مدیر کل دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

روایتی جدید از نوسانات قیمت حبوبات/خوداتکایی تولید تنها از طریق کشت انتظاری میسر است

خاکسار گفت: امسال سطح زیر کشت پاییزه و انتظاری از حدود ۳۲ هزار هکتار به ۶۲ هزار هکتار افزایش یافته چرا که توسعه این کشت می‌تواند افزایش عملکرد در واحد سطح را ۲ تا ۳ برابر افزایش دهد.

به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، افزایش عملکرد و پایداری تولید حبوبات یکی از سیاست‌های مهم معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی است که بدین منظور انتقال کشت بهاره به پاییزه و انتظاری را در دستور کار خود قرار داده است.

در برنامه ششم توسعه پروژه هایی همچون ساماندهی بذور، مصرف بهینه کود، توسعه مکانیزاسیون، کشاورزی حفاظتی و توسعه روش‌های آبیاری نوین به ویژه نواری می‌تواند تأثیر بسزایی در تحقق اهداف داشته باشد.

گفتنی است که علی‌رغم وضعیت نسبی تولید، قیمت حبوبات طی ماه‌های اخیر سیر صعودی به خود گرفت که مسئولان دلایل مختلفی برای این افزایش قیمت‌ها اعلام کردند.

در این راستا با کاوه خاکسار مدیر کل دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی گفتگویی بدین شرح ترتیب داده ایم:

 درباره آخرین وضعیت تولید حبوبات توضیح دهید.

خاکسار: مجموع تولید حبوبات در زمینه نخود، عدس و لوبیا ۷۴۰ هزارتن است به طوریکه تنها در زمینه عدس و نخود واردات صورت می‌گیرد.

 چه اقداماتی در زمینه افزایش عملکرد و پایداری تولید صورت گرفته است؟

خاکسار: افزایش عملکرد و پایداری تولید از جمله اهداف دفتر غلات وزارتخانه است که بدین منظور پروژه هایی همچون تغذیه گیاهی و مصرف بهینه کود، توسعه مکانیزاسیون، کنترل عوامل خسارت زا، کشاورزی حفاظتی، ساماندهی بذرو و بیمه محصولات را از امسال آغاز کرده است.

درخصوص سطح زیر کشت حبوبات پاییزه و انتظاری سال زراعی جدید توضیح دهید.

خاکسار: امسال سطح زیر کشت پاییزه و انتظاری از حدود ۳۲ هزار هکتار به ۶۲ هزار هکتار افزایش یافته چرا که توسعه این کشت می‌تواند افزایش عملکرد در واحد سطح را ۲ تا ۳ برابر افزایش دهد.

 آیا با توسعه کشت پاییزه امکان خودکفایی و صادرات حبوبات وجود دارد؟

خاکسار: سال گذشته در مزارع انتظاری تولید از ۴۵۰ کیلو به هزار کیلو در هکتار افزایش یافت که در صورت استمرار این روند علاوه بر تأمین نیاز داخل برای صادرات مازاد تولید این محصولات نیز برنامه ریزی کرده ایم.

 آیا در زمینه خود اتکایی و صادرات مازاد تولید حبوبات موانعی وجود دارد؟

خاکسار: سموم با کیفیت و مؤثر برای مبارزه با علف‌های هرز در کشت پاییزه، تدارک بذر، ماشین آلات و سایر ملزومات با قیمت مناسب علاوه بر کاهش هزینه‌های تولید افزایش عملکرد در واحد سطح به همراه دارد.

 در خصوص دلایل اصلی نوسانات قیمت حبوبات طی ماه‌های اخیر توضیح دهید؟

خاکسار: براساس تورم سالانه افزایش قیمت حبوبات طبیعی است ضمن آنکه افزایش قیمت سایر کالاهای اساسی نظیر گوشت ممکن است بر نرخ حبوبات تأثیر گذار باشد.

 سیاست‌های دفتر غلات وزارت جهاد کشاورزی در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی را توضیح دهید.

خاکسار: با استفاده از امکانات داخل و بهره گیری از تکنولوژی‌های روز دنیا در نظر داریم که تولید را پایدار نماییم که بدین منظور در برنامه ششم توسعه در راستای افزایش عملکرد انتقال کشت بهاره به پاییزه را در دستور کار خود قرار داده ایم.

 آیا امکان خوداتکایی صد درصدی حبوبات امکان پذیر است؟

خاکسار: گرچه نیازمند معرفی ارقام جدید بذور از سوی مؤسسه تحقیقات هستیم، اما انتظار می‌رود که در برنامه ششم با حل این مشکلات و تولید ۷۶۴ هزار تن حبوبات تراز صادرات را مثبت نماییم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار