یزد؛

آغاز به کارکنگره تاریخ معماری و شهرسازی استان یزد

نخستین کنگره استانی تاریخ معماری و شهرسازی استان یزد با هدف تبیین معماری و شهرسازی تاریخی استان، ساعتی پیش کار خود را آغاز کرد.

  فاطمه دانش یزدی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان  درگفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه  خبرنگاران جوان از یزد؛ گفت: برای اولین بار در برگزاری چهارمین کنگره تاریخ معماری وآغاز به کارکنگره تاریخ معماری و شهرسازی استان یزد شهرسازی ایران تصمیم گرفته شد تمام استان‌های کشور به‌ صورت ادواری آن را برگزار کنند تا این رویکرد در استان‌ها به جریانی تبدیل شود که به ارتقاء حفاظت از میراث فرهنگی به‌صورت مداوم و پایدار کمک کند.

وی با بیان اینکه کنگره‌های استانی برای نخستین بار با توجه به ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و با تاکید بر تاریخ معماری و شهرسازی هر استان برگزار می شود، عنوان داشت: این نشست در کنار طرح مباحث علمی و فرهنگی، فرصتی برای جریان سازی در حوزه حفاظت و توجه به حفاظت از آثار تاریخی است.

رئیس کنگره تاریخ معماری و شهرسازی استان یزد تصریح کرد: امید که با برگزاری این رویداد ارزشمند در استان یزد بتوانیم در راستای شناسایی ظرفیت ها، قابلیت های تاریخی و فرهنگی نهفته در دل کویر را به منطقه ظهور برسانیم و بی شک چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی خط مشی برکاوش ها و پژوهش های این عرصه خواهد بود.

کنگره‌ تاریخ معماری و شهرسازی ایران که سه دوره به همت مرحوم  باقر آیت‌الله زاده شیرازی از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور در ارگ بم برگزار شد، از رویدادهای ارزشمند فرهنگی کشورمان بعد از انقلاب اسلامی است که به دلیل محتوای علمی، هنری، فرهنگی در نوع خود کم‌نظیر است.

ساشا ریاحی مقدم معاون میراث فرهنگی استان یزد و دبیرعلمی کنگره نیز ضمن ارائه گزارش روند اجرای کنگره، گفت: دوره های قبلی کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران که در سال‌های گذشته برگزار شد فتح بابی برای شناخت موضوع تاریخ معماری و شهرسازی ایران بود و چهارمین دوره این کنگره پشتیبان و حمایت‌کننده جریانی است که بعد از برگزاری سه دوره کنگره اتفاق افتاده است.

دبیرعلمی کنگره با اشاره به  استقبال پیش از حد و حجم بالای مقالات ارسال شده گفت: تاکنون 100 مقاله از طریق سایت کنگره دریافت شده که 78 مقاله مورد تایید اولیه قرار گرفته و داوری شده است.

 سخنرانی اساتید و محققان، ارائه مقاله‌های پژوهشگران در زمینه معماری و شهرسازی و برگزاری پنل های بافت تاریخی ، توسعه شهری و ثبت جهانی یزد از برنامه های دو روزه کنگره تاریخ معماری و شهرسازی استان یزد می باشد. 

کنگره تاریخ معماری و شهرسازی یزد با حضور چند تن از مسئولین استانی و جمعی از پژوهشگران و دانشجویان رشته‌های معماری و شهرسازی در سالن آمفی تئاتر کتابخانه وزیری استان آغاز به کار کرد.

 این کنگره علمی توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد و با همکاری ارگان ها و مراکز آموزش عالی استان در حال برگزاری است.

انتهای پیام/ ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار