محسنی بندپی مطرح کرد؛

سعی کردیم درمان اعتیاد جامعه محور شود/ افزایش 20 درصدی مستمری بگیران سازمان بهزیستی در سال 96

رئیس سازمان بهزیستی گفت: تأسیس اورژانس اجتماعی در شهرهای بالای 50 هزار نفر جمعیت در دستور کار سازمان بهزیستی در برنامه ششم توسعه است.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور در نشست خبری که امروز(دوشنبه) برگزار شد، اظهار داشت: ما برای افرادی کار می کنیم که بر اساس ناعدالتی و حوادث دچار بدسرپرستی، اعتیاد شده‌اند و تحت پوشش بهزیستی قرار گرفته اند.

وی افزود: کار سازمان بهزیستی براساس 3 رویکرد علمی، تخصصی و کارشناسی انجام می شود و تلاش کردیم اساس کار این سازمان از یک نظم استراتژی پایدار و فرآیند محور برخوردار باشد تا برای مقابله با آسیب های اجتماعی برنامه داشته باشیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: بیش از 90 درصد خدمات سازمان بهزیستی برون سپاری شده است و باید بر روی مراکز ارایه خدمات نظارت انجام دهیم.

محسنی بندپی افزود: استفاده از ظرفیت های مردمی و اجتماع محور کردن خدمات از دیگر اقدامات سازمان بهزیستی در سال 94 بود.

وی گفت: در طول سال گذشته برنامه هایی برای آگاه سازی عمومی در رابطه با اعتیاد انجام دادیم و درس نامه هایی و کلاس های آموزشی را تهیه و برای اساتید دانشگاه برگزار کردیم، همچنین تیم های مشاوره ای را در محله های پرخطر و در معرض اعتیاد مستقر کردیم.

محسنی بندپی تصریح کرد: وظایفی براساس ماده واحدی که در سال 59 به تصویب رسیده بود به سازمان بهزیستی سپرده شد اما دستگاه های دیگر مدعی انجام آن‌ها بودند که با رایزنی، مجلس تمام وظایف را به سازمان بهزیستی سپرد. به عنوان مثال سازمان بهزیستی متولی رسیدگی به آسیب های اجتماعی است.

وی ادامه داد: برنامه راه ما برنامه ششم توسعه است و بر این اساس از شروع برنامه ششم توسعه با تصویب ماده 90، سازمان بهزیستی مکلف به اجباری کردن غربالگری پیش از ازدواج شد.

رئیس سازمان بهزیستی گفت: در سال 94 بر روی 40 هزار زوج غربالگری انجام شد که 70درصد افراد نیازی به انجام مشاوره نداشتند و 30درصد نیاز به انجام مشاوره داشتند، همچنین از این 30 درصد، 15 درصد نیاز به انجام آزمایش های ژنتیک داشتند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور بیان داشت: در سال 94 با کمک مداخله های به هنگام اورژانس اجتماعی، از خودکشی 4 هزار و 220 نفر جلوگیری کردیم و در برنامه ششم توسعه  مقرر شد که در شهرهای بالای 50 هزار نفر جمعیت اورژانس اجتماعی تاسیس شود که تا سال 94، 198 اورژانس اجتماعی در شهر ها وجود داشت.

محسنی بندپی گفت: در گذشته درمان معتادان دواطلب بر عهده سازمان بهزیستی و در مراکز ماده 15 انجام می شد و درمان معتادان متجاهر نیز بر عهده وزارت بهداشت و درمان بود و در مراکز ماده 16 انجام می شد که مقرر شد تمام کار درمان معتادان به سازمان بهزیستی سپرده شود و ما سعی کردیم کار درمان اعتیاد جامعه محور انجام شود.

وی با اشاره به اینکه ما برای برعهده گرفتن درمان معتادان متجاهر شروطی را داشتیم، افزود: از جمله مهم ترین شروط ما این بود که باید درمان معتادان براساس الگوی دادگاه درمان محور باشد و  به معتاد به عنوان مجرم نگاه نشود که در این راه معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه هم به سازمان بهزیستی کمک می کند.

رئیس سازمان بهزیستی بیان داشت: در سال 96 مقرر شده است که مستمری افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی به 20 درصد پایه حقوق افزایش پیدا کند. براین اساس حقوق یک فرد معلول از 50 هزار تومان به 170 هزار تومان افزایش پیدا می کند، همچنین دبیرخانه شورای عالی سالمندی هم به سازمان بهزیستی سپرده شد.

محسنی بندپی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه آیا سازمان بهزیستی پیشنهادی به مجلس برای اجازه به نابینایان برای کاندیداتوری نمایندگی مجلس داده است، بیان داشت: وزیر کار در لایحه حمایت از معلولان که در مجلس در حال بررسی است بندی اضافه کرده است تا به نابینایان اجازه کاندیداتوری مجلس داده شود، همچنین در این لایحه بیمه تکمیلی برای تمام معلولان سازمان بهزیستی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: یک میلیون و 200 هزار نفر تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند که تمام آن ها بیمه هستند.

رئیس سازمان بهزیستی در رابطه با پذیرش معتادان متجاهر گفت: تا روز 20 اسفندماه یک هزار و 350 معتاد پذیرش شده است که 400 نفر آن ها معتاد نبودند و از این تعداد 2 هزار و 640 نفر کودک و 75درصد غیر ایرانی بودند.

رئیس سازمان بهزیستی تاکید کرد: معتادان پذیرش شده به مراکز ماده 15 ارجاع داده می شوند و در حال حاضر این طرح در شهرهای زاهدان، اصفهان، مشهد، هرمزگان، تهران و لرستان اجرا می شود.

وی با اشاره به اینکه 14 درصد معلولان سازمان بهزیستی ناشنوا  و 10 درصد نابینا هستند، بیان داشت: شیوع ناشنوایی بیشتر از نابینایی است و تا سال 95، حدود 7 هزار نفر تحت غربالگری ناشنوایی قرار گرفتند و ما سعی داریم این طرح را گسترش دهیم تا از بروز ناشنوایی جلوگیری کنیم.

محسنی بندپی تصریح کرد: در سال 94، یک هزار و 350 سقط قانونی و با انجام غربالگری قبل از تولد انجام شد.

رئیس سازمان بهزیستی در رابطه با افزایش بودجه سازمان بهزیستی در سال 69 گفت: افزایش اعتبارات بهزیستی در سال آینده 2 هزار و 200 میلیارد تومان است.

محسنی بندپی با اشاره به اینکه پیشگیری از طلاق هم به سازمان بهزیستی سپرده شده است، تصریح کرد: در خراسان رضوی که سومین استان از نظر شیوع طلاق بود، طرح پایلوت ثبت الکترونیکی طلاق انجام شد و بسیار موفق بود و ما سعی داریم زوجین قبل از ازدواج به مراکز مشاوره ارجاع داده شوند و در سال آینده این طرح در 11 استان دیگر هم اجرا می شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار