ماجرای فدک از زبان یک کارشناس مسائل مذهبی

یک کارشناس مسائل مذهبی درباره ماجرای فدک توضیح می دهد.

مریم حاج عبد الباقی، کارشناس مسائل مذهبی در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به مسئله فیع در سوره حشر گفت: فیع اموالی است که بدون جنگ به دست مسلمانان می افتد و اختیارش به دست حکومت اسلامی و حاکم اسلامی است. حاکم اسلامی طبق تقسیمی که در آیه 7 سوره حشر شده آن را تقسیم می کند. در این سوره وارد شده است ما عفی الله علی رسوله من اهل القربی و لله و للرسول و ذی القربی و الیتامی و المساکین و ابن سبیل. شش گروه هستند که فیع به آنها تعلق می گیرد. حضرت رسول اکرم باید فیع را مطابق همین تقسیم الهی که شبیه تقسیم خمس است تقسیم کند. یک بخش به الله و بخش های دیگر به خاصه، یتیمان، مساکین و در راه ماندگان تعلق دارد.

وی افزود: آنچه تاریخ شیعی و منابع اهل سنت نقل می کنند پیامبر سرزمین بزرگ و حاصلخیز فدک را طبق آیه 7 سوره حشر تقسیم کردند و به ضرت زهرا ( س ) سپردند. درباره اینکه آیا فدک در زمان حسات پیامبر اکرم در اختیار حضرت فاطمه ( س ) بود یا حضرت فاطمه ( س ) اداره آن را موقتا به پیامبر سپردند اختلاف نظرهایی مشاهده می شود اما درباره اینکه این بخششی بوده است که از طرف پیامبر به حضرت فاطمه (س ) شد اختلافی وجود ندارد. جایی داریم که پیامبر درباره بخشیدن فدک تعلل کردند. آیه فات ذی القربی آمد. که باید حق ذی القربی را بدهید.بعد از آنکه زمین داده شد. پس از رحلت پیامبر وقایع سختی پیش آمد. 

این کارشناس مذهبی با اشاره به واقعه ثقیفه و برکنار ماندن حضرت علی (ع ) از حق خود در این واقعه بیان کرد: ناگهان حضرت فاطمه متوجه شدند بعد فوت پدر و محروم شدن جامعه از قطع وحی و حاکمیت عادل و معصوم به امیرالمومنین یک ضربه دیگر وترد شد. آن هم این که کارگرانی که در زمین فدک کارمی کردند.مرخص شدند و به عنوان اینکه پیامبر فرموده ما پیامبران درهم و دیناری به ارث نمی گذاریم و آنچه از ما می ماند زکات و صدقه است که باید در اختیار حکومت دینی قرار بگیرد و سرزمین فدک مصادره شد. حضرت فاطمه ( س ) اقدام کردند اول به ملاقات خصوصی با خلیفه اول مبادرت کردند در آن ملاقات خلیفه اول برحق بودن ادعایش را پذیرفت و حضرت سند فدک را پس گرفتند بعد در میانه راه سند از حضرت فاطمه ( س ) بازپس گرفته شد و قضیه به حالت اول خود بازگشت.

عبد الباقی ادامه داد: وقتی حضرت فاطمه ( س ) بازپس گیری فدک را دید خودشان را برای سخنرانی در مسجد آماده کردند که به نوعی افشاگری در ملا عام می شود اسمش را گذاشت،مبادرت کردند. ایشان مطمئن نبودند بتوانند فدک را پس بگیرند چون اگر می خواست این اتفاق بیفتد در همان ملاقات خصوصی افتاده بود. این ها حضرت فاطمه ( س ) و امیرالمومنین را می شناختند و از طبقه شان آگاه بودند.حضرت  فکرمی کردند شاید می شود فدک را بهانه ای برای اعتراض به سکوت مهاجر و انصار و خورده شدن حق امیرالمونین قرار دهند.نمی خواهم حق امیرالمونین بگویم بلکه حق مردم است. چون امیرالمومنین می گویند، حکومت برای من مثل آب عطسه بز بی ارزش و بی رنگ است.

وی با اشاره به مسئله اداره جامعه توسط معصوم و اجرای دین مطابق آنچه پیامبر عرضه کرده و نقشه راه بودن قرآن به عنوان دلیل اهمیت مسئله حق امیرالمومنین تصریح کرد: خود فدک پایگاه اقتصادی شیعه بود بنابراین علت اینکه روی ندادن فدک به حضرت زهرا ( س ) مسر هستند این است که اگر اینجا توانستند جا پای خود را محکم کنند، می توانند گام های دیگری را یکی پس از دیگری بردارند و تغییری در سنت پیامبر ایجاد کنند. و امیرالمومنین و طرفدارانشارن را از این پایگاه اقتصادی محکم محروم کنند. حضرت فاطمه (س) عالمانه و مانند انسانی که معلم باشد اول به حمد و ثنای خداوند می پردازد سپس فلسفه آفرینش جایگاه پیامبر در هستی و نقشی که پیامبر برای احیای مردمی که در جاهلیت به مرگ تریجی و خرافه گرفتار بودند اشاره می کند.بعد فلسفه احکام اشاره می کند و به مسئله فدک و امیرالمومنین می پردازد. 

این کارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: حضرت فاطمه در خطبه فدک یکبار رو به مهاجران می گوید این چه کاری است می کنید رو به خلیفه اول صحبت می کند راجع به اینکه  ارث حق هر مسلمانی است و تنها کسانی از ارث محروم هستند که قاتل، خلافکار یا کافر هستند بعد حضرت فاطمه می گوید من کدام این ها هستم. کدام مدرک آیه قران و استدلالی است که می گوید همه مسلمانها از خانواده شان ارث می برند و فاطمه زهرا ارث نمی برد و به اینکه فدک ملک او است استناد نمی کند چون آنها با نپذیرفتن شاهدهای حضرت زهرا ( س ) این مسئله را منتفی کرده بودند. بعد روی به انصار می گوید یادتان است چه جایگاهی داشتید و بازوی اسلام بودید. هرکاری را که پیامبر می خواست انجام می دادید. خالصانه و صادقانه ما را یاری می کردید حال چه شده که با وجود عده و عده ترسیدید و ارعابی برشما کردند که شما ساکت شدید.

عبدالباقی با اشاره به عذرخواهی انصار از حضرت فاطمه(س) بدون جبران مافات و نپذیرفتن عذرخواهی آنها توسط حضرت اظهار داشت: در مرحله آخر حضرت فاطمه ( س ) شکوه و شکایتی می کند. ایشان تقریبا جای جای خطبه فدک از آیات قرآن به جا و مناسب استفاده شده است. یعنی یک خطبه ای است که در عیت ایتکه سخنان حضرت نقش معرفت الهی دارد در عین حال حضرت زهرا یک زن تمام عیار در خانه است یک مبارز تمام عیار نیز است. و به طور کامل از اوضاع سیاسی و اجتماعی زمان خودش خبر دارد.به موقع خود، جانش را به خطر می اندازد برای اینکه حق را بیان کند. این جند بعدی بودن شخصیتشان و شجاعتشان برای ما یک درس است ما نیز همین مسیر را طی کنیم.یعنی به موقع خودش فعالیت سیاسی و اجتماعی داشته باشیم به موقع خودش فعالیت خانوادگی و سیاسی داشته باشیم.

وی افزود: فعالیت سیاسی و اجتماعی هیچ تضادی با حجاب و پوشش و حفظ حقوق خانواده نداردا. زن با وجود آنکه لطیف و ظریف است اما شجاعت لاغزمه را نیز در بزنگاه ها و دفاع از حق باید داشته باشد. بسیاری وقت ها ترس و جهل مانع زنانمان است. خطبه فدکح یک بیانیه است که ما متوجه شویم یک زن مسلمان باید فرزند زمان خود باشد و آگاهی از مطالب داشته باشد. برخی با افتخار می گویند ما اصلا در سیاست دخالت نمی کنیم و از مسائل سیاسی خبری نداریم. اگر قرار بود این کار خوب باشد حضرت فاطمه زهرا( س ) دخالت نمی کردند. جایی که لازم نیست انسان به کارهای معمول می پردازد . این علم حضرت اینجا اغینقدر عالی نمایش داده می شود ما هم باید در جهت ارتقای علمی خود گام برداریم و عقب نیفتیم.

این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به وجود گلایه در جمله ناراحت رفتم و ناراحت تر برگشتم حضرت زهرا ( س ) بیان کرد: تو کسی بودی که کسی یارای ایستادگی در برابر شمشیرت را نداشت مانند زنان خانه نشین شدی و اقدام به استیفای حقت نمی کنی؟ در همین هنگام صدای اذان می آمد. حضرت علی ( ع ) به حضرت فاطمه ( س ) می گوید می خواهی این صدا برقرار باشد.پس من وظیفه ام اینجا این است که سکوت کنم و درگیر نشوم. این مسئله شاید برای برخی منشا این شده باشد که این جملات وجود نداشته است. چون هر دو بزرگوار معصوم و واقف به امور بودند. اما من به دعوای میان موسی و هارون در قرآن بر سر گوساله پرست شدن مردم اشاره می کنم. در تورات تحریف شده هارون مسئول گوساله پرست شدن مردم است. پس موسی باید از هارون این سوال را بپرسد تا این ندا در تاریخ بماند که حضرت هارون کوتاهی نداشته است.

وی ادامه داد: حضرت زهرا ( س ) باید از حضرت علی ( ع ) درباره دلیل نگرفتن حقش بپرسد تا این ندا در تاریخ بماند که حضرت علی (ع ) به دلیل مسائل شخصی سکوت اختیار نکردند بلکه برای دفاع از حق و حقیقت و مبارزه با تفرقه و تشتت امت بوده است که این سکوت تلخ و صبر تلخ را کردند. مسئله وحدت اهمیت زیادی دارد. مسلمین باید یک دل و یک هدف در برابر دشمنان مشترکشان که تا بن دندان مسلح هستند باشیم و این مسئله وحدت نباید مانع این شود که مظلومیت حضرت زهرا ( س ) را به گوش همه مسلمانان نرسانیم. در واقع پنهان بودن قبر حضرت فاطمه ( س ) یک سوال است در جامعه ای که همه مسلمان هستند چرا باید قبر ایشان پنهان باشد. 

این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به بیان  از دنیا رفتن حضرت فاطمه ( س ) با حالت قهر از اصحاب ثقیفه در کتاب صحیح بخاری اظهار داشت: حضرت فاطمه ( س ) برای استیفای حق حضرت علی ( ع ) که یک حق شخصی نبود تا آنجا پیش رفتند که منجر به شهادتشان شد. از قول پیامبر اکرم ( ص ) داریم حضرت فاطمه ( س ) حوراء انسیه هستند. از سویی یک وجه بهشتی و ملکوتی بسیار پررنگ دارند. از سویی دیگر انسان هستند. از یک طرف بدن مادی و از طرفی خلقیاتی که دارند انگار حوری هستند. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار