، بازار عطاران، بازار مظفری، بازار قدمگاه، بازار قلعه محمود و بازار قلعه تشکیل شده است.

وی خاطر نشان کرد: از دیگر بخش‌ های بازار کرمان چهارسوق‌ هایی است که این بازار را به دیگر بازارهای فرعی ارتباط می‌دهد نظیر چهارسوق گنجعلیخان که محل تقاطع دو راسته بازار است و در گذشته این چهار سوق یکی از پر ترافیک ترین نقاط تجاری شهر کرمان بوده است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار