تشنگی در جوار آب / سرچشمه حیات رو به مرگ است

استان خوزستان باداشتن رودهای مهم از نعمت آب آشامیدنی محروم است و مردم این جلگه در گرمای بالای 50 درجه تشنه اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز؛ استرابون؛ جغرافی‌دان عهد باستان، خوزستان را از حاصلخیزترین جلگه‌های جهان می‌داند زیرا رودخانه‌های زیادی این دشت را سیراب می‌کرده و امکان کشاورزی و آبادانی را در این منطقه میسر می‌ساخته است.

خوزستان استانی است با رودهای مهمی چون کارون، زهره، دز، جراحی و کرخه که همچون رگ هایی پر آب به خاکش جان می دهند اما چه بر سر این رودها آمده که اکنون مردم جلگه خوزستان و بخصوص کلانشهر اهواز از داشتن جرعه ای آب زلال محرومند؟

فاضلاب یا آب؟

مردم شهر اهواز برای تهیه آب شیرین یا دستگاه تصفیه در خانه های خود دارند تا آب تصفیه شده را شیرین کند و یا مجبورند آب شیرین از موتور سوارانی که تعدادشان کم نیست تهیه نمایند.

فاضلاب یا آب؟

 البته باید دقت کرد آب شیرین را نباید آبی بهداشتی دانست بلکه این آب فقط شیرین است.

 معاون اجرایی و سخن گوی انجمن محیط زیست و منابع طبیعی استان  در گفتگو اختصاصی با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، در این باره گفت: علت اصلی آلودگی آب شرب اهواز کاهش حجم آب شیرین است که منشاء این مساله به انتقال آب کارون به سایر نقاط کشور برمی گردد و دیگر بر کسی پوشیده نیست که این انتقال در پوششی از مجوزهای به ظاهر قانونی به اسم تامین آب آشامیدنی صورت می گیرد در حالی که این آب برای توسعه صنایع آب بر و کشاورزی سنتی در کویر استفاده می شود.

قنواتی افزود: در دهه 50 حجم آب حدود 4هزار متر مکعب در ثانیه بوده اما در حال حاضر 300متر مکعب در ثانیه است که با توجه به افزایش جمعیت و سرریز فاضلاب های گوناگون به درون کارون حجم بالایی از این رقم فاضلاب است. و اگر از انتقال  بی رویه آب جلوگیری شود درصد بالایی از مشکلات آب شرب اهواز حل می شود.

فاضلاب های بی رحم زلالی کارون را کدر کردند

معاون اجرایی و سخن گوی انجمن محیط زیست و منابع طبیعی استان خوزستان بیان کرد: موارد بعدی که باعث آلودگی آب شده است ورود انواع  فاضلاب ها از جمله خانگی، صنعتی و کشاورزی به کارون است.

فاضلاب خانگی بدون هیچ تصفیه اولیه ای وارد رودخانه می شود، فاضلاب کشاورزی نیز حاوی سموم دفع آفات است که این سموم در تصفیه خانه ها از بین نمی رود بلکه ممکن است با زیاد شدن حجم آب رقیق تر به نظر برسد. این سموم حتی با تبخیر آب و ریزش‌های جوی از بین نمی‌رود و دوباره از طریق باران به رودخانه برمی‌گردد.

پساب های نیشکر نیز مهمترین پسابی که وارد کارون می شود.

فاضلاب های صنعتی حاوی مواد آلی، سموم، فلزات سنگین می باشد.

همچنین ورود فلزات سنگین به منابع آب و در نهایت آلودگی از طریق مصرف آب آلوده و زنجیره غذایی انسان وارد بدن انسان می‎شود که نتیجه آن ایجاد مسمومیت در انسان است.

فاضلاب 21 بیمارستان، مراکز درمانی و کلینیک ها نیز که ممکن است موادشیمیایی خطرناك، مواد دارویی و ایزوتوپ های رادیواکتیو وعوامل بیماریزا انگلی همچون سایر موارد  بدون داشتن سیستم تصفیه اولیه ای وارد آب کارون می شوند.

فرسودگی شبکه آب و فاضلاب نیز یکی دیگر از دلایل آلودگی است.

فاجعه ای به نام سد گتوند

قنواتی اظهار داشت: یک فاجعه دیگری نیز به نام سد گتوند وجود دارد که نه تنها باعث از بین رفتن سلامت رودخانه کارون بلکه ازبین برنده جلگه خوزستان خواهد بود ، سدی که حتی مردم ساکن منطقه از فاجعه ای که قرار بود رخ بدهد اطلاع داشتند و به مهندسان پروژه هشدار دادند اما فایده ای نداشت.

پروژه ای که معلوم نیست چه کسی مطالعات محیط زیستی اش را انجام داده و به تایید رسانده است.

 در حال حاضر آب شیرینی که پشت سد گتوند خانه کرده در کف آن نمک و آب به مرحله اشباع رسیده و جلگه بارور و حیات بخش خوزستان را تبدیل به شوره زار خواهد کرد.

ساختمان سازی یا مرداب سازی؟

معاون اجرایی و سخن گوی انجمن محیط زیست و منابع طبیعی استان خوزستان تصریح کرد: توسط شهرداری منطقه 3 در ساحل شرقی کارون مجاور تصفیه خانه آن منطقه در وسط رود  نخاله های ساختمانی را تخلیه و تثبیت کرده تا به ساختمان سازی در کارون کمک شود غافل از این که این امر باعث شده مردابی بوجود بیاید و لوله های تصفیه خانه آب مرداب را پمپاژ کرده و به خانه های مردم می برد.
 
متاسفانه اداره محیط زیست ضعیف است و کسی به صدایش گوش نمی دهد.
 
در هر پروژه ای یک بخش مطالعات محیط زیستی وجود دارد که بصورت صوری انجام می شود چراکه در حال حاضر ما با بحران آب مواجه هستیم اما سد کارون 2 در حال تجهیز است وعلاوه بر این که 9 روستا به زیر آب خواهند رفت آورد رودخانه تقریبا به صفر می رسد و همین کم شدن و خشکی ها باعث می شود حتی مرزهای آبی کشور نیز به خطر بیافتد.

با به خطر افتادن جلگه خوزستان نه تنها محیط زیست جنوب بلکه محیط زیست کل کشور به خطر می افتد پس بحران های پیش آمده ملی است و نیاز به همت ملی برای حل این مسائل وجود دارد.


گزارش از : الهام وادی

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.