آتش نشانی در سالی که گذشت؛

از سقوط و مفقود شدن زن جوان در جوی آب خیابان پاسداران تا حادثه پلاسکو

سازمان آتش نشانی تهران در سالی که گذشت شاهد وقوع حوادث سبک و سنگینی بود که تلخ ترین آن به حادثه پلاسکو ختم شد.

آنچه گذشت آتش نشانی/ از سقوط و مفقود شدن زن جوان در جوی آب خیابان پاسداران تا حادثه پلاسکوبه گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سازمان آتش نشانی تهران در سالی که گذشت حوادث تلخ و غم انگیز بیشماری را تجربه کرد که با وقوع این سوانح و تهدید سرمایه انسانی و اجتماعی، امنیت و ایمنی شهر و شهروندان از سوی این قشر زحمتکش تأمین شد.

در این گزارش بخشی از مهمترین حوادث و تأمین ایمنی سوانح از سوی آتش نشانان را یادآور می شویم.

* انفجار لوله گاز در شهران

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران گفت: در بامداد 28 خرداد ماه سال گذشته، انفجار شدید در فلکه اول شهران به سامانه 125 اعلام می شود که در پی آن تعدادی خودروی تکمیلی و خودروهای سبک و سنگین آتش‌نشانی در محل حاضر شدند.

وی با بیان اینکه انفجار شدید مربوط به لوله گاز بوده است، افزود: در پی شدت حادثه و تخریب کانال مترو، نمای یک ساختمان 5 طبقه که در آن محدوده قرار داشت، کاملاً ذوب شد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی با بیان اینکه نیروهای آتش‌نشانی ساکنان ساختمان‌های اطراف را خارج کردند، تصریح کرد: خوشبختانه علی رغم حرارت شدید، هیچ فردی دچار مصدومیت نشد و تنها 2 نفر از آتش‌نشان‌ها صدمه دیدند.
 
ملکی ادامه داد: یکی از پیمانکاران واقع در محل حادثه اعلام کرد 2 نفر از کارگران آن‌ها مفقود شده‌اند که با توجه به قطع شدن موبایل‌ها مشخص نبود که آن‌ها به منزل خود رفتند یا دچار حادثه شده‌اند.
 
وی افزود: پس از جستجو و تلاش مستمر نیروها، جسد یک کارگر مفقود شده که یک فرد 23 ساله بود، از زیر آوار خارج شد.

 
*سقوط زن جوان در جوی آب خیابان پاسداران و سرنوشت مبهم وی
 
 در 18 آبان ماه سال گذشته، شهروندان در تماس با سامانه 125 سقوط زنی به جوی آب در خیابان پاسداران را خبر داده و اعلام کردند که آب این زن را با خود برده است

 به گفته جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران، ستاد فرماندهی آتش نشانان 2 ایستگاه را به محل حادثه اعزام کرد که پس از حضور آتش‌نشانان در محل، پسر بچه 10 ساله این زن ادعا کرد که جریان شدید آب مادرش را با خود برده است. همچنین برخی از مغازه‌داران و کسبه نیز تایید کرده و اعلام کردند که برای نجات این زن نیز وارد عمل شدند اما جریان آب او را با خود برده است

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با بیان اینکه آتش نشانان کیف دستی این زن را کشف کردند، گفت: اما متأسفانه تلاش‌ها برای یافتن این زن بی‌فایده بوده است

*نجات 130 نفر از ساکنان یک مجتمع بزرگ مسکونی از میان دود و حرارت

در 12 دی ماه سال گذشته، طی اطلاع رسانی این حادثه به سامانه 125 از سوی ساکنان یک مجتمع مسکونی، بلافاصله آتش نشانان خود را به بزرگراه شهید محلاتی، میدان شهید غیاثی رساندند.

به گفته مجید الوندی رئیس ایستگاه 21 آتش نشانی تهران، این حادثه در قسمت پارکینگ یک مجتمع مسکونی که دارای 4 ساختمان 5 طبقه بود، اتفاق افتاد که در جریان آن یک دستگاه خودرو سواری سمند به علت نامعلومی طعمه حریق شد.

وی بیان کرد : با توجه به قرار داشتن 15 دستگاه خودرو سواری دیگر در این پارکینگ، نیروهای آتش نشانی بی درنگ به دو گروه تقسیم شدند که گروه اول پس از قطع جریان برق و گاز به پارکینگ وارد شده و با استفاده از تجهیزات خاموش کننده، آتش سوزی خودرو را مهار و کاملاً خاموش کردند.

رئیس ایستگاه آتش نشانی ادامه داد: همزمان گروه دیگری از آتش نشانان وارد طبقات و واحدهای مجتمع مسکونی شدند و پس از جستجو و یافتن افراد محبوس شده، ابتدا آنان را به پشت بام انتقال داده و سپس به خارج از ساختمان منتقل کردند.

الوندی با اشاره به اینکه شمار افراد نجات یافته در این حادثه به 130 نفر رسید، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در این حادثه به هیچکس آسیب جانی نرسید و همه ساکنان به سلامت نجات پیدا کرده و به خارج از ساختمان و محل امن انتقال یافتند.

* 3 مغازه در سبزه میدان بازار تهران بر اثر حفر ناایمن چاه، تخریب شد

در 14 دی ماه سال گذشته، به گفته امیر هاتفی، معاون منطقه 5 عملیات آتش نشانی تهران، در انتهای یکی از معابر بازار، کف معبر ناگهان فرو نشست و گودالی به طول 5 متر و عمق 3 متر ایجاد شد.

وی با اشاره به انتشار بوی فاضلاب شدید ناشی فروکش زمین در اطراف محل حادثه، اضافه کرد: براثر حفر چاه در داخل یکی از مغازه ها، دیوارها و سقف های این مغازه و همچنین زمین معبر و 2 مغازه در مقابل آن دچار تخریب شده و یک ساختمان 2 و نیم طبقه نیز در آستانه فرو ریختن بود که آتش نشانان بلافاصله با نصب علایم هشدار دهنده و انجام اقدامات لازم، محل حادثه را ایمن سازی کردند.

هاتفی تصریح کرد: دراین حادثه مردی حدوداً 30 ساله که نگهبان یکی از پاساژهای بازار بود بر اثر اصابت آجر از ناحیه سر دچار مصدومیت جزیی شد که آتش نشانان وی را تحویل امدادگران اورژانس دادند.

وی در پایان گفت: پس از بررسی محل حادثه از سوی کارشناسان آتش نشانی تهران مشخص شد این حادثه بر اثر حفر غیر مجاز و غیر ایمن چاه در داخل یکی از مغازه ها، اتفاق افتاده است.

 
* نجات 15 شهروند از چنگال قاتل نامریی

در 11 آذر ماه سال گذشته، با اطلاع رسانی این حادثه به سامانه 125 از سوی ساکنان یک مجتمع مسکونی، بلافاصله نیروهای آتش نشانی به خیابان دکتر شریعتی، خیابان یخچال رهسپار شدند.

حمیدرضا محمدیانی فرمانده آتش نشانان اعزامی در این باره بیان کرد: بر اثر نشت گاز سمی مونوکسید کربن از طبقه منفی یک(قسمت موتورخانه) یک مجتمع مسکونی پنج طبقه 20 واحدی و نفوذ آن از طریق داکت های ساختمان به راهروها و طبقات بالایی این مجتمع، تعدادی از شهروندان در قسمت های مختلف ساختمان گرفتار شده بودند

وی افزود: نیروهای آتش نشانی بی درنگ پس از ایمن سازی محل حادثه، با بکارگیری تجهیزات تنفسی وارد ساختمان شدند و پس از جستجو 15 نفر زن و مرد که در راهروها و واحدهای مجتمع مسکونی محبوس شده بودند را از ساختمان خارج کرده و به فضای باز انتقال دادند

این فرمانده آتش نشانی در ادامه افزود: با توجه به مسمومیت 2 زن و 2 مرد براثر استنشاق گاز خطرناک مونوکسید کربن، آتش نشانان هر 4 نفر را برای انتقال به مراکز درمانی، تحویل امدادگران اورژانس دادند

*از سوی دیگر در 5 دی ماه نیز یک خانواده براثر گازگرفتگی جان خود را از دست دادند


سید جلال ملکی در این باره گفت: یک مورد حادثه گاز گرفتگی به سامانه 125 اطلاع داده شد که در پی آن ستاد فرماندهی، آتش نشانان یک ایستگاه را به محل حادثه واقع در خیابان منصور شرقی، خیابان نوروز نژاد اعزام کرد.

وی با اشاره به حضور آتش نشانان در محل حادثه تصریح کرد: محل حادثه یک ساختمان 2 طبقه مسکونی بود که در یک واحد 40 متری در طبقه دوم آن گازگرفتگی اعضای یک خانواده اتفاق افتاد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با بیان اینکه آتش نشانان این خانواده را خارج کرده و به عوامل اورژانس تحویل دادند، گفت: بررسی علایم حیاتی نشان داد که متاسفانه زن و مرد 30 ساله و فرزند 4 ساله‌ شان به دلیل گازگرفتگی جان خود را از دست دادند.

*برخورد زنجیره ای 6 خودرو در بزرگراه یادگار امام (ره)

در 6 اسفند ماه سال گذشته، محمد یزدانی رئیس ایستگاه 85 آتش نشانی تهران گفت: به دلیل تصادف زنجیره ای و ایجاد ترافیک بسیار شدید در بزرگراه یادگار امام، نیروهای آتش نشانی به ناچار از مسیر مخالف، خود را به محل حادثه رساندند.

 وی بیان کرد: در محل مشاهده شد تعداد 6 دستگاه خودروی سواری به شدت با یکدیگر برخورد کرده که علاوه بر وارد آمدن خسارات مالی، نشت بنزین از خودروها نیز اتفاق افتاد

رئیس ایستگاه آتش نشانی با بیان این که یکی از راننده های این خودروها آسیب سطحی دیده بود، افزود: نیروهای آتش نشانی ابتدا راننده مصدوم را تحویل عوامل اورژانس حاضر در محل دادند و همزمان نیز با قرار دادن علایم هشدار دهنده در صحنه حادثه و قطع جریان برق خودروهای تصادفی، محل حادثه را ایمن کردند و همچنین با استفاده از تجهیزات مخصوص از نشت بنزین جلوگیری کردند.

* نجات معجزه آسای کارگر میانسال از عمق 20 متری چاه

 
 این حادثه در 7 اسفند ماه سال گذشته اتفاق افتاد که به گفته امیر مهدیانی مدیر منطقه 3 عملیات آتش نشانی تهران، در یک قطعه زمین گود برداری شده به مساحت هزار مترمربع یک حلقه چاه وجود داشت که یکی از کارگران به داخل آن سقوط کرده و در عمق 20 متری چاه گرفتار شده بود.

وی در ادامه افزود: ریزش خاک از دهانه چاه و موقعیت نامناسب قرار گیری چاه کار را برای نیروهای عملیاتی سخت کرده بود اما آتش نشانان بی درنگ بررسی های لازم را انجام دادند و پس از ایمن سازی و برداشتن خاک های دهانه چاه، با بکارگیری تجهیزات مخصوص نجات خود را به عمق 20 متری رساندند که در نهایت با تلاش فراوان کارگر میانسال را از چاه خارج کرده و به سطح زمین انتقال دادند.

مدیر منطقه 3 عملیات آتش نشانی اضافه کرد: نیروهای عملیاتی کارگر 50 ساله که از ناحیه کمر، دست، پا و صورت دچار آسیب دیدگی شده بود را برای انتقال به مراکز درمانی تحویل امدادگران اورژانس دادند.

* انفجار و آتش سوزی ساختمان 7 طبقه در حال ساخت را ویران کرد

بنا به اظهار معاون عملیات منطقه 4 سازمان آتش نشانی تهران، در 10 اسفند ماه سال گذشته، حادثه انفجار و آتش سوزی ساختمان 7 طبقه به سامانه 125 اعلام می شود که زمانی که آتش نشانان به محل حادثه رسیدند با حجمی از آوار و خاک مواجه شدند که کماکان انفجار هایی در زیر آوار رخ می داد و دود و آتش هم از محل خارج می شد.

حسن سیفی در تشریح چگونگی وقوع این حادثه اظهار داشت: بررسی های اول حاکی از آن بود که چهار مغازه در طبقه همکف این ساختمان تبدیل به انبار و محل نگهداری رنگ و تینر و قوطی های اسپری رنگ که بیشتر آنها ضایعاتی بود شده بود.

وی ادامه داد: ظاهرا آتش سوزی در محل نگهداری کارتن های اسپری رنگ در این مغازه ها ایجاد شد که بر اثر شدت انفجار اسپری ها کل 7 طبقه بر روی هم تخریب و به تلی از آوار تبدیل شد.

معاون عملیات منطقه 4 آتش نشانی گفت: هنگام رسیدن آتش نشانان انفجار قوطی های اسپری رنگ هم چنان ادامه داشت و از زیر آوار هم شعله های آتش به همراه دود خارج می شد.

وی اضافه کرد: در این حادثه دو دستگاه خودرو پراید و پژو 405 که در مقابل این ساختمان پارک بود و همچنین یک مغازه در روبروی این ساختمان دچارآتش سوزی شده بودند.

سیفی هم چنین تصریح کرد: براثر ریزش ساختمان 7 طبقه، تیرآهن های اسکلت آن بر روی ساختمان مقابل و کناری افتاده بود که در پی آن تعدادی از ساکنان آن در داخل این اماکن گیر کرده بودند.
 
این مدیر آتش نشانی درمورد نحوه عملیات نیروهای آتش نشانی گفت: آتش نشانان و نجاتگران همزمان با خاموش کردن آتش، 7 نفر ازساکنان محبوس شده را از داخل ساختمان های آنها خارج کردند که همگی سالم بودند.
 
سیفی با اعلام این که مالک ساختمان و یکی ازکارگران که دچار سوختگی شده بودند تحویل عوامل اورژانس شدند، افزود: نیروهای آتش نشانی بعد از خاموش کردن کامل آتش سوزی، به جستجو در زیر آوار پرداختند که مشخص شد کسی در زیر آوار نیست.

* و اما حادثه غم انگیز پلاسکو (ساختمان پلاسکو آتش گرفت)


جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران گفت: در 30 دی ماه سال گذشته، با اعلام این حادثه به سامانه 125، نیروهای آتش نشانی در 2 دقیقه و 2 ثانیه خود را به محل رساندند، در حالی که شعله های آتش از طبقه 9 تا 10 پاساژ پلاسکو زبانه می کشید، با استقرار 8 ایستگاه عملیاتی و بیش از 15 دستگاه تانکر آب، خودروی تنفسی و 4 دستگاه بالابر، تشک نجات و 3 نردبان بالابر حریق تحت کنترل درآمد.

به گفته ملکی، 3 نردبان بالابر از بالای ساختمان در حال آب پاشیدن بودند تا بتوانیم شعله های زبانه کش را مهار کنیم.
 
سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران با بیان اینکه از سرایت آتش به اطراف جلوگیری شد، تصریح کرد: عملیات اطفا به پایان رسید و در حال حاضر حریق تحت کنترل در آمده و تقریبا هیچ شعله آتشی به بیرون زبانه نمی کشد.

وی ادامه داد: در همان دقایق اولیه نیروها ده ها نفر را از ساختمان خارج و به محل امن انتقال دادند.

ملکی افزود: تا به این لحظه مورد فوتی و مصدومیت نداشته ایم و حدود 200 نفر از آتش نشانان با حضور در محل در تلاش برای ایمن سازی کامل هستند.

* طولی نکشید که با چندین انفجار پیاپی ساختمان پلاسکو به طور کامل تخریب شد


ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران تصریح کرد: بخشی از دیوارهای شمالی و شرقی و نیز طبقات میانی به دلیل شدت حرارت تخریب شد.

وی با اعلام آخرین وضعیت از حادثه آتش سوزی در پلاسکو، بیان کرد: با توجه به قدیمی بودن ساختمان، در مراحل پایانی عملیات که تقریبا آتش تحت کنترل در آمده بود با انفجار شدید در چند ناحیه، ساختمان به طور کامل فرو ریخت.
 
سخنگوی سازمان آتش نشانی تاکید کرد: قطعا تعدادی از افراد زیر آوار مانده اند و همکاران آتش نشانی نیز جزئشان هستند.
 
در نهایت پس از 9 روز طاقت فرسا، 16 پیکر مطهر آتش نشانان از زیر آوار خارج و در قطعه شهدا به خاک سپرده شد.

 انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار