آرامگاه سعدی شیرازی شاعر و نویسنده توانمند ایرانی+ تصاویر

آرامگاه سعدی"معروف به سعدیه محل زندگی و دفن سعدی، شاعر برجستهٔ پارسی گوی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ سعدی مشرف (شرف) الدین مصلح شیرازی معروف به سعدی شیرازی، شاعر و نویسنده توانمند ایرانی قرن هفتم هجری قمری، آموزگار زبان پارسی و یکی از پیامبران شعر ایران است.

آرامگاه این شاعر بزرگ قرن هفتم و تاریخ ادبیات فارسی، افصح المتکلمین، ابو محمد شیخ مشرف الدین بن مصلح الدین سعدی شیرازی در شمال شرقی شیراز، در انتهای خیابان بوستان و در مجاورت باغ دلگشا واقع شده است.
 
آرامگاه سعدی شیرازی شاعر و نویسنده توانمند ایرانی + تصاویر 
 
این مكان در ابتدا خانقاه شیخ بوده كه وی اواخر عمر خود را در آنجا گذرانده است. جایی که از ذره ذره خاک آن بوی عشق می آید؛

ز خاک سعدی شیراز بوی عشق می آید
                                                           هزار ســــال پس از مرگ او گرش بوئی

سیامک بصیری کارشناس اداره میراث فرهنگی فارس گفت: بنای كنونی آرامگاه سعدی اقتباساتی از كاخ چهلستون اصفهان است.
 
بصیری با بیان اینکه ایوانی با ستون های چهار ضلعی بلند با تزئینات كاشی كاری در جلو بقعه واقع شده است و گنبد كاشی فیروزه فام بر فراز بقعه جلوه خاصی دارد، افزود: درون بقعه كتیبه هایی كاشی كاری حاوی منتخباتی از گلستان و بوستان و لوحه ای كه تاریخچه ساختمان را معلوم می سازد و دیوارها را زینت بخشیده است.
 
آرامگاه سعدی شیرازی شاعر و نویسنده توانمند ایرانی + تصاویر 

به گفته این کارشناس فرهنگی محوطهٔ باغ به سبک ایرانی گلکاری، درختکاری و باغچه بندی شده‌است.
 
آرامگاه سعدی شیرازی شاعر و نویسنده توانمند ایرانی + تصاویر 

بصیری ادامه داد: در وسط حیاط دو حوض مستطیل شکل، با جهت شمالی - جنوبی در دو طرف محوطهٔ آرامگاه قرار دارد و حوض دیگری در جهت شرقی - غربی در مقابل ایوان اصلی بنا واقع شده‌است.

وی اظهار کرد: ورودی مجموعه در راستای ورودی آرامگاه است که معمار آن آندره گدار فرانسوی است.

بصیری با اشاره به اینکه در جلوی رواق، حوضی قرار دارد که در آن سکه به نشان گرفتن حاجت می‌اندازند، گفت: این حوض در سمت چپ آرامگاه واقع است و در داخل به شکل هشت ضلعی است و زیربنایی در حدود 30، 25 مترمربع دارد و با 28 پله به صحن آرامگاه وصل می‌شود.
 
آرامگاه سعدی شیرازی شاعر و نویسنده توانمند ایرانی + تصاویر 

این کارشناس فرهنگی می گوید:  مشهور است که سعدی نزدیک زاویهٔ خود، حوضچه‌هایی از سنگ مرمر ساخته بوده که آب در آن‌ها جریان داشته‌است و شستشو در این آب، به ویژه در شب چهارشنبه سوری، جزء اعتقادات مردم شیراز بوده‌است.

وی با بیان اینکه کاشی کاری‌های داخل حوض ماهی که به سبک عمده سلجوقی است، در سال 1372 توسط استاد کاشی کار "تیرانداز" طراحی شده و توسط میراث فرهنگی اجرا شده است، تصریح کرد: بر فراز حوض ماهی یک نورگیر به شکل هشت ضلعی و دو نورگیر چهارضلعی در طرفین آن قرار دارد.
 
آرامگاه سعدی شیرازی شاعر و نویسنده توانمند ایرانی + تصاویر 

سیامک بصیری خاطر نشان کرد: در عمق 10 متری صحن آرامگاه قناتی وجود دارد که آب آن دارای مواد گوگردی و جیوه است، آب این قنات که در زیر زمین جریان دارد به درون حوض ماهی می‌ریزد.
 
وی ادامه داد: سنگ قبر این شاعر پارسی گوی وسط عمارتی هشت ضلعی قرار دارد و سقف آن با کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ تزیین شده‌ است، در هفت ضلع ساختمان، هفت کتیبه قرار دارد که از قسمت‌هایی از گلستان و بوستان، قصاید، بدایع و طیبات شیخ انتخاب شده است و به خط "ابراهیم بوذری" نوشته شده‌است.
 
آرامگاه سعدی شیرازی شاعر و نویسنده توانمند ایرانی + تصاویر 
 
متن یک کتیبه دیگر که از "علی اصغر حکمت" است، روی قبر شیخ نصب شد و کتیبهٔ زیر را که از اشعار بوستان است، با خط نستعلیق عالی  بر آن قرار دادند:
                                         کل شی هالک و انت الباقی          کریم السجایا، جمیل الشیمنبی البرایا، شفیع الامم
 
آرامگاه سعدی شیرازی شاعر و نویسنده توانمند ایرانی + تصاویر 
 
به گفته این کارشناس حکایت‌هایی که سعدی در گلستان و بوستان آورده‌ است، نگرش و بینش او را نمایان می‌سازد و  آثار معروفش کتاب گلستان در نثر و بوستان در بحر متقارب و نیز غزلیات است.

این نابغه بی نظیر در سال 606 ه. ق. در خانواده ای سرشناس و دیندار که به گفته خودش همگی از علمای دینی بودند، دیده به جهان گشود.
انتهای پیام/ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار