دیلی میل: تونی بلر به دولت ترامپ پیشنهاد کمک در مسئله صلح خاورمیانه را ارائه داده است

روزنامه دیلی‌میل نوشت وزیر خارجه آمریکا تأیید کرد نخست وزیر سابق انگلیس پیشنهاد کمک به واشنگتن درباره مسئله «صلح» در غرب آسیا را ارائه داده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه دیلی میل در گزارشی نوشت: وزیر امور خارجه آمریکا تأیید کرد تونی بلر، نخست وزیر سابق انگلیس، پیشنهاد کمک به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، را درباره با دست یابی به «توافق نامه نهایی» صلح بین اسرائیل و فلسطینیان،‌ مطرح کرده است. 

پس از آن که روزنامه دیلی‌میل هفته گذشته فاش کرد بلر یازده روز پیش به کاخ سفید رفت تا درباره این موضوع با جرد کوشنر، داماد رئیس جمهور آمریکا، گفتگو کند، رکس تیلرسون جزییات مربوط به مشارکت بلر را در این روند ارائه کرد.

ترامپ، کوشنر را مأمور دستیابی به «توافق نامه نهایی» صلح بین اسرائیل و فلسطینیان کرده است. 

خبرها در ارتباط با گفتگوهای بلر با مقامات کاخ سفید سبب تعجب ترزا مِی، نخست وزیر انگلیس، بوریس جانسون، وزیر امور خارجه او، و کیم داروش، سفیر انگلیس در واشنگتن، شده است. مقامات انگلیسی اعلام کردند آنها از طریق اخبار روزنامه‌ها از سفر بلر به واشنگتن مطلع شدند. برخی از آنها در این باره تعجب کردند که بلر از پیش آنها را در جریان این موضوع قرار نداده بود.

در ادامه این گزارش آمده است: مقامات وزارت امور خارجه آمریکا و کاخ سفید به دفتر نخست وزیری انگلیس و وزارت امور خارجه انگلیس اعلام کردند که تونی بلر پیشنهاد کمک به کوشنر را در ارتباط با تلاش های صلح خاورمیانه مطرح کرده است و دولت ترامپ رویکرد او را جدی می‌گیرد.

در ادامه این گزارش آمده است: کمی پس از دیدار سه ساعته کوشنر با بلر در روز یکم ماه مارس در کاخ سفید، بلر برای گفتگو با تیم بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، راهی تل‌آویو شد. 

یک مقام آمریکایی در این باره اعلام کرد: «اساس رویکرد بلر این بود که او سال ها در ارتباط با سیاست خاورمیانه تجربه دارد و به طور خاص بیش از هر مقامی در کاخ سفید تماس‌های خوبی با اعراب دارد.»

بلر پس از ترک سمت نخست وزیری انگلیس در سال 2007 نماینده «صلح» خاورمیانه بود که از سوی اتحادیه اروپا، روسیه، آمریکا و سازمان ملل متحد منصوب شد.

یک منبع ارشد دیپلماتیک اعلام کرد: «بلر پیشنهاد کمک به کوشنر و کاخ سفید را مطرح کرد و آنها به این موضوع علاقمند هستند. آنها بر این باورند پیشینه دیپلماتیک و فعالیت‌هایش در خاورمیانه می تواند مفید باشد.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار