در صد و نهمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه مطرح شد؛

داشتن یا نداشتن پرونده قضایی ملاک تشخیص صلاحیت نیست/ تشکیل دادسرای ویژه جرایم منابع طبیعی در تهران/ انصراف 328 نفر از حق قصاص+فیلم

سخنگوی قوه قضاییه گفت: دولت و مجلس در اجرای طرح کادستر به قوه قضاییه کمک کنند تا مشکلات ایجاد شده حل شود.

دولت و مجلس در اجرای طرح کاداستر به قوه قضاییه کمک کنند
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه در صد و نهمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه که امروز(یکشنبه) برگزار شد، با تبریک روز درخت کاری و آغاز هفته منابع طبیعی، اظهار داشت: همان گونه که رهبری به درختکاری تاکید داشتند همه ما و مسئولان باید نسبت به نگهداری منابع طبیعی کوشا باشیم تا همه بتوانند در محیط مناسب زندگی کنند.
 
وی افزود: در برخی از استانها اتفاق می  افتد که درد آور است چه جا هایی که آب آلوده می شود و چه جاهایی که می توان از آلودگی آب و هوا و انتشار ریز گردها جلوگیری کرد.
 
معاون اول قوه قضاییه گفت:دولت در هفته های اخیر در خوزستان تلاش های زیادی کرد و ای کاش زود تر تلاش می کرد تا در خوزستان این اتفاقات رخ نمی داد. توقع مردم این است که دولت کارهایی در تراز مردم انجام دهد.
 
سخنگوی دستگاه قضا با تأکید بر اینکه قوه قضاییه در جهت جلوگیری از تخریب منابع طبیعی با متخلفان برخورد می کند، افزود: به همین منظور دادسرایی در رابطه با جلوگیری از تخریب منابع طبیعی در تهران تشکیل شده و به پرونده های مربوطه به تخریب منابع طبیعی به صورت تخصصی رسیدگی می کند امیدواریم در شهر های بزرگ هم دادسرای های تخصصی ایجاد شود.
 
وی ادامه داد: دولت و مجلس عنایت کنند بودجه لازم برای اجرای طرح کادستر که باید اختصاص پیدا می کند پرداخت شود و به قوه قضاییه در اجرای این طرح کمک کنند که اگر این طرح کامل اجرا شود یقینا در جهت جلوگیری از تصرفاتی که رخ می دهد کمک می کند و مشکلات حل می شود و قطعا به نفع مردم خواهد بود.
 
 * 328 نفر از حق قصاص انصراف دادند

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه مردم از راه‌های زیادی می‌توانند با قوه قضاییه ارتباط برقرار کنند، که یکی از این راه‌ها وب و تماس تلفنی است، گفت: در بهمن ماه امسال حدود 200 هزار تماس تلفنی به قوه قضاییه گرفته شده است که بیش از 80 هزار مورد آن در خصوص مشاوره‌های قضایی بود.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: در این تماس‌های عددی حدود هزار و 300 مورد پیشنهاد و انتقاد وجود داشت که بسیار مفید و مؤثر خواهد بود و ما از این پیشنهادات و انتقادات نهایت استفاده را خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: تا اسفند ماه امسال 28 نفر از کسانی که حق قصاص داشتند از حق خود انصراف دادند و کسی که باید قصاص می‌شد نجات پیدا کرد همچنین از ابتدای امسال تا پایان بهمن ماه 328 مورد نیز صرف نظر از قصاص اعلام شد و ما نیز توصیه می‌کنیم این کار صورت بگیرد زیرا این امر در دین اسلام سفارش شده است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به پرونده‌های در حال پیگیری‌ قوه قضاییه گفت: هم اکنون همکاران من در حال پیگیری پرونده‌هایی چون پدیده شاندیز، نگین غرب و تعاونی‌هایی هستند که شاکیان بسیار زیاد دارند و سعی قوه قضاییه بر آن است تا این پرونده‌ها هر چه زودتر به سرانجام برسد.

*نامه احمدی نژاد به ترامپ بحث قضایی ندارد

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص نامه احمدی نژاد به ترامپ و اینکه آیا خلاف امنیت ملی نیست؟ گفت: سران آمریکا طبق گفته رهبر معظم انقلاب به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند و برای همیشه دشمن ما خواهند بود. این موضوع بحثی امنیتی است و هیچ ربطی به قوه قضاییه ندارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه سازمان بازرسی کل کشور گزارشی از شرکت مترو ارسال کرده است در این خصوص که، از 4 هزار و 200 پرسنل شرکت مترو 3 هزار نفر آن‌ها منصوب به افراد خاص هستند و حقوق 8 تا 9 میلیون تومانی دریافت می‌کنند. آیا قوه قضائیه به این پرونده رسیدگی می‌کند، گفت‌: سازمان بازرسی کل کشور همواره و طبق برنامه در طول سال از همه دستگاه‌های اجرایی که صلاحیت بازرسی از آن‌ها را دارد، بازرسی می‌کند و در صورت وجود تخلف آن را به مسئولان عالی دستگاه‌ها گزارش می‌کنند تا رسیدگی شود.

*احمد منتظری با وساطت مراجع آزاد شد

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در خصوص دلیل تعلیق حکم احمد منتظری گفت: ظاهرا یکی از مراجع قم وساطت کردند و آن فرد هم تعهدی داده و الان هم این فرد از زندان مرخص شده است اما از جزییات اطلاعی ندارم.

 *یاسین رامین با تودیع قرار وثیقه آزاد شد

وی در خصوص آزادی یاسین رامین گفت: این فرد با تودیع قرار وثیقه بعد از 5 ماه بازداشت، آزاد شده است. ابتدا قرار وثیقه بالاتر بوده اما با توضیحاتی که دادند و بررسی هایی که صورت گرفته قرار وثیقه تخفیف پیدا کرده و توانسته تامین کند.

 *٩٩ درصد سپرده گذاران پرونده ثامن الحجج تعیین تکلیف شدند

معاون اول قوه قضاییه در خصوص آخرین وضعیت پرونده ثامن الحجج گفت: هیئت تسویه تشکیل شده، بیش از ٩٩ درصد سپرده گذاران تعیین تکلیف شدند، یک درصد باقیمانده بیشترین پول را داشته اند که برنامه ریزی و تلاش مضاعف است که مردم هرچه زودتر به پول خود برسند و این ٣ هزار میلیارد باقیمانده هم پرداخت شود.

وی گفت: در این پرونده‌ها با دو مشکل مواجه هستیم یکی بحث کارشناسی اموال است و دیگری رکود بازار که از بازپرداخت اموال جلوگیری می‌کند امیدواریم دولت تلاش جدی کند تا رکود موجود در بازار از بین برود.

 
*داشتن یا نداشتن پرونده قضایی ملاک تشخیص صلاحیت نیست
 
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر اینکه بقایی در اظهارات اخیر خود از رهبر معظم انقلاب به خاطر صدور دستور آزادی تشکر کردند و اینکه آیا نوع اتهامات این فرد مشخص است یا خیر، زیرا می‌تواند در تصمیم‌گیری شورای نگهبان موثر باشد، اظهار کرد: همانطور که بارها گفته‌ام درباره اظهارنظر در خصوص کسانی که هنوز حکم‌شان صادر و نهایی نشده معذوریت قانونی داریم.

وی تصریح کرد: این پرونده هنوز مفتوح است و قرار یا حکم نهایی صادر نشده است.

سخنگوی قوه قضاییه درباره تشخیص صلاحیت برای ریاست جمهوری اضافه کرد: تشخیص صلاحیت از ناحیه شورای نگهبان و هیئت‌های اجرایی الزاما به داشتن یا نداشتن پرونده مربوط نیست زیرا ممکن است کسی پرونده داشته باشد و صلاحیتش هم تایید شود و عکس این مسئله هم ممکن است یا امکان دارد.

وی تصریح کرد: به عبارت دیگر داشتن یا نداشتن پرونده مفتوح یا غیرمفتوح الزاما باعث احراز یا رد صلاحیت افراد نمی‌شود البته مواردی هم وجود دارد که این مسئله تاثیرگذار است اما الزامی نیست.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره صدور دستور آزادی بقایی از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: این موضوع را از خود این فرد بپرسید.

*حکم زنجانی در حال اجرا است/ حکم دو هم دست زنجانی در دیوان عالی کشور نقض شد

وی با اشاره به آخرین وضعیت پرونده دانیال‌زاده و شرکا گفت: این پرونده در مرحله دادسرا است و قرار نهایی صادر نشده است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره شکایت رئیس دولت اصلاحات از سردار نقدی نیز گفت: اطلاعات درباره این پرونده همان مسائلی است که در جلسات قبلی گفتم و اطلاع جدیدی ندارم.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در مورد حکم اعدام بابک زنجانی اظهار داشت: حکم زنجانی در حال اجرا است و تغییری در کار نیست. تلاش بر آن است که اموال از وی باز پس گرفته شود. همچنین دو نفر از محکومان به اعدام که همراه زنجانی بودند حکمشان در دیوان عالی کشور نقض شد و یکی از هم دستان وی که خارج از کشور بود با کمک ناجا و اینترپل به کشور بازگشت.

*صدور کیفرخواست برای یک عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به بازداشت یکی از اعضای تیم هسته‌ای با نام مخفف د.ر گفت: این فرد مدتی تحت تعقیب بود و دستگیر شد و برای پرونده‌اش قرار صادر شد که دادگاه در مورد آن تصمیم می‌گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای ضمن اشاره به آخرین وضعیت ساختمان پلاسکو ادامه داد: هیأت تشکیل شورا برای رسیدگی به این پرونده باید نظر نهایی خود را بدهد و دستگاه قضا نیز اظهار نظر نهایی را می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر عملکرد دستگاه قضا در برخورد با مفاسد گفت: من پاسخ این سوال را به مردم واگذار می‌کنم. ما با فسادهای زیادی برخورد کردیم و با توان فراوان در مقابل همه فسادها همچون اختلاف‌ها، ارتعاشات و کلاهبرداری ها بدون در نظر گرفتن حریم امنی برای خواص برخورد کردیم. امروز می‌بینیم که تریبون‌های زیادی علیه قوه قضاییه فعالیت‌ می‌کننند که به دلیل همین برخورد منصفانه دستگاه قضا با مفسدان است. مجرمان نمی‌توانند با بزک کردن فساد خود از قانون فرار کنند.

معاون اول قوه قضائیه گفت: متاسفانه یکی از مدیران وابسته به دولت در شیراز که خود حقوقدان است بیان کرده که از حاکمیت قانونمند در کشور خبری نیست. امیدواریم این حرف درست نباشد که اگر درست باشد جفا است و چه بسا در مواردی جرم محسوب می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه رئیس قوه قضاییه در جلسه اخیر مسئولان عالی قضایی گفته است استفاده از رسانه‌های غربی در جریان انتخابات جرم محسوب می‌شود، مصادیق آن چیست؟ بیان داشت: استفاده ابزاری از رسانه‌های غربی جرم است، چه بسا استفاده از پول ضد انقلاب هم جرم محسوب می‌شود. همچنین در مواردی استفاده از مطالب ضد انقلاب جرم است که اگر خلاف امنیت عموم باشد جرم آن بیشتر است.

*ماجرای هیپنوتیزم محسنی‌اژه‌ای توسط عامل قطب‌زاده در زندان

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه اخیرا شبکه‌های مجازی اعلام کرده‌اند شما با جنگیر معروف به نام غفاری ارتباط دارید گفت: بنده با هیچ جنگیری ارتباط ندارم. فقط اسم غفاری را شنیده‌ام آن هم زمانی که بازداشت شد. حتی اگر از نزدیک وی را ببینم نمی‌شناسم و اصلا به این مطالب اعتقاد ندارم.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: از قبل از انقلاب تا 12 سال پیش به دلیل کنجکاوی در مورد هیپنوتیزم یک بار با دکتر ریاضی که در زمان کودتای قطبی‌زاده بازداشت شده بود ملاقات کردم .

وی افزود: ریاضی ادعا می‌کرد که می‌تواند از داخل زندان اوین هواپیماهای عراق را در آسمان متوقف کند و مکرر نامه‌هایی در این رابطه ارسال می‌کرد که شهید لاجوردی از من درخواست کرد که به نامه‌های این فرد رسیدگی کنم. به همین دلیل وی را احضار کردم . وی ادعا می‌کرد که می‌تواند ناوگان جنگی عراق را متوقف کند که بنده به وی گفتم کار راحت‌تر این است که شما در زندان اوین را باز کنید و از آن خارج شوید ما هم در این صورت با شما کاری نداریم و می‌توانید بروید که وی گفت: من چیزی که در ارتباط با خودم باشد را نمی‌توانم انجام دهم.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای ادامه داد:‌ متاسفانه جریان‌های نوظهور با نام عرفان در کشور گسترش پیدا کرده و اخیرا پرونده‌ای در این رابطه تشکیل شده که فردی با ادعای اینکه می‌تواند زندگی افراد را تغییر دهد تعداد زیادی را سرکیسه کرده و شکایت‌های زیادی از طرف مردم به خصوص نسوان به دادگاه ارسال شده است و اتهام این فرد فساد فی‌الارض است.

وی افزود: از مردم می‌خواهم دنبال این افراد راه نیافتند زیرا در ابتدا این سودجویان به عنوان درمان روحی شروع به کار می‌کنند و بعد بلاهای زیادی را سر افراد می‌آورند که هم جرم است و هم گناه و به همین دلیل خانواده‌های زیادی متلاشی شده است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: متاسفانه در جریان این گونه پرونده‌ها افراد گرفتار مسائلی می‌شوند که حتی نمی‌توان آن‌ها را بازگو کرد. یکی از بازپرس‌های این پرونده می‌گوید افراد گول خورده فیلم‌هایی از خودشان تهیه کرده‌اند که شرم آور است.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در برنامه پنجم توسعه قوه قضاییه ملزم به انتشار آرای محاکم به صورت آنلاین شده است که البته این سامانه تهیه شده اما آن چنان که قانون گفته است جامع نیست، علت این موضوع چیست، گفت: یکی از عوامل اصلی نبود بودجه است بسیاری از اقداماتی که می‌خواهیم انجام دهیم به دلیل نبود بودجه نمی‌توانیم. البته همه احکام دستگاه‌ قضایی را به دلیل محرمانه بودن نمی‌توان در سامانه به صورت آنلاین قرار داد و نیاز به پالایش دارد.

وی افزود: ‌مرکزی در معاونت آموزشی قوه قضاییه ایجاد شده که احکام پرونده‌ها را مورد بررسی اساتید قرار می‌دهد و آن‌ها را تحلیل می‌کند اما مشکل بزرگ نبود بودجه و نیروی انسانی است. امیدواریم دولت و مجلس کمک کنند که بتوانیم به حداقل امکانات برسیم.

*هنوز قرار نهایی 4 متهم بانک سرمایه صادر نشده است

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه امروز مدیر عامل بانک سرمایه اعلام کرده است بدهکاران این بانک تا ساعت 4 امروز فرصت دارند که معوقات خود را پرداخت کنند گفت: در این رابطه اطلاعی ندارم. هنوز قرار نهایی در مورد متهمان این پرونده صادر نشده و برخی از متهمان با قرار آزاد هستند و پرونده در مرحله دادسرا است. البته برخی از بدهکاران این بانک خودشان درخواست کرده‌اند که می‌خواهند معوقات خود را پرداخت کنند که بازپرس از آن استقبال کرد.

*گزارشی درباره دو تابعیتی ها از سوی دولت به قوه قضاییه ارسال نشده است

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در رابطه با دو تابعیتی‌ها گفت:‌ به تازگی فرد دو تابعیتی دستگیر شده که دارای تابعیت آمریکایی ایرانی است و سر بسیاری از افراد به بهانه اینکه می‌تواند برای آن‌ها در آمریکا اقامت بگیرد، کلاه گذاشته است و مبلغ 10 میلیارد تومان را از این افراد گرفته است. این فرد در حال حاضر بازداشت است.

وی درباره پاسخ دولت به نامه دادستانی در رابطه با دو تابعیتی‌ها گفت: هنوز گزارشی در این خصوص به قوه قضاییه ارسال نشده است.

سخنگوى دستگاه قضا با اشاره به پرونده دانشجويان بورسيه ادامه داد: اين پرونده در دادگسترى مفتوح است و قرار شده تا ديوان عدالت ادارى به آن رسيدگى كند تا ظلمى صورت نگرفته باشد.

*نرخ دیه تغییر نکرده است

وى با اشاره به آخرين وضعيت نرخ ديه گفت: نرخ ديه هنوز تغيير نكرده است. دستگاه قضا در اول هر سال نرخ جديد را اعلام می‌كند و آخرين قيمت شتر نيز گرفته شده است.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در مورد آخرين وضعيت صندوق ذخيره فرهنگيان گفت: اين پرونده از پرونده هاى سنگين ماست و هنوز هم مفتوح است. برخى از افراد آن هنوز بازداشت هستند و برخى ديگر با قرار وثيقه آزاد شدند. 

* 3 متهم حمله به سفارت عربستان تبرئه شدند

سخنگوى دستگاه قضا در پاسخ به سوالى مبنى بر آخرين وضعيت حمله كنندگان به سفارت عربستان خاطرنشان كرد: در اين پرونده 3 نفر تبرئه شدند و 6 نفر نيز توسط دادگاه ويژه روحانيت به زندان رفتند.

برای مشاهده فیلم اینجا کلیک کنید

انتهای پیام /


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی عابدیان زیدی
۰۹:۲۸ ۱۶ اسفند ۱۳۹۵
آقای محسن اژده ای انسان خوبی است
آخرین اخبار