کرمانشاه؛

خشکسالی و کمبود رطوبت اصلی‌ترین دلایل خشکیدگی‌ بلوط

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه ایجاد کانون‌های گرد و غبار و ریزگرد را با از بین رفتن پوشش گیاهی در ارتباط مستقیم دانست.

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛شیخ‌ویسی گفت : آمارها نشان می‌دهد در سال 2003 در مجموع حدود 10 روز گردوغباری در کشور عراق وجود داشته که این رقم هم‌اکنون به 95 روز در سال رسیده و این مسئله بیش از هر چیز به دلیل نابودی پوشش گیاهی است.

وی تاکید کرد: در سال‌های قبل استان‌هایی مثل استان کرمانشاه و حتی استان خوزستان با این حجم از گردوغبار مواجه نبودند و دیدیم که نخستین راهکار دولت نیز در مواجهه با پدیده ریزگردها غنی و توسعه پوشش گیاهی منطقه بوده است.

شیخ ویسی با اشاره به آمار یک میلیون و 200 هزار هکتاری مراتع استان کرمانشاه تصریح کرد: بجز 350 هزار هکتار از مراتع استان که در نقاط گرمسیری واقع شده‌اند، بقیه مراتع استان جزو مراتع خوب و درصدی از آنها جزو مراتع عالی به حساب می‌آیند.

وی گفت: مراتع استان کرمانشاه با وجود وابستگی سه میلیون راسی دام در این استان به مراتع جزو استان‌های خوب خطه زاگرس به حساب می‌آید.

وی سپس اشاره‌ای هم به وضعیت خشکیدگی جنگل‌های بلوط در استان داشت و اظهار کرد: 200 هزار هکتار از مجموع 527 هزار هکتار جنگل‌های زاگرس در استان کرمانشاه از پنج تا 40 درصد به خشکیدگی دچار شده‌اند که خشکسالی و کمبود رطوبت اصلی‌ترین دلایل بروز این خشکیدگی‌ها بوده است.

شیخ‌ویسی کرم چوبخوار و بیماری ذغالی را عوامل ثانویه خشکیدگی بلوط جنگل‌ها عنوان و ابراز کرد: از سال گذشته و با بارندگی‌های خوب رخ داده روند خشکیدگی جنگل‌های بلوط متوقف شده است.

وی افزود: تاکنون برش بهداشتی و انجام عملیاتهای سبک آبخیزداری، بذرکاری و قرق در سطح 20 هزار هکتار از جنگل‌های دچار خشکیدگی انجام شده است، اما این کافی نیست و در قالب برنامه ششم توسعه باید کارهای اصلاحی، احیایی و تقویتی پوشش گیاهی در سطح تمامی درختان دچار خشکیدگی انجام شود.

شیخ‌ویسی در ادامه با شااره به وقوع آتش‌سوزی‌های سالیانه در استان اظهار کرد: هرساله در سطح وسیعی از جنگل‌ها و مراتع استان به‌ویژه در فصل تابستان در استان شاهد آتش‌سوزی هستیم و تابستان امسال بدون استثناء هرروز آتش سوزی داشتیم.

وی تاکید کرد: برای کاهش میزان آتش‌سوزی‌های با منشاء انسانی باید فرهنگ‌سازی وسیعی در سطح جامعه از سوی رسانه‌ها، انجمن‌های مردم نهاد و... انجام شود تا همه خود را در قبال آتش‌سوزی و تلاش برای اطفای آن مسئول بدانند.

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به انعقاد قرادادی با وزارت دفاع در راستای در اختیار استان بودن یک فروند هلی‌کوپتر در تابستان امسال، افزود: این هلی‌کوپتر در اختیار منابع طبیعی بود و به محض هر نوع گزارش در بحث اطفای حریق وارد عمل می‌شد.

شیخ‌ویسی از درخواست در اختیار گرفتن یک هواپیمای آبپاش در استان خبر داد و افزود: داشتن این نوع از هواپیما در مهار آتش‌سوزیهای احتمالی به ویژه در مناطق صعب العبور از اهیمت زیادی برخوردار است، زیرا برخی از نقاط جنگلی استان به‌ویژه در منطقه اورامانات به حدی صعب العبور هستند که بعید است تاکنون پای کسی به آنجا خورده باشد.

شیخ‌ویسی در ادامه با اشاره به اینکه میزان حریق های رخ داده در عرصه های منابع طبیعی استان در سال جاری از نظر تعداد نسبت به سال قبل
بیشتر و از نظر سطح به همان میزان سال قبل بوده است، افزود: کم شدن سطح اتش سوزی ها در مقایسه با تعداد فقرات آن نشان از این دارد که مردم به موقع ورود داشته و در اطفای حریق مشارکت داشته اند.

شیخ‌ویسی در ادامه با اشاره به وجود یک رویکرد جدید در منابع طبیعی مبنی بر رویکرد مدیریت مشارکتی اظهار کرد: اعتقاد بر این است که دولت حفاظت از منابع طبیعی را به خود مردم بسپارد، کما اینکه در مواردی مثل اجرای طرح منارید این اتفاق افتاده و تا حدود زیادی هم موفقیت آمیز بوده است.
  وی در ادامه با اشاره به تنوع گیاهی استان کرمانشاه افزود: در استان کرمانشاه 280 گونه گیاهی دارویی صنعتی رویش می‌یابد.

وی با اشاره به لزوم نهادینه شدن فرهنگ مصرف گیاهان دارویی افزود: 160 قلم داروی گیاهی با منشا گیاهان دارویی در کشور تولید می شود.

وی با اشاره به به مستعد بودن استان از نظر کشت دیم گیاهان دارویی افزود: در طول دو سه سال گذشته نزدیک به دو هزار هکتار گیاهان دارویی توسط مردم در منابع طبیعی استان کشت شده است.

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه افزود: استان کرمانشاه به تنهایی به اندازه تمامی اروپا تنوع گیاهی دارد.

شیخ‌ویسی با اشاره به اهمیت فرهنگسازی در حوزه منابع طبیعی، بر لزوم ورود رسانه‌ها به برنامه‌های فرهنگ سازانه تاکید کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه به تخلفات حوزه منابع طبیعی به طور ویژه و خارج از نوبت در دستگاه قضایی رسیدگی می‌شود، افزود: در 9 ماهه نخست امسال 1358 مورد دادخواست علیه مخربین منابع طبیعی در استان تنظیم و به دادگاه ارجاع شده است.

شیخ‌ویسی افزود: از این تعداد تاکنون 850 حکم به نفع منابع طبیعی و 70 حکم بر علیه این مجموعه صادر شده است .

 
انتهای پیام/پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار