بجنورد؛

زوارم بهشت گمشده در شیروان

زوارم، دره بهشت کمترشناخته شده در ایام نوروز آماده پذیرای مسافران است.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد؛ مینا مرغزار سر پرست گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان گفت : زوارم در ٢٨ کیلومتری جنوب غربی شهرستان شیروان واقع شده که به معنی «دره بهشت» است.

وی گفت : در منطقه ییلاقی زوارم که در طول ۲۵ کیلومتر از ابتدای دره زوارم تا کوه‏های تخت میرزا و شخری امتداد می‏یابد، چشمه سارها، آبشارها، حوضچه ‏های سنگی،کوه‏های سر به فلک کشیده، باغ‏های میوه، رودخانة پر آب، مراتع غنی و انواع گیاهان دارویی و خوراکی موزائیک بسیار زیبایی از طبیعت را به نمایش درآورده ‏اند.

مرغزار تصریح کرد : رودخانه زوارم، از کوه‏های جهان ارغیان موسوم به تخت میرزا سرچشمه می‏گیرد و در مسیر خود مزارع و باغ‏های روستاهای زوارم، شیرآباد، ورقی، عبدآباد و توده را مشروب می‏سازد و به رودخانه اترک می‏پیوندد. سواحل این رودخانه اتراق‏گاه‏ های مناسبی برای گردشگران دارد. اوچ دوشی، از مکان‏های تفرجگاهی روستاست، که سه چشمه ‏ی جوشان دارد. این چشمه‏ ها، از دامنه کوه به طرف دره سرازیر می‏شوند. پیرامون این چشمه ‏ها سرسبز و زیباست.

هاشمی می گوید: دره شخری دره ای سرسبز با باغ های متعدد و درخت گردو است و چشمه اصلی آن دارای حوض سنگی و اطراف آن ساختمان های گلی و ویلایی وجود دارد و اغلب در فصل بهار، گله های گوسفند در آن نگهداری می شود و از آب و هوایی خنک دارد.

مرغزار افزود : مرغوبیت این منطقه برای کشت محصولات جالیزی از جمله خیار موجب شده تا خیار شور این منطقه از مرغوبیت و شهرت فراوانی در استان خراسان شمالی برخودار شود و اکنون 20 کارگاه در زمینه تولید خیار شور در این روستا فعالیت دارند.

وی همچنین می افزاید:چنان که در تواریخ آمده اهالی این روستا از منطقه قارشی قزی در مرو، زادگاه المقنع که به سپیدجامگان شهرت یافته اند در زمان شاه عباس صفوی به این روستا کوچانیده شده اند و از طایفه قمری هستند.

امامزاده بنداربن عیسی در زو ارم به شماره ثبت 28099 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که طرحی برای مرمت بنای آن تهیه شده است.

گفتنی است : زو ارم دارای دیدنی ها و جاذبه های فراوانی است و از اوایل بهار تا اوایل پاییز روزانه هزار نفر گردشگر از اقصی نقاط کشور برای دیدن زیبایی های آن به این منطقه سفر می کنند.

زوارم بهشت گمشده در شیروان

زوارم بهشت گمشده در شیروان

زوارم بهشت گمشده در شیروان

زوارم بهشت گمشده در شیروان

زوارم بهشت گمشده در شیروان


انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.