دامغان؛

توزیع 48هزار نهال در دامغان

قریب به 48 هزار اصله نهال به مناسبت هفته منابع طبیعی در استان توزیع می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از دامغان؛ احمد علی بهاور رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دامغان گفت: مردم دامغان می توانند با مراجعه به منابع طبیعی نهال های درخت کاج تهران، زبان گنجشک، اقاقیا، تبریزی، سنجد، آسماندار، سرو خمره ای، ابریشم مصری، ارغوان، سرو شیراز و توت را دریافت کنند.

احمد علی بهاور بایادآوری اینکه دامغان از  ۷۳۸ هزار و ۱۶ هکتار مرتع، ۸۰ هزار و ۳۰۳ هکتار جنگل، ۶۷۱ هزارو ۳۷۳ هکتار بیابان و کویر، یک میلیون و ۴۸۷ هزارو ۱۱۷ هکتار عرصه های منابع طبیعی و ۷۴۴ هزارو ۷۶۵ هکتار عرصه های آبخیزداری تشکیل شده است، افزود: همچنین این شهرستان با دارا بودن یک میلیون و ۵۴۴ هزارو ۶۷۳ هکتار مساحت، یک میلیون و ۴۸۷ هزارو ۱۱۸ هکتار منابع ملی، ۳۰ هزارو ۹۴۴ هکتار اراضی قابل کشت، یازده هزارو ۶۷۲ هکتار اراضی زراعی، چهارده هزارو ۴۷۵ هکتار اراضی باغی و ۲۹ هزارو ۹۰۹ هکتار اراضی مسکونی، صنعتی و ... اهمیت ویژه ای در سطح استان سمنان دارد.

وی با بیان اینکه یک هزارو ۱۴۵ بهره بردار از مراتع شهرستان بهره برداری می کنند، اظهار داشت: هم اکنون ۱۴۴ هزارو ۲۵۶ واحد دامی در سامانه های عرفی از مراتع شهرستان دامغان بهره برداری می کنند.  

بهاور در پاسخ به سوال در خصوص میزان طرح های مرتعداری در دامغان، از اجرا و نظارت بر این طرح ها در سطح ۲۵۰ هزار هکتار، اجرای مدیریت چرا در سطح ۴۵۰ هزار هکتار در جنوب و شمال شهرستان، خبر داد و گفت: اجرای ممیزی مراتع در سطح ۳۰ هزار هکتار، احداث آبشخور به تعداد ۱۱دستگاه، کاشت محصولات فرعی و احیاء عرصه های مرتعی به میزان ۱۵ هکتار از مهمترین اقدامات و فعالیت های واحد مرتع اداره منابع طبیعی شهرستان در سال جاری است.  

وی افزود: نظر به اینکه حدود نیمی از وسعت دامغان را بیابان و کویر تشکیل می دهد، لذا در طول چهار دهه فعالیت های تثبیت شن و بیابانزدایی به عنوان یک اقدام اساسی و زیر بنایی در راستای حفاظت از مراکز زیستی، صنعتی، کشاورزی، تاسیسات، راه ها و سایر مراکز زیر بنایی به عنوان اقدامات بستر ساز و پیش نیاز و اجرای اغلب برنامه های عمرانی و توسعه در سطح ۵۸ هزارو ۲۰۰ هکتار به اجرا در آمده و هم اکنون نیز با اجرای طرح تعمیم ترسیب کربن این طرح در سطح ۵۳ هزار هکتار از اراضی جنوب شهرستان و با مشارکت مردم به عنوان پروژه های اولویت دار در حال اجرا است.  

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دامغان از تشکیل ۳۷ فقره پرونده واگذاری معدن طی سال جاری خبرداد و تصریح کرد: این اداره برای هشت فقره برداشت شن و ماسه و خاک رس در سطح این شهرستان پرونده تشکیل داده و همچنین تاکنون در راستای اجرای ماده ۳۹ از سوی واحد ممیزی و امور زمین، ۱۶ فقره سند صادر شده است.

بهاور درباره دیگر طرح های منابع طبیعی گفت:  برگزاری دوره های آموزشی بهره برداران و چهره به چهره به تعداد ۵۰۰ نفر در شهر دیباج و دو هزارو ۶۰۰ نفر همیار طبیعت از مهمترین برنامه ها و فعالیت های واحد آموزش و ترویج این اداره بوده است. 

انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار