مشهد؛

ظهوررادیو نما نوید توسعه و پیشرفت در استانها ومناطق کمتر برخوردار

ظهوررادیو نما بویژه در استات‌ها ومناطق کمتر برخوردار و کمتر توسعه یافته می‌تواند نوید توسعه و پیشرفت باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، رادیو در حدود یک قرن قبل وقتی ظهور کرد انقلابی در حوزه اطلاع رسانی محسوب می‌شد. وتا سال‌ها بی رقیب بود و هر جایی که سخنی نقل می‌شد برای اعتبار سنجی و اطمینان خاطر، نشانی رادیو داده می‌شد و افراد وقتی می‌شنیدند مطلبی از رادیو اعلام شده است، به راحتی می‌پذیرفتند تا اینکه برادری بنام تلوزیون ظهور کرد، با وجود حضور تلوزیون، سال‌ها این دو در کنار همیدگر روز گار گذرادند تا این که با ظهور امکانات فنی جدید و همه گیر شدن تلوزیون و سایر رسانه‌ها کم کم رادیو به ظاهر گوشه عزلتی برگزید وافراد خاصی که خود از جنس وسنخ رادیو بودند حامی وشنونده این رسانه تخیل ساز و گرم بودند.
همیشه حضور تصویر و جذابیت‌های تصویری به عنوان عامل توفیق و برتری تلوزیون بر رادیومطرح بوده است؛ که البته این موضوع دور از واقعیت نیست و عامل بسیار مهمی در دیده شدن بیشتر تلوزیون بوده وهست، با این تفاسیر رادیو نیاز به یک جهش و انقلاب داشت که خوشبختانه به مدد فناوری‌های جدید در حوزه دیجیتال این اتفاق مهم بتازگی رخ داد و رادیونیز، نمایی و تصویری شد که این رخداد را باید به فال نیک گرفت وتلاش کرد با سیاست گزاری وبرنامه ریزی درست از این امکان جدید بیشترین استفاده را برد.
افق‌های پیش رو رادیو نما
ارتباط دو سویه وتعاملی با مخاطبان: در زمانه‌ای که بسیاری از ابزارهای نوین وبویژه شبکه‌های اجتماعی این امکان را برای مخاطبان خود فراهم کرده اند که ارتباطی دو طرفه با این شبکه‌ها برقرار کنند و بتوانند به راحتی در این فضا حضور داشته باشند، رادیو نما بستر بسیار مناسبی برای حضور مخاطبان فرهیخته رادیو ایجاد می‌کند که شنوندگان پر وپا قرص رادیو بتوانند با ارسال آثار تصویر خود در قالب عکس حضور خود را پر رنگ‌تر وموثر‌تر ببیننند کما اینکه در این مدت اندک نیز مخاطبان با ارسال آثار خود در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، گردشگری و طبیعت توانستند جان تازه‌ای بر رادیو ببخشند.
جذب مخاطبان بیشتر برای رادیو
براساس آنچه در حوزه ارتباط دوسویه با مخاطبان بیان شد این عامل باعث جذابیت ومشارکت پذیر شدن رادیو خواهد شد که در بلند مدت باعث جذب بیشتر مخاطبا به سوی رادیو خواهد شد.
افزایش قدرت تاثیر گزاری بیشتر
زمانی رادیو فقط در قالب صدا شنیده می‌شد واز این طریق بر مخاطب خود تاثیر می‌گذاشت امروز با حضور رادیو نما، رادیو همپای صدا و تاثیر و نفوذ از این طریق می‌تواند با بار گذاری تصاویر حوزه نفوذ خود را افزایش دهد ومیزان اثر بخشی و تاثیر گزاری خود را برمخاطبان بیشتر کند.
جذب مخاطبان خردسال، جوان ونوجوان
با توجه به روحیه شاد و پر جنب وجوش خردسالان، نوجوانان و نوجوان رادیو می‌تواند برخی از نیازهای مخاطب نسل جوان را فراهم کند وحوزه دایره نفوذ و جذب مخاطیان جدید را افزایش دهد.
بستری برای تبلیغات و در آمد زایی
با توجه به اینکه همیشه صاحبان تجارت و قدرت‌های اقتصادی بیشتر گرایش داشتند که تبلیغات کالاهای آن‌ها از طریق رسانه‌های تصویری باشد با حضور رادیو نما بخشی از دغدغه‌های این قشر برای تبلیغات در رادیو کاسته خواهد شد واقبال برای تلبغات در رادیو افزایش خواهد یافت.
نزدیک شدن به عدالت رسانه‌ای
 از دیر باز با ظهور رسانه‌های دیداری، رسانه‌های شنیداری احساس یک نوع کمبود داشتند ودر رقابت با رسانه‌های دیداری احساس بی عدالتی می‌کردند چرا که فقط با بال صدا پرواز می‌کردند در حالی که تلوزیون با دو بال صدا وسیما تا اوج پرواز می‌کرد، امروزه با ظهور رادیو نما هرچند قابل مقایسه با بال تلوزیون نخواهد بود، ولی امید به پرواز را در رادیو زنده کرده است.
گامی در اعتلای توسعه
با توجه به اینکه رسانه‌ها بویژه رسانه‌های دیداری و شنیداری یکی از عوامل مهم در راستای توسعه در جوامع محسوب می‌شوند، ظهوررادیو نما بویژه در استات‌ها ومناطق کمتر برخوردار و کمتر توسعه یافته می‌توانند نوید توسعه و پیشرفت باشند.
افزایش محتوا وکیفیت برنامه ها
با حضور رادیو نما و امکان نمایش برخی اطلاعات بر روی صحفه نمایشگر به محتوا و کیفیت برنامه‌های رادیویی کمک خواهد کرد و به مخاطب اجازه برنامه ریزی برای شنیده شدن برنامه‌ها را در زمان مقرر خواهد داد.
تبلیغ برنامه‌های رایویی در فرمت وقالب جدید
از دیر باز برای تبلیغ برنامه‌های رادیویی از آنونس‌های رادیو در فواصل برنامه یاآرم استیشن ها، جینگلز و مواردی از این دست که همه در قالب کلام بود استفاده می‌شد، اما با ظهور رادیو نما این امکان فراهم شده است که از بستر تصویر نیز برای معرفی رادیو وبرنامه‌های آن استفاده شود.
معرفی فرهنگ، هنر و اماکن تاریخی
با حضور تصویر در رادیو می‌توان به فراخور ومحتوای برنامه‌ها ودر مناسبتهای مختلف از جمله نوروز و ایام مسافرت بسیاری از ویژگی‌های فرهنگی، هنری و تاریخی استان‌ها و شهر‌ها را در بستر رادیو نما معرفی کرد.
نویسنده:احمد عارفخانی مدرس وکارشناس رسانه و دانشجوی دکتری.
انتهای پیام//ف. ج.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.