جزئیات کامل برنامه های نوروز 96 مشخص شد

شبکه‌های رادیویی، تلویزیونی و استانی برای تهیه و تولید ویژه برنامه‌هایی زنده و تولیدی جذاب و متنوع برای نوروز 96 تلاش خواهند کرد.

جزئیات کامل برنامه های نوروز 96 مشخص شد
به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبکه‌های رادیویی، تلویزیونی و استانی با تهیه و تولید ویژه برنامه‌هایی زنده و تولیدی جذاب و متنوع برای نوروز 96 تلاش خواهند کرد با رویکرد تفریحی و سرگرمی در قالب‌هایی همچون مجموعه‌های نمایشی، فیلم‌های سینمایی، ویژه برنامه تحویل سال، راهیان نور، برنامه های معارفی، مستند، کودک و نوجوان، ترکیبی، مسابقه، معرفی کتاب، برنامه‌های خانواده، معرفی مراکز زیارتی و سیاحتی ایران، گزارش ها و اخبار آب و هوا و جاده ها، میان برنامه های جذاب و شاد و بخصوص جام جم برای ایرانیان و فارسی زبانان مقیم خارج و... اوقات خوب و خوشی را برای بینندگان و شنوندگان رسانه ملی فراهم کنند.


نگاهی کلی به جدول پخش برنامه‌های شاخص شبکه های سیما

1.مجموعه های نمایشی

* سریال «علی البدل» به کارگردانی سیروس مقدم در 15 قسمت 45 دقیقه‌ای، هر شب ساعت 22 از شبکه یک سیما
 
* سریال «مرز خوشبختى» به کارگردانی حسین سهیلی زاده و تهیه کنندگی مهران رسام، هر شب ساعت 21:30 از شبکه دو سیما  

* سریال «دیوار به دیوار» به کارگردانی سامان مقدم هر شب ساعت 23 از شبکه سه سیما  

* سریال «شوخی کردم» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مهران مدیری

* مجموعه نمایشی «قصه‌های تبیان» در ایام نوروز از شبکه قرآن و معارف سیما  

* سریال جدید کره‌ای با عنوان «کیمیاگر» هر شب ساعت‌های 18:30 و 23:30 از شبکه افق
 

2. ویژه برنامه‌های تحویل سال

* ویژه برنامه تحویل سال 96 شبکه یک سیما با عنوان «بوی عیدی» با تهیه کنندگی احسان ارغوانی و اجرای محمد سلوکی با حضور میهمانان و برگزیدگان تولیدات فیلم و سریال سیما  

* ویژه برنامه تحویل سال 96 در قالب برنامه‌ای نمایشی ـ ترکیبی به تهیه‌کنندگی مسلم آقاجانزاده، با اجرای داریوش فرضیایی، یکشنبه 29 اسفند ساعت 21 به مدت 120 دقیقه و دوشنبه 30 اسفند از ساعت 8 تا 16 به مدت 480 دقیقه از شبکه دو سیما

*ویژه برنامه «سه ستاره» به تهیه کنندگی و اجرای احسان علیخانی
   
* برنامه ویژه «تحویل سال» شبکه چهار سیما 30 اسفند از ساعت 11 صبح تا 15 با اجرای صالح علا، علیرضا بدیع، مهدوی و امیری اسفندقه و  حضور میهمانی چون مجید انتظامی، جمعی از شاعران طنزپرداز تاجیکستان، افغانستان، فارسی‌گویان لهستان و گرجستان، بهاالدین خرمشاهی، عثمان خداپرست علیرضا قربانی  

*«روز نو» ویژه برنامه لحظات تحویل سال 1396 شبکه قرآن و معارف سیما با اجرای سید وحید مرتضوی و مونا انصاری فر  و به تهیه کنندگی رحمان حاصلی

* «ویژه برنامه تحویل سال نو» به تهیه کنندگی پیام ابراهیم پور، دوشنبه 30 اسفند 95 ساعت 10:30 از شبکه افق
 
 
3. فیلم های سینمایی و انیمیشن

در ایام نوروز 105 فیلم سینمایی و 15 انیمیشن از روز یکشنبه 29 اسفند تا 13 فروردین از شبکه های یک، دو، سه، چهار، پنج، نمایش، کودک، ورزش و... روی آنتن خواهد رفت.

شبکه یک، دو، سه، چهار، پنج و کودک: 15باکس / شبکه نمایش: 30 باکس (یک باکس سینمای ملل و یک باکس سینمای هند )  

از دیگر فیلم های تدارک دیده شده توسط اداره کل تامین برنامه خارجی سیما، فیلم های سینمایی ویژه سه شنبه آخر سال است.

 
مجموعه های نمایشی سیما در بهار 96

* سریال «علی البدل» به کارگردانی سیروس مقدم در 15 قسمت 45 دقیقه‌ای، هر شب حوالی ساعت 22 از شبکه یک سیما پخش می‌شود.

این سریال با حضور مهدی هاشمی، احمد مهرانفر، ناهید مسلمی، محسن تنابنده. مهدی فخیم‌ زاده، هادی کاظمی، گوهر خیراندیش، محمود جعفری، حسین محب‌ اهری و فروغ قجابگلی که بازیگران اصلی سریال هستند، روایتی از افرادی است که حضور دارند اما حق رای ندارند. کسانی که در مجالس و شوراها اعضای علی‌ البدل هستند و در جریان همه امور قرار دارند اما حق رای ندارند.

* سریال «مرز خوشبختى»، به کارگردانی حسین سهیلی زاده و تهیه کنندگی مهران رسام، در ایام عید هر شب ساعت 21:30 از شبکه دو سیما پخش می شود.

این سریال که در آن بازیگرانی مانند پوریا پورسرخ،‌ امیر حسین آرمان، مهدی سلوکی و شهرزاد کمال زاده به ایفای نقش می‌پردازند، قصه سه جوان را روایت می کند که یکی از آنها به عنوان شخصیت محوری این قصه با قرار گرفتن در موقعیت های جالب و مفرح مجبور می شود قبل از آغاز سال جدید از تهران به شهر محلات سفر کند. کاراکتر اصلی قصه، جوانی شهرستانی است که برای تحصیل به تهران می آید و جزو نخبگان علمی می شود. او به خواهر دوستش که در یک طلافروشی کار می کند علاقه دارد اما پدر دختر راضی به این وصلت نیست ...

سروش جمشیدی، مریم معصومی، جمشید جهانزاده، عباس محبی، مهدی صباغی، فرزانه نشاط خواه، رضا یزدانی، جواد زیتونی و عباس محبوب آماده دیگر بازیگران این سریال هستند.

* مجموعه تلویزیونی «دیوار به دیوار» به کارگردانی سامان مقدم  و  تهیه‌کنندگی حمید رحیمی نادی از دوشنبه 30 اسفند ماه، هر شب ساعت 23 روی آنتن شبکه سه قرار می گیرد.  

سریال تلویزیونی  «دیوار به دیوار»  که  سرپرست نویسندگان آن را خشایار الوند  برعهده  دارد، در 60  قسمت  40 دقیقه ای مضمونی کمدی دارد  و  داستان پنج خانواده را روایت می‌کند که به دلایلی مجبور می‌شوند سه ماه در یک خانه با یکدیگر زندگی کنند. این پنج خانواده پیش از این هیچ آشنایی با یکدیگر نداشته‌اند و در یک روز بنا به اتفاقی مجبور می‌شوند که با هم زندگی کنند... .

بازیگرانی چون فرهاد آئیش، ویشکا آسایش، یاسمینا باهر، رویا تیموریان، پژمان جمشیدی، گوهر خیراندیش، حسن زارعی، علی شادمان، مجید شهریاری، آزاده صمدی، مهسا طهماسبی، جواد عسگری، شمسی فضل اللهی، رضا ناجی و  مهوش وقاری در این مجموعه  به ایفای نقش می‌پردازند. باز پخش این سریال 14:30  روز بعد خواهد بود.

* سریال «شوخی کردم» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مهران مدیری است. این مجموعه با ژانر طنز اجتماعی بوده و از لحاظ موضوع، دارای قسمت‌های مستقل بوده و در هر قسمت بر اساس یک سوژه نمایش‌های کمدی پخش می‌شود.

در مجموعه «شوخی کردم»، کلیپ‌های طنز در محیط‌ها و قالب‌های خاصی اجرا می‌شود: اتاق عمل که این کلیپ در اتاق عمل و در حین عمل جراحی اجرا می‌شود و نقش جراح را مهران مدیری بازی می‌کند.

مهران مدیری، سیامک انصاری، مهران غفوریان، جواد رضویان، رضا شفیعی جم، نادر سلیمانی، لاله صبوری، نصرالله رادش، شقایق رحیمی راد، هادی کاظمی، محمدرضا هدایتی، ساعد هدایتی، عارف لرستانی، سحر ولدبیگی، نیما فلاح، سپند امیرسلیمانی، کمند امیرسلیمانی، شبنم فرشادجو، سحر زكری در این سریال نقش آفرینی می کنند.

* مجموعه نمایشی «قصه‌های تبیان» در ایام نوروز از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می شود.

این سریال اپیزودیک بر اساس داستان های واقعی و موضوعات قرآنی ساخته شده و توسط کارگردانان جوان به تهیه کنندگی زنده یاد فرج الله سلحشور و مشاور کارگردانی جمال شورجه و مشاور فیلمنامه منصور براهیمی آماده شده است.

*نوروز 96 مخاطبان شبکه افق می‌توانند بیننده سریالی جدید با عنوان «کیمیاگر» باشند؛ سریالی کره ای که در آن فساد و انهدام ارزش‌های اجتماعی و اخلاقی به واسطه ورود به بازار رقابت پول و اقتصاد غرب به تصویر کشیده شده است.

این سریال از دوشنبه 30 اسفندماه هر شب ساعت های 18:30 و 23:30 پخش می‌شود و تکرار آن هم ساعت 14:30 روز بعد روی آنتن می‌رود.

 
شـبـکـه یـک سـیـمـا

گروه اجتماعی:

* مسابقه «دستپخت» در 15 قسمت 45 دقیقه‌ای در ایام نوروز از شبکه یک پخش می شود. این مسابقه آشپزی با تاکید بر سبک زندگی ایرانی اسلامی و اصلاح الگوی مصرف، روی آنتن می رود. در ایام نوروز فینال «دستپخت» نیز پخش می‌شود.

گروه معارف:

* برنامه «آفتاب شرقی» در 15 قسمت 30 دقیقه‌ای، با موضوع نو شدن و تغییر با تکیه بر آیات و روایات قرآن کریم پخش می شود.

 مرکز صبا:

* برنامه «کودک و نوجوان» در 15 قسمت 55 دقیقه‌ای هر روز پخش می شود. این برنامه‌ با بهره‌بردن از آثار مرکز صبا و آثار آرشیوی ماندگار و دیدنی مهمان خانه های مخاطبان می شود.

کودک و نوجوان:

* برنامه «گنج‌نامه» در 15 قسمت 15 دقیقه‌ای است که در هر قسمت آن یک حدیث اخلاقی برای نوجوانان مطرح شده و کاربرد آن در زندگی روزمره توضیح داده می‌شود.

تامین برنامه:

* گلچینی از مهم‌ترین ریدادهای ورزشی ایران و جهان در برنامه «جهان ورزش» نمایش داده می شود. این برنامه در 15 قسمت 25 دقیقه‌ای پخش می شود.

* مجموعه‌ای متنوع و گلچینی از مستندهای تولید شده در مراکز استان‌ها در مستند «ایران ما» به تصویر کشیده می شود. این مستندها در 15 قسمت 45 دقیقه‌ای به نمایش در می آید.

* هر روز فیلم های سینمایی و تلویزیونی جدید به مدت90 دقیقه‌ از این شبکه پخش می شود.

* «جنگ شبانه» در 15 قسمت 70 دقیقه‌ای با هدف تعاملی بودن و دیده شدن بینندگان در برنامه‌ها از طریق دریافت عکس، فیلم از ایرانگردی و نظرات در مورد برنامه‌های نوروزی هر شب به صورت زنده پخش می شود.  

* مجموعه‌ای متنوع و دیدنی از برترین مستندهای خارجی در برنامه «مستند برتر» در 15 قسمت 40 دقیقه‌ای پخش می شود.

گروه سیاسی:

* «جهان در سالی که گذشت» در  15 قسمت 20 دقیقه‌ای با واکاوی رویدادهای سیاسی سال95، روی آنتن می رود.

گروه اقتصاد:

* «شعار سال» برنامه ای ویژه در خصوص شعار سال 96 است که در 15 قسمت 15 دقیقه‌ای، هر روز پخش می شود.

** همچنین مستند و برنامه‌هایی ویژه برای پخش در دوازده فروردین در دستور کار قرار گرفته است .

** میان‌برنامه‌های موسیقی تصویر، کلیپ و کلام بزرگان در طول روز در فواصل برنامه ها پیش‌بینی شده است.
 
 
شـبـکـه دو سـیـمـا

شبکه دو سیما در نوروز 96 با تدارک عیدانه هایی ویژه در کنار نمایش بیش از 30 فیلم سینمایی و مستند، سریال ایرانی «مرز خوشبختی»،  «کلاه قرمزی»، «محله گل و بلبل»، «بهترین شو» با حضور عموهای فیتیله‌ای، دستپخت های خودمانی، پویانمایی های جدید و ... مخاطبان خود را همراهی می کند.

*شبکه دو علاوه بر پخش ویژه برنامه ای خاص و متفاوت به مناسبت آغاز سال نو و عید نوروز، سریال نوروزی شبکه دو با نام «مرز خوشبختی» به تهیه کنندگی مهران رسام و کارگردانی حسین سهیلی زاده را در تعطیلات سال نو هر شب ساعت 21:30 از این شبکه روانه آنتن می کند.  

*همچنین پخش بیش از 30 فیلم سینمایی و 14 مستند نوروزی نیز در این ایام در نظر گرفته شده که فیلم های سینمایی هر روز ساعت 8 و بعدازظهر ساعت 17 و مستندهای نوروزی هر روز ساعت 7 به بینندگان این شبکه تقدیم می شود.

*مجموعه «کلاه قرمزی» ویژه سال 96 در جدول پخش برنامه هاى نوروزى این شبکه قرار دارد تا در سال جدید به همراه معرفی چند عروسک جدید لحظاتى با نشاط را به تمامى مخاطبان خود تقدیم کنند.  

*«محله گل و بلبل» یک داستان دنباله دار 15 قسمتی را برای پخش در ایام عید در نظر گرفته است. این مجموعه تدارک ویژه خود را هر روز ساعت 18:40 و بازپخش آن را ساعت 10:30 تقدیم مخاطبان می کند.
 
*برنامه «بهترین شو» با حضور عموهای فیتیله ای عنوان برنامه دیگری است که در قالب یک مسابقه استعدادیابی کودکان و نوجوانان، به تهیه‌کنندگی علیرضا آقایی و اجرای محمد مسلمی، علی فروتن و حمید گلی در ایام نوروز جمعه ها ساعت 13:30 در جدول پخش برنامه های شبکه دو سیما قرار دارد.

*«خانه بی بی گندم» عنوان یک مجموعه عروسکی به تهیه کنندگی امین امانی است که در ایام عید هر روز ساعت 13:30 از این شبکه پخش می شود.

*«جیب جیب» با ساختاری پویانمایی برای مخاطبان خردسال این شبکه ارائه می شود. تهیه کننده و سرپرست نویسندگان: آزیتا رضایی و کارگردان این برنامه مجتبی ظریفیان است و هر روز ساعت 13:50 پخش می شود.

*برنامه «شهر به شهر» با بررسی آداب و رسوم مناطق مختلف ایران با حضور نوجوانان هر روز ساعت 14 از شبکه دو سیما پخش می شود. تهیه کننده این برنامه جواد خانی است.

*«مسابقه محله» با تهیه کنندگی و اجرای مسعود روشن‌پژوه در ایام عید نیز هر روز ساعت 14:15 به روی آنتن می رود.

*مسابقه «دست پخت های خودمانی» به تهیه کنندگی و کارگردانی فریدالدین نیکجو و با اجرای حسین رفیعی و روشنک عجمیان است که چهره های عرصه های مختلف خوانندگی، بازیگری و فوتبال را طی یک مسابقه آشپزی در استودیو گرد هم آورده تا طی ایام نوروز برنامه هایی شاد و ویژه این ایام را به مخاطبان خود ارائه کند.

*برنامه «جای خالی بهار» که گفت و گوی است نوروزی در کنار سفره هفت سین بر مزار شهدای مدافع حرم به تهیه کنندگی و کارگردانی امیر خورشیدی فرد هر روز ساعت 12:50 از شبکه دو به نمایش در می آید و بازپخش آن ساعت 1:50 بامداد خواهد بود.

*برنامه «راهیان نور» عنوان مستند گزارشی هر روز ساعت 11:30 با برقراری ارتباط با مناطق عملیاتی جنوب و غرب کشور شامل جبهه های خوزستان، ایلام و کرمانشاه را برای بینندگان خود فراهم کرده است.  

*سخنرانی های مذهبی به تهیه کنندگی مسعود پورفرج نیز هر روز ساعت 6 صبح روانه آنتن می شود.

*برنامه «کام شیرین» به تهیه کنندگی محمد یعقوبی و محمد سلیم کیا و کارشناسی و اجرای هومن نامور حاوی آموزش هایی پیرامون مهارت ها و آداب زندگی هر روز ساعت 11:50 از این شبکه پخش می شود.

*مستند «سفری دیگر» به تهیه کنندگی ایمان گودرزی در خصوص معرفی و نمایش آداب و رسوم نوروزی شهرهای ایران هر روز ساعت 14:30 در جدول پخش برنامه های شبکه دو قرار گرفته است.

*برنامه «سفر ایمن» گزارشی پیرامون ارائه آخرین اخبار ترافیکی سفرهای نوروزی و بیان نکات ایمنی رانندگی مخصوص تعطیلات سال نو به تهیه کنندگی مجتبی رنجبر هر روز ساعت 16:45 مقابل دیدگان بینندگان این شبکه قرار خواهد گرفت.  

*«نمادو» با رویکرد انعکاس حال و هوای نوروزی در سراسر کشورمان کاری از گروه اقتصاد و دانش به تهیه کنندگی هادی خدّادی است که هر شب ساعت 23:50 روانه آنتن شبکه دو خواهد شد.

*برنامه «یه گله جا» به تهیه‌کنندگی محسن مناجاتی و با اجرای مجید قناد در 14 قسمت 45 دقیقه‌ای هر روز ساعت 9:30 پخش می شود. این برنامه سری جدید مجموعه عموقناد است که در قالب برنامه ای نمایشی ترکیبی مهارت‌های ویژه کودکان را آموزش می دهد.

*برنامه «از آسمان» (ویژه شهدای مدافع حرم) به تهیه‌کنندگی امیر خورشیدی‌فر، در 14 قسمت 10 دقیقه‌ای هر روز ساعت 12:50 از این شبکه پخش می شود. این برنامه شامل گفتگوی نوروزی در کنار سفره هفت‌سین بر مزار شهدای مدافع حرم است که هر شب 1:50 نیز تکرار می شود.
 
 
شـبـکـه سـه سیما
 
شبکه سه سیما هر سال به مناسبت نوروز  ویژه برنامه هایی را تولید و آماده پخش می‌کند. برخی  از ویژه برنامه های گروه‌های اجتماعی، معارف و ورزش  این شبکه  که در ایام نوروز  از قاب شبکه سه پخش خواهند شد، به شرح زیر است:  

ویژه برنامه تحویل سال 1396 در 480 دقیقه به تهیه کنندگی و اجرای احسان علیخانی، شنبه 28 و یکشنبه 29 اسفند بعد از اخبار شبانگاهی و همچنین دوشنبه 30 اسفند از بامداد تا پس از تحویل سال ادامه خواهد داشت.  

این برنامه با حضور برگزیدگان مردمی سه ستاره به همراه ده ها چهره مطرح از حوزه سینما، تلویزیون، ورزش ، موسیقی و همچنین  نخبگان جوان کشور، مهمان ویژه برنامه تحویل سال  شبکه سه خواهند بود . بخش های  گوناگونی نیز در حوزه های مختلف علمی و فرهنگی پخش خواهد شد. 

 مسابقه «زمانی برای خندیدن» در 20 قسمت 45 دقیقه ای در ایام نوروز، هر شب ساعت 20:00 روی آنتن شبکه سه سیما می رود.  

این مسابقه به تهیه کنندگی عباس قنبری  و محسن تقوی زنوز   با حضور  داورانی چون  شهره لرستانی، سید مهرداد ضیایی، حسین رفیعی و نصرالله رادش  از میان  700 ثبت نام کننده  در  رقابت  طنز نمایشی (استندآپ كمدی، نمایش طنز دو یا چند نفره، شعر طنز، خوانندگی طنز، نمایش طنز بدون كلام، نمایش طنز با عروسك، نمایش عروسكی طنزو...) 60  نفر  را برگزیده  تا در مسابقه نوروز 96 حضور داشته باشند و در بخش‌های مختلف با توجه به نظرات هیئت داوران  انتخاب  و به مرحله بعدی صعود کنند. اجرای مسابقه «زمانی برای خندیدن»  به عهده عبدالله روا است. تکرار این برنامه  نیز 10:30 روز بعد پخش خواهد شد .  

فصل دوم مجموعه  مستند گردشگری- زمین شناختی «اقلیم» به  کارگردانی و اجرای  موسی جابری در 26  قسمت 30  دقیقه ای  در ایام نوروز ، هر روز ساعت 18:30 پخش می شود. باز پخش این برنامه روز بعد ساعت 7:00  می باشد.  

این مجموعه، جذابیت‌ها و شگفتی‌های طبیعی ایران  در مناطق مختلف کشور چون خوزستان، اصفهان ،ایلام، گلستان، لرستان و بوشهر  به تصویر می‌کشد.

«بوی بهار» به تهیه کنندگی محسن حاجیلو در 13 قسمت 15 دقیقه‌ای  به منظور ایجاد شادی و نشاط  میان مردم  ایران و زنده نگه داشتن رسوم مسلمانان ایرانی تهیه شده است .

میان برنامه «بوی بهار» به صورت گزارشی به مصاحبه با اقشار مختلف مردم در خصوص خرید شب عید، خانه تکانی، گفت وگو با صاحبان مشاغل، مسافران نوروزی در ترمینالها وفرودگاهها و دید و بازدید با خانواده شهدا، جانبازان و قهرمانان ورزشی صورت  می‌گیرد. همچنین در این برنامه شاهد بخش‌های  مختلف نظیر دیدار و گفت وگو بسیار شاد با سالمندان در آسایشگاه کهریزک و مصاحبه با مردم در آخرین پنجشنبه سال ، زیارت اهل قبور و حرفهای شنیدنی از پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها درخصوص خاطرات گذشته شان درباره شبهای خاطره انگیز عید  نوروز خواهیم بود.

«میهمان ما باشید» به تهیه کنندگی سیده معصومه پورحسینی،  به معرفی آئین، فرهنگ، آثار  تاریخی، مراکز گردشگری، بازار سنتی،  غذاهای محلی  و شیرینی‌های سنتی شهر های مختلف کشورمان می پردازد .

در  این برنامه  خانواده ای  از شهری، میهمان  خانواده دیگر در شهری دیگر می شود تا با فرهنگ و آداب و رسوم یکدیگر آشنا شوند . هدایت این برنامه  بر عهده مهران رجبی است.  این برنامه در ایام نوروز تبادل فرهنگی در شهرهای بیرجند، بجنورد، چابهار، قشم، تبریز، قزوین  و خور و بیابانک را به تصویر می کشد.  

«مهمان ما  باشید» در 10 قسمت 60  دقیقه ای هر روز ساعت 17:35 پخش می شود و باز پخش آن 12:00 روز بعد خواهد بود .  

مجله دانش و فناوری «به روز» به تهیه‌ کنندگی مصعب لواسانی در  ایام نوروز   ویژه برنامه ای در 18 قسمت 25 دقیقه ای  تدارک دیده است  که  شامل معرفی سایت، نرم افزار ر و بازی های موبایلی می باشد. همچنین برگزاری مسابقه بازی  رایانه‌ای (فیفا) بین هنرمندان و ورزشکاران  نیز از بخش‌های اصلی برنامه می باشد . دراین مسابقه 16 نفر از ورزشکاران و هنرمندان شرکت دارند که بازی به صورت حذفی و دو به دو انجام می شود  و در هر بازی یک برنده دارد  و در نهایت  به فینالیست جایزه‌ای اهدا می‌ شود .  

مسابقه ورزشی «آقای گزارشگر» در 20 قسمت 45 دقیقه ای به تهیه کنندگی محمد کاشانی، توانایی عده کثیری از علاقه مندان  حوزه گزارشگری فوتبال را در معرض قضاوت کارشناسان  و گزارشگران باتجربه قرار  می دهد.

این برنامه  با برگزاری آزمون های کتبی، از میان جمع کثیری  از علاقمندان در حوزه گزارشگری فوتبال  در مرحله نخست 80  فرد  برگزیده  می شوند و   پس از   شرکت  در  آزمون حضوری 33  نفر به همراه 3   ذخیره   گزینش  شده  و به مرحله نیمه نهایی راه می یابند . مسابقه نهایی بین 3 نفر برگزار می شود  و آقای گزارشگر انتخاب می‌شود  .

از بخش های دیگر این برنامه آموزش فنون گزارشگری و اجرای دابسمش است که  از بینندگان درخواست می شود با ارسال پیامک، برترین  دابسمش را انتخاب کنند .

کارشناسان برنامه نیز جواد خیابانی، اسکندر کوتی، استاد سروش، مهدی  خبیری، بهرام شفیع، خسرو والی زاده، مزدک میرزایی و ... می‌باشند . اجرای برنامه به عهده  محمد رضا احمدی و محمد حسین میثاقی  است.

ورزش باستانی و پهلوانی از قدیمی ترین ورزشهای ایرانی است  که  ریشه در فرهنگ و تمدن ما دارد. برنامه «نوای پهلوانی» به تهیه کنندگی و کارگردانی  مرتضی حداد  در 26 قسمت 20 دقیقه ای  بنیادهای آیین پهلوانی و رسوم جوانمردی در بین اهالی زورخانه مورد بررسی قرار می‌گیرد. این برنامه تلاش دارد تا ضمن معرفی قسمت های مختلف ورزش باستانی ، عملیات ورزشی را به نمایش بگذارد. در مجموعه «نوای پهلوانی» با سنت‌ها و مراسم ورزشکاران جوانمرد زورخانه آشنا می‌شویم و مفاهیم اخلاقی را که هر پهلوان و قهرمان باید آنها را رعایت کند از زبان خود ورزشکاران می‌شنویم .

در مجموعه «نوای پهلوانی» نغمه هایی از مرشدان که در زورخانه ها اجرا می شود نیز شنیدنی است.

از آداب و رسوم و میراث پر بهای نیاکان ما هنوز سنت‌های جاری در زورخانه ها پا برجاست به لحاظ نقش سازنده و ترکیب منحصر به فرد زورخانه توجه به این ورزش ضرورت پیدا می‌کند . از سویی دیگر حفظ و گسترش این آداب از نظر فرهنگی ورزشی ، اجتماعی و اخلاقی اهمیت ویژه ای دارد.
 
برنامه «سمت خدا»  در 14 قسمت 20 دقیقه ای با حضور حجه  الاسلام  والمسلمین محسن قرائتی  به موضوع  اسلام و مسائل اجتماعی می‌پردازد. اجرای برنامه بر عهده نجم الدین شریعتی است. این برنامه در ایام نوروز، هر روز از ساعت 14:00 روانه آنتن خواهد شد . باز پخش این برنامه قبل از اذان صبح می باشد .
 
مجموعه مستند«زیباتر از زندگی» در 15 قسمت 25 دقیقه ای به کارگردانی و تهیه کنندگی میر کیوان خلیل پور برای پخش از شبکه سه در ایام نوروز تولید شده است .  

هر قسمت این برنامه از 2 بخش «راهیان نور» و  «دفاع مقدس» تشکیل شده است.

در  بخش های دفاع مقدس، با رزمندگان دفاع مقدس در همان مناطق عملیاتی گفتگو شده و خاطرات حماسه و دفاع خود در هشت سال دفاع مقدس را بیان می‌کنند . فضای برنامه حماسی و با نشاط است  و  در هر برنامه به زندگینامه  رزمنده ای نیز پرداخته می‌شود.  

گفتگوی صمیمانه با  زائران در مناطق عملیاتی دفاع مقدس و بیان  حس و حال آنها  و همچنین معرفی  مناطق  عملیاتی و عملیات مورد نظر از بخش های یادمان های راهیان نور این مجموعه برنامه  است .

در این مجموعه تلاش شده برنامه از نظر محتوی پیام و اطلاعات ارزشمند و از جنبه هنری برای مخاطب غنی باشد . ضمنا  برای تنوع تصویری و جذابیت بیشتر از تصاویر هوایی نیز  استفاده شده است .  

«عاشقانه» واگویه های عاشقانه میان انسان و خالق است. در این برنامه مفاهیم دینی و مسائل اجتماعی در هم آمیخته می‌شود و در قالب داستانک‌هایی توسط مجریان برنامه (هنرمندان  ، نویسندگان و ... ) با توجه به فصل بهار  در فضایی باز (ساحل دریا و جنگل ) اجرا می‌شود. این برنامه در ایام نوروز در 15 قسمت 25 دقیقه‌ای به تهیه کنندگی حمید رضا عطارد تولید می شود.  

زلال سخن: پخش سخنرانی‌های بزرگان انقلاب از ساعت 6:30 تا 7 بامداد.  
 
مجموعه تلویزیونی «دیوار به دیوار» به کارگردانی سامان مقدم  و  تهیه‌کنندگی حمید رحیمی نادی از دوشنبه 30  اسفند ماه، هر شب ساعت 23:00  روی آنتن شبکه سه قرار می گیرد.  

سریال تلویزیونی  «دیوار به دیوار»  که  سرپرست نویسندگان آن را خشایار الوند  برعهده دارد در 60 قسمت  40 دقیقه ای مضمونی کمدی دارد و داستان پنج خانواده را روایت می کند که به دلایلی مجبور می شوند سه ماه در یک خانه با یکدیگر زندگی کنند. این پنج خانواده پیش از این هیچ آشنایی با یکدیگر نداشته‌اند و در یک روز بنا به اتفاقی مجبور می‌شوند که با هم زندگی کنند... .

بازیگرانی چون فرهاد آئیش، ویشکا آسایش، یاسمینا باهر، رویا تیموریان، پژمان جمشیدی، گوهر خیراندیش، حسن زارعی، علی شادمان، مجید شهریاری، آزاده صمدی، مهسا طهماسبی، جواد عسگری، شمسی فضل اللهی، رضا ناجی و  مهوش وقاری در این مجموعه  به ایفای نقش می‌پردازند. باز پخش این سریال 14:30  روز بعد خواهد بود.

* برنامه «سه‌گاه» به تهیه‌کنندگی مجید معبودی، در 16 قسمت 60 دقیقه‌ای در ایام نوروز و هفته آخر پخش می شود.

* برنامه «ایران» به تهیه‌کنندگی بشیری در 13 قسمت30 دقیقه‌ای، یکی دیگر از برنامه های عصرگاهی شبکه برای ایام نوروز است.

* برنامه شبانگاهی «سفربه‌خیر» به تهیه‌کنندگی طهماسبی در 13 قسمت 10 دقیقه‌ای روانه آنتن می شود.

* برنامه گزارشی «راهیان نور» در 13 قسمت 15 دقیقه‌ای به صورت زنده ظهرها پخش می شود.

* مستند گزارشی «آبرومندان تاریخ» به تهیه‌کنندگی خلیل‌پور در 13 قسمت 10 دقیقه‌ای از برنامه های ظهرگاهی شبکه در ایام نوروز است.

* برنامه ترکیبی 13 قسمتی «دو طرفه» (آرامش بهاری) به تهیه‌کنندگی عباسی به مدت زمان20 دقیقه‌ در ایام نوروز پخش می شود.

* برنامه «لبخند سه» به تهیه‌کنندگی موسوی در15 قسمت 15 دقیقه‌ای در فواصل بین برنامه ها از شبکه پخش می شود.

* جشنواره ای از فیلم‌های سینمایی ایرانی و خارجی به مدت 90 دقیقه‌ از این شبکه پخش می شود.

همچنین در ایام نوروز مسابقات فوتبال تیم ملی و همچنین تیم های باشگاهی ایران نیز برگزار می شود، که زمان پخش آنها به قرار زیر است:
 
قطر ـ ایران. 3 فروردین، ساعت 20:30
ایران ـ چین. 8 فروردین، ساعت 17:30
نفت آبادان ـ پرسپولیس. 12 فروردین، ساعت 16:30
استقلال ـ فولاد خوزستان. 12 فروردین، ساعت 18:50
پرسپولیس ـ پیکان. 16 فروردین، ساعت 18:50
گسترش فولاد ـ استقلال. 17 فروردین، ساعت 17:30
 
شـبـکـه چـهـار سـیـمـا

*مجله موسیقی «نغمه ها» کاری از گروه ادب و هنر به تهیه کنندگی حبیب الله ذوالفقاری هر روز  با پخش موسیقی فاخر و معرفی آثار استادان موسیقی روی آنتن می رود.

*برنامه «چهارسوی علم» به تهیه کنندگی نیکو معبودی مقدم،  آخرین دستاوردهای جهان درباره مسائل علمی و فنی، پزشكی، هوا و فضا، حیات وحش باستان شناسی، فن آوری، دایناسورها، آتشفشان ها و . . .  را برای مخاطبان به تصویر می کشد.

*انیمیشن «طوطی نامه» به تهیه کنندگی وریا نیک منش و مریم هاشم نژاد، کاری از گروه تامین برنامه داستان و قصه های ایرانی را روایت می‌کند.

*مجموعه «طنزپیشگان» به تهیه کنندگی علیرضا طارمی در ایام نوروز به بررسی کارنامه کمدین های معروف سینما و پخش برگزیده‌ای از فیلم‌های آنها  خواهد پرداخت.  وودی آلن، توتو، جک لمون، پیتر سلرز، ویل هی، چارلی چاپلین و...  از جمله کمدین هایی هستندکه آثار آنها در این برنامه به نمایش در می‌آید.  

*معرفی کتاب و مجموعه فیلم‌های سینمایی که در رابطه با آن اثری ساخته شده در برنامه «سینما کتاب» کاری از گروه فرهنگ و اندیشه به تهیه کنندگی محمود فاتحی پخش می‌شود.

*برنامه «فانوس» با هدف معرفی جدیدترین کتاب های چاپ شده در بازار کتاب به تهیه کنندگی محمد رحیمی پخش خواهد شد.

*واحد تامین برنامه شبكه چهار سیما برنامه «گیشه» را برای نوروز 96 تدارك دیده است كه علاوه بر پخش فیلم‌های روز سینمای جهان، شاهد تحلیل این آثار نیز خواهیم بود.  

*پخش برنامه «گیشه» از 29 اسفندماه آغاز می‌شود تا 13 فروردین ماه ادامه می‌یابد. آثار سینمایی كه در نوروز 96 در این برنامه به روی آنتن شبكه چهار سیما می‌روند برای اولین بار پخش می شوند و تمامی  آن ها  نامزد و دریافت جوایز اسكار و جشنواره‌های بین المللی شده‌اند.

عناوین فیلم‌های سینمایی نوروزی شبكه چهار به شرح ذیل است: «مردی كه بی نهایت را می شناخت»، «صفحه حوادث»، »«برف شكن» به كارگردانی بونگ جون هو و با بازی كریس اونز روایت قطاری كه حامل آخرین بازماندگان سرمای وحشتناك زمین است، «پیرمرد صدساله ای كه از پنجره بیرون پرید و ناپدید شد» به كارگردانی فلیكس هرنگرن و بازی هالوك بیلگینر و میلیسا سوزن  (نامزد دریافت اسكار بهترین گریم، برنده 6 جایزه اروپایی و نامزد جایزه گویا برای بهترین فیلم اروپایی)، «هتل بوداپست» به كارگردانی وس اندرسون و بازی رالف فاینس (برنده 4جایزه اسكار بهترین موسیقی فیلم ،بهترین طراحی صحنه، بهترین گریم و بهترین طراحی لباس در اسكار 2016)، «به ترتیب خروج از صحنه» (نامزده برد 10جایزه اروپایی)، «آواز غروب» (برنده جایزه بهترین جلوه های فیلم بفتا و نامزد دریافت 10 جایزه دیگر)، «نهم آوریل» (نامزد 2جایزه در جشنواره روبرت)، «روز ملی»، «سیارك»،«آدمكش» (نامزد جایزه بفتا برای بهترین فیلم غیر انگلیسی)،«بوگوی»، «مریخی» (نامزد 7جایزه اسكار، برنده جایزه گلدن گلوب برای بهترین جلوه های ویژه و نامزد دریافت 116جایزه دیگر)، «مدیترانه » (نامزد دریافت جایزه منتقدین جشنواره كن)

*از دیگر برنامه های شبکه چهار سیما برای نوروز 96 می توان به :  مجموعه خارجی «گفتگو» با کارگردانان مطرح سینمای جهان، میان برنامه-مستند هایی از طبیعت،حیات وحش و موسیقی « پنگان،ایما،سپنج »، «نوروز فرحان»با موضوع معرفی آداب و رسوم اقوام ایرانی در نوروز به تهیه کنندگی بابک بهداد، «پارینه» مستندهایی از اولین پرواز تا پیشرفته ترین هواپیماهای امروز-صنعت هوانوردی تا امروز، سریال خارجی « دوران کهن »، مستند «ایران»، مجله فرهنگی «روزگار»، مجله فرهنگی، ادبی، هنری و شبانگاهی «چشم شب روشن» با اجرای محمد صالح علاء و تهیه کنندگی امیر قمیشی، میان‌برنامه «کتاب عیدی بدهیم»، «نگارخانه»  و... اشاره کرد.
 
شـبـکـه پـنـج سـیـمـا

* مسابقه «آقای آتش نشان» که رقابت مهیج داوطلبان استخدام در آتش نشانی را به تصویر می کشد در این ایام پخش می شود.

* جشن شبانه «همام کیش» که جشنی مردمی در تالار شهر جزیزه کیش است، هر شب با یک مهمان که از چهره های ورزشی و هنری است، روی آنتن می رود.

* تاک شوی «یک بار دیگر» با  اجرای احمد نجفی از دیگر برنامه های تدارک دیده شده برای ایام نوروز است.

* برنامه عروسکی «شبکه پنجک» ویژه کودکان، هر روز پخش می شود.

* جشنواره ظهر گاهی «فیلم های سینمایی» هر روز ساعت 13:30 از این شبکه پخش می شود. در این جشنواره مجموعه ای از فیلم های سینمایی و تلویزیونی به نمایش در می آید.

* تاک شو «همین اول سالی» با اجرای علی مرادی از دیگر برنامه های این شبکه در ایام نوروز است.
 
 
شـبـکـه آمـوزش

گروه آموزش های عمومی

* برنامه «همیشه خونه» به تهیه كنندگی مجید صحاف در ایام نوروز با موضوعاتی همچون اصول و آموزش رفتارهای مناسب به هنگام سفر برای حفظ محیط زیست، هفت سین، آداب و دانستنی های آن، شعرخوانی ویژه ایام نوروز، تغذیه سالم در ایام نوروز، نكات ایمنی منزل به هنگام سفر، معرفی نرم افزارهای مناسب سفر، پخش گزارش از اماكن تاریخی و تفریحی كشور، معرفی كتاب های مناسب برای مطالعه در ایام نوروز و ... همراه مخاطبان شبكه آموزش است.

این برنامه در قالب انیمیشن، مستند گزارشی، میان برنامه، گفت و گو و مصاحبه با دكوری مناسب ایام نوروز، تقدیم مخاطبان می شود. زمان پخش  این برنامه در ایام نوروز از ساعت 21 به ساعت  10 صبح تغییر یافته است.

گروه مهارت های تخصصی

* شبكه آموزش سیما در نوروز 96 با مسابقه «قند پهلو» لحظات مفرحی برای مخاطبانش فراهم می كند.

نوروز امسال هشتمین فصل برنامه «قندپهلو» در 16 قسمت با حضور شاعران و طنزپردازانی از سراسر كشور، تقدیم علاقه‌مندان شعر طنز می‌شود. تهیه‌كنندگی این برنامه را امیر قمیشی برعهده دارد، رضا رفیع آن را اجرا می‌كند و ناصر فیض و شهرام شكیبا به‌عنوان داور در برنامه حضور دارند.

* برنامه «حریم مهرورزی» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی حسین علیاری و کارشناس ـ مجری دکتر مهدی لبیبی روزهای سه‌شنبه و پنجشنبه ساعت 24 با حضور کارشناسان صاحب نظر، مسائل عاطفی و ارتباط بین زوجین را مورد بررسی قرار می‌دهد. محور اصلی برنامه استحکام روابط زوجین، عشق‌ورزی، توجه به پویایی روابط عاطفی و جنسی سالم میان همسران و... است.

تامین برنامه

* مستند «انسان و دانش»؛ که هر روز پخش می شود، از مستندهایی راجع به دانشمندان و انسان های مشهوری است که با کارهای خارق العاده و بی نظیر، زبانزد عام و خاص شدند.

* مستند «انسان و طبیعت»، از رابطه بین انسان ها و طبیعت، تصاویری شگفت انگیز حکایت می کند.

* برنامه شاد «نوروز عروسک ها» در ایام نوروز پخش می شود.

* برنامه «مشاعره بهاری» با اجرای اسماعیل آذر، در ایام نوروز پخش می شود.

* مجموعه مستند «جویندگان کسوف» ساخته برادران صفاریان‌پور در 13 قسمت 30 دقیقه‌ای پخش می‌شود.

در این مستند مهم‌ترین و جذاب‌ترین خورشیدگرفتگی‌های جهان در سرزمین‌های مختلف به نمایش گذاشته می شود. این مجموعه مستند ضمن روایت این پدیده علمی آن را دستمایه پرداختن به سرزمین‌هایی کرده است که گروه جویندگان کسوف به آنجا سفر می‌کنند؛ از قطب جنوب تا جنگل‌های آمازون، آفریقا، اقیانوس آرام و سیبری، مقصد آنها جایی است که سایه ماه به آن سفر می‌کند.

* سریال خارجی «معلم مدرسه» نیز در این ایام پخش می شود.

* مجموعه نمایشی خاطره انگیز «قصه های مجید» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی کیومرث پوراحمد، به روی آنتن شبکه آموزش می‌رود.

سریال به‌یادماندنی «قصه‌های مجید» با هنرنمایی زنده‌یاد پروین‌دخت یزدانیان‌، مهدی باقربیگی‌ و جهانبخش سلطانی درباره‌ی پسر جوانی به اسم مجید است که با مادربزرگش زندگی می‌کند و در پی داستان ماجراهای جالبی سد راهش قرار می‌گیرد.

* مستند قرآنی «نشانه ها» به تهیه کنندگی علیرضا سپهرین در 10قسمت 30 دقیقه‌ای با اجرای محمدرضا شریفی‌نیا و گویندگی جلیلوند هر روز از شبکه آموزش پخش می‌شود.

این مستند آیات موجود در قرآن را با توجه به علم امروز تحلیل و به تصویر می‌کشد. همچنین این مستند قرآنی اشاره دارد به آیات قرآنی در زمینه مسائل پزشکی، علمی، تاریخ، شیمی اشاره دارد و با توجه به علم روز حقیقت ان را به نمایش می‌گذارد.

* مستند «ایران و ایرانی» با نمایش تصاویر جذاب و بکر از سرزمین ایران و گردشگری در نقاط و شهرهای مخالف کشور، هر روز از شبکه آموزش پخش می شود.

* برنامه تولیدی «دکتر سلام» با هدف آموزش عمومی سلامت و سفر مربوط به ایام عید، از این شبکه پخش می شود.  

* «من می توانم»، برنامه ای در حوزه کار آفرینی است که در آیتم های کوتاه به معرفی مشاغل ساده می پردازد. این برنامه با رویكرد مهارت، دانش و شناخت حرف موجود به منظور آشنایی جوانان با مشاغل مختلف و به منظور كسب امنیت مالی از طریق كار كردن تولید شده است كه در ایام نوروز از شبكه آموزش سیما پخش خواهد شد.

در این برنامه اینكه یك شغل چقدر زمان برای یادگیری نیاز دارد و مقدار درآمد و مكان های یادگیری آن كجاست در قالب اینفوگرافی های كوتاه آموزش داده می شود.

* برنامه «طرح، رنگ، نقاشی» به تهیه كنندگی حمید رضا علیزاده و اجرای مهیار مجیب و همچنین آموزش فرانك امیری كه مدرس بین المللی دانشگاه و صاحب تالیفات بسیاری در حوزه تصویرسازی و نقاشی كودكان است، به روی آنتن می رود. این برنامه بر مبنای آموزش روانشناسی و كار جمعی به كودكان كمك می كند تا ایده های خلاقانه خود را كه در ذهنشان ایجاد می شود بدون دخالت بزرگ ترها اجرا كنند.

موضوع های اصلی برنامه «طرح، رنگ، نقاشی» خلاقیت، كار تیمی و مشاركت جمعی و همچنین متكی نبودن به ابزار خاص است كه در ایام نوروز با هدف بررسی موضوعات تربیتی، صله رحم و شكرگزاری از نعمت های خداوندی، پخش می شود. در ایام نوروز عروسك های جدیدی به برنامه اضافه می شوند تا فضای شادتری در این ایام برای كودكان ایجاد شود.

* برنامه «كاروانسرا» در 13 قسمت 40 دقیقه ای به تهیه كنندگی سیاوش صفاریان پور از دیگر ویژه برنامه های نوروزی شبكه آموزش است. این برنامه با الهام از مهم ترین سفرنامه هایی ساخته شده كه در ایران نوشته شده اند، یا چهره های مهم ایران درطول سفرهای شان نگاشته اند؛ سفرنامه هایی از ناصرخسرو گرفته تا ماركوپولو.

در این برنامه گفت و گو محور، شاهد یك مهمانی عیدانه ای هستیم كه در آن گروهی با تخصص های متفاوت هر شب به یك سفر می روند.

* از دیگر برنامه هایی كه در ایام نوروز میهمان خانه های ایرانی است برنامه «عدالتخانه» خواهد بود.  

در برنامه «عدالتخانه» به تهیه كنندگی سید اشرف طباطبایی تلاش خواهد شد با طراحی و تولید مضامین متنوع اجتماعی در بسته‌های تصویری ـ تلویزیون، با برخورداری از ادبیات و ارزش های نمایشی، گوشه‌های پنهان قوانین جاری كشور به آگاهی مخاطبان رسانده شود. در هر قسمت از این مجموعه سرگذشت یكی از پرونده‌های موجود در تعزیرات حكومتی كشور، یا دادگستری بازسازی می‌شود.

* برنامه «دكتر سلام» از دیگر ویژه برنامه های ایام نوروز است كه با هدف آموزش و آگاهی نحوه رفتار و شناسایی و پیشگیری از بیماری ها به موضوعات متناسب با این ایام از جمله تغذیه در نوروز، طب سفر، آموزش كمك های اولیه در سفر، محیط زیست، سلامت اجتماعی و روانی در سفر، ورزش و حركات اصلاحی در سفر، كنترل بیماری ها در سفر و سلامت سالمندان و كودكان در نوروز می پردازد.

«دكتر سلام» به تهیه كنندگی المان مرقوب نیا در همه زمینه های پزشكی و باورهای غلط پزشكی و سایر مسائل اطلاع رسانی می كند.
 
شـبـکـه مـسـتـنـد سـیـمـا

مستندهای سینمایی جدید، مجموعه «سفر بزرگ» و رونمایی از تولیدات و آثار تولیدی و تامینی جدید از ویژه برنامه های شبکه مستند سیماست که از 28 اسفند ماه برای بینندگان پخش می شود.
 
*هر روز از ساعت 14 تا 15 ، مستندهای منتخب حیات وحش از جمله «زندگی پستانداران»، «امپراطوری جنگل»، «جغد سفید برفی»، «مرغان شهدخوار»، «ماهیان راه رونده تنگه لمبه»، «حیات وحش فرانسه»، «قصر طبیعت» و «باما و گوریل های گمشده» پخش می‌شوند که در طول سال محبوب‌تر بوده‌اند.

ساعت 15 تا 16 به پخش منتخب مستندهای تک قسمتی شبکه که در سال 95 روی آنتن رفته‌اند، اختصاص دارد. این آثار عمدتا پرتره شخصیت های تلویزیونی و مستندهای برتر شبکه هستند و از جمله آنها می توان به «عمو اوغلی»، «عاشقانه آروم»، «صندوقچه خاطرات»، «حریم سبز»، «آقا جلال و مستر رابرت»، «جویندگان»، «زاده مهر»، «رو به فردا»، «مرد لبخند»، «ماریا»، «عمو قناد»، «بار دیگر مردی که دوستش می داشتیم»، «راننده و روباه»، «سپیدار» و «انسان و طبیعت» اشاره کرد.  

*در باکس ساعت 16 تا 17 دو مجموعه مستند 6 قسمتی «پرواز» با موضوع انواع ورزش‌ها، بازی‌های جذاب و هیجان انگیز و ماجراجویانه مانند رافتینگ، بانجی جامپینگ و پاراگلدایدر، مجموعه 5 قسمتی «سفرنامه زاگرس»، مستند 4 قسمتی «سفر به سرزمین پدر بزرگ» و مستند «هبوط» روی آنتن می‌رود.  

*جدول پخش شبکه مستند در ساعت 17 تا 19 با عنوان «سینما مستند» به پخش فیلمهای سینمایی مستند اختصاص دارد. در این باکس آثاری چون «آلفرد هیچکاک»، «مسابقه انقراض»، «مردم مرغی»، «جل الخالق»، «بازی عاج و تخت»، «من بولت هستم»، «شکر»، «زندگی انیمیشنی»، «ظهور زلاتان»، «سیزدهم»، «شکارچیان عقاب»، «در دل آتشفشان»، «دی پالما»، «آتش در دریا»، «مرثیه ای برای رویای آمریکایی» و «زنی به نام بلفاست» پخش خواهد شد.

*در جدول پخش ساعت 19 تا 19:30 مجموعه چهار قسمتی «ماندنی‌ها» با معرفی کلکسیونهای خاص و مجموعه 13 قسمتی «کارون شریان تمدن» روی آنتن می‌رود.

*برای ساعت 20 تا 21 شبهای نوروزی از سه شنبه 1 فروردین مجموعه جدید و پرطرفدار «سفر بزرگ» از شبکه مستند روی آنتن خواهد رفت. این مجموعه یکی از جذاب ترین و پربیننده ترین مستند های برتر دنیا با موضوع معرفی، آزمایش و مقایسه انواع مختلف خودرو است.

*در جدول پخش شبکه در ساعت 21 تا 21:30 قسمتهای جدید مجموعه «ایران» ساخته حمید مجتهدی روی آنتن خواهد رفت.

*ساعت 21:30 تا 22:30 به پخش مستندهای بلندی که تولید جدید شبکه یا تأمینی هستند، اختصاص دارد و تعدادی از مستندهای جذاب در این ایام برای اولین بار رونمایی می شوند.

*از جمله این آثار می‌توان از «تب تن» به کارگردانی محسن غلامزاده، «یک روز آبی» ساخته سلیمان خادمی، «بی بازگشت» به کارگردانی مرجان ریاحی، مستند تحسین شده «آتلان» به کارگردانی معین کریم الدینی، «آقای هرتز» ساخته صادق داوری فر، «قزل شیر» به کارگردانی جمشید مجددی، «دامن شاهیجان» ساخته سلیمان خادمی، «کمی آن سوتر» به کارگردانی شکرگذار ناوی، «تکاب سرزمین سیاحت» ساخته سیدرضا رضویان، «قبیله آل نفت» از حبیب علوانی، «جادوی سینما» ساخته محمدباقر سلمانی ، «دوران افشاریه» به کارگردانی ابوالفضل توکلی، «تشریفات خصوصی» ساخته سجاد ایمانی، «امپراطوری سنجابها» از فرشاد افشین پور، «عروس بوکان» ساخته فتح الله امیری و «باغ های ایرانی» به کارگردانی هادی آفریده نام برد.

*«ثمرقند» تولید جدید شبکه مستند هر شب ساعت 22:30 پخش می‌شود. این مجموعه مستند در 16 قسمت به معرفی شیرینی‌های معروف شهرهای مختلف ایران و مراحل تهیه آن‌ها می‌پردازد.

*ساعت 23 تا 24 هر شب مربوط به پخش مستندهای حیات وحش جدید است که صحنه های بسیار دیدنی ، جذاب و کمتر دیده شده حیات وحش در قالب این آثار روی آنتن می‌رود. «مادینه‌های وحشی استرالیا»، «شیرهای سرگردان هند»، «دریاها و اقیانوس ها»، «داستانهای یک جنگل»، «نهنگ کوهان دار»، «دنیای حیوانات موذی»، «ریشه های رمز آلود پرندگان مهاجر»، «فک»، «روباه»، «غول های کوچک»، «میمون برفی» از جمله این آثار هستند.
  
شـبـکـه افـق

شبکه افق با مجموعه‌ای از فیلم‌های سینمایی، برنامه‌های ترکیبی و زنده و مستند به استقبال ایام نوروز 1396 می‌رود.

*مجموعه‌ای از برنامه‌های زنده تلویزیونی، ترکیبی، مستند و فیلم‌های سینمایی برای پخش از شبکه افق در نوروز 96 در نظر گرفته شده است.

*«رادیو تاکسی» عنوان مجموعه‌ای مستند – اجتماعی است که به بازخورد خبرهای مختلف در سطح اجتماع می‌پردازد؛ در هر قسمت خبری از رادیو در یک تاکسی پخش و بازخورد مسافران در مورد آن به تصویر کشیده می‌شود. حسین مطلبی تهیه‌کنندگی این مستند را بر عهده دارد و قرار است طی ایام نوروز در 13 قسمت 15 دقیقه‌ای هر روز ساعت 15:30 روی آنتن برود.

*از دیگر برنامه‌های نوروزی شبکه افق می‌توان به «سیم آخر» اشاره کرد؛ مجموعه‌ای مستند با تهیه‌کنندگی احسان فولادی‌فر که در هر قسمت به یکی از مشاغل سخت در جامعه می‌پردازد.

این مجموعه در 13 قسمت 26 دقیقه‌ای هم ساعت 18:00 هر روز پخش می‌شود و ساعت‌های 1:30 بامداد و 12:00 ظهر روز بعد هم برای پخش تکرار آن در نظر گرفته شده‌اند.

*«یه کار خوب» عنوان مستند مسابقه‌ای 13 قسمتی است که در ایام عید 96 هر روز ساعت 21:00 روی آنتن شبکه افق خواهد رفت و تکرار آن هم در ساعت‌های 6:00 و 13:30 روز بعد پخش می‌شود؛ در این مسابقه تلاش چند جوان برای ایجاد یک شغل و درآمدم اقتصادی به تصویر کشیده شده و محمد ساسان تهیه‌کنندگی آن را بر عهده داشته است.

*همچنین مجموعه مستند «دکوپاژ» هم از دوشنبه 30 اسفند روی آنتن می‌رود؛ زمان پخش این برنامه 13 قسمتی هر شب ساعت 22:30 خواهد بود که تکرار آن هم ساعت 9:00 صبح روز بعد پخش می‌شود؛ در هر قسمت این مستند 42 دقیقه‌ای یکی از کارگردان‌هایی که آثار انقلابی و دینی در خورد توجه‌ای را ساخته‌اند به صورت پرتره به مخاطب معرفی می‌شوند.

*نوروز 96 مخاطبان شبکه افق می‌توانند بیننده سریالی جدید با عنوان «کیمیاگر» باشند؛ سریالی کره ای که در آن فساد و انهدام ارزش‌های اجتماعی و اخلاقی به واسطه ورود به بازار رقابت پول و اقتصاد غرب به تصویر کشیده شده است.

این سریال از دوشنبه 30 اسفندماه هر شب ساعت های 18:30 و 23:30 پخش می‌شود و تکرار آن هم ساعت 14:30 روز بعد روی آنتن می‌رود.
*با توجه به شروع فصل جدید اعزام‌ کاروان‌های راهیان نور همزمان با نوروز 96، ویژه‌برنامه‌ای به همین منظور در شبکه افق تولید و روانه آنتن می‌شود. این برنامه با تهیه‌کنندگی نعمت‌الله مهدیانی شامل ارتباط زنده با مناطق جنگی و حال و هوای کاروان‌های زیارتی راهیان نور خواهد بود و هر روز ساعت 16:00 پخش می‌شود.

*برنامه اذانگاهی «آفاق» با تهیه‌کنندگی الهه بهبودی هم با موضوعات مختلف پیرامون سبک زندگی همچون تربیت اسلامی، خانواده، اقتصاد اسلامی و ... ساعت 17:00 پخش خواهد شد و تکرار آن هم روز بعد ساعت 12:30 روی آنتن می‌رود.

*همچنین قرار است طی ایام عید، هر روز یک فیلم سینمایی با موضوعات گوناگون حول محور استکبارستیزی و نقد چهره واقعی غرب، از شبکه افق پخش شود.

زمان پخش فیلم‌های سینمایی شبکه افق، ساعت 10:00 هر روز خواهد بود.

*اما شبکه افق طرفداران فیلم‌های تک مستند را هم در ایام نوروز تنها نمی‌گذارد و طبق روال معمول، مجموعه‌ای از اینگونه مستندها برای پخش در نظر گرفته شده‌اند.

*«یک سین از هفت سین» مستندی درباره سنت دیرینه پخت سمنوی نذری در خمینی شهر و توزیع آن در میان زائران سفرهای راهیان نور، دوشنبه 30 اسفند ساعت 20:30 روی آنتن می رود.

