بندرعباس؛

عمارت فکری، الگوی اصیل معماری جنوب

خانه فکری یا (عمارت فکری)، این خانه تاریخی در شهرستان بندر لنگه واقع شده‌است و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان ،محسن ضیایی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت:خانه فکری با بادگیرهای بلند و زیبا در ساحل بندرلنگه جزء آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وی افزود:این بنا حدود۷۵ سال پیش در زمینی به مساحت بیش از ۲هزار و 600 متر مربع توسط مرحوم عبدالواحد فکری، از تجار معروف بندرلنگه ساخته شد .

عمارت فکری، الگوی اصیل معماری جنوب

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت:خانه فکری دارای دو حیاط اندرونی و بیرونی، پنج بادگیر، ۲۵ اتاق، ۱۰ سرویس بهداشتی است.

عمارت فکری، الگوی اصیل معماری جنوب

محسن ضیایی افزود: عمارت فکری که یکی از مهم‌ترین بناهای دوره قاجاریه در شهر بندرلنگه است از ویژگی‌های معماری چشم گیری برخوردار است.

وی گفت: سقف این بنا از تیرهای چوبی از جنس چندل آفریقایی ، حصیر های بافته شده از برگ درخت خرما و حصیرهایی از نی بافته شده با پوشش کاه گل است .

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان افزود: مصالح بکار رفته در ساخت خانه فکری سنگ ، ساروج و گچ است.

محسن ضیایی گفت: دارای دو حیاط اندرونی و بیرونی، پنج بادگیر، ۲۵ اتاق، ۱۰ سرویس بهداشتی و دو سرسرا است.

عمارت فکری، الگوی اصیل معماری جنوب 

وی افزود: بنای منزل فکری درابتدای شهر ازمدخل ورودی که به طرف بندرعباس است قرارگرفته ، عمارت فکری تقریباً نزدیک به دریا بوده وازطرف شرق وشمال به منازل مسکونی وازطرف غرب به کوچه وازطرف جنوب به خیابان اصلی ورودی شهرمحدود است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت:درمحله پاکرتی­ها که یکی ازمحله های قدیمی شهراست، قراردارد.

عمارت فکری، الگوی اصیل معماری جنوب 

محسن ضیایی افزود:معماری این بنا با بادگیرهای خود جلوه خاصی به شهر بخشیده ویکی از الگوهای شاخص بناهای منطقه است.

انتهای پیام/ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.