وزارت علوم در هفته ای که گذشت؛

بهبود بازار فناوری داخلی/ بورسیه نخبگان در دانشگاه آزاد از سال آینده

رویدادهای هفته گذشته در حوزه وزارت علوم را می‌توانید در این بسته خبری دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ احداث سالن ورزشی یک میلیارد تومانی برای دانشجویان، بهبود بازار فناوری داخلی و بورسیه نخبگان در دانشگاه آزاد از سال آینده از جمله اخبار مهم وزارت علوم در هفته گذشته بوده است که در ادامه خلاصه‌ای از آنها را مشاهده می‌کنید.

احداث سالن ورزشی یک میلیارد تومانی برای دانشجویان 
حسین یوسفی خواه مدیر کل امور دانشجویی دانشگاه امیرکبیر گفت: در سال ۹۵ توانستیم دو خوابگاه به مجموعه خوابگاه‌های دانشگاه اضافه کنیم که یک خوابگاه پسرانه با ظرفیت ۲۴۰ نفر و یک خوابگاه دخترانه با مشارکت بنیاد قلمچی خریداری شد.

یوسفی‌خواه ادامه داد: برای اضافه شدن این دو خوابگاه ۴۰۰ میلیون تومان توسط دانشگاه برای آماده سازی و اسکان دانشجویان هزینه شده است.

وی با بیان اینکه تمامی خوابگاه‌ها بازسازی شد، گفت: توانستیم در این بازسازی‌ها و جابه‌جایی ها، افزایش ظرفیت داشته باشیم.

وی تصریح کرد: با افزایش ظرفیت‌هایی که صورت گرفت، یکی از خوابگاه‌های مجردی را به خوابگاه متاهلی با ظرفیت ۲۰۰ نفر تبدیل کردیم و شرایط اسکان دانشجویان در این دانشگاه بهبود یافته است.

یوسفی خواه در مورد شرایط تغذیه‌ای دانشجویان سال ۹۵ عنوان کرد: در سال ۹۵ آشپزخانه دانشگاه را به طور کلی بازسازی کردیم و همچنین تمامی آن‌ها تجهیز شد.

مدیر کل امور دانشجویی دانشگاه امیرکبیر یادآور شد: روند صنعتی سازی در طول سال ادامه پیدا کرد و در حال حاضر فضای آن بسیار مناسب و بهداشتی شده و تقریبا به یک آشپزخانه صنعتی نزدیک شده است که ۳۰ درصد از بهسازی آن باقی مانده است.

اختصاص ۱۱۰۰ میلیارد ریال برای پرداخت وام دکتری در سال ۹۶ 
ذوالفقار یزدان مهر رییس صندوق رفاه دانشجویان در اجلاس روسای دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری، ضمن تشریح برنامه‌های این صندوق در سال ۹۶ تاکید کرد: در بودجه سال آینده صندوق برای استمرار پرداخت وام ویژه دکتری مبلغ ۱۱۰۰ میلیارد ریال اختصاص داده ایم. 
 
وی ادامه داد: درصدد هستیم با برنامه‌ریزی و سازماندهی هوشمندانه و اقدام و عمل جهادگرانه تحت عنوان «میثاق کارکنان صندوق رفاه دانشجویان» بتوانیم این صندوق را خانه امید دانشجویان و دانشگاهیان بنامیم. 
 
رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: با تدوین دستورالعمل اعطای نشان «خدمت رفاه دانش» از سوی وزیر علوم برای فعالان ستادی و دانشگاهی عرصه خدمات رفاه دانشجویی از این پس این مهم برای خدمتگزاران این عرصه اجرایی می‌شود. 
 
وی با اشاره به عملکرد این صندوق در سال‌های ۹۴ و ۹۵ اظهار داشت: اقدامات اصلاحی، ساختاری و حرکت به سمت سازمان IT محور، تمرکز بر تقویت منابع مالی، جلب حمایت موثر نهادهای عمومی، مردمی و خیرین و اهتمام به ارائه تسهیلات هدفمند و موثر از جمله محورهای عملکردی صندوق رفاه دانشجویان در سال‌های ۹۴ و ۹۵ بود. 

بورسیه نخبگان در دانشگاه آزاد از سال آینده
علی اکبر ولایتی رییس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: کشور ما کشور ایمان و علم است و این مطلب به گواهی تاریخ بوده زیرا هیچ کشوری را من نمی‌شناسم که اشتیاق به ایمان و علم در آن زیاد باشد.
 
وی ادامه داد: بسیج نیز یک مجموعه مردمی برخواسته از مردم بوده و بدون آن که هزینه‌ای برای دولت داشته باشد مدافع دولت است و من باید بگویم که بسیج یکی از افتخارات این کشور محسوب می‌شود.
 
رییس هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: اگر بسیج نبود سال‌های اول انقلاب را با پیروزی پشت سر نمی‌گذاشتیم و بسیج در هر زمینه وارد عرصه شده و بدون هیچ چشم داشتی به کمک مردم آمده و بسیاری از کارها را انجام می‌دهد. 
 
ولایتی ادامه داد: دانشگاه آزاد نیز بر خواسته از نیاز مردم بوده و امروزه به این نیازها پاسخ می‌دهد، دانشگاه آزاد یک دانشگاه دولتی نبوده و ملک خصوصی کسی محسوب نمی‌شود و این دانشگاه متعلق به نظام و مردم است.

 تداوم توسعه تمدن اسلامی منوط به پیشرفت علم و فناوری
حمید میر‌زاده رییس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بنابر تاکیدات ارزشمند رهبری در حوزه علم و فناوری، دانشگاه آزاد اسلامی اقدامات و برنامه‌ریزی‌های خوبی در راستای علم و فناوری، پژوهش و کار‌آفرینی کرده و دانشمندان ایرانی به این نتیجه رسیده‌اند که در سایه حکیمانه رهبر انقلاب به آن جایگاه شایسته علمی در کشور دست می‌یابند و این حرکت آغاز تمدن نوین اسلامی بوده که در سایه علم و فناوری شکل گرفته است.

وی بیان کرد: دانشگاه آزاد مشارکت بالایی در تولید علم داشته است و مرحوم آیت الله هاشمی با تأیید امام را‌حل دانشگاه بزرگ آزاد را تأسیس کرد که امروز از میان 12 میلیون فارغ‌التحصیل، 6 میلیون دانش آموخته در دانشگاه‌های آزاد اسلامی سراسر کشور هستند که این دانشگاه در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی فارغ‌التحصیلانش فعالیت خوبی برای رشد و شکوفایی کشور می‌کنند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: رتبه دانشگاه آزاد در جهت تولید علم 158 است و در حدود 40 واحد دانشگاهی در این رتبه مشارکت فعال دارند.

مقررات گذاری در حوزه فناوری نرم تصویب شد
منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشورگفت:جلسات ستاد راهبری نقشه علمی کشور در سال ۹۵ به لحاظ کیفی پربار بوده است، پیشبرد بخش مهمی از سند ملی نوآوری و محصولات فرهنگی و فناوری نرم از آن جمله است. 
 
وی با اشاره به تصویب ۶ راهبرد مربوط به محصولات فرهنگی و فناوری‌های نرم در جلسه گذشته ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور تصریح کرد: در این نشست نیز ۲ راهبرد کلان هفت و هشت مربوط به این سند به تصویب اعضاء رسید. 
 
دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ضمن تشریح راهبرد هفتم سند محصولات فرهنگی و فناوری های نرم، بهبود فضای بازار مصرف صنایع و محصولات فرهنگی بومی و فناوری‌های نرم داخلی را از جمله اهداف آن ذکر کرد. 
 
کبگانیان با اشاره به اینکه ضعف بازار بومی در حوزه های مختلف از جمله اسباب بازی، نرم افزار و سایر فناوری‌های نرم یکی از آسیب‌های فعلی در حوزه صنایع و محصولات فرهنگی است، گفت: متاسفانه در حال حاضر این بازار میل به محصولات خارجی دارد.

انتشار کلید اولیه سوالات آزمون دکتری
حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش کشور گفت:بر اساس برنامه زمانی انجام شده کلید اولیه تصحیح سوالات آزمون اختصاصی و عمومی آزمون ورودی دوره دکترای نیمه متمرکز سال 96 از بعدازظهر امروز چهارشنبه 11 اسفند ماه 95 بر روی سایت سنجش و آموزش کشور قرار می‌گیرد.

وی بیان کرد: کلیه سوالات آزمون اختصاصی و همچنین آزمون عمومی داوطلبان در گروه‌های آموزشی هفت‌گانه علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی، هنر، دامپزشکی و زبان این آزمون نیز از بعدازظهر روز شنبه هفتم اسفند ماه بر روی سایت سازمان سنجش قرار گرفته است.

مشاور عالی سازمان سنجش تصریح کرد: داوطلبان می‌توانند هر گونه مطلبی در خصوص سوالات و کلید آزمون دکترا از فردا پنج‌شنبه 12 اسفند ماه 95 لغایت دوشنبه 16 اسفند 95 منحصرا از طریق سیستم پاسخگویی الکتریکی به سازمان سنجش و آموزش کشور ارسال کنند.

توضیحات رئیس دانشگاههای غیرانتفاعی در خصوص لغو مجوز «پژوهشگاه شاخص پژوه»
علی آهون منش رئیس اتحادیه موسسات و دانشگاههای غیر انتفاعی گفت:این موسسه آموزشی از مجوز اخذ شده وزارت علوم تخطی کرده و تعداد زیادی دانشجو در مقطع دکترا و کارشناسی ارشد پذیرش کرده است.

وی بیان کرد: پژوهشگاه شاخص پژوه از مجوزش سوء استفاده کرده و در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا تعداد زیادی دانشجو به نام دانشگاه اصفهان جذب کرده است و به همین دلیل نه تنها وزارت علوم بلکه دانشگاه اصفهان نیز به مدت 2 سال متوالی است که از این موسسه شکایت کرده‌اند تا از طریق قانون به حقوقشان رسیدگی شود.

رئیس اتحادیه موسسات و دانشگاههای غیر انتفاعی ادامه داد: مجوز وزارت علوم به این پژوهشگاه تنها برای جذب 35 دانشجو در مقطع دکترا بوده در حالی که این موسسه در حدود 500 نفر را در مقطع دکترا و کارشناسی ارشد پذیرش کرده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.