*«اینجا چراغی روشن است» با موضوع اردوهای جهادی کاری از تورج کلانتری، «بازار سبز» (2 قسمت) درباره سبزشویی یا پنهان کردن رویه آلاینده فعالیت‌های تولیدی در پشت پیام‌های تبلیغاتی سبز و گمراه کننده، «رمز و راز ملکه» با موضوع ارکان حکومت انگلیس و چگونگی شکل گیری مقام ملکه در این کشور، «شب نامه»، «دونده ناشناس»، «از بدو تولد»، «نبرد خاموش»، «پشت مرزهای جنوبی»، «رودخانه لیان»، «سلفی با ابومهدی»، «عصر آلومینیوم»، «نو عروسان خشخاش»، «چه کسی رویای آمریکایی را دزدید؟» و «یکی از میان جمع»، از دیگر مستندهایی هستند که در ایام نوروز در ساعت‌های 19:30 و 20:30 از شبکه افق پخش خواهند شد.
 
شـبـکـه قـرآن سـیـمـا

با فرارسیدن نوروز 1396 ، شبکه قرآن و معارف سیما ویژه برنامه‌هایی را تدارک دیده است که به روی آنتن خواهد رفت.

*«روز نو» ویژه برنامه لحظات تحویل سال 1396 شبکه قرآن و معارف سیماست که با اجرای سید وحید مرتضوی و مونا انصاری فر به صورت زنده و مستقیم به مدت حدود 350 دقیقه به روی آنتن خواهد رفت .

*علاقه‌مندان به مسابقه تلویزیونی «اسرا» می‌توانند هر شب در ایام نوروز از ساعت 21 به تماشای رقابت بین شرکت کنندگان بخش‌های مختلف قرائت تقلیدی بنشینند.

«عطر زندگی» با محوریت خانه و خانواده و همچنین سبک زندگی اسلامی هر روز ساعت 17 به مدت 60 دقیقه و به صورت زنده تقدیم مخاطبان خواهد شد.

*جنگ معارفی-قرآنی «به اضافه روز نو» با موضوع سبک زندگی اسلامی هر شب ساعت 22 در ایام نوروز به صورت زنده از این شبکه پخش می‌شود.  

*برنامه «پرسمان» با موضوع پاسخگویی به سوالات دینی و قرآنی مخاطبان هر شب ساعت 20:30 به روی آنتن می رود.

*برنامه «یادخدا» با موضوع ولایت در قرآن کریم هر روز ساعت 11 تقدیم علاقه مندان این برنامه خواهد شد. جلسات قرآنی اساتید قرآن کریم در برنامه «بهار انس» معرفی می شود که این برنامه نیز همه روز ساعت 18 پخش خواهد شد.  

*مجموعه سخنرانی اخلاقی آیت الله جوادی آملی در ایام نوروز هر روز ساعت 15:30 پخش می‌شود .  

*مجموعه نمایشی «قصه های تبیان» هر روز ساعت 14 تقدیم علاقه مندان به فیلم و سریال خواهد شد .

*«تلاوت‌های شاخص» قاریان مصری و ایرانی در 3 باکس 30 دقیقه‌ای در ساعت های 12 ، 15 و 23 به روی آنتن می رود.  

*مستندهای «سایه رحمت» با موضوع سفر به مناطق محروم، «راهیان نور» (ویژه اعزام دانش آموزان به مناطق جنگی)، «حدیث بندگی» (معرفی علماء) و «نشانه ها» (آفرینش جهان با از منظر توحیدی) و «آشنا»، «بندگی ، زندگی» و «نور علی نور» از دیگر برنامه‌های شبکه در ایام نوروز است.
 
شـبـکـه کـودک و نـوجـوان

*شبکه کودک و نوجوان با تهیه و تولید برنامه‌هایی همچون «مهد پویا»، «کنام اژدها»، «آبشار سرنوشت»، «مل مل»، «پیم و پم» و «کیت و کِیت» به استقبال بهار 96 می روند.

*برنامه تلویزیونی «مهد پویا» با موضوع آموزش به خردسالان، از بیست و پنجم اسفند ماه در شبکه پویا میهمان خانه های خردسالان ایرانی می‌شود.

این برنامه با توجه به نیازهای آموزشی مخاطب خردسال به تهیه کنندگی سارا روستاپور تولید شده است و در آن تلاش شده است مولفه های مورد نیاز یک مهدکودک تلویزیونی برای خردسالان بازآفرینی شود.   

در «مهدپویا» کودکان خود را در یک مهدکودک احساس می‌کنند. این مجموعه 90 قسمتی شامل آیتم‌های متعدد و در بردارنده شخصیت‌های عروسکی جدید بوده و برنامه به صورت راوی محور است و خردسالان به صورت غیر مستقیم با موضوعات برنامه آشنا می شوند.

در «مهدپویا» بیشتر بخش‌های برنامه به صورتی تولید شده است که از حیث گرافیکی و تصویری قدرت درگیر کردن مخاطب با برنامه مناسب باشد.

*انیمیشن سه بعدی «کنام اژدها» محصول سال 2012 کشور آمریکا در 26 قسمت 22 دقیقه ای از شبکه نهال برای کودکان در نظر گرفته شده است.

 سریال «کنام اژدها» داستان جزیره ای کوچک به نام برک را روایت می‌کند که خبره ترین مربی اژدها که پسری نوجوان به نام هیکاپ است به همراه سایر اژدهاسواران که دوستان صمیمی اش می باشند، از برک و اهالی اش محافظت می‌کنند.  

*انیمیشن دو بعدی «آبشار سرنوشت» محصول سال 2014 ژاپن در 50 قسمت 22 دقیقه ای در قالب سریال برای رده سنی کودک است که از شبکه نهال پخش می‌شود.

این سریال مربوط به داستان زندگی ورزشی پسری به نام مو هویجی، هیناتاست که تازه به دبیرستان کاراسونو وارد شده و از امسال عضو تیم والیبال این دبیرستان شده، آخه اون از بچگی عاشق والیبال است و آرزو دارد مثل «هیولای کوچک» بهترین آبشار زن تیم ملی کشورش شود،تنها مشکلی که دارد این است که قدش برای آبشار زن شدن کوتاهه ...

 *سری جدید و متفاوت برنامه عروسکی «مل مل» از نیمه اسفند ماه از شبکه نهال سیما پخش می‌شود.

این برنامه به تهیه‌کنندگی محمود سلامیان در خصوص موضوعاتی همچون محیط زیست، زندگی سالم و آموزش مهارتهای زندگی برای مخاطبان کودک 6 تا 12 تولید شده است.   

فصل اول این مجموعه با قالب ترکیبی- نمایشی و با همراهی 3 عروسک و 2 مجری بازیگر در 90 قسمت 60 دقیقه ای به صورت زنده در باکس عصرگاهی پخش خواهد شد.

مجموعه جدید «مل مل» در فضایی فانتزی اجرا خواهد شد که علاوه بر عروسک ها امکان حضور بچه ها در برنامه نیز وجود دارد. در سری جدید بخش هایی چون ملاهنگ(نماهنگ های مل ملی)، ملی بین (میان برنامه های مل ملی)، گزارش های پشملی به برنامه اضافه شده است که نقش مهمی در ایجاد خلاقیت رسانه ای برای کودکان خواهد داشت. گفتنی است، «مل مل» در سال های 1387 تا 1392 به عنوان یکی از محبوب‌ترین مجموعه‌های تلویزیونی کودک تولید شده است که مورد توجه بیش از 80درصد از مخاطبان قرار گرفته است.

*مجموعه عروسکی-انیمیشنی «پیم و پم» به تهیه‌کنندگی سمیه عبدالله زاده با هدف آموزش غیر مستقیم ادای صحیح کلمات و رفتار مناسب با اعضای خانواده برای رده سنی خردسال تولید شده و از شبکه پویا روی آنتن خواهد رفت. پیم و پم دو خواهر و برادر از دنیایی غیر از دنیای انسانها هستند و این مساله باعث ارتباط برقرار کردن خردسالان و پذیرش نکات آموزشی از آنان را راحت تر می‌کند و برجذابیت کاراکترها می افزاید.  در این کار که به کارگردانی آزاده مویدی فر، صدا پیشه عروسک معروف «چرا»، ساخته می شود، از عروسک گردانی محمد لقمانیان و نگار شهبازی و روایتگری حسین سیفی استفاده شده است.  هر قسمت «پیم و پم» ده دقیقه است که علاوه بر اجرای عروسکی شامل پخش قصه‌هایی به صورت انیمیشن است که در آن شخصیت هایی مثل موش و ماش و ماهی حضور دارند.  گفتنی است، در تولید مجموعه پیم و پم، فراز اسکندری و رامین بهادری به عنوان انیماتور، علی اعتصامی فر به عنوان طراح عروسک، آزاده مویدی فر(کارگردان) به عنوان صدا پیشه، به ایفای نقش پرداخته اند.

*انیمیشن دو بعدی «کیت و کِیت» محصول سال 2014 کشور روسیه در 32 قسمت 5دقیقه ای در جشنواره نوروزی 96 شبکه پویا مهمان خانه های خردسالان ایرانی خواهد شد.  در مجموعه «کیت و کیت» دو گربه کوچک هستند که آن دو هربار ماجرایی را پشت سر می گذارند و در آن به اشتباهات خود پی می‌برند و هر بار نیز پدر یا مادرشان آنها را با لباس مبدل راهنمایی می‌کنند.  
 
* فصل جدید برنامه «آفتابگردان»، «نقاشی نقاشی»، «مامان گلی» و «بچه های ساختمان گل ها» از دیگر برنامه های شبکه پویا در ایام نوروز است.

* برنامه جدید مسابقه تلفنی 40 قسمتی «شیشمی ها» به تهیه کنندگی مهدی نیک روش، با هدف بازآموزی مفاهیم درسی به دانش آموزان دوره دوم دبستان در ایام نوروز پخش می شود. در هر قسمت از این مسابقه ۵۰ نفر انتخاب می شوند که به صورت آنلاین و از طریق تلفن در مسابقه شرکت می کنند که با انتخاب ۲ نفر از این تعداد بقیه مسابقه به صورت زنده در مدت زمان ۲۵ دقیقه برگزار می شود. فضای اصلی این برنامه به صورت کتابخانه است و علاوه بر بازآموزی مفاهیم درسی به کودکان دبستان تلاش می شود با ابزارهای رسانه ای نو فهم کودکان از فرایند حفظ مطالب درسی به سمت درک موضوعات سوق پیدا کند.  

* مجموعه پویا نمایی جدید خارجی «آبشار سرنوشت»، «عناصر»، «پف فیلم»،«قصه گویی شبانه»  و جشنواره نوروزی فیلم های ایرانی کودک  از 24 اسفند آغاز می شود و تا 14 فروردین 96 روی آنتن شبکه نهال می رود.

گفتنی است ساعات پخش روزانه نیز با دو ساعت افزایش، از 8 صبح تا 24 خواهد بود.
 
شـبـکـه نسـیـم

شبکه نسیم با طراحی و تولید برنامه های با نشاط ، جذاب و سرگرم کننده به استقبال نوروز و آغاز سال ۹۶ می رود.

«خندوانه»، «دورهمی» ، «آب و آتش» ،«گپ کوک» ، «کودک شو» ، «ویتامین خ» و ... ویژه برنامه های این ایام است که متناسب با آغاز سال نو روی آنتن می رود.

*جنگ شبانه «خندوانه» ( ویژه نوروز) با اجرای رامبد جوان و با هدف ایجاد نشاط و ارائه شكل صحیح و عمومى از آن ، از یکشنبه تا پنجشنبه ، ساعت 23 با طراحی و تولید بخش‌های جدید و جذاب و متناسب با عید و آداب و سنن نوروزی پخش خواهد شد.

*برنامه «دورهمی» نیز با انجام یکسری تغییرات و با تاکید بر دیدارها و آداب و رسوم نوروز و با نگاه کلی به خانواده ایرانی در نوروز و دورهمی‌های نوروزی، روزهای پنجشنبه از ساعت 21 و جمعه‌ها و شنبه‌ها ، از ساعت 23 از آنتن شبکه نسیم پخش می‌شود .اجرای این برنامه مانند سری‌های پیشین آن بر عهده مهران مدیری است.

*برنامه تولیدی دیگر شبکه نسیم در ایام نوروز ، «گپ کوک» است که مجله‌ای تلویزیونی در حوزه موسیقی با تکیه بر ظرفیت‌های موجود در عرصه موسیقی کشور شامل گپ و گفت وگو با خوانندگان مورد علاقه مردم و اجرا در همه گونه‌های موسیقیایی شامل پاپ ، سنتی و محلی و با مجری گری باربد بابایی ، در ایام عید نوروز پخش هر شب خواهد داشت.

*همچنین فصل دوم مسابقه  مهیج و میدانی «آب و آتش» با طراحی و اجرای بازی‌های جذاب و جدید با سه برنامه در طول هفته از دیگر برنامه‌های این شبکه خواهد بود.

*برنامه جدید شبکه نسیم به نام «مسابقه کودک شو» که یک دور همی خانوادگی با حضور کودکان و والدین آنان است و شامل بخش های غیر رقابتی، طنز و سرگرمی نیز می‌شود در ایام عید نوروز رونمایی شده و سه شب در طول هفته پخش می‌شود. اجرای این برنامه را پژمان بازغی ، مجری و بازیگر سینما و تلویزیون، بر عهده دارد.

*برنامه «ویتامین خ» که برنامه‌ای ترکیبی است با بخش‌های جذاب نوروزی از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده برای این ایام است.

*سریال تامینی «دی دی - سری جدید» محصول کشور آلمان با دوبله جذاب و جدید با زمان 25 دقیقه ای ، از جمله سریال‌های شبکه نسیم در عید نوروز خواهد بود.

* «سیگنال موجود است» از دیگر برنامه های شبکه نسیم است که در ایام نوروز هر شب ساعت 22 پخش می شود.
 
شبکه نمایش

شبکه نمایش فیلم‌های متنوع  و سرگرم کننده جدیدی را برای پخش نوروز 96 پیش بینی کرده است.

این شبکه در ایام نوروز بیش از 60 فیلم سینمایی پخش خواهد کرد که 30 عنوان برای اولین بار دوبله و از تلویزیون پخش خواهد شد. فیلم‌های سینمایی جدید شبکه نمایش در سه باکس سینمای هند، سینمای ملل و سینمایی جذاب به ترتیب در ساعات 21،19 و 23 پخش خواهد شد.  
 
کن لوچ با فیلم من، دانیل بلیک میهمان نوروزی سینمای ملل شبکه نمایش
 
سینمای ملل هر شب ساعت 21 در ایام نوروز از شبکه نمایش پخش خواهد شد و فیلم‌های از سینمای فرانسه ، انگلستان ، کره جنوبی ، ژاپن ، فنلاند ، نروژ ، دانمارک ، استونی، اسپانیا و هنگ کنگ در آن پخش خواهد شد. فیلم‌های تحسین شده ای همچون من دانیل بلیک آخرین فیلم کن لوچ ، 1944 و ماجراجویی دونارک و معدن از جمله فیلمهای سینمای ملل شبکه نمایش در ایام نوروز خواهند بود.  

فیلم‌های : بازی اسرار آمیز 2 -  جزیره کاپیتان، مارسی ، تیم رویایی ، طوفان، ارزیابی همه چیز کیو ، دینا در ماجراجویی دونارک ، آخرین فرمانروا ، پزشک جانشین ، نغمه به یاد ماندنی، من دنیل بلیک و معدن ، همگی محصول سال 2016 و فیلم‌های : مزدور،تیم رویایی ، اسب های وحشی ، 1944 و ....  محصول سال 2015 از جمله فیلم‌های نوروزی شبکه نمایش هستند. 
 
ریشه ها ، وال استریتِ الیور استون ، سیکاریو و تولد یک ملت در ایام نوروز ساعت 23  از شبکه نمایش پخش خواهد شد.
 
«ریشه‌ها» که برداشتی جدید از داستان الکس هیلی، محصول سال 2016 است و شکل گیری تمدن آمریکا و بردگی سیاهان در آمریکا را روایت می‌کند، در 4 قسمت 90 دقیقه ای پخش خواهد شد.  

نسخه قدیمی فیلم وال استریت که به افشاگری فساد در وال استریت امریکا در دهه 60 میلادی می‌پردازد ، توسط الیوراستون ساخته شده و برای اولین بار از شبکه نمایش پخش خواهد شد. فیلم «تولد یک ملت»، که جوایز متعدد بین المللی گرفته و منتخب جشنواره ساندس بوده، نیز در جدول نوروزی شبکه نمایش قرار دارد، این فیلم روایت گر قیام منجر به شکست سیاهان علیه استثمار سفیدپوستان در آمریکاست .  

سیکارو فیلم تحسین شده دیگری است که به فساد سیا و اف بی ای در ترانزیت مواد مخدر در مکزیک می‌پردازد.
 
سینمای هند با راج کاپور و آمیتا باچان میهمان نوروزی نمایش

شبکه نمایش برای نوروز 96 برخی فیلم‌های کلاسیک سینمای هندوستان از جمله فیلم «حلال و حرام» با بازی راج کاپور، «آناند» با بازی آمیتا باچان را برای اولین بار دوبله کرده است و در کنار فیلم‌های جدید سینمای هند همچون «گول مرا مخور» و «شامیتاب» پخش خواهد کرد.
 
شـبـکـه ورزش

ویژه برنامه های شبکه ورزش برای روزهای آغازین بهار 96 بدین شرح است:

*«منتخب المپیک»: برگزیده‌ای از بهترین مسابقات المپیک و پارالمپیک 2016 ریو ، زمان پخش: هر روز ساعت 10

*«فینالیست‌ها»: برگزیده‌ای از بهترین و مهمترین فینال‌های مسابقات مختلف ورزشی جهان در سال 1395، فینال مسابقات بسکتبال حرفه‌ای، هاکی روی یخ، بدمینتون، فوتبال یورو2016، تنیس ویم بلدون و... زمان پخش: هر روز ساعت 18

*«نوروز فوتبالی»: ویژه برنامه نوروزی برنامه «شب‌های فوتبالی»  كه ضمن حضور مربیان و بازیکنان لیگ برتر فوتبال، به انتخاب بهترین بازیكنان و مربیان لیگ برتر فوتبال كشورمان در سال 95 به انتخاب بینندگان پرداخته مى شود.، زمان پخش: هر روز  به طور زنده از ساعت 14

*«پخش زنده مسابقات ورزشی»: پخش زنده بهترین مسابقات و رویدادهای ورزشی ایران و جهان، شامل: جام جهانی اسکی، مسابقات فوتبال انتخابی جام جهانی، مسابقات لیگ برتر فوتبال، مسابقات اتومبیلرانی فرمول 1 و .... ، زمان پخش:  هر روز (با توجه به زمان برگزاری مسابقات در ساعت‌های مختلف)

*«شهرآورد»: مسابقه فوتبال بین تیم¬های استقلال و پرسپولیس، همواره از جذاب‌ترین رویدادهای ورزشی کشور بوده است و هر ساله میلیون‌ها هوادار، در انتظار رویارویی این دو تیم هستند. امسال در شبکه ورزش، با مرور خاطرات سال‌های گذشته این رویداد، هر روز یک بازی خاطره‌انگیز از شهرآورد پایتخت را به طور کامل پخش می‌کنیم.، زمان پخش: هر روز ساعت 15:15  

**«فیلم‌های سینمایی ورزشی»: زمان پخش: هر روز ساعت 11، بازپخش: ساعت 1 بامداد

*فیلم سینمایی«127 ساعت»،کارگردان: دنی بویل ، تهیه کننده: کریستین کولسون، سال تولید 2011

این فیلم داستانی بسیار جذاب پیرامون ورزشکار صخره نوردی است که پس از پیمودن مسیری طولانی با دوچرخه در میان صخره‌های صحرای یوتا گرفتار می‌شود و دستش در میان صخره‌ها گیر می‌کند این فیلم تلاش این ورزشکار برای رهایی در این مدت را به نمایش می‌گذارد.

* فیلم سینمایی «خط پایان»، کارگردان: محمدعلی طالبی
خلاصه داستان: خلیل سمندرکارگر ساده یک کارگاه تولیدی شیفته دوچرخه سواری است که در باشگاه ایران جوان عضویت دارد.او با وساطت رئیس باشگاه به عنوان ذخیره وارد باشگاه و در مسابقه¬ای اول می شود، اما به دلیل ناراحتی قلبی از شرکت در مسابقات آسیایی باز می‌ماند.درهمین زمان قراب که رئیس باشگاه کاخ وابسته به دربار است با اتومبیل محمدی را مصدوم می‌کند. او به دلیل ضربه مغزی بستری می‌شود.خلیل سمندر برای تامین هزینه درمان او مسابقه¬ای ترتیب می‌دهد که در این مسابقه خلیل از رقیب خود که عضو باشگاه کاخ است پیشی می‌گیرد و اول می شود.

* فیلم سینمایی «حرکت پنگوئن ها، کارگردان: کلودیو آمن دلاو، سال تولید 2013        
این فیلم داستان دو جوان است که درآستانه اخراج از محل کارشان هستند در این میان با یک پیرمرد بازنشسته آشنا می شوند که این آشنایی آنها را به سوی ورزش کرلینگ می کشاند. آنها با پشتکار و تلاش فراون می‌توانند  فاتح این رشته ورزش در المپیک زمستانی 2006 که در تورین در حال برگزاری است می‌شوند.

* فیلم سینمایی «سمندر»، کارگردان: محمود کوشان، تهیه‌کننده: اصغر بانکی
خلاصه داستان: دوارباب به نام‌های فرخان و صولت برای تصاحب چراگاه منطقه با هم ستیز دارند.آن دو با اجیرکردن اسب سواران ماهر، هر بار در مسابقه‌های دوره‌ای که برای تصاحب چراگاه برگزار می‌شود شرکت می‌کنند. سلمان با اسب تندرویی بنام تندر برای فرخان می‌تازد، ولی در یک مسابقه با توطئه ایجاد شده او مصدوم می‌شود و باعث از چشم افتادن او توسط اهالی محل می‌شود و او پسر خود سمندر را برای شرکت در این مسابقات آموزش می‌دهد. در روز مسابقه سمندر واسب با تاخیر(چون دزدیده می‌شود) به مسابقه می‌رسد و سرانجام پیروز می‌شود.

* فیلم سینمایی «خورشید تابان»، کارگردان: یویا ایشی، تولید سال 2014
داستان درباره یک تیم بیس بال ژاپنی بنام ونکور کانادا است این تیم در دوره‌ای برپاشده است که در کشور ژاپن مشکلات زیادی وجود دارد. با تمام این مشکلات این تیم توانست برمشکلات فائق آمده و موفقیت‌های بیشماری را کسب کند....
 
* فیلم سینمایی « اسب رویایی»، کارگردان: جان گاتینز، سال تولید 2005
این فیلم بر اساس یک داستان واقعی است، بن کربن تربیت کننده اسب‌های مسابقه، بخاطر صدمه یک اسب در طول مسابقه از کار اخراج شد، ولی در ازای حقوقش اسبی که دچار شکستگی پا شده است را از آنها می گیرد. ولی او اسب را تحت مداوا  قرار می‌دهد و به مسابقات برمی‌گرداند.
 
* فیلم سینمایی «حماسه ساز»، کارگردان: رابرت ردفورد، سال تولید 2000
این فیلم براساس یک داستان واقعی از یک ورزشکار گلف است فیلم نقش گلف باز را بازی می کند که قصد دارد در این رشته به مقامی دست پیدا کند و بنابراین تمرین‌های زیادی را در این خصوص انجام می دهد. درطول این روزها با بازیکن گلف دیگری ملاقات می‌کند که این رو در رویی ماجراهای جالبی را به همراه دارد.

* فیلم سینمایی «مک فارلند»، کارگردان: نیکی کارو، سال تولید 2015
خلاصه داستان: یک مربی دو صحرایی در یکی از شهرهای کوچک ایالت کالیفرنیا در بین دوندگان آماتور شهر یک تیم را انتخاب کرده و با تمرین‌های بسیاری این تیم محلی را تبدیل به یک تیم حرفه‌ای می کند.
 
* فیلم سینمایی «کلاه چرمی ها»، کارگردان: جرج کلونی، سال تولید 2008
خلاصه داستان: این فیلم مربوط است به یک تیم فوتبال آمریکایی که برای رسیدن به موفقیت و رساندن تیم به جمع برترین‌های آمریکا تلاش‌های بی شماری را انجام می دهد و آنها برای رسیدن به این بزرگ با چالش‌هایی روبرو شده‌اند.
 
* فیلم سینمایی «راننده»، کارگردان: رنی هارلین، سال تولید 2001
خلاصه داستان: یک راننده جوان با استعداد در میانه یک فصل از مسابقات رالی از همه طرف با مشکل مواجه می‌شود و در این بین یک راننده کهنه کار سعی می کند تا او را از این شرایط نجات داده و همه امور را برای برگشت او به مسابقات فراهم سازد و او را به موفقیت برساند.

* فیلم سینمایی «شنای بدون نفس»، کارگردان: یانگ سون جو، سال تولید: 2013  
خلاصه داستان: این فیلم رقابت‌های جهانی شنا را نشان می‌دهد (وو سنگ) یک ورزشکار شنا است و هدفش کسب مقام قهرمانی در این رقابت‌هاست، از طرفی (وون) هم یک شناگر بسیار با استعداد است که به دلایلی این ورزش را رها کرده است و بعد از بازگشت مدتی تصمیم دارد دوباره به این عرصه برگردد.

* فیلم سینمایی «پیداکردن فارستر»، کارگردان: گاس ون سنت، سال تولید:2000
خلاصه داستان: داستان فیلم پیرامون نوجوانی آفریقایی-آمریکایی بنام جمال والاس است که به یک دبیرستان خصوصی دعوت می شود، از شانس او با یک نویسنده آشنا می شود و این آشنایی باعث می-شود که او بتواند استعدادهای ورزشی خود را شکوفا کند.

**«مستندهای ورزشی»: زمان پخش: هر روز ساعت 20

*«نهایت ایستادگی»، کارگردان: دال تمپلار، سال تولید:2011
خلاصه:  این مستند به صورت مجموعه‌ای چهارقسمتی است درخصوص یک مرد خارق‌العاده به نام ریچارد پارکر که او جزء تیم راگبی بوده است و می‌خواهد تنها مردی باشد که بدون هیچ حمایتی با اسکی از قطب جنوب بگذرد. او برای آماده سازی در سه مسابقه بسیار دشوار حرکت می‌کند.

*مستند« مرو» ، کارگردان: جیم چین، تهیه کننده: الیزابت چای، سال تولید2015  
خلاصه: این مستند داستان اولین صعود از مسیر "Sharks Fin" بر روی قله مرو در سلسله جوار هند بوده است. که در سال 2008 که ناموفق مانده است. آقای آنکدو چین تلاش می کند تا بتواند مسیر را فتح کند. این مسیر 4000 فوت ارتفاع دارد و پس از ساعت ها تلاش آنها موفق به فتح این مسیر می-شوند و به اسم خود ثبت می کند.  

*مستند« در جستجوی آزادی»، کارگردان: جان جانگ، سال تولید2015  
خلاصه:  این مستند داستانی از انقلاب درونی از انسانهایی است که تمایل دارند برای داشتن زندگی بهتر دست به هر کاری بزنند این مستند نشان دهنده رویاها و خیال پردازی‌هایی بسیار قوی است و توانمندی انسان را در راستای اعتماد به نفس نشان می‌دهد. این مستند برگرفته از تجربیات مجازی است از قهرمانان ورزش‌های موج سواری، اسنوبردینگ،  اسکیت، بولینگ، اسکی و موتورسواری و ...

*مستند « گاسکوئین»، کارگردان: جان پرستون، سال تولید2015  
خلاصه: این مستند داستان زندگی حرفه‌ای Paul Gascoigne بازیکن تیم ملی انگلستان است. این بازیکن مطرح انگلیسی فوتبال خود را از سال 1985 در تیم نیوکاسل شروع و در سال 2004 در تیم بوستون یونایتد به پایان رساند. در این مستند مصاحبه‌ای با او صورت گرفته است و داستان به زبان خود او روایت می‌شود. همچنین در از فوتبالیست¬های معروفی همچون وین رونی به بیان نظرتشان پیرامون گاسکوئین می‌پردازد.

*مستند «پالیو» ، کارگردان: کاسیما اسپندر، سال تولید2015  
خلاصه: پالیو یک فیلم مستند درباره مکان در شهر سنا (ایتالیا) است که هر ساله دو بار شاهد مسابقات بزرگ اسب سواری در جهان است این مسابقات هر ساله در 2 جولای و 16 آگوست برگزار می‌شود. در این مسابقات سوار و اسب با تزئین لباس‌های رنگی به مسابقه می‌پردازند. این دو مسابقه به نام‌های «مدونا پروونزا» و «عروج» نام گذاری شده است. این مستند از سال 1396 تا به امروز را مورد بررسی قرار داده است و مصاحبه‌ای از سوارکاران و دست اندرکاران این مسابقه صورت داده است و به طور کلی فرهنگ برگزاری این مسابقه در این مستند به تصویر کشیده شده است.

*مستند«کوهنورد معلول»، کارگردان: پائول کامپتون، سال تولید2014   
خلاصه: یک کوهنورد انگلیسی در یکی از صعودهایش به کوه آلپ دچار سانحه شد و به ناچار دو دست و دو پای خود را از دست می‌دهد و او بعد از مدت‌ها با تلاش و کوشش فراوان می‌تواند به دست و پای مصنوعی همان کوه را فتح کند. این مستند زندگی حرفه‌ای و شخصی فرد را پس از سانحه به تصویر کشیده است.

*مستند «استارت»، کارگردان: برایان کلین، اجرای: کلرکسون تولس، محصول کشورانگلستان، در 18 قسمت 40 دقیقه ای هر روز ساعت 13:15

مستندی جذاب پیرامون تست اتومبیل‌های حرفه ای و جذابیت‌های مسابقات اتومبیل رانی
 
 
شـبـکـه سـلامـت

* برنامه «همین امروز» به صورت زنده به مدت 2 ساعت در ایام نوروز پخش می شود.
* برنامه «همین امشب» به صورت زنده به مدت 2 ساعت در ایام نوروز پخش می شود.
* برنامه «ضربان» / ضبطی/ هر روز به مدت 1ساعت  
* برنامه «مادر، کودک، تندرستی» روزانه 1ساعت
* برنامه «حال خوب»روزانه 1ساعت
* مستند «لبخند پنهان فرشته ها»
* مستند «بزرگراه زندگی»
* برنامه «گوشه عافیت» 3 روز در هفته
* برنامه «آشپزی»
* برنامه «محله بهداشت»
* مستندهای خارجی  
* برنامه «ایرانگرد»
* برنامه «به سلامت»
* برنامه «اکسیر»
* مستند «بهاری»
* «مشاعره سلامت»
* «دهکده تندرستی»
* «ورزش برای همه»
* «گل بهار»
* میان برنامه «خانه تندرستی»
* میان برنامه «سالم بمانیم»
 
 
شـبـکـه جـام جـم

در نوروز 96 «کلاه قرمزی»، «علی البدل»، «لیسانسه ها»، «خندوانه»، «محله گل و بلبل» و ... مهمان خانه‌های ایرانیان خارج از کشور می‌شوند.

*شبکه جهانی جام جم در نوروز 1396 با پخش برنامه‌های شاد و مجموعه‌های تلویزیونی و نوروزی همراه با مخاطبان خواهند شد. مجموعه «کلاه قرمزی» ساعت 21 به وقت تهران ، «علی البدل» ساعت 22:30 به وقت تهران ، «لیسانسه ها» ساعت 1:30 بامداد به وقت تهران ، «خندوانه» ساعت 23:30 به وقت تهران ، «محله گل و بلبل»، انیمیشن  «پهلوانان»، مستند‌های «راهنمای سفر به ایران» و «دلشدگان»، فصل دوم مسابقه «شب کوک»  هرشب و فیلم‌های سینمایی «تو این خونه چه خبره» و «عموجان هیتلر» 6 و 13 فروردین از شبکه جهانی جام جم پخش می‌شود.

مـرکـز صـبـا

* انیمیشن «روباه و خروس» / هفت قسمت کار فاخر صبا برا ی همه شبکه ها
* انیمیشن «هالا باما» / پنجاه قسمت برای همه شبکه ها
* انیمیشن «هانی  مانی» / برای کل ایام نوروز با شبکه پنج یک ساعت روزانه / عروسکی و انیمیشن
* فیلم سینمایی «بی خوابی»/ احتمالا شبکه یک
* «خال خالی» / 30 قسمت/ برای همه شبکه ها
* «ماهی بادکنکی» / 26 قسمت
* «شکرستان» / چهار قسمت نوروزی برای نسیم و 20 قسمت تکرای برای شبکه یک در صورت موافقت شبکه نسیم
* «موزه» / 20قسمت
* «آقا معلم و بچه ها» / 26قسمت
* «شاهنامه» / احتمالا 3 قسمت
* «موزیک انیمیشن» / احتمالا 4 عنوان  
* «زکریا»  
* «مهد کودک حیوانات» / 13 قسمت
* «نظر شما چیه» / 13 برنامه 4دقیقه ای
* «بیشه مثل ها» / 26برنامه 4دقیقه ای
* «پلانکی» / 45برنامه
* «رستوران جنگل» / 6برنامه 12 دقیقه ای
* «پنج پارسی» / 13 برنامه 10دقیقه ای
* «مبارک» / در حال ساخت موسیقی
* «خاله سارا» / 8قسمت تمام شده
* «قصه های قرآنی»
* «کوچه درختی» / 13برنامه 10 دقیقه ای
 
* مجموعه انیمیشن «قصه ها و پندها» به تهیه کنندگی الهام ابراهیمی و به کارگردانی علیرضا سپهری راد در 52 قسمت 10 دقیقه ای با تکنیک کات اوت تولید شده است.

 داستان این مجموعه که به قلم مریم آقاجری به رشته تحریر درآمده روایت داستان صفر و خری (الاغ باوفایش) در روستایی زیباست. صفر و خری در کنار کاراکتر های دیگری مانند، نصرت تنبل، خواجه نوذر، حجت، غلام غوله و .... خالق این داستان ها هستند.

هر قسمت از این مجموعه از داستانی مجزا بر اساس نکات اخلاقی ، ضرب المثل ها و حکایات قدیمی کشورمان تشکیل شده است. و همچنین سعی شده در کنار ایجاد فضایی شاد و مفرح کودکان و نوجوانان این سرزمین هرچه بیشتر با گنجینه ناب حکایات و ضرب المثل های قدیمی ایران زمین آشنا شوند.

شبکه تماشا

شبکه تماشا سریال های مختلفی را برای پخش در ایام نوروز 96 آماده سازی کرده است.

*جدول پخش این شبکه از 27 اسفندماه حال و هوای نوروزی به خود می گیرد. شبکه تماشا در نوروز 96 ، سریال ژاپنی «از سرزمین شمالی» را در باکس پخش ساعت 19، مجموعه تلویزیونی «پیک سحر» به کارگردانی خسرو ملکان و بازی جمشید مشایخی، اسماعیل داورفر، پروین سلیمانی و احمد قدکچیان محصول سال 1369 را در باکس ساعت 21 ، سریال بریتانیایی «خانه پوشالی» محصول سال 1990 با موضوع رقابت‌های سیاسی در انگلستان پس از دوران نخست وزیری مارگارت تاچر را در باکس ساعت 22، مجموعه تلویزیونی «زعفرانی» به کارگردانی حامد محمدی ، محصول 1395 با بازی مهدی هاشمی ، ستاره اسکندری، مهران احمدی و هادی کاظمی را در باکس پخش ساعت 23 و ادامه پخش سریال «خانه کوچک» را در باکس ساعت 24 پیش بینی کرده است.  

گفتنی است،  یکی از سریال‌های در حال پخش از سایر شبکه های سیما برای پخش در ساعت 20 در نظر گرفته خواهد شد.
 
شبکه آی فیلم
 
شبکه آی فیلم در نوروز 96 سریال‌های «ساخت ایران»، «خواب و بیدار»، «بیمار استاندارد»، «دودکش»، «پادری»، «تفنگ سر پر» و همچنین ویژه برنامه شبانه نوروزی را در جدول پخش نوروزی برای مخاطبان خود در نظر گرفته است.

شبکه های رادیویی  
 
رادیـو بـهـاران  
 
روایت های مستند و داستانهای سلحشوری بازماندگان جنگ در«خانه ام همین جاست»، خاطراتی از جبهه و جنگ از «پرده عاشقی» ، «با راهیان نور» پخش گزارش و مستند از مناطق راهیان نور، داستان پسر16ساله ای از جبهه و همرزمان شهیدش  از«پسر ایران» ، «خبر آنروزها» روایت زندگی در دوران جنگ، داستانها و روایت های جنگ و فرماندهان جنگ از «فکری از جنس بلور» ، روایت دفاع مردم در برابر حمله عراق به ایران با نگاهی تازه از«سوران سرد» ، روایت هایی از خاطرات رزمندگان و شهدای دفاع مقدس  از«یک خانه یک خاطره» ، «من زنده ام» روایت خاطرات یکی از دختران آزاده از دوران اسارت، «دختری بنام ماهتاب» روایت زندگی دختری بازمانده از حلبچه، «خاطرات ایستگاه مشهد» خاطرات راننده تاکسی از ایستگاه مشهد در سالهای جنگ، «بزرگ مرد کوچک» ویژه برنامه شهادت حسین فهمیده، گفت وگو با خانواده و همسران شهدای بنام دفاع مقدس در«فاتحان عشق» ، «بالهای خیس» با موضوع شهدای غواص، روایت خاطرات در خصوص شهدا «از زبان مادران و همسران» ، ویژه برنامه اذان صبح «به رنگ سپیده» ، روایت قصه رشادت های فرماندهان دفاع مقدس در«یکی بود، یکی نبود»،  پخش ترانه های بهاری ملی و میهنی و سرودهای دفاع مقدس از «چکاوک» ، «سیمرغ» با محوریت ابتکارات و خلاقیت های خلبانان و افسران نیروی هوایی در دوره 8 سال دفاع مقدس است، معرفی اجمالی هوانیروز، دستاوردهای پس از جنگ در این حوزه و یادی از بزرگان هوانیروز ، «رد پای آفتاب» به بازخوانی وصیت نامه شهدا می پردازد، «روایت نغمه ها» با پخش ترانه های بهاری، ملی میهنی و سرودهای دفاع مقدس علاوه بر استقبال از بهار یادآور شکوه و عظمت ایران اسلامی و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، رزمندگان و ایثارگران 8 سال جنگ تحمیلی خواهد بود، «باران لبخند» این برنامه در خصوص طنز در دفاع مقدس و آثار فرهنگی هنری طنز بجا مانده از دفاع مقدس است، گفت وگو با مسئولان و متولیان برگزاری اردوهای فرهنگی راهیان نور، تمرکز ویژه بر گفت وگو با خادمان راهیان نور، تشویق جوانان بخصوص دانشجویان برای پیوستن به راهیان نور، انعکاس تاثیرات این سفر معنوی بر مسافران با تمرکز بر گفت وگوی مستقیم با آنان از برنامه«سفر سبز» ، معرفی یادمان های دفاع مقدس در «راه آسمان» ، برنامه «ترنم» با پخش ترانه های بهاری، ملی میهنی و سرودهای دفاع مقدس علاوه بر استقبال از بهار یادآور شکوه و عظمت ایران اسلامی و گرامیداشت یادو خاطره شهدا، رزمندگان و ایثارگران 8 سال جنگ تحمیلی خواهد بود، «سومین نبرد» پرداختن به فصول مشترک زندگی مدافعان حرم و رزمندگان دفاع مقدس، تشریح ارتباط اقتصاد مقاومتی و مقوله جنگ مبتنی بر اقتصاد مقاومتی در مدیریت جنگ، «قرار» ویژه برنامه اذان گاهی ظهر با موضوع انتظار ظهور ، برنامه «شوق پرواز» با پخش ترانه های بهاری، ملی میهنی و سرودهای دفاع مقدس علاوه بر استقبال از بهار یادآور شکوه و عظمت ایران اسلامی و گرامیداشت یادو خاطره شهدا، رزمندگان و ایثارگران 8 سال جنگ تحمیلی خواهد بود، «ریحانه ها و لاله ها» گفت وگو با همسران شهدا، نگاه ویژه به جلوه های سبک زندگی اسلامی - ایرانی در زندگی خانواده های شهدا و کارایی این الگو ها برای سرعت بخشیدن به توسعه تمدن اسلامی، الگو برداری از همسران شهدا ، توصیف خانواده های معظم شهدا، «نمایش دفاع مقدس» با موضوع دفاع مقدس، «نت عاشقی» برنامه ای است که با پخش موسیقی دفاع مقدس و روایت اتفاقات آن  در تلاش برای گرامیداشت یاد حماسه آفرینان و رزمندگان سرافراز دفاع مقدس و ارزشها و هویت انقلابی و اسلامی ایران است، «مردان مرد» این برنامه به معرفی مهندسان جنگ در حوزه خاکی و دریایی، دستاوردهای صنایع دفاع و نیروی زمینی و دریایی ارتش جمهوری اسلامی پس از جنگ  می پردازد، «بهار دلنشین» این برنامه با پخش ترانه های بهاری، ملی میهنی و سرودهای دفاع مقدس علاوه بر استقبال از بهار یادآور شکوه و عظمت ایران اسلامی و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، رزمندگان و ایثارگران 8 سال جنگ تحمیلی خواهد بود، «در میان ستاره ها» ویژه برنامه‌ای در خصوص خبرنگاری جنگ و خاطرات و نقشی که خبرنگاران در دفاع مقدس ایفا کردند، «نمای نزدیک» نگاهی به آثار سینمای دفاع مقدس و همچنین تلاش های هالیوود برای ترسیم چهره غیرواقعی دلاوران بسیج، ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بررسیی رویکرد های سینمای غرب برای معرفی ارتش های آمریکا و رژیم صهیونیستی به عنوان برترین ارتش های جهان، «بهار و نخلستان» این برنامه با پخش ترانه های بهاری، ملی میهنی و سرودهای دفاع مقدس علاوه بر استقبال از بهار یادآور شکوه و عظمت ایران اسلامی و گرامیداشت یادو خاطره شهدا، رزمندگان و ایثارگران 8 سال جنگ تحمیلی خواهد بود، «قدم به قدم» این برنامه تلاش می کند تا به مرور خاطرات مسافران کاروان های سیاحتی مذهبی راهیان نور که به بازدید از مناطق جنگی به منظور پاسداشت و یادمان شهدا عازم این مناطق شده اند بپردازد، برنامه «نهال» در نظر دارد به سوال هایی همچون: به واسطه کدم جذابیت ها نوجوانان می بایست به اردوهای راهیان نور بپیوندند، برنامه های ویژه راهیان نور برای مسافران نوجوان کدامند، مسافران نوجوان در مورد این سفر چه عقیده ای دارند و اردوها را چگونه ارزیابی می کنند، استفاده مستمر از صدای نوجوانان حاضر در اردوها برای تشویق نوجوانان لغزنده جهت پیوستن به اردوهای راهیان نور پاسخ مناسبی ارائه کند، «قاف و قافیه» برنامه ای با هدف مرور بر ادبیات منظوم و منثور ادبیات دفاع مقدس شامل شعر، داستان و آنچه در این حوزه در سالهای جنگ و پس از جنگ خلق شده است، «مهر و محراب» این برنامه با پخش ترانه های بهاری، ملی میهنی و سرودهای دفاع مقدس علاوه بر استقبال از بهار یادآور شکوه و عظمت ایران اسلامی و گرامیداشت یادو خاطره شهدا، رزمندگان و ایثارگران 8 سال جنگ تحمیلی خواهد بود، «به افق ماه» برنامه اذان گاهی مغرب با کارشناسی محمد نصرآبادی که به تفسیرآیات قرآن می پردازد، مجموعه داستانها و قصه های دفاع مقدس در«قصه هفت گنبد» ، برنامه «نفوذی» تشریح اهداف آمریکا، انگلستان و رژیم صهیونیستی از دامن زدن به جنگ و خون ریزی در غرب آسیا می پردازد، «راه فاتحان» نام  مسابقه ای است که در آن موقعیتی نزدیک به موقعیت یکی از عملیات ها برای شرکت کنندگان تعریف می شود و تصمیم گیری آنها را می سنجد که اگر نزدیک به تصمیم گیری فرماندهان همان عملیات بود، برنده اعلام خواهند شد و در انتهای برنامه اشاره ای به عملیات مورد نظر خواهد ، «نشانی» برنامه ای گفتگو محور که ساختار آن درباره راهیان نور و برکات این سفر روحی ومعنوی است . در این برنامه ابعاد فرهنگی راهیان نور از نگاه مسئولان بررسی می شود ، «از نیستان» این برنامه با پخش ترانه های بهاری، ملی میهنی و سرودهای دفاع مقدس علاوه بر استقبال از بهار یادآور شکوه و عظمت ایران اسلامی و گرامیداشت یادو خاطره شهدا، رزمندگان و ایثارگران 8 سال جنگ تحمیلی خواهد بود، «فصل مشترک» این برنامه با موضوع مقاومت به بررسی اشعار مقاومت در نقاط مختلف دنیا از فلسطین تا آمریکا و آفریقا و داستان دردها و مشکلات نژادهای مختلف در آمریکا، مسلمانان فلسطین، مردم لبنان و... می پردازد، «شفاف مثل شبنم» این برنامه با پخش ترانه های بهاری، ملی میهنی و سرودهای دفاع مقدس علاوه بر استقبال از بهار یادآور شکوه و عظمت ایران اسلامی و گرامیداشت یادو خاطره شهدا، رزمندگان و ایثارگران 8 سال جنگ تحمیلی خواهد بود .
 
  
رادیـو نـمـایـش 

همزمان با فرا رسیدن آغاز سال 1396 «بوی كاغذ رنگی» در رادیو نمایش می پیچد. 

*ویژه برنامه تحویل سال نو در رادیو نمایش با عنوان «بوی كاغذ رنگی» به مدت دو ساعت تقدیم شنوندگان خواهد شد. 

در این برنامه كه با حضور هنرمندان و پیشكسوتان عرصه نمایش رادیویی اجرا خواهد شد، علاوه بر بررسی آداب و رسوم نوروزی در نقاط مختلف كشور، هنرمندان به بیان خاطرات، تبریك و شادباش خواهند پرداخت و قطعات نمایشی متنوعی نیز در برنامه توسط بازیگران اجرا خواهد شد. 

در برنامه های رادیو نمایش همزمان با فرا رسیدن نوروز، علاوه بر پرداختن به آداب و سنن نوروز در ایران به موضوعاتی دیگر نظیر نقش تفریحات سالم در مناسبت های مفرح، خانواده و پیوندهای عاطفی در نوروز، توجه به محیط زیست ، توجه به باورهای دینی در ایام نوروز ، توجه به صله ارحام، مدیریت هزینه ها درنوروز و ... می پردازد. 

*در برنامه های نوروزی چهار سریال رادیویی و چند ویژه برنامه طراحی و تولید شده است. 

*«خاطرات و مخاطرات ترنج بانو» به ازدواج جوانان و آشنایی خانواده ها در نوروز می پردازد، این نمایش هر روز ساعت 9 از رادیو نمایش پخش می شود. 

*«مدرسه نوروزی» عنوان مجموعه رادیویی دیگری است كه در 15 قسمت هر روز ساعت 15:15 پخش خواهد شد. «مدرسه نوروزی» به زندگی سرایه دار مدرسه ای می پردازد كه مدرسه اش در ایام نوروز محل اسكان میهمانان نوروزی قرار گرفته است ، در این مجموعه میهمانان با آداب و رسوم مختلف در كنار بابای مدرسه، اوقات خوشی را سپری می كنند.  

*مجموعه «عمارت قزل قلی خان» نیز در ایام نوروز هر روز  ساعت 16 تقدیم مخاطبان خواهد شد، داستان این مجموعه درباره خانواده ای ثروتمند است كه در ایام نوروز اتفاقاتی طنز میراث خانوادگی آنها را تحت تأثیر قرار می دهد.  

*«تعطیلات خانوادگی» نیز عنوان مجموعه نمایشی دیگری است كه در ایام نوروز هر روز ساعت 11:15 از رادیو نمایش پخش می شود.در این مجموعه خانواده ای تصمیم می گیرند ، تعطیلات نوروز را در خارج از كشور سپری كنند، اما وقوع اتفاقاتی ناخواسته آنها را در باغی خاطره انگیز در ایران ماندگار می كند. 
 
 رادیـو اقـتـصـاد 
 
* ویژه برنامه سال تحویل رادیو اقتصاد «سین مثل سکه» با همراهی مستدام و پیوسته با مخاطبان در لحظه تحویل سال نیز در کنار شنوندگان خواهد بود. 
 
با توجه به تعطیل بودن ایام نوروز برنامه ویژه نوروز به گونه ای طراحی شده است که در کنار گفت و گو های اقتصادی با کارشناسان با طراحی آیتم های مختلف فضای نشاط آور هم برای شنوندگان فراهم کند، این برنامه شامل بخش های اطلاع رسانی از رخدادهای فعالیت های نوروزی و گفت وگو های تخصصی پیرامون شعار سال نیز هست. 
 
در ایام نوروز برنامه زنده اقتصادی با هدف اطلاع رسانی و ایجاد لحظات نشاط آور، علاوه بر همراهی  با مخاطبان، به نیازهای شنوندگان هم پاسخ می دهد. 
 
هدف اصلی این برنامه اطلاع رسانی از مسائل اقتصادی متناسب با فضای تعطیلات نوروزی خواهد بود. ایجاد فضای مفرح و نشاط آور در خانواده ها، ارتقاء شناخت و آگاهی از مسائل روز اقتصادی و آشنایی مخاطبان با موضوعات اقتصادی از دیگر اهداف این برنامه هستند. 
 
محورهای موضوعی برنامه شامل: اقتصاد ایران و جهان در سال 95، گفت وگوهای تحلیلی پیرامون شعار سال 96، معرفی پتانسیل های اقتصادی و گردشگری استان ها، پیش بینی اقتصادی برای سال 96 و نیز مروری بر بودجه 96 می باشد. 
 
ویژه برنامه «سین مثل سکه» شامل آیتم های متنوع و جذاب؛ «آخرین اخبار» به اعلام وضع هوا، جاده و ...، «دخل و خرج» مروری بر بخش های بوجه سال 96، «سرزمین افتخار»  به ارتباط با راهیان نور، «رمز پیشرفت» به گفت وگوی ویژه با صاحبنظران و کارشناسان در مورد شعار سال در دو بخش، «چهارسوق» مسابقه پرسش و پاسخ – اطلاعات عمومی و اقتصادی در 3 بخش 5 دقیقه ای، «میز خدمت» به گفت وگو با رئیس ستاد نوروزی استان ها در خصوص اقدامات انجام گرفته برای رفاه مسافران نوروزی، «کجا بریم» معرفی جاذبه های گردشگری استان ها، «خدا قوت» گزارش مردمی، سه بخش در خصوص کسب و کارهای فعال در تعطیلات نوروزی، «آنچه گذشت» به تحلیل اقتصادی ایران و جهان سال 95، «برترین های95» به گفت وگو با برگزیدگان جشنواره های اقتصادی صادر کنندگان، تولیدکنندگان، کارآفرینان و ... و نیز «اردوی نوروزی» به گزارش اردوهای جهادی خواهند بود. 
 
ویژه برنامه «سین مثل سکه» کاری از گروه اقتصاد و جامعه به تهیه کنندگی حمیدرضا کجوری و الهام مصطفوی در ایام نوروز ساعت 10 به مدت 180 دقیقه و نیز ویژه برنامه تحویل سال «سین مثل سکه» 30 اسفند ماه ساعت 10 مدت 295 دقیقه به روی آنتن رادیو اقتصاد خواهد رفت. 
 
*اطلاع رسانی از حوزه های اقتصادی در سال 95 و همچنین سال پیش رو هدف ویژه برنامه عصرگاهی «اقتصاد به وقت بهار» خواهد بود. 
 
برنامه عصرگاهی نوروزی رادیو اقتصاد با هدف ایجاد فضای نشاط و سرگرمی همراه با اطلاع رسانی اقتصادی در ایام نوروز تقدیم حضور مخاطبان می شود. این برنامه با بخش های اقتصادی مختلف از قبیل : طنز، خبر، گزارش که در مدت پخش شنونده را ضمن همراهی فعال با برنامه از اتفاقات و مسائل اقتصادی سال گذشته و برنامه های اقتصادی در سال جدید آگاه می کند. 
 
با توجه به رسالت رسانه و رادیو و پوشش فعالیت های اقتصادی در ایام خاص چون نوروز و در کنار آن ایجاد روحیه مثبت اندیشی در مردم ارائه این برنامه می تواند مورد توجه مخاطبان قرار گیرد. 
 
از اهداف اصلی این برنامه می توان از توجه ویژه به شعار سال، ایجاد فضای شاد و امید بخش و مفرح بین مخاطبان و اطلاع رسانی از عملکرد اصناف در این ایام نام برد. 
 
بررسی و انعکاس عملکرد اقتصادی دولت در سال گذشته را از دیگر آیتم های این برنامه دانست.  
 
آیتم های برنامه «اقتصاد به وقت بهار» شامل گشت و گذار بهاری، ارتباط با مراکز استان ها کشور مشهد، شیراز، گیلان، مازندران، تبریز، کرمانشاه، همدان، قم، زنجان و ...، طنز اقتصادی به آیتم های طنز با توجه به موضوعاتی همچون میوه فروشی ، موجر و مستاجر، راننده و مسافر، اقتصاد در سال 95 به تحلیل و بررسی مهمترین اتفاقات اقتصادی در سال 94، خوش و بش بهارانه به گفت وگو با نخبگان و فعالان اقتصادی، آقای مقتصد به طنز در حوزه اقتصاد خانواده، پیگیری به نظارت بر عملکرد اصناف ، اتحادیه ها و بازارها در ایام نوروز، گزارشگر به بازارهای مختلف میوه و تره بار و گفت وگو با مسافران نوروزی، مدیریت زمان به تبلیغات، ارتباط با مشتری، توسعه کسب و کار، شیوه های کارآفرینی، شیوه های سرمایه گذاری، رفتار سازمانی، اتاق فرمان به پشت صحنه برنامه های رادیو اقتصاد در سال 95، گزارشگران افتخاری برای راهیان نور، شعار سال به تبیین شعار سال در گفتگو با کارشناسان خواهد پرداخت. 
 
این برنامه کاری از گروه اقتصاد و جامعه  است که به تهیه کنندگی غلامرضا عزتی  در ایام نوروز ساعت 16:00 الی 19:00 روی موج اف ام ردیف 98 مگاهرتز از رادیو اقتصاد پخش می شود. 
 
*«نود و هشتی ها» مجله ای ست عصرگاهی که صفحات آن با تعامل و مشارکت مردم ورق می خورد.  
 
این برنامه با هدف اطلاع رسانی درباره موضوعات اقتصادی با جلب مشارکت و تعامل مخاطبان و ارتقای فرهنگ اقتصادی تولید می شود .در برنامه «نود و هشتی ها» آیتم های مختلفی از جمله جُنگ، مسابقه رادیویی، گزارش روز، پخش قطعات نمایشی با موضوع سبک زندگی، ارتباط با مسئولان، دعوت از اتحادیه ها و اصناف و گپ و گفت پیرامون موضوع در برنامه گنجانده شده است، همچنین تاکید بر اقتصاد مقاومتی و ترویج سبک زندگی اسلامی - ایرانی از محورهای اصلی تولید برنامه «نود و هشتی ها» می باشد. 
 
برنامه «نود و هشتی ها» کاری از گروه اقتصاد و جامعه به تهیه کنندگی مهدی شیار و غلامرضا عزتی شنبه تا پنج شنبه ساعت 17 به مدت 85 دقیقه از رادیو اقتصاد پخش می شود. 
 
*رادیو اقتصاد در برنامه «ایستگاه نود و هشت» قصد دارد به بررسی ناهنجاری های رفتار اقتصادی جامعه بپردازد.  
 
هدف اصلی از تولید این برنامه تبیین برخی مسائل اقتصادی روز کشور و چالش های موجود و اطلاع رسانی در بستری تعاملی می باشد. 
 
محور اصلی برنامه مبتنی بر اطلاع رسانی در حوزه مسائل اقتصادی است ومی توان به ترویج روحیه همبستگی ملی حتی در بحرانهای اقتصادی به عنوان یکی دیگر از اهداف مدنظر این برنامه اشاره کرد. 
 
برنامه «ایستگاه نود و هشت» برنامه ای است که از گروه اقتصاد و جامعه به تهیه کنندگی لیلا امید یگانه و مهرگان سواد کوهی که به صورت زنده شنبه تا پنج شنبه ساعت 09 به مدت 55 دقیقه از رادیو اقتصاد پخش می شود 
 
*رادیو اقتصاد در ویژه برنامه «سین مثل سکه» شنبه 12 فروردین ماه، به شرح و روایت روز جمهوری اسلامی ایران خواهد پرداخت. 
 
در 12فروردین 1358 ثمره مبارزات ضد سلطنتی و طاغوتی و شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ملت ایران به بار نشست و نظام جمهوری اسلامی ایران استقرار یافت. بررسی دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی نیز دیگر موضوعی خواهد بود که در این برنامه توسط کارشناسان مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. 
 
برنامه «سین مثل سکه» کاری از گروه اقتصاد و جامعه به تهیه کنندگی حمیدرضا کجوری در ایام نوروز ساعت 10:00 به مدت 180 دقیقه به روی آنتن رادیو اقتصاد خواهد رفت. 
 
*رادیو اقتصاد در ویژه برنامه «اقتصاد به وقت بهار» شنبه 12 فروردین ماه، قصد دارد به بررسی روز جمهوری اسلامی ایران بپردازد. 
 
در این برنامه با حضور کارشناسان به بررسی آثار و پیامدهای حضور مردم در رای به نظام جمهوری اسلامی و بررسی ابعاد داخلی و خارج آن و همچنین وضعیت اقتصادی کشور در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی آن پرداخته خواهد شد. 
 
ویژه برنامه «اقتصاد به وقت بهار» کاری از گروه اقتصاد و جامعه به تهیه کنندگی غلامرضا عزتی در ایام نوروز ساعت 16:00 به مدت 180 دقیقه از رادیو اقتصاد پخش می شود.  
 
*رادیو اقتصاد در ویژه برنامه «اقتصاد به وقت بهار» یک شنبه 13 فروردین ماه، به مقوله احترام به طبیعت و محیط زیست خواهد پرداخت. 
 
احترام گذاشتن به طبیعت و محیط زیست، استفاده درست و بهینه از منابع طبیعی، جلو گیری از آلودگی محیط زیست و ... از جمله محورهای موضوعی این برنامه خواهند بود که توسط کارشناسان در این برنامه مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت. 
 
ویژه برنامه «اقتصاد به وقت بهار» کاری از گروه اقتصاد و جامعه به تهیه کنندگی غلامرضا عزتی در ایام نوروز ساعت 16:00 به مدت 180 دقیقه از رادیو اقتصاد پخش می شود. 
 
«سرزمین افتخار» عنوان آیتمی است که در برنامه «سین مثل سکه» در ایام نوروز به ارتباط با راهیان نور می پردازد. همچنین در برنامه «اقتصاد به وقت بهار» در آیتمی گزارشی به موضوع راهیان نور خواهد پرداخت. 
 
*رادیو اقتصاد در ویژه برنامه «روستای ما» در ایام نوروز با محوریت گردشگری برای ایام عید آماده شده است. 
 
در این برنامه با حضور مسئولان گردشگری در استان های مختلف هر روز به یکی از روستاهای استان های کشور(خراسان جنوبی، خراسان شمالی، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، زنجان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، مازندران، کردستان و...) سفر خواهند داشت و با روستاهای هدف گردشگری که کمتر شناخته شده اند آشنا می شویم، هدف از تولید این برنامه آشنایی مردم با ظرفیت های استانی برای سفر به نقاط روستایی می باشد و درنهایت توزیع سفر در مناطق مختلف کشور به درستی صورت گیرد و لذا شاهد حجم سفر به نقاطی خاص نباشیم. 
 
ویژه برنامه «روستای ما» کار از گروه کشاورزی به تهیه کنندگی لیلا امید یگانه، گویندگی زهرا تقی ملا در ایام نوروز ساعت 07:00 به مدت 30 دقیقه و تکرار این برنامه ساعت 13:30 از رادیو اقتصاد پخش می شود. 
 
*ویژه برنامه «کار و نوا» با توصیف قابلیت های آوایی و موسیقیایی کار در ایام نوروز  به روی آنتن رادیو اقتصاد خواهد رفت.  
 
این برنامه به توصیف و انعکاس قابلیت های آوایی و موسیقیایی کار نواهای اقوام ایرانی می پردازد با بررسی و تحلیل آواهای کار فرهنگ کار در مناطق مختلف واکاوی می شود.منظور از آوای کار، اشعار، جملات و صدای آهنگینی است که هنگام کار خوانده می شود. 
 
کار در فرهنگ ایرانی جایگاه ارزشمند و بالایی دارد و آواهای کار بخش قابل توجهی از تاریخ ادبیات شفاهی کشور را به خودش اختصاص داده است. ضرورت این برنامه در کمک به زنده نگه داشتن نمود های متنوع و گوناگون از حقیقت کار است که در اقلیم، نحوه زندگی، علایق و سلایق اقوام ایرانی وجود دارد. 
 
هدف اصلی برنامه ترویج مفاهیم متعالی، اسلامی و ریشه دار کار در فرهنگ اقوام ایرانی بر اساس آواهای کار خواهد بود. معرفی مشاغل مختلف در اقلیم های متنوع با هدف ترویج فرهنگ کار، ترویج روحیه تعاون ، کارتیمی، توکل و نیز ایجاد فضای فرحبخش از اهداف جزئی این برنامه خواهند بود.   
 
محورهای موضوعی این برنامه شامل واکاوی جزء به جزء اشعار و موسیقی های کار و بررسی مضامین آن ها، بیان فرهنگ کار در آوا ها از گذشته تا به امروز و همچنین مضامین پیشه های مردانه و زنانه در فرهنگ کار اقوام دارای ریشه کاملاً فرهنگی خواهد بود. 
 
در این برنامه فرهنگ کار اقوام مختلف کشور و با حضور حضوری به  تحلیل محتوایی و موسیقیایی آوای کار پرداخته می شود.همچنین صحبت با فرهنگیارها برای معرفی مشاغل متناسب با آوای کار،آیتم روایت با موضوع  توصیف یک شغل با ذکر اینکه در کدام مناطق به این شغل مشغولند دیگر بخش های این برنامه خواهند بود.  
 
«کار و نوا» کاری از گروه اقتصاد و جامعه به تهیه کنندگی مهرگان سوادکوهی در ایام نوروز ساعت 09:00 به مدت 55 دقیقه روی موج اف ام ردیف 98 مگاهرتز از رادیو اقتصاد پخش می شود. 
 
رادیـو ایـران 
 
*یکی از خواننده های معروف کشورمان، ضمن حضور در استودیوی پخش رادیو ایران دعای تحویل سال را به طور زنده اجرا می کند. 
 
رادیو ایران با پخش 16 ویژه برنامه به استقبال تحویل سال و بهار طبیعت می رود. 
 
*«یک ذره از زمستون» و «یه عالمه بهار» ویژه برنامه تحویل سال رادیو ایران است که با حضور هنرمندان ،چهره های نام آور سال 95 و مجریان رادیو ایران، از ساعت 10 صبح تا 15 به مدت 5 ساعت به طور زنده از آنتن رادیو ایران پخش می شود. گفت وگوهای کوتاه و شنیدنی، آیتم های طنز، ترانه های طنز عیدانه و نمایش های کوتاه از مهمترین بخش های ویژه برنامه تحویل سال رادیو ایران است. 
 
*از 26 اسفند بجز سی ام اسفند  95و 12 فروردین 96 ساعت 10:00صبح برنامه «نوروزان» به تهیه کنندگی حسین معصومی به صورت زنده پخش می‌شود. 
 
با توجه به فراگیری و سراسری بودن رادیو ایران در میان رسانه ها، اجرای برنامه ای با محتوای یاد شده برای آگاهی و امید بخشی به مخاطبان ثمر بخش خواهد بود. در این برنامه، مناطق مختلف کشور عزیزمان ایران توسط کارشناس و گزارشگران شهرستان ها،معرفی می شوند . در بخش طنزی با نام« تعطیلات نوروز کجا نریم»،به عواملی که شادی تعطیلات نوروز را از بین می برد،پرداخته می شود. 
 
توصیه های محیط زیستی برای نوروز96 ، بهار فصل همراهی با طبیعت، گزارش از بیمارستان ها و افرادی که در ایام نوروز صاحب فرزند می شوند،گزارش از رانندگان و خانواده هایی که در جاده هستند و در مجتمع های خدماتی رفاهی شده اند ، ملزومات سفر در نوروز و ایمنی سفر ،گفتگو با کسانی که موطن آنها شهر یا روستای دیگری است و در پایتخت زندگی می کنند ، گزارش از مناطق عملیاتی جنوب کشور،ارتباط با پلیس راه کشور،بیان آداب و رسوم اقوام مختلف ایرانی در نوروز و بهاراز دیگر بخش های این برنامه است. 
 
*«یک دو شما» مسابقه ای تعاملی با حضور مخاطبان رادیو ایران در ایام عید نوروز است. شرکت کنندگان در این مسابقه تعاملی مراحل ساخت یک برنامه را، اعم از گزارشگری، نویسندگی، دعوت از میهمان، انتخاب موسیقی ، هماهنگی و... خود انجام می دهند و مهدی ساعی تهیه کننده مسابقه «یک ،دو ،صدا» به عنوان مشاور در کنار شرکت کنندگان قرار می گیرد. 9 گروه 4 نفره در رقابتی فشرده 18 برنامه می سازند که در نهایت، با رای مستقیم مخاطبان ،گروه برنده معرفی می شود. شرکت کنندگان این مسابقه از میان حاضران مسابقه «یک ،دو ،صدا» انتخاب شده اند. «یک دو شما» در 18 قسمت هر روز در ساعت 9:30 صبح در ایام عید از رادیو ایران پخش می شود. 
 
*حمید پارسا در اولین برنامه از «پنج دری» خاطره های بامزه تعریف می کند و شنوندگان رادیو ایران می توانند استند آپ کمدی او را بشنوند. «پنج دری» 5 بخش دارد و در آن به بهانه پخش آیتم های مختلف، پنج موسیقی پخش می شود. در دومین بخش این برنامه، آیتم های طنز رادیو ایران مرور می شود. همچنین مهدیه پهلوانی، گزارشگر، از مردم می خواهد که قسمتی از یک ترانه را بخوانند و در انتها، همان ترانه با صدای خواننده اصلی پخش می شود.  
 
سر زدن رادیویی به استان های مختلف به بهانه شعر خوانی توسط شاعران طنزپرداز از دیگر بخش های این برنامه است. 
 
«پنج دری» از گروه ورزش و تفریحات از 29 اسفند تا 13 فروردین از ساعت 12:30 به مدت یک ساعت به تهیه کنندگی ندا حاجی اسماعیلی، نویسندگی شاهرخ باقری نژاد و اجرای منصور اسکندری از رادیو ایران پخش می شود. 
 
«چرتکه رادیویی» از دیگر ویژه برنامه های رادیو ایران است که با توجه به اسم برنامه سعی می شود که میزان پیشرفت صنایع اقتصادی مختلف در بخش‌های گوناگون طی یک سال گذشته مورد بررسی و حسابرسی قرار گیرد و رسالت اصلی برنامه پرداختن به فعالیت های اقتصادی صنایع موجود در کشور است و در اصل میزان پیشرفت آن طی یکسال گذشته مورد بحث قرار می گیرد. 
 
معرفی یکی از صنایع تاثیر گذار بر رشد و تحول اقتصادی کشور و توضیحات کارشناس و گفت وگو با مردم شهر و صاحبان مشاغل از دیگر بخش های این برنامه است. 
 
*«چرتکه» کاری از گروه دانش و اقتصاد در 18 قسمت از ساعت 15:30 به مدت نیم ساعت به تهیه کنندگی محمد حسین خسروجردی، گویندگی مهرناز فقیهی و گزارشگری سمیه رنجکش و نوید دانشور پخش می شود. 
 
*در ایام عید، رادیو ایران با برنامه ورزشی «نیمكت داغ» با قهرمانان المپیک گفتگو می کند. در این برنامه، به مدت ٢٥ دقیقه با اهالی ورزش گفتگو می شود. 
 
مهسا جاور قهرمان قایقرانی كشور، حمیدرضا قلی پور قهرمان وشوو، الهه احمدی قهرمان تیراندازی، خدمتی قهرمان تیراندازی، مجتبی عابدینی قهرمان شمشیربازی، حسن رحیمی قهرمان كشتی، كمیل قاسمی قهرمان كشتی، سهراب مرادی قهرمان وزنه برداری، احسان حدادی قهرمان دو و میدانی و علیرضا فغانی داور بین المللی فوتبال ده میهمان این برنامه‌اند که حضورشان در برنامه قطعی شده و گفت وگو ها در حال ضبط است. هشت نفر دیگر نیز از بین سایر ورزشکاران انتخاب خواهند شد كه در نهایت با ساخت هشت قسمت باقی مانده ١٨ قسمت از مجموعه برنامه «نیمكت داغ» از ٢٦ اسفند ٩٥ به روی آنتن خواهد رفت. 
 
«نیمکت داغ»كاری از گروه ورزش و تفریحات رادیو ایران از تاریخ 26 اسفند تا 13 فروردین 96 برای علاقه مندان به ورزش، با تهیه کنندگی احسان زارع و كارشناس مجریگری محسن اثیمی، پخش می شود. 
 
*برنامه «جهان در سالی که گذشت» در روزهای26-27-28-30 اسفند و اول و دوم فروردین، ساعت 16:25 به تهیه کنندگی هدیه لو پخش می شود. 
 
برنامه «همین لحظه بهاره» متناسب با حال و هوای نوروز است. مسابقه ویژه ای که با حضور هنرمندان طراحی شده است که یک بخش از این مسابقه حضوری است. 
 
گفت وگوهای ویژه، آیتم های شنیدنی، گزارش‌هایی با سبک و سیاقی متفاوت از اردوهای راهیان نور،آخرین اخبار وضعیت جاده های کشور در ایام نوروز از بخش های این برنامه است. 
 
«همین لحظه بهاره» با اجرای فاطمه نیرومند و تهیه کنندگی محمد بخشایش از 25 اسفند تا 13 فروردین از ساعت 18 تا 20 میهمان خانواده های ایرانی ست. 

*«گلبانگ» و ترانه های درخواستی مردم، مثل همیشه ترانه های درخواستی مردم با فضای بهاری و عید از برنامه«گلبانگ» هر روز در ساعت 15:00 پخش می شود. 
 
این برنامه که در هفته های آخر اسفند به پخش ترانه هایی به مناسبت جشن رویش، خانه تکانی و تولد حضرت زهرا(س) و روز مادر می پردازد از 26 اسفند تا سیزدهم فروردین شادتر و با نشاط تر می شود.  
 
«گلبانگ» با صدای مریم نشیبا، تهیه کنندگی ندا حاجی اسماعیلی، ارتباطات جعفر دست انبویه وصدابرداری الهام موسوی پخش می‌شود.  
 
با آغاز شدن پخش برنامه های شبکه ایران، از 26 اسفند ماه، برنامه «عیدانه و لبخند»( ویژه برنامه رادیو جمعه ای ها) تا پایان تعطیلات هر شب ساعت 20 روی آنتن می رود.  
 
عوامل برنامه در هر برنامه یک موضوع محوری انتخاب کرده اند که مردم در ایام نوروز با آن سرو کار دارند.البته، رویکرد اصلی برنامه صرفا موضوعی نیست و انتخاب این موضوع فقط خط سیر محتوایی برنامه را تعیین می کند و با توجه به رویکرد برنامه، به نکات خاص، ظریف و طنز موضوع پرداخته خواهد شد. 
 
مسائلی مانند خانه تکانی ، خرید شب عید ، دید و بازدید ، پر خوری، طبیعت گردی ، سفر و.. دست مایه نویسندگان برنامه شده است. در طول برنامه‌ها، همه شخصیت ها و تیپ های برنامه رادیو جمعه از جمله تیپ هایی مثل «منقاشیان»،«ماشاء الله خان»، «ننه کتی»،«شنگول»،«زعفرانی» ، «بیتا و مهناز»،«فرزاد و فرهاد»،«قائووتی»،«غضنفر»،«دلاور»،«ج .ض»، «غش غشی» حضور دارند. برنامه عیدانه و لبخند متشکل از نمایش ها ی کوتاه و بلند ، طنز آهنگ ،لطیفه های مردمی و مسابقه است.  
 
*هنرمندان برنامه «عیدانه و لبخند» تلفیقی از پیشکسوتان و جوانان طناز رادیوهستند.در این ویژه برنامه ها، اصغر سمسارزاده ،عباس محبی ،علی رضا جاوید نیا ،مهدی صباغی ،داوود منفرد ، شوکت حجت ، حسین رفیعی ،مرتضی تبریزی، فرانک رفیعی ، ابوالفضل آقا خانی ، نسیم رفیعی ، مجتبی تیموری ،محمد تیموری ، حسن مصطفی پور، محمدرضا قلم بر، علی رضا تابان ، بهنام قربانی ، سارا جعفری ، محمد رضا لبیب، نسرین نخبه زارع، شهریار حمزئیان، سعید سلطانی، گلچهره زند، زهره کد خدا زاده، ستاره حسینی ، عاطفه حیدری ،حمید رضا اله یاری، محسن دین محمد، سارا آقا محمدی، شیوا رمضانی، جمشید مقدم، مصطفی بیات، علی زکریایی، آرش راسخ، اشکان نور افکن، علی رضا دانش پژوه و لیلا حسین پورحضور دارند. 
 
*«عیدانه و لبخند» ویژه برنامه رادیو جمعه به تهیه کنندگی ساجد قدوسیان در ایام نوروز ساعت 20 از آنتن رادیو ایران پخش می شود. 
 
*«راهیان نور» هر روز در هفت بخش در ساعت های : 8:35 - 10:30 - 11:30 -14:45 - 17:15 - 19:15 - 21-45 پخش می شود، به موضوع سفر معنوی راهیان نور دربرنامه «پلاک هشت» نیز پرداخته می شود .این برنامه به تهیه کنندگی زینب برومند، هر روز به غیر از سی ام اسفند، ساعت 13:30 پخش می‌شود. در این برنامه مناطق عملیاتی جنوب و غرب کشور معرفی می‌شوند و با گزارشگران مستقر در پایگاه‌های راهیان نور سراسر کشور ارتباط برقرار می شود و در واقع ، بازتاب دهنده استقبال مسافران نوروزی از این مناطق است. 
 
*«خنداخند» هر روز در سه بخش 5 دقیقه ای در ساعات 11:55 - 14:55 و 16:55 پخش می شود. 
 
*«قرار شاعرانه» هر روز به غیر ازروزهای جمعه 27 اسفند و 4 – 11 فروردین، ساعت 22:05 پخش می شود. 
 
*«دور عاشقان» در روزهای 11و 12 فروردین جمعه و شنبه ساعت 20:00 شب پخش می‌شود. 
 
ویژه برنامه شهادت امام هادی روز 12 فروردین شنبه ساعت 9 صبح از گروه جامعه و 10:00 صبح از گروه فرهنگ پخش می شود. 
 
*ویژه برنامه سالروز ملی شدن صنعت نفت در روز 29 اسفند ساعت 16:30 پخش می شود.  
 
*علاوه بر این، در دیگر برنامه های رادیو ایران نیز به موضوع بهار پرداخته می شود.در ضمن برنامه «به افق آفتاب» از دوم فروردین ماه ساعت 12:45 از آنتن رادیو ایران پخش می شود. 
 
رادیـو سـلامـت 
 

تحویل سال نو با ویژه برنامه «سین مثل سلامت» رادیو سلامت 
 
*شبکه رادیویی سلامت، نوروز 1396 را به ویژه برنامه تحویل سال «سین مثل سلامت» آغاز می کند. 
 
ویژه برنامه تحویل سال نو شبکه رادیویی سلامت با عنوان «سین مثل سلامت» به تهیه کنندگی شهرام زین العابدین کاری از گروه بهداشت و تندرستی این شبکه رادیویی، از ساعت 11 تا 16 از موج اف.ام ردیف 102 مگاهرتز تقدیم شنوندگان صدای دانش، نشاط و آرامش می شود.  
 
این برنامه رادیویی مجله‌ای ترکیبی است که دارای بخش هایی همچون نوروزخانی؛ گزارش از خراسان رضوی، قم و شیراز؛ مباحث کارشناسی؛ گزارش؛ ارتباط با اورژانس و مراکز درمانی، خانه سالمندان، آسایشگاه معلولان، گلزار شهدا، راهیان نور؛ موسیقی و ... است. 
 
سیره سلامت (سیره معنوی در حوزه سلامت و سیره نبوی در طب)؛ سبزه سلامت (سفره سالم نوروزی)؛ سخن سلامت (سخن بزرگان و اندیشمندان در حوزه سلامت)؛ سفر سلامت (سفر برای سلامتی و حفظ سلامتی در سفر)؛ سیب سلامت (سبک زندگی سالم و خودمراقبتی)؛ سرتون سلامت (گفتگو با کارشناسان حوزه شعر و ادب حوزه سلامت)؛ خبر خوان (مروری بر رویدادهای مهم سال 1395)؛ دیدن شنیده ها (گزارش از راهیان نور)؛ خاطرات نوروزی؛ پیام های نوروزی از جمله آیتم هایی است که در ویژه برنامه تحویل سال رادیو سلامت در نظر گرفته شده است. 
 
گفتنی است، آشنایی با آداب و رسوم ایرانی، آیین سنتی نوروز، سبک زندگی سالم، توجه به مهارت های زندگی و پرداختن به ارزش های عید نوروز از جمله اهداف این برنامه رادیویی است. 
 
نوروز 96 همراه با رادیو سلامت باشید: 
 
*از «مداد رنگی های کودکی» تا «سفره نوروزی» روی خط رادیو سلامت 
 
شبکه رادیویی سلامت در ایام نوروز سال 1396 برنامه های متنوع و شادی را برای مخاطبان صدای دانش، نشاط و آرامش در نظر گرفته است. 
 
برنامه های شبکه رادیویی سلامت در ایام نوروز به شرح زیر است:     
 
ویژه برنامه صبحگاهی نوروز رادیو سلامت با عنوان «پا به پای بهار» هر روز از ساعت 10:10 به مدت 110 دقیقه تقدیم شنوندگان می شود. این برنامه یک مجله نوروزی صبحگاهی با بخش های متنوع و شاد به موضوعاتی همچون تغذیه سالم در نوروز؛ دید و بازدید؛ سال نو به همراه خانواده و بزرگترها؛ ارتباط با پلیس راه، هواشناسی، اطلاع رسانی جاده ای؛ معرفی مکانهای تفریحی و نقاط گردشگری استانها؛ گزارش از راهیان نور؛ آداب و رسوم در نوروز؛ پزشک خانواده؛ روزجمهوری اسلامی ایران؛ روزطبیعت؛ آداب سفر؛ راههای رسیدن به نشاط واقعی ارتباط موثر با سالمندان؛ مشارکت خانواده؛آرامش در سفر؛  اهمیت مطالعه و ... خواهد پرداخت. 
 
هفت سین سلامت (ویژه برنامه تحویل سال)، 30 اسفند ماه از ساعت 11 به موضوعاتی از قبیل آغاز سال نو به همراه خانواده و بزرگترها؛ گزارش از  راهیان نور؛ ارتباط با استانها و مراکز مذهبی در لحظات سال تحویل؛ پیام نوروزی مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهور؛ گزارش از بیمارستانها؛ اورژانس؛ خانه سالمندان؛ آسایشگاه معلولان؛ گلزار شهدا؛ دعای سال تحویل؛ ترانه های بهاری؛ خاطرات نوروزی؛ سفره سلامت؛ سخن سلامت و ... می پردازد. 
 
ویژه برنامه عصرگاهی نوروز «به سمت بهار» هر روز از ساعت 17 به مدت 120 دقیقه یک مجله نوروزی عصرگاهی با بخش های متنوع و شاد همچون پزشک قطار، هواشناسی، ترافیک جاده ای، آقا سفر، کوپه خنده، ایستگاه آشنایی، ایستگاه آخر، رستوران، قطار، ایستگاه سوغاتی، گزارش از شهرستانها، روزهای دور از خانه و ... است. 
 
برنامه شبانگاهی «پشت پلك صبح» هر شب از 30 دقیقه بامداد با حضور کارشناسان به موضوعاتی از قبیل طرح موضوعات متناسب با روزهای پایانی سال، سال تحویل و تعطیلات نوروزی: خانه تکانی دلها، قشنگ ترین خاطره شما از مهر مادری چیست؟، مهارتهای خوب زندگی کردن، مواظب باشید مغزتان هنگ نکند، صله رحم کجای زندگیتون قرار داره، سال نو نگاه نو، در زندگیتون به چه چیزهایی افتخار می کنید؟، تاثیر مثبت رفت و آمدهای فامیلی در افزایش انرژی و سرمایه اجتماعی، چگونه از شب نشینی های ایام تعطیل بیشتر بهره ببریم؟، همه با هم برای پیشرفت ایران خواهد پرداخت.  
 
برنامه «خودمونی» هر روز از ساعت 9:15 به مدت 30 به گفت وگوی صمیمانه با كادر پزشكی با طرح پرسش نسخه نوروزی  خواهد پرداخت. 
 
برنامه «سفره نوروزی» هر روز از ساعت 12:10 به مدت 35     به موضوعاتی از قبیل تغذیه سالم در ایام نوروزی؛ کسب روزی حلال؛ بررسی رژیم های غذایی مناسب برای بیماران خاص؛ تغدیه مناسب در سفر و سفره های بین راهی؛ استفاده از ظروف مناسب برای سفر و گردش های روزانه؛ معرفی  كتاب؛ قطعه نمایشی با موضوع: تغذیه صحیح در نوروز و سفرهای نوروزی و ... می پردازد. 
 
برنامه «كوله بار» هر روز از ساعت 19:20 به مدت 10 دقیقه به معرفی شهرهای مختلف و مناطق دیدنی و آثار باستانی خواهد پرداخت. 
 
برنامه «سلامت در عصر حجر» هر روز از ساعت21:50 به مدت 7 یکی از برنامه های طنز نوروزی رادیو سلامت است. 
 
«تا بیکران»برنامه اذانگاهی ظهر و «تسبیح صبح» برنامه اذانگاهی صبح، «آرام جان» برنامه اذانگاهی مغرب هر روز متناسب با ایام نوروز و شروع سال جدید روی آنت رادیو سلامت خواهد رفت. 
 
برنامه «مداد رنگی های کودکی» هر روز از ساعت 9:50 به مدت 5 دقیقه روایتی از خاطرات کودکی از نوروز می پردازد. 
 
گفتنی است، اطلاع رسانی در خصوص وضعیت جاده ها و هواشناسی؛ ارتباط با پلیس راه؛ هواشناسی؛ و اطلاع رسانی جاده ای نیز هر روز در رادیو سلامت پرداخته می شود. 
 
ویژه برنامه های نوروزی از رادیو سلامت 
 
*شبکه رادیویی سلامت، ویژه برنامه‌های متنوعی همچون «پا به پای بهار» و «به سمت بهار» را برای پخش در ایام نوروز 1396 تدارک دیده است. 
 
*«پا به پای بهار» عنوان برنامه ای از گروه بهداشت و تندرستی رادیو سلامت به تهیه کنندگی «موسی نظری» و «مرتضی میلانی» است. این برنامه رادیویی در ایام نوروز از ساعت 10:10 دقیقه الی 12 ؛ در تلاش است با ایجاد فضای متنوع، مفرح و شاد، پیام ها و نکات بهداشتی، زیست محیطی، تغذیه ای و ... را به شنونده های صدای دانش، نشاط و آرامش و مسافران نوروزی ارائه دهد. بخش های این ویژه برنامه نوروزی عبارت از هواشناسی، ارتباط با راهنمایی و رانندگی، گردشگری، مباحث کارشناسانه، محیط زیست، نمایش و ... است که به موضوعاتی همچون تصمیم گیری، بهداشت سفر، همسفر خوب، آرامش در سفر، کسب تجربه در سفر، مشارکت خانواده، اهمیت مطالعه، راه های رسیدن به نشاط واقعی و ... خواهد پرداخت. 
 
*گروه تغذیه و سلامت رادیو سلامت نیز ویژه برنامه «به سمت بهار» را برای شنونده‌های صدای دانش، نشاط و آرامش تدارک دیده است. این برنامه رادیویی به تهیه کنندگی سولماز عطایی از 29 اسفند ماه هرروز از ساعت 17 به مدت 120 دقیقه از موج اف.ام ردیف 102 مگاهرتز پخش می‌شود. در ویژه برنامه «به سمت بهار» عوامل برنامه ساز، سوار بر قطاری هستند که در فصل بهار هر روز قصد سفر به یکی از شهرهای دیدنی ایران را دارند. این برنامه با حضور میهمانان و کارشناسان به موضوعات مختلفی همچون بهداشت و تغذیه در سفر، دید و بازدیدهای نوروزی، نکات ایمنی در رانندگی، گردشگری و راهیان نور و ... خواهد پرداخت. ایستگاه سوغاتی، ایستگاه آشنایی، سمانی، آخر، کوپه خنده و ... از جمله آیتم های این برنامه نوروزی است. 

یادآور می‌شود، برنامه‌های شبکه رادیویی سلامت به صورت 24 ساعته از موج اف.ام ردیف 102 مگاهرتز تقدیم شنونده‌های صدای دانش، نشاط و آرامش می‌شود. 
 
روز جمهوری اسلامی به روایت رادیو سلامت 
 
*همزمان با روز جمهوری اسلامی، برنامه «پشت پلك صبح» شبكه رادیویی سلامت، بامداد دوشنبه 12 فروردین ماه، با موضوع «همه با هم برای پیشرفت ایران» تقدیم شنوندگان صدای دانش، نشاط و آرامش می‌شود. 
 
«پشت پلك صبح» عنوان برنامه ای از رادیو سلامت است كه می كوشد فضایی آرام را برای لحظه های شبانگاهی شنونده های صدای دانش، نشاط و آرامش به ارمغان آورد. 
 
با توجه به روز جمهوری اسلامی و یادآوری اتحاد و همدلی و یکرنگی آن روزها، می توانیم متذکر شویم که وقتی با هم و برای هم تلاش کنیم در نهایت پیشرفت بیشتری نصیب خودمان و سرزمینمان خواهد شد.  
 
این برنامه شبانگاهی بامداد دوشنبه كه كاری از گروه سلامت اجتماعی این شبكه رادیویی است با حضور دكتر علیرضا شریفی یزدی، جامعه شناس به این سوال كه «از نتیجه با هم بودن، برای پیشرفت ایران اسلامی بگوییم؟» پاسخ می دهد. 
 
«پشت پلك صبح»، جنگی شبانه در راستای رعایت حقوق شهروندی متقابل و افزایش آگاهی اجتماعی است كه از بخش های مختلف و متنوعی همچون گفتار، گزارش، ترانه و تصنیف، نمایش و كارشناسی تشكیل شده است. 
 
یادآور می شود، برنامه «پشت پلك صبح» در راستای ارتقای دانش مخاطبان در حوزه سلامت و تغییر نگرش در افراد شب كار، هر شب از 30 دقیقه بامداد به مدت 120 دقیقه،از موج اف. ام ردیف 102 مگاهرتز تقدیم شنوندگان شبكه رادیویی سلامت می شود. 
 
گفتنی است، در این روز در ویژه برنامه های «پا به پای بهار» و «به سمت بهار» نیز به موضوع روز جمهوری اسلامی پرداخته می شود. 
 
روز طبیعت روی خط رادیو سلامت 
 
*برنامه «پشت پلك صبح» شبكه رادیویی سلامت، بامداد یکشنبه ـ سیزدهم فروردین ماه، با موضوع «حفظ محیط زیست» تقدیم شنوندگان می شود. 
 
«پشت پلك صبح» عنوان برنامه ای از شبكه رادیویی سلامت است كه می كوشد فضایی آرام را برای لحظه های شبانگاهی شنونده های صدای دانش، نشاط و آرامش به ارمغان آورد. 
 
این برنامه كه از بخش های مختلف و متنوعی همچون تقاطع؛ مهتابی و روان نویس تشكیل شده است، در بخش كارشناسی در گفت و گو با دكتر مریم فرضی، روانشناس و مشاور خانواده به موضوع «وظیفه اعضای خانواده در حفظ محیط ریست» خواهد پرداخت. 
 
افزایش آگاهی و اطلاع رسانی در حوزه سلامت بهداشت و تندرستی، روان، سلامت اجتماعی و تغذیه برای افرادی كه شب كار می كنند، از جمله اهداف این برنامه رادیویی است که بامداد یکشنبه ها به تهیه کنندگی فاطمه بی تقصیر و گویندگی فیروزه آدابی از گروه خانواده رادیو سلامت تقدیم شنوندگان می شود. 
 
برنامه «پشت پلك صبح» هر شب از 30 دقیقه بامداد به مدت 120 دقیقه، از موج اف. ام ردیف 102 مگاهرتز تقدیم شنوندگان شبكه رادیویی سلامت می شود. 
 
گفتنی است، در این روز در ویژه برنامه های «پا به پای بهار» و «به سمت بهار» نیز به موضوع روز طبیعت پرداخته می شود. 
  
رادیـو صـبـا 
 
«رادیو صبا» در ایام نوروز 1396 با برنامه های شاد و مفرح همراه مخاطبان است. 
 
در ایام نوروز 1396 شبکه رادیویی صبا برنامه‎های مفرحی را با هدف شادی آفرینی به مخاطبان تقدیم می کند. 
 
*جُنگ شاد و یک‎ساعته «شکرپنیر» برنامه ای از گروه مسابقات و تفریحات رادیو صباست که در ایام نوروز هر روز با آیتم های نمایشی طنز با موضوع پرواز نوروزی تقدم مخاطبان می شود.  
 
این جُنگ به تهیه کنندگی سیدجواد هاشمی‎نیا و کارگردانی نگین خواجه نصیر به همراه اردشیرمنظم، علیرضا تابان، آسیه گرجی، فرشاد پارسا، مهبد قناعت‎پیشه، آزاده اکبری، علی اصغر قره خانی، مهرداد علی اکبری ، مونا صفی و معصومه عزیزمحمدی بازیگران این برنامه و با اجرای سید مهدی مفیدی راد به روی آنتن  می رود.  
 
نویسندگان این برنامه نیز زهرا داوری کیا، مونا صفی، سید ابوالفضل طاهری و علی بنه گزی هستند و علی احمدی‎شیرین هم شاعر در برنامه است. 
 
همچنین نوازندگی و آهنگسازی برنامه را مجتبی تیموری و محمد تیموری بر عهده دارند. هماهنگی این گروه برنامه ساز نیز بر عهده عرفان فغانی است. 
 
جُنگ شاد و یک‎ساعته «شکرپنیر» در ایام نوروز از شنبه تا جمعه از ساعت 10 تا 11 روی موج اف ام ردیف 105.5 مگاهرتز از رادیو صبا قابل دریافت است. 
 
*«شکوفه های بهاری» ویژه برنامه ای ترکیبی کاری از گروه طنز و سرگرمی رادیو صباست که شامل بخش های متنوعی همچون: نمایش طنز، حکایت، روایت داستان، شعر، ضرب المثل و... است. در این برنامه الهه بیات نویسنده و تهیه کننده و امین ضیایی گوینده_بازیگر همراه مخاطبان هستند. «شکوفه های بهاری» از شنبه تا جمعه به مدت 60 دقیقه در ساعت 15 روی موج اف ام ردیف 105.5 مگاهرتز تقدیم شنوندگان رادیو صبا می شود. 
 
*«پیک شادی» عنوان ویژه برنامه ای از گروه طنز و سرگرمی رادیو صباست که در آن انشاءهایی با موضوعات اجتماعی_خانوادگی از قبیل: دید و بازدید، عیدی گرفتن، تعطیلات عید و... در قالب نمایش طنز خوانده می شود. مخاطبان می توانند «پیک شادی» را در ایام نوروز با تهیه کنندگی و نویسندگی الهه بیات و بازیگری عالیه سادات جعفری و محسن دین محمد هر روز به مدت 15 دقیقه در ساعت 06:30 از رادیو صبا دنبال کنند. 
 
*«دور دنیا در 15 دقیقه» برنامه ای از گروه مسابقات و تفریحات رادیو صباست که در ایام نوروز هر روز مخاطبان را با اماکن دیدنی و جاذبه های گردشگری ایران بیشتر آشنا می کند. در این برنامه سعی شده به جاذبه ها و آداب و رسوم شهرها و استانهایی همچون: تهران، شیراز، اصفهان، مشهد، گیلان، کرمانشاه و... پرداخته شود. 
 
در برنامه «دور دنیا در 15 دقیقه» الهه بیات نویسنده و تهیه کننده و عالیه سادات جعفری و محسن دین محمد هر روز در ساعت 12:05دقیقه روی موج اف ام ردیف 105.5 مگاهرتز از رادیوصبا مخاطبان را همراهی می کنند. 
 
*«کارت هدیه» عنوان برنامه ای از گروه طنز و سرگرمی رادیو صباست که سعی دارد با آیتم های کوتاه نمایشی طنز و اشعار شاد و نیز با موضوعاتی از قبیل: سفر، مهمان، میزبان، احترام ، پرخوری و... فضای مفرحی را در ایام نوروز برای مخاطبان رادیو صبا ایجاد کند. این برنامه به تهیه کنندگی سجادکلبادی نژاد، نویسندگی فرشته شهرابی و با بازی آرمان غفاریان و مریم سپهرراد از شنبه تا جمعه در ساعت 11 تقدیم شنوندگان خواهد شد. 
 
*برنامه «صباهنگ» عنوان برنامه ای است که به مناسبت فرارسیدن سال نو و با هدف ایجاد فضایی شاد و مفرح با اشعار ، مطالب و ترانه های مرتبط با ایام نوروز با مخاطبان همراه می شود. در این برنامه سعی شده با پخش تلفن های مخاطبان، ترانه‌های درخواستی و برگزیده لحظه های پرنشاطی برای شنوندگان فراهم شود. برنامه «صباهنگ» روزهای یکشنبه، سه شنبه، پنجشنبه و جمعه در ساعت 09 به تهیه کنندگی معصومه جدلی و عباس پیری از گروه مسابقات و تفریحات رادیو صبا به مدت یک‎ساعت روی موج اف ام ردیف 105.5 مگاهرتز از رادیو صبا پخش می شود. 
 
*برنامه «طنز و ترانه» عنوان برنامه ای است با ساختاری ترکیبی- نمایشی از گروه مسابقات و تفریحات رادیو صبا که در روزهای زوج پخش می‎شود. این برنامه در ایام نوروز با آیتم های نمایشی طنز، مطالب مرتبط و همچنین گفت‎وگو با خوانندگان آثار و قطعات بهاری همچون: عباس بهادری، بیژن خاوری، پرویز طاهری، حمیدغلامعلی،حسن صفری، محسن میرزازاده، علیرضا وکیلی منش و محمد ساوه به همراه پخش آثارشان تقدیم مخاطبان می شود. 
 
*برنامه «طنز و ترانه» روزهای زوج در ساعت 09:00 به مدت 60 دقیقه با تهیه کنندگی مجید امجدی فرد و نویسندگی و اجرای عباس محبی و با بازی مرتضی تبریزی و نسرین زارع اوقات خوشی را در ایام نوروز برای شنوندگان رادیو صبا فراهم می کند. در این برنامه مجتبی تیموری آهنگسازی و نوازندگی و همچنین داوود فراهانی خوانندگی «طنز و ترانه» را بر عهده دارند. 
  
 
رادیـو فـرهـنـگ 
 
رادیو فرهنگ به مناسبت آغاز سال 1396 و فرا رسیدن عید باستانی نوروز ویژه برنامه هایی را در ایام نوروز تقدیم علاقه مندان می کند. 
 
برنامه های رادیو فرهنگ در ایام نوروز بدین شرح است: 
 
*«گام نو،هنگام نو» به مدت 150  دقیقه از ساعت 12:45سی ام اسفند 1395   با موضوع فرهنگ عمومی،  گفت وگو با اهالی فرهنگ و هنر (سینماگران، شعراء، ادباء و...)،آداب و رسوم اقوام، مروری بر تاریخ سال تحویل، آیین‌های ایرانیان در هنگام تحویل سال نو 
 
*«بهار را ورق بزن» به مدت 30 دقیقه  ساعت 8:30 از 29 اسفند 95 تا 13 فروردین 96  با موضوع مروری بر رویدادهای کتاب در سال 95 و پیشنهاد کتابخوانی در ایام نوروز 
 
*«ساز نوروز» به مدت180 دقیقه ساعت 9:00 صبح  از 29 اسفند 95 تا 13 فروردین 96 ( بجز 12 فروردین ) 
 
با موضوع آیین‌های نوروزی،  بازی‌های نوروزی، طبیعت‌گردی، آداب و رسوم نوروزی در استان‌های مختلف (ارتباط مستقیم با مراکز)، نمایش‌های نوروزی، طنزنامه و ارتباط با پلیس راهور 
 
*«شیرین مثل»  به مدت  15 دقیقه ساعت 16:30  از 29 اسفند 95 تا 13 فروردین 96( بجز 12 فروردین ) با موضوع بیان ریشه های ضرب المثل های شیرین فارسی 
 
*«بهارخوانی» به مدت  15 دقیقه  ساعت 22:45  از 29 اسفند 95 تا 13 فروردین  96( بجز 11و12 فروردین ) با موضوع  «نوروزخوانی»
 
*«در مسیر بهار» به مدت  15 دقیقه  ساعت  (12:45) از 29 اسفند 95 تا 13 فروردین 96 با موضوع  معرفی ابنیه های تاریخی کمتر شناخته شده برای گردشگران نوروزی 
 
*«زمزمه های بهاری» به مدت  30 دقیقه ساعت 6:30  از 29 اسفند 95 تا 13 فروردین 96 هر روز ( بجز 12 فروردین ) با موضوع «خوانش شعرهای بهاری» 
 
*«بهارگردی » به مدت 40 دقیقه  ساعت 7 از 29 اسفند 95 تا 13 فروردین 96 با موضوع معرفی اماكن تاریخی ثبت شده در یونسكو و فرهنگ گردشگری تاریخی و رابطه معماری با سبك زندگی 
 
*«عصرانه با نوروز» به مدت 900 دقیقه ساعت (19:30) از 29 اسفند 95 تا 13 فروردین 96 هر روز با موضوع  معرفی هنرمندان شاخص سال 95 در حوزه های (سینما، تئاتر، موسیقی و...) مروری بر كتابهای برگزیده سال 95 و خاطرات رزمندگان از لحظات سال تحویل و ایام نوروز و معرفی ابینه های تاریخی ایران 
  
رادیـو مـعـارف 
 
همزمان با طلیعه بهار و نوروز سال 1396، ویژه برنامه‌های نوروزی شبکه رادیویی معارف اعلام شد. 
 
رادیو معارف برای ترویج و تعمیق آموزه‌های دینی، رویکرد معرفت افزایی، امید بخشی و نشاط آفرینی را در دستور برنامه‌های نوروزی خود قرار داده است. در این برنامه‌ها با بهره‌گیری از اساتید علمی و رسانه‌ای، استفاده از تکنیک‌های جذاب رسانه‌ای، فضاسازی شاد همراه با نشاط معنوی و پوشش مناسبت‌های مختلف ایام فروردین برای هرچه پربارتر شدن و جذابیت برنامه‌ها تلاش شده است. 
 
برنامه‌های ویژه نوروز این رادیو عبارتند از: 
 
*«یا مقلب القلوب» ویژه برنامه تحویل سال نو که دوشنبه  30 اسفند 1395 از ساعت 12:3 به استقبال لحظه تحویل سال می‌رود. در این برنامه علاوه بر پخش پیام‌های نوروزی مقام معظم رهبری و رئیس جمهور، ارتباط زنده با آستان قدس رضوی، آستانه حضرت معصومه(س) و آستان حضرت شاهچراغ(ع) برقرار خواهد شد. 
 
همچنین تشریحی اجمالی از مضامین معنوی دعای تحویل سال و تأکید بر رعایت ارزش‌های رفتاری به ویژه احکام فردی و اجتماعی در ارتباطات، احترام به قرآن، تأثیر دعا و توسل در سرنوشت فرد و جامعه، یادآوری آداب و سنت‌های ایرانی در نوروز و معرفی ظرفیت‌های فرهنگی و جاذبه‌های گردشگری کشور از جمله محورهایی است که کارشناسان به آن می پردازند. 
 
*«سلام بهار» برنامه زنده صبح‌گاهی ویژه ایام نوروز است که از تاریخ 1 فروردین 95 هر روز از ساعت 9 الی 11 از رادیو معارف پخش می شود. هدف اصلی برنامه ایجاد فضای پرنشاط معنوی و عبادی با رویکرد سبک زندگی اسلامی است. سبك زندگی دینی ، صله رحم ، دید و بازدید ، مهمان نوازی ، مدیریت سفر ومدیریت رسانه از دیگر اهداف برنامه است. 
 
*«لبخند صبح» ویژه برنامه صبح‌گاهی در ایام نوروز 1396 با موضوع آداب سیر و سیاحت از نگاه اسلام که از شنبه تا پنجشنبه ساعت 7:30 صبح تقدیم شنوندگان معارف جو خواهد شد. 
 
*«آیه های بهاری» ویژه برنامه زنده عصرگاهی ایام نوروز که از 1 تا 13 فروردین ماه هر روز از ساعت17:30 تا 19:00 تقدیم علاقمندان می‌شود گفتنی است  نشانه های شناخت عظمت آفرینش با محوریت آیات ، درس های رویش و بهار از جمله محورهای این برنامه است  
 
*«رویدادها» ویژه برنامه‌گروه رویدادهای معارفی و اطلاع رسانی  برای مرور مهمترین رخدادهای ایران و جهان در سال 1395 که از اول تا 13 فروردین  از ساعت 8:30 پخش خواهد شد. 

«صمیمانه» بیان رویدادهای فرهنگی كشور در سال 95 ،وضعیت فرهنگی كشور ، بایسته های فعالیت های فرهنگی، فرصت نوروز  و فعالیت های تفریحی فرهنگی كه هرشب ساعت 23:30 تقدیم شنوندگان می شود.  
 
*«نشان صبح » این برنامه تبیین  اخلاق و روش های تحویل و تحول در نفس با محوریت نهج البلاغه با كارشناسی مفسر بزرگ قرآن كریم آیت الله جوادی آملی است كه ساعت 6 صبح تقدیم شنوندگان فرهیخته رادیو معارف می شود   
 
*«راهی به آسمان»  برنامه ای است كه در ایام نوروز 96 از شنبه تا چهارشنبه ساعت 20 به روی آنتن می رود. 
 
معرفی اماكن عملیاتی ، برنامه های ستادهای دانشجویی برای كاروان های راهیان نورو معرفی عملیات های مناطق جنوب از جمله محورهای موضوعی این برنامه است   
 
*«مقاومت» كه به  تحلیل مسائل و اتفاقات مختلف دفاع مقدس اختصاص دارد در ایام نوروز به بیان عملكرد راهیان نور و سفر به مناطق جنگی خواهد پرداخت این برنامه هر پنجشنبه ساعت 11:20 به روی آنتن می رود  
 
*«روز سرنوشت» ویژه برنامه هاروز جمهوری اسلامی است كه به بیان و تشریح هدف و عملكرد نظام جمهوری اسلامی خواهد پرداخت این برنامه 12 فروردین 96 ساعت 10:10 تقدیم مخاطبان رادیو معارف می شود .  
 
*ویژه برنامه« سلام بهار» در 13 فروردین 96 و همزمان با روز طبیعت از بركات طبیعت و استفاده بهتر و درست از منابع طبیعی خواهد پرداخت.   

رادیـو ورزش  
 
*جنگ شاد و مفرح ویژه تحویل سال به تهیه کنندگی مریم رستمی و با گویندگی مریم باقری و بتول مرادی از ساعت 11 به استقبال آغاز  بهار می رود.  
 
*ویژه برنامه صبحگاهی «هفت سین» ویژه نوروز  از 29 اسفند 95 تا 13 فروردین 96  به تهیه کنندگی احمدرضا طاهری و عباداله رضایی از ساعت 9:10 با گویندگی معصومه ریاحی برای شنوندگان پخش می شود.  
 
*برنامه «ده گانه» کاری از گروه  مسابقات ورزشی به تهیه کنندگی مسعود نجات و گویندگی حسین شریفی هر روز از ساعت 14:05 پخش می شود که در هر برنامه ده گزارشگر از ده چهره برتر، رویدادهای مهم در سال 95 و .... گزارش تهیه کرده است.  
 
*برنامه «چهره ها» با موضوع گفت وگو با ورزشکاران زوج (پدر و پسر، برادر و همسر) به تهیه کنندگی صدف سبحانی و گویندگی مسعود اسکویی هر روز از ساعت 11:05 برای شنوندگان در نظر گرفته شده است.  
 
*برنامه با نشاط صبحگاهی «یک نفس بهاری»  ویژه نوروز  به تهیه کنندگی یوسف فرجی و  حسین سلطانی و گویندگی  بتول مرادی و  الهام حسینی هر روز از ساعت 6:05 به مدت 50 دقیقه روانه آنتن می شود.  
 
*مسابقه نوروزی با رویکرد سرگرمی، آموزشی و تفریحی ویژه نوروز به تهیه کنندگی حسین سلطانی و صدف سبحانی و اجرای  سبحان اکرامی،  مرتضی دهبندی،  اختر زورقچیان  و الهام حسینی در ایام نوروز از ساعت 16:05 به مدت 55 دقیقه برای شنوندگان پخش می شود.   
 
*برنامه عصرگاهی «عصربهاری» ویژه نوروز با آیتم‌های مختلف و متنوع، مصاحبه، طنز و گزارش و .... با اجرای محمد درخشنده نرروز ساعت 17:05پخش می شود که مرتضی سید محمدی تهیه کنندگی آن را بر عهده دارد.  
*«ورزش95» به تهیه کنندگی احمدرضا طاهری  و  محسن افضلی و گویندگی سبحان اکرامی و حافظ کاظم زاده با مروری بر مهم ترین رویدادهای ورزشی در سال 95 از ساعت 15 برای شنوندگان در نظر گرفته شده است.  
 
*برنامه شبانگاهی «پنجره ای رو به نوروز» با موضوع انعکاس رویدادهای ورزشی و مروری بر اتفاقات مهم ورزشی سال گذشته،  به تهیه کنندگی مشترک فرما غریب نژاد، محسن افضلی، حسین سلطانی،  مرتضی سیدمحمدی و احمدرضا طاهری هر شب ساعت 22:05 برای شنوندگان پخش می شود که اجرای این برنامه بر عهده  حافظ کاظم زاده، سبحان اکرامی، علی اکبر ارمنده، شهریار شهریاری، غلامعلی پیرایرانی وحسین شریفی است.  
 
*برنامه «ورزش تعطیل نیست» با موضوع اهمیت ورزش همگانی در ایام تعطیلات نوروز از ساعت 7:15 صبح به تهیه کنندگی یوسف فرجی  و گویندگی اختر زورقچیان پخش می شود.   
 
*مسابقه گزارشگری نوروزی با عنوان «میخوام گزارشگر شم» به تهیه کنندگی عباس حیدری  و گویندگی اختر زورقچیان از ساعت 19:05 روی آنتن می رود.  
 
*برنامه «ترازو» با رویکرد پویش ترازو ، کاهش وزن و تناسب اندام، به تهیه کنندگی فتانه سوزنده و  گویندگی الهام حسینی از ساعت 3:55 بامداد برای شندندگان در نظر گرفته شده است.  
 
*«ورزش و ملل» با رویکرد پژوهش رادیویی با خصوصیت ورزش ایران و جهان ساعت 1:15 بامداد،  معرفی ورزشهای مختلف در نقاط ایران  از « بازی های ایرانی» هر روز از ساعت 4:10 صبح، معرفی ورزش های جدید برای آشنایی و ایجاد انگیزش به مخاطب  از برنامه «آشنایی با ورزش ها» از ساعت 5:30 صبح،  «داستان والیبال» با موضوع بیان تاریخچه والیبال در جهان و چگونگی شکل گیری این رشته در ایران از ساعت 4:35 صبح و «گنجینه ها» با موضوع گپ خودمانی با جامعه ورزش  هر روز از ساعت 7:45 صبح، «گردش در ایران» با موضوع تبیین جایگاه ورزش ایران در توسعه صنعت گردشگری با نگاه به نوروز هر روز ساعت 15:30، «گنج سخن» با هدف بالا بردن سطح کلی فرهنگ از طریق ایجاد لحظات شاد و مفرح هرشب ساعت 20:30،  کاری از گروه تولید و تامین رادیو ورزش برای ایام نوروز است.  
 
*برنامه «یاد یاران» به تهیه کنندگی سحر مستدام و گویندگی مهرداد محمدی هر روز ساعت 12:45 با موضوع درگذشتگان ورزش در سال 95 پخش می شود.  
 
*برنامه «با راهیان نور» هر روز در دو بخش ساعت 13:25 و 19:55 با  برقراری ارتباط  با گزارشگر اعزامی ستاد راهیان نور به مناطق جنگی از رادیو ورزش پخش می شود.  
 
*مستند گزارشی از مناطق جنگی با عنوان «سرزمین عشق» به تهیه کنندگی و گویندگی مجید مرادی، برنامه خبری و تفریحی صبحگاهی «صبح و ورزش» به منظور اطلاع رسانی از رویدادهای ورزشی به همراه تحلیل و کارشناسی از شنبه تا پنجشنبه  ساعت 7:10،   برنامه  «یک فنجان چای داغ»  به منظور معرفی الگوهای موفق و موثر در عرصه ورزش و تجلیل از ورزشکاران اخلاق مدار از شنبه تا پنجشنبه  ساعت 13:05، برنامه « فرهنگ وورزش» با موضوع ترویج اخلاق و فرهنگ اسلامی در حوزه ورزش از شنبه تا پنجشنبه  ساعت 11:35، «صدای کوهستان» جمعه ها ساعت  6:05 به معرفی جاذبه های طبیعی - تاریخی - فرهنگی و زیست بوم ایرانی با موضوع کوهپیمایی می پردازد، « همیشه با ورزش» شنبه تا پنجشنبه از ساعت 18:30 به نقد و بررسی موضوعات کلان مدیرتی ورزش کشور خواهد پرداخت، برنامه گفتگو محور «جهان کشتی» با موضوع رشته ورزشی کشتی شنبه ها ساعت 9:05، انعکاس آخرین اخبار و نتایج رویدادهای ورزشی با حضور کارشناسان از برنامه «پنجره ای رو به شب» هر شب ساعت22:05 ، «از فوتبال چه خبر» شنبه تا پنجشنبه از ساعت 16:05 اخبار، اتفاقات، نقل قول ها، تحلیل و کارشناسی در رخدادهای فوتبالی را ارائه می دهد، بررسی مسابقات لیگ برتر فوتبال از برنامه «همگام با لیگ»، گزارش اخبار و رویدادهای ورزشی از برنامه « تازه های ورزشی»، برنامه «نیمکت» با رویکرد تفریحی سرگرمی در قالب طنز و نمایش به موضوعات ورزش همگانی و خانواده ها می پردازد، « هوادار» به تهیه کنندگی مریم رستمی و گویندگی علی اکبر ارمنده ویژه جامعه هواداران ورزشی با هدف ارائه راهکارهای عملیاتی بر اساس فرهنگ و اخلاق اسلامی، هویت ملی با زبان طنز فاخر رادیویی پنجشنبه ها ساعت 10:05، برنامه «عصرانه» شنبه تا پنجشنبه ساعت 17:05 با موضوع ارتباط اثربخش حوزه های مختلف ورزشی و حوزه تفریحات سالم با زبان فاخر طنز ورزشی، «مسابقه  9 با 2» شنبه تا پنجشنبه ساعت 20:05 با هدف ارتقای آگاهی ورزشی و عمومی مخاطبان از دیگر برنامه های رادیو ورزش برای نوروز 96 است.  
  
 
رادیـو جـوان  
 
*«بهاران» ویژه برنامه سال تحویل به تهیه کنندگی علی نوبخت و گویندگی ابوالفضل اینالو و مجید عسگری از ساعت 12 تا 15 از شبکه جوان برای شنوندگان تدارک دیده شده است.  
 
*برنامه «موج جوونی» به تهیه‌کنندگی عباس پیری از شهرهای مختلف ایران مانند رشت، قشم، انزلی، اصفهان، کرج با محوریت اقتصاد مقاومتی در سالی که گذشت بیشتر به گردشگری و تولیدات داخلی و صنایع دستی می پردازد و امیرعضد و حسن اسماعیل پور گویندگی این برنامه را برعهده دارند که از شنبه تا جمعه هر شب ساعت 21  پخش می شود.  
 
*برنامه طنز «عید من» کاری از گروه تفریحات شبکه جوان با اجرای فرزاد حسنی، کارگردانی فریبرز گلبن و به تهیه کنندگی و گویندگی محدثه صارمی، ویژه ایام تعطیلات نوروز هر روز ساعت 10 پخش می شود.  
 
*برنامه «یه سین رو بچین» کاری از گروه دانش  با رویکرد طنز، موسیقی و گفت و گوی شاد بهاری با حضور هنرمندانی همچون مازیار عصری به تهیه کنندگی حسین خلیل نژاد هر روز ساعت 10 صبح پخش خواهد شد.  
 
*برنامه «راهیان نور» از 28 اسفند تا 13 فروردین هر شب ساعت 19 برنامه های راهیان نور  را از مناطق عملیاتی: شلمچه، نهرخین، دهلران، چزابه، نمایشگاه نیروی دریایی خرمشهر، اندیمشک(یادواره شهدای اندیمشک)، دزفول(پایگاه شکاری)، آبادان، خرمشهر، اهواز وعلقمه پوشش رسانه ای می دهد. از عوامل برنامه می توان به : تهیه کنندگی:  مجتبی حسنی و زهره عبدالرحیم، گزارشگری: مجید عسگری و زهره عبدالرحیم و گویندگی: مجید عسگری اشاره کرد.  
 
*برنامه «یک فنجان ورزش» با موضوع تفریحی و طنز متناسب با فضای بهار از شنبه تا جمعه ساعت8 صبح، «شعار سال»، برنامه موسیقی محور «هزاردستان»، «راهکار» با موضوع طنز، تفریح و سرگرمی، برنامه موسیقی محور «نونوار»، «چهارسو»، «نوترانه»، «گل یا پوچ»، طنز ورزشی «محوطه آفساید»، موسیقی بهاری «مینای مهتاب»، «باغ ترانه»، برنامه علمی «کاوشگر» از شنبه تا جمعه ساعت 9 صبح،  جنگ شبانه «اینجا شب نیست»، برنامه «هفت در سین» و «حرف تو حرف» از ویژه برنامه های رادیو جوان برای نوروز 96 است.  
 
رادیـو تـهـران 
 
*ویژه برنامه تحویل سال از ساعت 10:30 به مدت 240 دقیقه با صداهای شناخته شده از شبکه رادیو تهران روی آنتن می رود.  
 
معرفی آیین های نوروزی، مسابقه رادیویی، حافظ خوانی، اخبار و روایات سال 95، فضای شاد و فرح انگیز لحظه تحویل سال 96 از بخش‌هایی است که در این برنامه پیش بینی شده است.  
 
مهم‌ترین هدف این برنامه، پاسداشت سنت حسنه تحویل سال نو با مناسک و آداب فرهنگ ملی ـ مذهبی است. 
 
*شبکه رادیویی تهران همزمان با فرارسیدن سال نو و آغاز فصل بهار، با برنامه «آوای بهار» مجموعه ای از موسیقی های شاد بهاری را تقدیم مخاطبان می کند.   
 
مژده بهار، بهار می آمد، بهار دلنشین، آمده بهار، صدای بارون و بهار، سفر، بهار بهار و... بخش هایی از ویژه برنامه است که در ایام نوروز از رادیو تهران پخش می شود. همچنین، شنوندگان از این برنامه آهنگ های محلی با موضوع بهار و نوروز را خواهند شنید.  
 
«آوای بهار» از ساعت 13:40 از 28 اسفند تا 1 فرودین با پخش موسیقی های شاد بهاری همراه فرهیختگان رادیو تهران است. این برنامه از 2 تا 13 فروردین از ساعت 11 و 50 دقیقه روی آنتن می رود. 
 
*خانه بهاری از 29 اسفند تا 13 فرودین، با نمایش ها جذاب درباره بهار و دغدغه های خانواده ها در عید از ساعت 15:20 از رادیو تهران پخش می شود. 
 
*برنامه «تهران در شب» رادیو تهران از 28 اسفند تا 14 فروردین، هر شب از ساعت 24 پخش می شود. تشویق به عید دیدنی در این روزها، پخش موسیقی، گفت وگو خودمانی با افرادی که کارهای خارق العاده داشتند و مسئولیت انسانها در قبال طبیعت بخش هایی از این ویژه برنامه است. 
 
*«تهران ترانه تماشا» را از 1 تا 13 فرودین، با گزارش هایی از پارک های تهران، پخش موسیقی بهاری، گردش در تهران بویژه در ایام خلوت نوروز از ساعت 2 بشنوید.   

*قطعات کوتاه نمایشی لطیفه گویی را از 1 تا 13 فرودین، از برنامه «دارچین» رادیو تهران دنبال کنید. این برنامه از ساعت 2:50 از موج اف.ام ردیف 94 مگاهرتز روی آنتن می رود. 
 
*برنامه «بهار دلنشین» با پخش ترانه‌های اصیل ایرانی از شبکه رادیویی تهران روی آنتن می‌رود.  
 
مجموعه ای از موسیقی های شاد بهاری با ترانه ها و سرودهای محلی در این برنامه گنجانده شده است، در بخشی از این برنامه همچنین مطالب‌ مختلف در خصوص بهار و نوروز خوانده می شود.  
 
«بهار دلنشین» از اول تا پایان تعطیلات نوروزی، به مدت 30 دقیقه هر شب ساعت 3 از رادیو تهران پخش می شود. 
 
*نمایش «دور عاشقی» داستان زندگی تلخ و شیرین زوجی را در ایام نوروز روایت می کند.  
 
زن و شوهری در ایام نوروز به بازبینی و بازخوانی دوران ازدواجشان می پردازند. این زوج سفری به گذشته خواهند داشت، روزهای تلخ و شیرینی که داشته اند و مسایلی که در ایام نوروز و مسافرت ها برایشان پیش آمده است را روایت می کنند.  
 
شبکه رادیویی تهران، نمایش نوروزی «دور عاشقی» را با روایت داستان زندگی این زوج 1 تا 13 فرودین، ساعت 4 پخش می کند. 
 
*مخاطبانی که علاقه‌مند به اماکن تاریخی و طبیعی در اطراف تهران هستند، می توانند این برنامه را از نوروزگان در تهران دنبال کنند. گزارش از مراسم نوروز در شهرستان های اطراف تهران و میزبانی شهر تهران در ایام نوروز از دیگر بخش های این ویژه برنامه عیدانه است.  
 
مخاطبان با جاهای دیدنی و تاریخی شهرستان های استان تهران آشنا و آثار بازمانده تاریخی به ویژه آرامگاه ها و امامزاده ها، آبشارها، رودخانه های فصلی و... به آنها معرفی می شود.   
 
مخاطبان می توانند ویژه برنامه نوروزگان در تهران را از 1 تا 11 فرودین، از ساعت 7 بشنوند. گفتنی است؛ این برنامه از 4 تا 11 فروردین از ساعت 11 و 30 دقیقه پخش می شود. 
 
*گزارش های زنده و مستقیم از کاروان های راهیان نور، گزارش از برنامه ها در ویژه برنامه راهیان نور رادیو تهران تدارک دیده شده است.  
 
ویژه برنامه های راهیان نور برای انتقال حس نسل جنگ به نسل امروز تدارک دیده شده است تا بیشتر با فتح ها و پیروزی های رزمندگان اسلام و عملیات ها آشنا شوند. در این ویژه برنامه با مهمانان ویژه حاضر در کاروانها گفت وگو می شود.  
 
پرداختن به مباحثی همچون فرهنگ جبهه، زندگی نامه شهدا، سینمای دفاع مقدس، ادبیات دفاع مقدس و نمایش های رادیویی از دیگر پیش بینی های ویژه برنامه های راهیان نور رادیو تهران است. ویژه برنامه راهیان نور هر روز از ساعت 6:45 روی آنتن رادیو تهران می رود. 
 
*مخاطبان می توانند ویژه برنامه نوروزی راهیان نور را از 1 تا 12 فرودین از ساعت 10 بشنوند.  
 
حفظ و پاسداری از ارزش های فرهنگی و معنوی دفاع مقدس در اولویت ماموریت های صدا و سیما قرار دارد. به همین منظور شبکه رادیویی تهرن با اعزام گزارشگران به مناطق جنگی گزارش های زنده و مستقیم از کاروان های راهیان نور را به سمع شنوندگان می رساند. در این ویژه برنامه با مهمانان ویژه حاضر در کاروان ها هم گفت وگو می شود.  
 
آرزوها و برنامه ها در سال 96 ، برنامه های نهادهای فرهنگی برای اجرایی کردن شعار سال، ادامه برنامه های سال 95 بعد از عید96 و تمهیدات دستگاههای اجرای در ایام نوروز در این برنامه بررسی می شود.  
 
گفتنی است؛ دو ویژه برنامه راهیان نور هم تدارک دیده شده است، یکی از این ویژه برنامه ها از 5 تا 9 فرودین و 12 تا 13 فرودین از ساعت 11:30 و 10 فروردین به صورت ویژه از ساعت 11:40 روی آنتن رادیو تهران می رود.  
 
*سریال ترکیبی نمایشی مسافران نوروزی با عنوان «عمارت بی غم» تقدیم مخاطبان می شود.  
 
سریال نمایشی عمارت بی غم کاری از رادیو تهران است که از اول تا پایان تعطیلات هر روز از ساعت 13 پخش می شود. خوانش اشعار بحر طویل با موضوعات سبک زندگی گردشگری تهران و مسائل اجتماعی و فرهنگی بخش هایی از این ویژه برنامه نمایشی است. 
 
*دوستداران تصانیف و گفتارهای بهاری می توانند از اول تا پایان تعطیلات با ویژه برنامه «بهار دلکش» همراه شوند. بهار دلکش هر روز از ساعت 7:30 با اخلاقیات عمومی و مثبت اجتماعی و بهره گیری از افکت های کوتاه طبیعت و بهار پخش خواهد شد.  
 
*برنامه «فروردین روز» مجله تفریحی سرگرمی سال نو که از 1 تا 11 فرودین به رسم دیرین ایرانیان تهیه و تدارک دیده شده است.  
 
پخش موسیقی از طبیعت و افکت های طبیعت از بخش های شنیدنی و جذاب برنامه است، برای آشنایی با جاذبه های گردشگری و مکان های دیدنی تهران می توانید هر روز از ساعت 9 شنونده این برنامه باشید.  
 
*شبکه رادیویی تهران روز 13 فروردین، از ساعت 9 به میان مردم می رود تا با ویژه برنامه روز طبیعت لحظه های دوستی با طبیعت، در یک روز شاد را تقدیم مخاطبان کند. 
 
*به منظور ارتقاء فرهنگ زیست محیطی و آشنایی شهروندان با حیات وحش و محیط زیست «مسابقه سبزه تهرون» با حضور شهروندان در موزه دارآباد برگزار می شود.  
 
موزه طبیعت و حیات وحش ایران – دارآباد- درآستانه نوروز 96 با همکاری رادیو تهران «مسابقه سبزه تهرون» را ویژه خانواده های تهرانی برگزار می کند.  
 
این مسابقه به منظور آشنایی هر چه بیشتر عموم مردم با حیات وحش، گیاهان و به طور کلی محیط زیست و همچنین ایجاد رابطه صحیح میان انسان و محیط اطرافش، با همکاری شبکه رادیویی تهران صدای پایتخت، صدای همدلی با بهره گیری از حضور کارشناسان عرصه محیط زیست و اجرای هنرمندان رادیو تهران برگزار می شود که جوایز ارزنده ای هم به برگزیدگان مسابقه اهدا خواهد شد.   
 
در این مسابقه ابتدا کارشناسان در خصوص موضوعات خاص زیست محیطی توضیحاتی را به شرکت کنندگان ارائه می دهند و سپس با طرح سوالاتی، موضوع مورد بحث ارزیابی قرار می گیرد و برگزیدگان مشخص می شوند.  
 
این مسابقات از 1 تا 4 فروردین و از 6 تا 11 فروردین برگزار و در ایام تعطیلات نوروز از ساعت 17 و 15 دقیقه از شبکه رادیویی تهران پخش خواهد شد.  
 
گفتنی است علاقه مندان جهت ثبت نام و شرکت در مسابقه سبزه تهرون می توانند با شماره تلفن گویای 27860094 رادیو تهران تماس بگیرید و با اعلام نام و شماره تماس خود و همراهان، روز حضورشان در مسابقه تعیین شود. 
 
*«تهران بهارستان» ویژه برنامه عیدانه رادیو تهران است که به منظور اطلاع رسانی از وضعیت جاده ها و راههای کشور و معرفی نقاط گردشگری تهران تدارک دیده شده است.  
 
شبکه رادیویی تهران آیین های مختلف در ایام قدیم و نوروز را از ویژه برنامه « تهران بهارستان »، تقدیم مخاطبان رادیو تهران می کند.  
 
اطلاع رسانی از وضعیت جاده ها و راههای کشور و طرح های ویژه شهرستان ها برای مهمان نوازی از مسافران نوروزی با حضور مسئولان شهری اطلاع رسانی می شود.   
 
محور قرار دادن مسائل روز و بررسی دغدغه و خواسته های شهروندان و مسافران در شهرستان ها، موضوع بخشی از این ویژه برنامه نوروزی است.   
 
بخش های نمایشی طنز از تهران بهارستان پخش و نکات ویژه سفر و گردشگری گوشزد می شود. از  بخش های جذاب این ویژه برنامه نگاه طنز به بدعتهای نادرست در مراسم باستانی نوروز است.  
 
مخاطبان می توانند این برنامه را از 28 تا 30 اسفند و از 1 تا 5 فرودین، ساعت 18 از موج اف.ام ردیف 94 مگاهرتز بشنوند.  
 
*شبکه‌های رادیویی تهران به مناسبت فرارسیدن ایام نوروز، ویژه‌برنامه‌های متنوع و شادی را تدارک دیده است تا مردم لحظات خوش و مفرحی را کنار خانواده خود سپری کنند. «تهران 96» از ویژه برنامه هایی است که ویژه روزهای 6 تا 13 فروردین تهیه شده است.  
 
نمایش‌هایی بر اساس موضوع روز برنامه با محوریت خانوادگی و اجتماعی پخش خواهد شد. گزارشگران گزارش مستقیم از کاروان های راهیان نور را به سمع شنوندگان می رسانند، اطلاع رسانی از پلیس راه و پایگاههای خدمات نوروزی در این برنامه گنجانده شده است.   
 
جهت اطلاع رسانی از شرایط آب و هوایی هر روز ارتباط با هواشناسی برقرار می شود. مسابقه 20 سوالی تهران 96 با اهدای جوایز ارزنده به مخاطبان تدارک دیده شده است.  
 
 
مرکز استان ها  
  
صدا وسیمای شبكه آفتاب در نوروز 96 با پخش ویژه برنامه هایی، میهمان نوروزی مخاطبان استانی خواهد بود.  
 
گزارش های مردمی، مسابقه، ارتباط با اعضای ستاد خدمات سفر، ارتباط با راهیان نور، ارتباط با گزارشگران شهرستان ها، ارتباط با مراكز استان ها ، نمایش طنز، نوروز در ادبیات و نوروز در اسلام از بخش های برنامه رادیویی «وقت شكفتن» و «هفت سین» است كه در ایام نوروز 96 برای مخاطبان پخش می شود.  
 
بازخوانی فرهنگ بومی و محلی استان، صله رحم و ترویج سبك زندگی ایرانی اسلامی، پرهیز از تجملات و اشرافی گری و رعایت ساده زیستی از دیگر بخش های این برنامه هاست .  
 
ویژه برنامه رادیویی «عید مبارك» به مدت 180 دقیقه با هدف ایجاد فضایی شاد در ساعات پایانی سال و در آستانه تحویل سال پخش می شود.  
سیمای شبكه آفتاب با ویژه برنامه «هفت سین» به استقبال سال جدید خواهد رفت. این برنامه علاوه بر آنكه در آستانه سال تحویل پخش خواهد شد در شب های نوروز نیز مهمان اهالی استان مركزی خواهد بود .  
 
معرفی آداب و روسوم استان، گزارش های مردمی، گزارش از مسافران نوروزی، گزارش از بیمارستان ها، آسایشگاه سالمندان، گزارش از امامزادگان، ارتباط با مراكز، مباحث كارشناسی ، مصاحبه با مهمانان برنامه، مسابقه پیامكی از بخش های متنوع این برنامه است.  
 
انعكاس پاره فرهنگ ها، آداب و رسوم صحیح، سبك زندگی ایرانی اسلامی، فرهنگ دید و بازدید و صله رحم و... از موضوعات اصلی برنامه است.  
 
مستند «آئین های نوروزی» هم به تهیه كنندگی محمد گندمی و كارگردانی محمد یزدان پرست تولید شبكه آفتاب برای نوروز است.  
 
این مستند در یك قسمت 40 دقیقه ای به انعكاس و بازسازی آئین های نوروزی در استان مركزی   
 
می‌پردازد كه از جمله این آئین ها كوسه ناقالدی، چهارشنبه سوری، نان پزان، سفره هفت سین، قالی شویی، خانه تكانی و خانه سفید كردن هستند.  
 
نوروز 96 در مركز لرستان  
 
صدا و سیمای مركز لرستان در ایام نوروز با چهار برنامه زنده رادیویی و تلویزیونی و سه برنامه تولیدی ویژه این ایام،  میهمان هم میهنان و لرستانی ها خواهد بود.  
 
برنامه «با هم» ویژه  تحویل سال نو به مدت 3 ساعت به تهیه كنندگی فرزاد پیرداده در قالب آیتم های متنوعی از جمله پیام های نوروزی نماینده ولی فقیه در استان و استاندار لرستان، گزارش های مردمی، موسیقی محلی، معرفی جاذبه های گردشگری به استقبال بهار خواهد رفت.  
 
برنامه «وایك» با قسمت هایی مانند معرفی آداب و رسوم مردم استان، پخش زنده موسیقی های محلی، نمایش ها و گزارش های طنز، مصاحبه با مسافران نوروزی، اطلاع رسانی وضعیت آب و هوا و راه های استان، به مدت 60 دقیقه  و در 17 قسمت از 29 اسفند تا  15 فروردین همراه مخاطبان خواهد بود. تهیه كننده این برنامه فرزاد پیرداده و مجری آن مسعود بهرام نژاد است.  
 
 برنامه های «سرای زندگی» به تهیه كنندگی مانیا سپهوند و برنامه «سرزمین بلوط» ویژه كودك و نوجوان با موضوع معرفی آداب و رسوم و فرهنگ قوم لر پخش می شود.  
 
برنامه رادیویی «نسیم بهاری» به تهیه كنندگی علیرضا احمدی هر روز صبح از ساعت 10 تا 12  به مدت 120 دقیقه پخش می شود. بیان مشتركات فرهنگ اقوام ایرانی، تبیین مولفه های اسلامی نوروز، پرداختن به معرفی جاذبه های تاریخی و گردشگری استان، نمایش های طنز، گزارش های متنوع مردمی و دعوت از هنرمندان از قسمت های این برنامه است. گوینده برنامه «نسیم بهاری» مریم رشیدی و گزارشگر آن سامان اعتباری است.  
 
برنامه «عید ماركی» به تهیه كنندگی رضا طرحانی عصرهای هر روز از ساعت 17 تا 19 به مدت دو ساعت  پخش می شود. قسمت های اصلی این برنامه ها شامل معرفی جاذبه های فرهنگی، طبیعی و گردشگری لرستان، تجلی نوروز در فرهنگ ایرانی اسلامی، نگاه قرآن  به طبیعت و رستاخیز، اطلاع رسانی درباره شرایط جوی و وضعیت راه های ارتباطی استان، مباحث كارشناسی پزشكی و همچنین راهنمایی مسافران نوروزی خواهد بود. گوینده این برنامه زهرا حسن زاده است.  
 
معاونت خبر مركز لرستان نیز در ایام تعطیلات نوروزی روزانه دو بخش خبری رادیویی و تلویزیونی علاوه بر اطلاع رسانی اخبار استان، هر روز با گزارش های تولیدی  زیبایی ها و توانمندی های لرستان را به تصویر می كشد.  
 
برنامه های نوروزی مركز ایلام  
 
صدا و سیمای ایلام برای نوروز آینده ویژه برنامه هایی آماده كرده است .  
 
پخش ویژه برنامه شبانگاهی «مانگه شو » با آیتم های متنوع و شاد ،آغاز سری جدید برنامه «جرخه جم» با موضوع بازی های بومی محلی از همه شهرستان های استان، معرفی فرهنگ و آداب و رسوم اقوام مختلف استان و پخش قطعات طنز نسیم ایلام از جمله ویژه برنامه های سیمای مركز ایلام است.    
 
معاونت صدای مركز ایلام هم با تدارك و پخش ویژه برنامه هایی همچون «وهار ایلام» هر روز به مدت 300 دقیقه با آیتم هایی نظیر گزارش از اماكن تفریحی، توریستی و زیارتی استان، همراهی با كاروان راهیان نور در مناطق جنگی، همچنین «گشت و سیران» مستندی كه شنوندگان خود را در 14 برنامه 50 دقیقه ای همراهی می كند و شامل معرفی اماكن تاریخی، جاذبه های گردشگری، برنامه های مختص مسافران نوروزی و معرفی استان ایلام و شهرستان های ده گانه اش نیزبان مخاطبان شبكه استانی صدای مركز ایلام است.  
 
مسابقه «گوی و میدان»، برنامه طنز «قند عسل» و برنامه «ویژه كودكان» نیز ، حال و هوای شنوندگان خود را بهاری می كند.  
 
این مركز همچنین تمهیداتی برای پوشش رسانه ای سفر كاروان نور به مناطق عملیاتی استان ایلام اندیشیده است و برنامه سازان ، گزارشگران و خبرنگاران صدا و سیمای مركز ایلام با استقرار در یادمان ها ی دفاع مقدس استان از جمله قلاویزان در مهران و شرهانی در دهلران مخاطبان را با حال و هوای كاروان های راهیان نور در استان ایلام آشنا می كنند.  
 
اختصاص یك واحد SNG و برپایی استودیوی راهیان نور در منطقه عملیاتی شرهانی برای پوشش زنده تصویری ، مستند سازی و همچنین ارتباط مستقیم با شبكه های استانی و سراسری از جمله برنامه های صدا و سیمای مركز ایلام برای پوشش مناسب سفر كاروان راهیان نور در ایام نوروز 96 به استان ایلام است.  
 
نوروز در یزد  
 
صدا و سیمای مركز یزد با تولید و پخش برنامه های متنوع به استقبال نوروز 96 می رود.  
 
برنامه رادیویی «باغ بهار» در تعطیلات سال جدید صبح ها از ساعت 10 تا 12 به مدت  120دقیقه همراه میهمانان نوروز است . این برنامه از 28 اسفند تا 13فروردین با رویكرد تفریحی سرگرمی در بخش های مختلف و متنوع با هدف راهنمایی گردشگران و اطلاع رسانی به مردم پخش می شود.  
  
برنامه «بهار كویر» هر روز از ساعت 18 تا 20:30 به مدت 150دقیقه پخش خواهد شد. نمایش های طنز، عیدانه، مسابقه، گزارش، گردشگری، گزارش از شهرستان ها و پوشش اذان مغرب و ...  از بخش های این برنامه است.  
 
برنامه «چادیشب» دیگر ویژه برنامه نوروزی رادیویی است كه هر شب از ساعت 21:35 تا 22:30  با حال و هوای بهاری از رادیو یزد پخش می‌شود و  برنامه «ترانه بارون» هم برای عصر روز های نوروزی ، هر روز از ساعت 16 تا 17:30 در نظر گرفته شده است .  
 
نمایش رادیویی «زندگی شما» در 15 قسمت برای نوروز تنظیم شده است. این نمایش درباره زندگی زوجی جوان است كه تهیه كننده و گوینده رادیو هستند و می خواهند برنامه ای برای تعطیلات نوروز بسازند و اتفاقاتی كه در این راه برایشان پیش می آید و...  
 
برنامه «صدای پای نوروز» ویژه تحویل سال نو در روز سی ام اسفند به مدت 120دقیقه از رادیو یزد پخش خواهد شد .  
 
مستند رادیویی رخصت از هم كه درباره زندگی ورزشی مرشد نام آشنای ورزش زورخانه ای ایران و یزد مردعلیرضا حجتی تهیه شده ، نوروز آینده از رادیو یزد پخش می شود.  
 
همچنین معاونت سیمای مركز یزد نیز فرارسیدن نوروز باستانی 96را با تولید و پخش برنامه های متنوع جشن می گیرد.  
 
سیمای شبكه تابان در آغازین لحظات تحویل سال نو، با ویژه برنامه تحویل سال در یك ارتباط زنده تلویزیونی از امامزاده سیدجعفر(ع) یزد مراسم تحویل سال را پخش می كند.  
 
برنامه «چتر شكوفه» با بخش های  همشهری سلام ، گزارش طنز، نمایش ،نماهنگ معرفی ابنیه تاریخی یزد، پیام های تبریك هموطنان و پخش تصاویر ارسالی از طرف بینندگان مخاطبان خود را در روز های نوروز 95 همراهی می كند. این برنامه از ساعت 21 تا 23  به تهیه كنندگی و اجرای عباس گلرسان روی آنتن می رود.  
 
برنامه «عیدانه» نیز هر روز صبح به تهیه كنندگی سید محسن شمس الدینی با اجرای مهدی قانع با بخش های مصاحبه ،گزارش از مشاغل و عید دیدنی ، نغمه بهار با صدای بهروز رضوی، اجرای موسیقی زنده ،معرفی شهرستان های استان و... پخش خواهد شد.  
 
كرمانی ها به استقبال بهار می روند  
 
صدا و سیمای مركز كرمان به مناسبت نوروز برنامه هایی را تدارك دیده است.  

سیمای مركز كرمان با ویژه برنامه 5 ساعته به استقبال سال جدید می رود. این برنامه به تهیه كنندگی علی رضا ذوالفقاری از ساعت 10 تا 15 روز 30 اسفند با حضور هنرمندان، خوانندگان كشوری و استانی به صورت زنده از باغ فتح آباد كرمان پخش می شود.  
 
برنامه «عیدانه» به تهیه كنندگی مهرداد صوفی آبادی ساعت  10 به مدت 60 دقیقه از شبكه كرمان پخش می شود. این برنامه در فضایی شاد و مفرح با اجرای دو مجری روی آنتن می رود.  
 
برنامه «به تماشای بهار» به تهیه كنندگی رضا مسلمی زاده  هر شب ساعت 22 به مدت 60 دقیقه در فضایی شاد با حضور مهمانان ویژه و هنرمندان پخش می شود.  
 
برنامه  «دیدار» در 13 برنامه 45 دقیقه ای به تهیه كنندگی محمد مهدی ملك قاسمی به گفتگو با مشاهیر و مفاخركرمانی درحوزه های علمی و پزشكی، فرهنگ، هنر، اقتصاد، سیاست و معارف می پردازد.  
 
«سرسرا» نیز عنوان سریالی است كه با هدف معرفی ظرفیت های گردشگری استان كرمان به تهیه كنندگی عبدالرضا شیخ شعاعی و كارگردانی امین شجاعی در 13 قسمت 30 دقیقه ای  در ایام نوروز پخش می شود. «سرسرا» روایت مسافرخانه ای است كه شخصیت ها و گردشگران مختلفی در آن حضور می یابند و قصه هایی حول محور حضور این شخصیت ها رقم می خورد.  
 
 مجموعه تلویزیونی «خونه بی بی گندم» به تهیه كنندگی و كارگردانی امین امانی پخش می شود. این نمایش ماجراهای زندگی یك پیر زن مهربان ومهمان نواز به نام بی بی گندم است كه با ورود مهمانانی به خانه او وقایع مختلفی رخ می دهد. وقایعی كه با معرفی آداب ورسوم ،فرهنگ و تاریخ كرمان و پند و اندرز هایی برای مخاطب كودك و نوجوان همراه است.  

برنامه «با نمایندگان» هر شب به مدت 15دقیقه با موضوع گپ و گفت صمیمانه با نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری ، «كرمان ورزش سلامت» به تهیه كنندگی محمد مهدی نعمت اللهی با موضوع دیدار با ورزشكاران و عملكرد هیأت های ورزشی و در قالب 13 برنامه ، «آخ جون كارتون» به تهیه كنندگی لیلا معتمدی نیا هر روز به مدت 60 دقیقه با كارتون های مورد علاقه كودكان ، «روستا به روستا»  به تهیه كنندگی مهرداد صوفی آبادی و با هدف معرفی روستاهای استان، «شهر به شهر» به تهیه كنندگی محمود محمدی با هدف معرفی شهرهای خوش آب و هوا و اماكن تفریحی استان ،«رویش» به تهیه كنندگی عطیه آستانی ویژه نوجوانان ، «دریادلان» به تهیه كنندگی افراسیاب پور امیری با موضوع خاطرات خانواده شهدا نیز از دیگر برنامه های حوزه سیما برای ایام نوروز 96 است.  
 
شبكه استانی صدای مركز كرمان نیز با برنامه «می رسد اینك بهار» به استقبال سال نو می رود.  
 
این برنامه به تهیه كنندگی مریم مستوفی از ساعت 12 تا 14 روز 30 اسفندماه با بخش های موسیقی های باكلام و بی كلام شاد و بهارانه ،كارشناسی ، گزارش ، نمایش و ارتباط زنده با گلزار شهدا و نهادهای فعال به هنگام تحویل سال پخش می شود.  
 
«سال نو سلام» عنوان ویژه برنامه نوروزی صبحگاهی صدای مركز كرمان است كه از اول تا سیزدهم فروردین 96 هر روز به مدت 120 دقیقه از ساعت 9 پخش می شود. معرفی اماكن دیدنی استان ، ارتباط با مراكز استان ها، گزارش وضعیت راه های استان و ترافیك شهری، گفتگو با مهمانان نوروزی ، ترانه ها بهاری، نمایش های كوتاه ، گفتگو با هنرمندان و معرفی سوغات استان از جمله بخش های این برنامه است.  
 
«خوش به حال روزگار» هم برنامه زنده عصرگاهی رادیو كرمان است كه در ایام نوروز 96 هر روز به مدت 120 دقیقه از ساعت 17 پخش می شود. نمایش های كوتاه ، ارتباط با شهرستان های استان و مراكز استان ها، گزارش با مسافران نوروزی، ترانه و موسیقی های بهاری ، گزارش وضع هوا، هشدارهای پلیسی و معرفی مراكز خدمات رسانی از بخش های این برنامه است.  
 
گشت و گذار نوروزی در كیش  
 
صدا وسیمای مركز كیش همزمان با شروع  فصل بهار و سال نو برنامه هایی را به مخاطبانش هدیه می كند.  
 
این برنامه ها در دو حوزه صدا و سیما تدارك دیده شده است كه ذیلا معرفی می شوند.  
 
برنامه «بهار جزیره» در 16 برنامه 120 دقیقه ای از 28 اسفند هر روز ساعت 19 از  رادیو كیش پخش می شود. پیام پلیس،معرفی اماكن گردشگری كیش و جهان در قالب مسابقه ، ارتباط با مسئولان،كارشناسی،گزارش،حكایت و روایت،موسیقی با كلام و بی كلام ، مصاحبه ، طنز و .... از بخش های این برنامه است . تهیه كنندگان  برنامه «بهار جزیره» غلامحسین خسروی ، محمد چگنی و لیلا تاجرزاده هستند.  
 
برنامه «میهمان بهار» در 16 قسمت 120 دقیقه ای از 28 اسفند هر روز ساعت 10 از رادیو كیش پخش می شود.سلامت گردشگر ، تاریخ كیش، پیام پلیس، ارتباط با مراكز استان ها،  تلفن، پیامك ، موسیقی با كلام و بی كلام از بخش های این برنامه است.  تهیه كنندگان «میهمان بهار»  راحله اكبری ، محمد چگنی و غلامحسین خسروی است.  
 
برنامه «آوای دریا» در 16 قسمت 45 دقیقه ای از تاریخ  28اسفند هر روز ساعت 17 پخش می شود.تهیه كننده «آوای دریا» اسماء بدیعیان پور، امیر رضا هاشمی و لیلا تاجرزاده است.  
 
«عیدانه» در لحظه تحویل سال به صورت زنده به تهیه كنندگی فرهاد یاسمی پخش می شود. گزارش ، میان برنامه ، مسابقه ، خواننده ، دعای تحویل سال و .... از بخش های این برنامه است.  
 
«نسیم نوروزی» در 15 قسمت 45 دقیقه ای از اول فروردین هر روز ساعت 19 به تهیه كنندگی فرهاد فرهادی پخش می شود.نماهنگ ، گزارش، وله و سرود، میان برنامه ، دوربین مخفی ، معرفی جاذبه های كیش ، كارشناس ، مسابقه ، خواننده و .... از بخش های این برنامه است.  
 
بهار در گلستان  
 
صدا وسیمای مركز گلستان همزمان با آغاز سال نو شمسی مجموعه برنامه هایی را برای ایام نوروز 96  تهیه و تدارك دیده است.  
 
برنامه های سیمای مركز گلستان به شرح زیز اعلام شده است .  
 
برنامه «عیدانه» به تهیه كنندگی و كارگردانی مجتبی محمدی هر روز ساعت 11:30 تا 4:30 . برنامه «نسیم بهاری» به تهیه كنندگی و كارگردانی مجتبی محمدی هر شب ساعت 21 . برنامه «گل های نوروزی» به تهیه كنندگی و كارگردانی علیرضا مقدم راد در 7 قسمت  . برنامه «بهار آمد» با موضوع گردشگری و معرفی جاذبه های گردشگری استان به تهیه كنندگی و كارگردانی احمد گرایلی ساعت 18 .برنامه «بهار روستا» به تهیه كنندگی و كارگردانی سید محمد میركتولی در 30 قسمت 30 دقیقه ای .
 
رادیو گلستان هم با ویژه برنامه سال تحویل با نام  «صدای پای بهار» در روز 30 اسفند  به تهیه كنندگی حمید كاویانی و گویندگی مهدی رایجی از ساعت  12:30 تا 15 با مخاطبانش همراه است .  
 
دیگر برنامه های صدای این مركز عبارتند از :  
 
برنامه «چارشو» در قالب مستند گزارشی به تهیه كنندگی و نویسندگی زهرا برزگرخاندوزی و گوینده شارمین عاز ساعت 16:30 به مدت 15 روز.  

برنامه ویژه «نوروز خوانی» به تهیه كنندگی عباس رسول آبادی ساعت 08:30  به مدت 30 دقیقه.  
 
برنامه «گلستان بهاری و بهار در گلستان» از 30 اسفند  تا 13 فروردین از ساعت 9:30  تا 12:30 و 18 تا21  .  
 
«گلستان بهاری» با رویكرد صبح و شادی، ارتباط مستقیم با مراكز خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، سیستان و بلوچستان، مازندران، قم، همدان، با ساختار تركیبی نمایشی طنز، اطلاع رسانی  و ارتباط با مسئولین استانی در خصوص ایام نوروز، معرفی اقوام و جاذبه های گردشگری استان، پخش موسیقی های فاخر وبومی و محلی استان و... تهیه و تنظیم شده است.  
 
«بهار در گلستان» با ساختار تركیبی نمایشی طنز با آیتم هایی از قبیل بحث آداب و رسوم و گزارش های مردمی، ارتباط با كارشناس تاریخی، ارتباط مستقیم با مراكز لرستان، مراغه، بوشهر، فارس، مهاباد، چهار محال بختیاری، ارتباط زنده با پلیس راهنمایی و رانندگی و 110 و پخش موسیقی زنده است.  
 
«گشت و گذار» با هدف معرفی آداب و رسوم استان به تهیه كنندگی و صدابرداری مجید كریمی و نویسندگی شهده شاكری نژاد از ساعت 15 تا 15:30 پخش می شود.  
 
همچنین رادیو تركمنی برون مرزی با ویژه برنامه «بهار تركمن ( بهار بایرامی)» لحظه تحویل سال نو از ساعت 12 تا 17 به تهیه كنندگی عبدالطیف گركز و احمد قرنجیك و  گویندگی ساراسوقی، سولگین قلیچ تقانی، یوسف سقالی، سلیمه مهرورز به صورت ویژه  و همچنین ویژه برنامه بهاری  آداب و رسوم نوروز در بین تركمن زبان های كشورهای آسیای میانه و قفقاز را معرفی می كند . برنامه نوروزی «اولكام» به صورت زنده به مدت 2 ساعت روی آنتن می رود.  
 
استقبال بهار در آذربایجان غربی  
 
همزمان با آغاز سال جدید و بهار طبیعت برنامه های شاد و متنوعی از صدا وسیمای مركز آذربایجان غربی پخش می شود.  
 
صدای مركز آذربایجان غربی نوروز 96 را با برنامه «نوروزگلی» ویژه برنامه تحول سال نو آغاز می كند. سرودهای عاشیقی محلی ، نمایش های طنز ، معرفی جاذبه های گردشگری و سنت های ویژه عید نوروز از آیتم های این برنامه 120 دقیقه ای است.  
 
«بیرآخشام بیر سلام» عنوان برنامه تركیبی نمایشی است كه با آیتم های نوروزی برای این روز ها آماده شده است. معرفی جاذبه های طبیعی و تاریخی استان، گزارش های متنوع از مسافران و مهمانان نوروز در سراسر استان از برنامه های دیگر صدای مركز آذربایجان غربی در ایام نوروز خواهد بود.  
 
سیمای مركز آذربایجان غربی برنامه «یازگلر» را زمان تحول سال پخش می‌كند. برنامه های زنده سیمای مركز آذربایجان غربی از جمله «خانواده اولدوز» و برنامه كودك و نوجوان (چیچكلر) نیز رنگ و بوی نوروزی به خود می گیرد . همچنین مستندهای تك قسمتی از جاذبه های گردشگری آذربایجان غربی همچون مستند «حسنلو»، مستند «ماكوی سنگ»، مستند «گذر دره ها» ، و برنامه تك قسمتی «سرزمین نیكان» روی آنتن شبكه استانی می رود.  
 
تهیه و پخش گزارش های متنوع از جاذبه های گردشگری ،معرفی آداب و رسوم شهرهای مختلف استان و سوغات ، اطلاع رسانی به موقع از وضعیت آب و هوا و خدمات ستاد سفرهای نوروزی استان برای اسكان و پذیرایی از میهمانان نوروزی، معرفی ظرفیت های گردشگری و آداب و رسوم نوروزی مردم آذربایجان غربی با درج خبرهای مكتوب و تصویری در آنتن خبر استانی و سراسری و صفحه اختصاصی استان در وب سایت خبرگزاری صدا وسیما ، همچنین اطلاع رسانی از آخرین اخبار استان در شبكه های مجازی از برنامه های تدارك دیده شده برای نوروز 96 در خبر صدا وسیمای مركز آذربایجان غربی است .  
 
نوروز 96 در خلیج فارس  
 
صدا و سیمای خلیج فارس با پخش برنامه های متنوع به استقبال بهار می رود.  

این مركز برنامه های نوروزی خود را با تفكیك رادیو و تلویزیون به شرح زیر معرفی كرده است:
 
مستند «ناخدابابو» به تهیه كنندگی داوود سماواتی یار، روایتگر گذشته بندركنگ ومردمان دریانور آن است. این مستند با رویكرد مردم شناسی وبا هدف معرفی فرهنگ ،تاریخ ، معماری، گویش، آداب ورسوم مردم ومراسم آیینی دریانوردان ولنج سازان بندركنگ درسواحل شمالی خلیج فارس تولید شده است.  
 
مستند «حیات درمانگرو» به معرفی جلوه های حیات دراكوسیستم وزیست بوم جنگل مانگرو درهرمزگان پرداخته وارتباط موجودات جانوری وگیاهی را با زبان تصویر نشان می دهد كه تهیه كنندگی آن برعهده عبدالعزیزقاسمی است.  
 
مستند «كالنگ» به تهیه كنندگی اسماعیل موذنی به معرفی آداب ورسوم ، مناطق گردشگری واقتصادی استان می پردازد.  
 
جنگ شبانه «شب های قشم» به تهیه كنندگی سیروس صادقی درایام نوروز هرشب ازساعت  21به مدت 52 دقیقه با بخش های مختلف و متنوع ازجمله معرفی آداب ورسوم مردم هرمزگان درایام نوروز، ترانه، سرود ، گزارش، موسیقی سنتی، دعوت ازهنرمندان كشوری، مسابقه پیامكی، ومعرفی بازارها و مراكز خرید پخش می شود.  
 
«نوای شرجی» به تهیه كنندگی حامد حمیدی باهدف ایجاد فضایی شاد همراه با پخش موسیقی بومی ومنطقه ای هر شب ساعت 23:15 دقیقه پخش می شود.  
 
«صبح خلیج فارس» به تهیه كنندگی پویا نامداری در12قسمت ساعت15:10 دقیقه به روی آنتن می رود.  
 
«طبیعت گردی» برنامه ای است كه به معرفی جاذبه های گردشگری و تفریحی استان می پردازد. این برنامه درقالب مستند گزارشی درسیزده قسمت 20دقیقه ای به تهیه كنندگی عبدالعزیزقاسمی تهیه شده كه درایام نوروز ازساعت 19:15 دقیقه پخش می شود.  
 
«نوروز دریا» به تهیه كنندگی اسحق آزادبخش با هدف معرفی جاذبه های طبیعی وگردشگری استان پخش می شود.  
 
«خُرگشت»عنوان مستند گزارشی است به تهیه كنندگی عبدالعزیز قاسمی در 5 قسمت 20دقیقه ای كه به موضوع گردشگری غذا وانواع غذاهایی كه دراستان طبخ می شود می پردازد.  
 
«بچه های ساحل» به تهیه كنندگی سیما محمد پور ویژه گروه سنی كودك ونوجوان كه درایام نوروز با آیتم های متنوع ، انیمیشن وكارتون هر روز ازساعت 11:15 به مدت  60 دقیقه پخش می شود.  
 
برنامه رادیویی «چیری ویری بهاری» در سیزده قسمت و باهدف اطلاع رسانی به شنوندگان و مسافران نوروزی پخش می شود.  
 
انعكاس نوروز در سیما و صدای خراسان جنوبی  

صدای و سیمای مركز خراسان جنوبی در ایام نوروز با تدارك برنامه های متنوع، همراه مخاطبان و مسافران نوروزی است.  
 
برنامه تلویزیونی «عید دیدنا» در ایام نوروز هر شب ساعت 21 پخش می شود.  
 
در این برنامه میهمانانی از شهرستان های مختلف استان شركت و به معرفی اماكن تاریخی، صنایع دستی و گردشگری، معرفی آداب و رسوم، ارتباط با كاروان راهیان نور و ... در ایام نوروز می پردازند.  
  
میهمانان این برنامه كارشناس فرهنگی شهرستان ها ، شعرا و گروه هنرمندان محلی شهرستان ها هستند.  
 
ویژه برنامه زنده تلویزیونی با عنوان «ویژه تحویل سال» با آیتم های مختلفی از قبیل پخش پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور مهمان مردم خاوران خواهد بود.  
 
تهیه گزارش های ویژه از مردم، دعوت از میهمانان ویژه ، ارتباط زنده با مشهد مقدس ، كاروان راهیان نور و امامزاده حسین بن موسی الكاظم(ع) شهرستان طبس ، حضور كارشناسان و خانواده معظم شهدا در برنامه و تولید نمایش های كوتاه ، اجرای زنده موسیقی محلی  و ... با مردم استان همراه خواهد شد تا لحظات مفرحی برای مخاطبان فراهم كند.  
 
این برنامه از یكی از اماكن تاریخی استان ضبط و از ساعت 12:30 تا 15:30 پخش می شود.  
 
همچنین جنگ طنز «شب های پر ستاره»، «مسابقه باغ شرقی»، نمایش طنز «چهل تیكه»، «اینجا چراغی روشن است» با رویكرد پوشش كاروان های راهیان نور از دیگر برنامه های این مركز در ایام نوروز است.  
 
ویژه برنامه های صبحگاهی «سلامو» و عصرگاهی «قدم ورچش» عنوان برنامه های صدای خراسان جنوبی است كه با رویكرد تفریحی-سرگرمی به معرفی آداب و رسوم استان در نوروز می پردازد.  
 
اطلاع رسانی از تسهیلات سفر ، ایمنی و تغذیه در سفر ، معرفی اماكن تاریخی و گردشگری ، فعالیت های اورژانس و هلال احمر و ... استان از دیگر آیتم های این برنامه هاست.  
 
برنامه «سلام» هر روز ساعت  9 به مدت 120 دقیقه و برنامه «قدم ورچش» ساعت 17 به مدت 120 دقیقه پخش می شود.  
 
برنامه «استان در نوروز» با رویكرد اطلاع رسانی روزانه در فواصل پخش برنامه های رادیویی از تسهیلات سفر ، معرفی جاذبه های گردشگری و خدمات اقامتی و فعالیت های سازمان های خدمات دهنده در 8 بخش 15 دقیقه ای پخش می شود.  
 
ویژه برنامه زنده «سر سال نو» ویژه تحویل سال كه با  آیتم های مختلف از قبیل پخش پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور ، تهیه گزارش های ویژه از مردم، كارشناسان، خانواده شهدا و ... پخش می شود.  
 
برنامه «بوی بهار» با آیتم هایی از قبیل نمایش، گزارش و كارشناسی از 4 روز قبل از نوروز به استقبال بهار می رود و حال و هوای استان را در آستانه نوروز به مخاطبان معرفی می كند.  
 
این برنامه ساعت 9 به مدت 120 دقیقه پخش می شود.  
 
استقبال از بهار در چهارمحال و بختیاری  
 
صدا و سیمای مركز چهارمحال و بختیاری همزمان با سال نو ویژه برنامه های مختلفی برای مخاطبان پخش می كند.  
 
سیمای این استان  با ویژه برنامه «تحویل سال» به استقبال بهار می رود.  
 
این برنامه از حضور گزارشگران و مجریان شبكه استانی و گفتگو با آن ها، حضور هنرمندان و اجرای موسیقی های شاد محلی در دكور ویژه، مسابقه، حضور خانواده شهدا و میهمانان ورزشی در برنامه، گزارش زنده از حال و هوای شهر و گلزار شهدا قبل از تحویل سال، ارتباط با مراكز دیگر و پخش موسیقی های شاد تشكیل شده و ساعت 11:30 دقیقه به مدت سه ساعت و با اجرای وحید علیدادی و سید جلیل رضوی از شبكه استانی سیمای جهان بین پخش می شود.  
 
ویژه برنامه شبانگاهی «شب های بام ایران» در تعطیلات سال جدید با ایجاد لحظاتی شاد، به یاد ماندنی و مفرح برای مخاطبان، همراه لحظات نوروزی مردم و مسافران استان است. نواهای محلی، بازی های محلی، رسومات عید، بررسی موسیقی در شعر و ادبیات استان، گزارش های نوروزی، معرفی صنایع دستی و اماكن تفریحی استان در این برنامه پخش می شود. این برنامه هر شب ساعت 20:30 به مدت نود دقیقه روی آنتن می رود.  
 
معاونت صدای مركز هم با برنامه «به استقبال بهار» با پخش قسمت های جذاب از جمله موسیقی های شاد محلی، معرفی نقاط گردشگری و دیدنی استان، گزارش مردمی از ساعات پایانی سال، لحظه ها را برای مخاطبان دلنشین می كند. این برنامه ساعت 9:30 به مدت 120  پخش می شود.  
 
«مژده بهار» ویژه برنامه تحویل سال می باشد كه از ساعت 12:30 دقیقه به مدت 120دقیقه با بخش های جذاب و شنیدنی آداب و رسوم تحویل سال، فال حافظ، تحویل سال در كشورهای دیگر، شخصیت طنز بی بی صنوبر، گزارش مردمی، موسیقی های محلی، تلفن و مسابقه پخش می شود.  
 
برنامه  «سال نو، سلام نو»  در بخش های مختلف و متنوع با هدف راهنمایی گردشگران و اطلاع رسانی به هم استانی ها و مسافران نورزی از ساعت 10 تا 12 هر روز  پخش می شود.  
 
 برنامه «بهار بام ایران» با ساختاری متفاوت از قبل و با مشاركت اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان از كانون گردشگری قلعه تاریخی چالشتر و با حضور گردشگران پخش می شود. این برنامه  ساعت 17  به مدت 150 دقیقه روی آنتن می رود.  
 
همچنین همزمان با نوروز و در تعطیلات سال جدید، 15 گزارش گردشگری و 5 مستند خبری با موضوع معرفی جاذبه های سیاحتی، فرهنگی و زیارتی، 6 گزارش با موضوع معرفی آداب و رسوم مردم استان در ایام نوروز، 36 گزارش خبری با موضوع معرفی جاذبه های گردشگری و اماكن دیدنی، تولید و پخش 10 گزارش با موضوع اعزام گروه ها و اقشار مختلف به اردوهای راهیان نور و تولید 12 گزارش با موضوع بازار شب عید و آیین های استقبال از عید و حال و هوای مردم، از برنامه هایی است كه در معاونت اطلاعات و اخبار مركز چهارمحال و بختیاری تولید و پخش می شود.  
 
ویژه های نوروز در خراسان رضوی  
 
هم زمان با فصل بهار و عید نوروز صدا و سیمای خراسان رضوی برنامه هایی تهیه كرده است.  
 
برنامه های سیمای خراسان رضوی شامل برنامه «صبح بهاری»، از 28 اسفند ماه تا 13 فروردین، هر روز ساعت 9:00، برنامه «سفر بخیر» هر روز ساعت 20 به مدت 45 دقیقه درباره وضعیت راه ها و خدمت به زائران حرم ، برنامه «شب های فیروزه ای» به مدت 60 دقیقه، ویژه برنامه سخنرانی مقام معظم رهبری در حرم مطهر ساعت 16 به مدت 120 دقیقه و ویژه برنامه سال تحویل در حرم امام رضا (ع) ساعت 13 روز 30 اسفند به مدت 180 دقیقه است.  
 
برنامه «پیك نوروز» ساعت 9 به مدت 120 دقیقه به تهیه كنندگی مصطفی اعلمی از 28 اسفند. برنامه "صدای زائر" ساعت 11:00 به مدت 120 دقیقه به تهیه كنندگی محبوبه رضایی پور با موضوع زائران حرم. مسابقه "هفت سین" ساعت 17 تا 17:45 به تهیه كنندگی رضا سلیمانی و برنامه «صد سال به از این سال ها» هر روز ساعت 18 تا 20 به تهیه كنندگی لیلا كامكار.  
 
واحد خبر خراسان رضوی نیز گزارش های ویژه ای از مناطق دیدنی استان، شهرستان ها و آداب و رسوم اقوام مختلف در 15 قسمت را به مدت 120 دقیقه آماده و پخش می كند.
 
پوشش سخنرانی مقام معظم رهبری از حرم مطهر امام رضا (ع) و همچنین پوشش بزرگ ترین تجمع از عید ملی و اسلامی ایرانیان در حرم رضوی، پوشش و تهیه گزارش هایی از سفرهای نوروزی مسافران به مشهد و شهرستان های استان خراسان رضوی برنامه های برون مرزی صدای خراسان رضوی، رادیو دری با ویژه برنامه های «بهاریه» به مدت 30 دقیقه به تهیه كنندگی منصوره افضلی، برنامه «یك سال با ولایت» به مدت 30 دقیقه به تهیه كنندگی محمد رضا خیرآبادی برنامه «آیه های بهاری» به مدت 20 دقیقه به تهیه كنندگی ارغوان حیدری، برنامه زنده «نوروز» به مدت 2 ساعت به تهیه كنندگی امیر حسن روحانی و برنامه «گلچین موسیقی» به تهیه كنندگی عبدالحكیم وفا آماده پخش در ایام نوروز خواهد بود.  
 
رادیو تاجیكی هم با ویژه برنامه «همدلان» هر روز صبح به مدت 60 دقیقه از 29 اسفند تا 15 فروردین پخش خواهد كرد  
 
نوروز در مركز آذربایجان شرقی  
 
صدا و سیمای مركز آذربایجان شرقی با پخش  ویژه برنامه هایی به استقبال نوروز می رود.  
 
برنامه های صدا وسیمای مركز آذربایجان شرقی در آغازین روزهای سال 96 به شرح زیر معرفی شده اند :  
 
پخش بیانات مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری، نماینده ولی فقیه و استاندار آذربایجان شرقی، تهیه و پخش ویژه برنامه لحظه تحویل سال، پخش مستند و فیلم های سینمایی متنوع، پخش سریال ، ویژه برنامه های نوروزی «سحرلر» در 14 برنامه 75 دقیقه ای ، تولید و پخش برنامه «هفت سین» در 20 برنامه 75 دقیقه ای با ساختار تركیبی نمایشی، پخش مجموعه «ائل سازی ائل سوزی» در 26 برنامه 25 دقیقه ای با ساختار تركیبی استودیویی، تهیه و پخش برنامه «نوروز گلی» در 13 برنامه 10 دقیقه ای، ویژه برنامه «سهند آوا» در 29 برنامه 40 دقیقه با ساختار تركیبی استودیویی، پخش آیتم های كوتاه از معرفی اماكن دیدنی و تاریخی استان، پخش انیمیشن، سرود های متنوع و مجموعه های نمایشی طنز كوتاه، تولید گزارش های مختلف از سطح شهر و آمادگی برای استقبال شایسته از گردشگران نوروزی، تهیه گزارش از میهمانان، اطلاع رسانی و معرفی اماكن دیدنی، پخش كلیپ های متنوع از مناظر طبیعی و دیدنی، معرفی آیین ها و آداب و رسوم مردم نقاط مختلف استان در نوروز از جمله برنامه هایی است كه در حوزه معاونت سیمای مركز آذربایجان شرقی برای سال جدید تدارك دیده شده است.  
 
شبكه استانی صدای مركز آذربایجان شرقی هم همگام با دیگر شبكه های رادیویی در ایام نوروز 96 سعی خواهد كرد با پخش برنامه های متنوع ، اوقات خوشی را برای شنوندگان رقم بزند . ویژه برنامه های «بایراملیق» در 35 برنامه 180 دقیقه ای، نمایش رادیویی «بیزیم ائو» در 13 برنامه 30 دقیقه ای ، برنامه «هفت سین ایرانی» در 26 برنامه 30 دقیقه ای ، برنامه «كندیمیز» ویژه نوروز در 4 برنامه 25 دقیقه ای ، برنامه «ائلیمیز» در 2 برنامه 25 دقیقه ای ، مسابقه «ستاره ها» در 14 برنامه 30 دقیقه ای ، برنامه یازا پیشواز ( بایرام هاواسی ) در14 برنامه 25 دقیقه ای ، نمایش های رادیویی عشق فسانه سی در 13 برنامه30 دقیقه ای ، برنامه" بهار نغمه سی" در 13 برنامه 50 دقیقه ای ، «بازار تبریز» در 13 برنامه 30 دقیقه ای ، «فرش تبریز» در 5 برنامه 30 دقیقه ای ، «صد داستان» ( داستانهای فولكلوریك ) در 14 برنامه 25 دقیقه ای ، «دیار شمس» ( معرفی استان ) در 13 برنامه 15 دقیقه ای ، برنامه «موسیقیایی» در 13 برنامه 60 دقیقه ای، «نغمه های نوروزی» در 15 برنامه 15 دقیقه ای ، «قند و عسل» در 30 برنامه 25 دقیقه ای ، «نوروز نامه» در 15 برنامه 15 دقیقه ای، «مشاعره» در 15 برنامه 30 دقیقه ای از جمله برنامه های پیش بینی شده در رادیو هستند.  
 
در رادیو برون مرزی مركز آذربایجان شرقی نیز كه یكی از پر مخاطب ترین شبكه های برون مرزی است و از مخاطبان خاصی در داخل و خارج از كشور از جمله جمهوری آذربایجان برخوردار است برنامه های متنوعی تدارك دیده شده است و شنوندگان این رادیو می توانند در ایام نوروز شنونده پیام مقام معظم رهبری و پیام های تبریك رییس جمهور ، برنامه های «بایراملیق» در 5 قسمت 30 دقیقه ای ، ویژه برنامه «مشكات» با موضوع طبیعت و تحول آن در قرآن ، «گوروش»، «سینه دفتر یندن»، «سیزه سلام» و برنامه های متنوع ادبی و اجتماعی و گزارش های خبری، مجموعه های نمایشی، موسیقی «نشئه سی» و «ساغلام حیات» و برنامه های متنوع ادبی و اجتماعی و گزارش های خبری باشند .  
 
پوشش اخبار مربوط به ایام نوروز در استان با تهیه و پخش گزارش از آمادگی استان برای پذیرایی از مسافران نوروزی ، تهیه و پخش سلسله گزارش هایی از جاذبه های دیدنی و گردشگری استان ، تهیه وپخش گزارش هایی از فعالیتها و اقدامات سازمان ها و نهاد های فعال در ارائه خدمات به مسافران نورورزی ، تهیه و پخش گزارش هایی از مسافران نوروزی ، تهیه و پخش گزارش از مردم درباره سفر ملزومات و اقدامات قبل و حین سفر ، پخش گزارش از سوغات، هدایا و صنایع دستی ویژه استان ، انعكاس اخبار و اطلاعات و آمار مربوط به میزان حضور مسافران و گردشگران نوروزی و استقبال از آثار و اماكن تاریخی استان ، ارسال گزارش های خبری و تولیدی تهیه شده با موضوع نوروز به بخش های خبری شبكه های سراسری ، تهیه گزارش از نقاط گردش پذیر و پخش اطلاعات مربوط وضعیت ترافیك جاده ای و توصیه های پلیس در ایام نوروز از مهم ترین برنامه های معاونت خبر مركز در ایام نوروز خواهد بود.  
 
تدارك برنامه سازان صدا و سیمای مركز سمنان برای نوروز96  
 
برنامه سازان صدا و سیمای مركز سمنان برای سال تحویل و ایام نوروز 96 ویژه برنامه هایی را تدارك دیده اند.  
 
«بوی بهار نارنج» عنوان ویژه برنامه تحویل سال نو به تهیه كنندگی و كارگردانی محسن زندخانه است كه در ساعات پایانی سال از سیمای سمنان پخش می شود.  
 
موسیقی زنده، نمایش های رادیویی و تلویزیونی، گزارش هایی از مسافران نوروزی ، دعوت از گروه های موسیقی محلی، ارتباط با راهیان نور، ارتباط با آستانه امام زاده یحیی(ع) شهر سمنان، كلیپ ویژه سال تحویل و آداب و رسوم نوروزی مردم استان از آیتم های برنامه است.  
 
«عیدانه» هم ویژه برنامه شب های نوروز سیمای مركز سمنان است كه نمایش های رادیویی و تلویزیونی ، معرفی آداب و رسوم مردم استان در نوروز ، گزارشهای نوروزی ، ارتباط با راهیان نور و مراكز استان ها از بخش های این برنامه است.  
 
سامانه 300002311 هم برای ارتباط مخاطبان با برنامه های سیما در نظر گرفته شده است.  
 
همچنین مستند های «دیدنی های استان» در 7 قسمت به تهیه كنندگی و كارگردانی محمد صنگوری و «اقلیم ایران» به تهیه كنندگی و كارگردانی روح الله فخرو در 6 قسمت، در ایام نوروز نقاط دیدنی و تاریخی استان را به میهمانان نوروزی معرفی خواهند كرد.  
 
صدای مركز سمنان هم با ویژه برنامه سال تحویل و ویژه برنامه های صبح و عصر ایام نوروز با مخاطبان خود همراه خواهد بود.آیتم های اقتصاد خانواده در نوروز، معرفی جاذبه های گردشگری استان، سلامت در نوروز، نمایش طنز، گزارش از مسافران نوروزی، اطلاع رسانی ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی ، اطلاع رسانی از ترافیك جاده ها و آب و هوای استان ، مسابقه پیامكی و موسیقی های شاد از بخش های این ویژه برنامه های رادیویی است.  

مخاطبان با شماره تلفن 33447748 و سامانه پیامكی 30000231 میتوانند با این برنامه ها ارتباط برقرار كنند.  
 
«شهر به شهر» هم عنوان 20 قسمت مستند رادیویی7 دقیقه ای است كه در این ایام به معرفی نقاط گردشگری و تاریخی استان می پردازد.  
 
 
 
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نسیم
۱۷:۳۰ ۲۴ آذر ۱۳۹۶
عالیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی.بووووووووووووووووووووووووووووووووووووود
آخرین اخبار