تبریز ؛

راه اصلی مبارزه با مواد مخدر ، آموزش و آگاه سازی خانواده هاست

تا زمانی که مقابله با بحران مواد مخدر نگاهی انتظامی،قهری و سلبی باشدشاهد نتایج مثبتی نخواهیم بود.

راه اصلی مبارزه با مواد مخدر ، آموزش و آگاه سازی خانواده هاستبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان آذربایجان شرقی گفت:تا زمانی که مقابله با بحران مواد مخدر نگاهی انتظامی،قهری و سلبی باشدشاهد نتایج مثبتی نخواهیم بود.

سرهنگ دهقانی در جمع خبرنگاران افزود:اگر سازمان ها و نهادهاو بویژه خانواده ها پای کار  نباشند و شناخت از مواد مخدر ،آموزش مهارت های اجتماعی در این زمینه و کنترل و نظارت منطقی ومدبرانه بر فرزندان محقق نشود در مبارزه با مواد مخدر موفقیتی حاصل نخواهد شد.

وی گفت:در دو سال گذشته 1 تن و 912 کیلو مواد مخدر در استان کشف شده و 153 نفر دستگیر شدند که 57 درصد دستگیری ها نیز مربوط به مصرف مواد مخدر سنتی است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان افزود:البته آذربایجان شرقی در بحث مبارزه با مواد مخدر از پاکترین ،منظم ترین و با برنامه ترین استان ها است و با جمع آوری 14 هزار و 880 نفر معتاد متجاهر در استان در 94 و تحویل دادن آنان به مرکز نگهداری و کاهش آسیب ماده 16 معتاد متجاهری در شهر دیده نمی شود و تا حدود زیادی امنیت روانی جامعه و خانواده ها از این طریق تأمین شده است.

سرهنگ دهقانی گفت:بحث آموزش در حوزه ی پیشگیری و مقابله بسیار با اهمیت است و امسال 19 هزار و 400 نفر از شهروندان را در مراکز دانشگاهی ،آموزشی ،صنعتی و مساجد آموزش داده ایم.

وی درباره ی خطرات و آسیب های مواد مخدر صنعتی نیز هشدار داد و افزود:مصرف کنندگان مواد مخدر صنعتی متأسفانه علایم ظاهری مشخصی چون خمودگی ندارند و این افراد را باید با دقت از روی تغییرات رفتاریشان تشخیص داد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان گفت:تغییرات زیستی ،بهداشتی و اقتصادی ،تغییرات خواب و خوراک و پوشش تغییر در گفتار و رفتار،پرخاشگری،انزواطلبی و خودداری از مراجعه به پزشک و دادن آزمایش از علایم احتمالی مصرف مواد مخدر صنعتی است .

سرهنگ دهقانی نقش خانواده ها را در تربیت فرزندان و کنترل نامحسوس آنان مؤثر بیان کرد و گفت:خانواده ها پس از اطمینان یا تردید درباره ی گرفتار شدن فرزندانشان در دام اعتیاد به پزشک ،روانپزشک و یا مشاوران پلیس مراجعه کنند و از آنان راهنمایی بخواهند.

وی افزود :در دو سال گذشته از 18 هزارو 827 فرد مصرف کننده که دستگیر شده اند برای 13 هزار و 728 نفر پرونده تشکیل شده است و متأسفانه سن مصرف تا سنین راهنمایی پایین آمده است و کمتر از یک درصد افراد دستگیر شده زیر بیست سال سن دارند و 1 درصد نیز زنان هستند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان گفت:شناخت مواد مخدر اکنون یک علم است و متأسفانه انواع مواد مخدر در شکل و شمایل مختلف به سراغ فرد می آید که مهمترین آنها قرص های توان افزا ،قرصهای لاغری و چاقی و کرم های زیبایی بویژه در آرایشگاه ها و باشگاه های ورزشی است.

سرهنگ دهقانی افزود: به هرحال ما تلاش خود را در بحث مبارزه با مواد مخدر ،پیشگیری و آموزش و حتی ترک اعتیاد انجام می دهیم ولی متأسفانه یکی دیگر از مشکلات اصلی ما نبود حمایت بعد از خروج از مراکز ترک اعتیاد است که نقش مهمی در بازگشت به اعتیاد دارد.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار