احتمال برگزاری همه‌پرسی استقلال اسکاتلند از انگلیس پیش از اجرا شدن برکسیت

وزیر اول اسکاتلند اعلام کرد پیش از جدایی کامل انگلیس از اتحادیه اروپا، اسکاتلند می‌تواند همه‌پرسی استقلال را برگزار کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از رویترز، نیکلا استرجن – وزیر اول اسکاتلند – اعلام کرد در پاییز سال 2018، تنها چند ماه پیش از زمانی که قرار است انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شود، اسکاتلند می‌تواند همه‌پرسی استقلال از انگلیس را برگزار کند.

خطر رای آوردن دومین همه‌پرسی استقلال اسکاتلند می‌تواند مذاکرات ترزا می – نخست وزیر انگلیس – با 27 کشور عضو اتحادیه اروپا را دچار مشکل کند.

استرجن گفت پاییز سال 2018، زمانی مناسب برای اسکاتلند خواهد بود تا همه‌پرسی دیگری را به منظور استقلال از انگلیس برگزار کند، زیرا تا آن هنگام، دستور کاری برای توافق برکسیت در دسترس خواهد بود.

استرجن در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت: "آن زمان، که طرح کلی توافق انگلیس آشکار خواهد شد، من فکر می‌کنم زمان مناسبی باشد تا اسکاتلند تصمیم خود را بگیرد."

وی افزود تاکنون هیچ تصمیمی مبنی بر اختصاص زمان خاصی برای این همه‌پرسی اتخاذ نشده است. بر اساس قانون اساسی کنونی این کشور، برگزاری همه‌پرسی دیگر در اسکاتلند مشروط بر تایید آن از جانب دولت انگلیس در لندن خواهد بود.

نتایج همه‌پرسی برکسیت – خروج انگلیس از اتحادیه اروپا – که در 23 ژوئن سال گذشته میلادی برگزار شد، آینده پادشاهی بریتانیا را دچار تردید کرد، زیرا انگلیس و ولز در این همه‌پرسی به خروج از اتحادیه اروپا، و در مقابل، اسکاتلند و ایرلند شمالی به باقی ماندن در اتحادیه اروپا رای دادند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار