در حاشیه نشست هیات دولت؛

سیف: ادعای آمریکایی‌ها برای توقیف املاک ایران از سوی دادگاه لوکزامبورگ رد خواهد شد

رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به موضوع توقیف اموال ایران در دادگاه لوکزامبورگ گفت: پیش‌بینی ما این است که این ادعا در دادگاه لوکزامبورگ رد خواهد شد.

سیف: ادعای آمریکایی‌ها برای توقیف املاک ایران از سوی رأی دادگاه لوکزامبورگ رد خواهد شد

به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه نشست هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران درباره اموال بلوکه شده ایران به میزان یک میلیارد و 600 میلیون دلار که گفته می‌شود مربوط به بازماندگان حادثه 11 سپتامبر است و دادگاه لوکزامبورگ در این باره رأی را به نفع آمریکایی‌ها صادر کرده است گفت: این اتفاق جدیدی نیست و به عنوان یک ادعا مطرح است.

وی افزود: این ادعا علیه منابعی که از سال 87 به صورت اوراق دلاری در نزد امین لوکزامبورگ گذاشته شده بود از سوی خسارت دیدگان حادثه 11 سپتامبر مطرح شده است.

رئیس کل بانک مرکزی تأکید کرد: دادگاه آمریکا به دنبال این است که این منابع را توقیف کند اما دادگاه لوکزامبورگ این مسئله را نپذیرفته است چرا که در اولین رأی که این دادگاه صادر کرد تقاضای آمریکایی‌ها رد شد.

وی افزود: درحال حاضر این وضعیت در شرف رسیدگی است دفتر خدمات حقوقی با وکلای بانک مرکزی این موضوع را بررسی می‌کنند با توجه به اینکه این موضوع در یکی از روزنامه‌های آمریکایی منتشر شد چیز تازه‌ای نیست و آنها موفق نخواهند شد.

سیف اضافه کرد: این میزان رقم 3.6 میلیارد دلار اوراق دلاری بود که  برخی منشأ آمریکایی و برخی صادره از اروپا بود و در حال حاضر وضعیت خطرناکی ندارد و این ادعاهای آمریکایی‌ها مطمئنا در دادگاه لوکزامبورگ رد خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اقدامات بانک مرکزی با این موضوع گفت: این اوراق در شرایطی که می‌توانسته آزاد شود در سال 87 با تحریم‌های خاصی روبرو شد که شاید این زمان می‌توانست برای آزاد شدن این اموال باشد، اما علی‌رغم بررسی‌ها این اتفاق رخ نداد اما ما مطمئن هستیم با رأی‌ که دادگاه لوکزامبورگ می‌دهد این اموال آزاد شده و امروز اوراق دلاری نداریم که بخواهند آمریکایی‌ها آن را تهدید کنند.

سیف درباره ایجاد ارتباطات نزدیک میان بانک‌های ایران، آمریکا و اروپا گفت: پس از برجام فضا تغییر کرده و ارتباطات بانکی گسترش یافته است.

وی تأکید کرد: در گذشته بانک‌های اروپایی خیلی محتاط بودند اما در حال حاضر به دلیل ورود به مرحله جدید و اقدامات دولت متوجه شدند که خطری آنان را تهدید نمی‌کند.

رئیس کل بانک مرکزی خاطر نشان کرد: براساس سند برجام بانک‌های آمریکایی و اروپایی امروز ریسکی برای ایجاد ارتباط با بانک‌های ایران ندارند و گشایش بیشتری در بانک‌ها به وجود آمده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۱ ۱۸ اسفند ۱۳۹۵
احسنت
آخرین اخبار