شرکت‌های دانش‌بنیان؛ زنجیره‌های ارتباطی کشور

رییس هیأت مدیره شرکت دانش بنیان عنوان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان حلقه‌های وابسته و واسطه میان ایده و تکنولوژی در کشور محسوب می‌شوند.

مجتبی طحانی‌ رییس هیأت مدیره شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: یکی از مشکلات که مجموعه‌های دانش‌بنیان با آن مواجه هستند این است که در ابتدا شرکت‌های کوچک هستند و اگر رشد نکنند دچار شکست خواهند شد. درآمد‌زایی و بقای آنها در سیستم حکومتی است و راه رسیدن به این درآمد‌زایی تولید است یعنی باید بتوانند دانشی را که به وجود آمده است را از حالت نمونه و پایلوت چه در حوزه مهندسی و چه در حوزه‌های دیگر به تولید برسانند.

وی افزود: در این مورد حمایت در حوزه تولید انبوه، تجهیزات دانش‌بنیان ضروری کشور از موارد مهمی است که می‌شود در خصوص آن مشکل سرمایه‌گذاری و یا بقای دانش بنیان را در نظر گرفت چون شرکت‌های دانش‌بنیان در حال رشد هستند اما بقای آنها وابسته به درآمد‌زایی می‌باشد و نیازمند حمایت مجموعه‌های بالایی هستند تا بتوانند این کار را انجام دهند.

رییس هیأت مدیره شرکت دانش‌بنیان بیان کرد: مشکل بعدی که در شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد توقف و گاهی کاهش سرعت رشد آنها بعد از دانش‌بنیان شدن است زیرا سطح فناوری‌های کشور یک سطح مشخص است و قطعاً رسیدن به یک سطح فناوری بالاتر نیازمند ارتباطات با کشورهای پیشرفته می‌باشد.

طحانی‌ اضافه کرد: به همین دلیل راه‌ حلی که برای افزایش رشد شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توان مطرح کرد تسهیل در امکان ارتباط با کشورهای پیشرفته برای این شرکت‌ها جهت تسریع در ارتقای دانش است.

وی تصریح کرد: در حالیکه طبق آمار و اطلاعات موجود رشد علمی و پژوهشی کشور بسیار بالا است و این را می‌شود در شاخص‌های ایندکس‌ مربوط به مقالات علمی – پژوهشی در سایت‌های معتبری مانند SCOPUS دنبال کرد.

رییس هیأت مدیره شرکت دانش بنیان اظهار داشت: شاید این شکاف در خود شرکت‌ها وجود دارد که سرعت رشد خود را با کمک گیری از اطلاعات داخلی تسریع نمی‌کنند پیشنهادی که برای جلوگیری از توقف، ایجاد انگیزه بیشتر و سرعت پیشرفت بیشتر وجود دارد، این است که از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت شود که دانشگاه‌ها هم می توانند این کار را انجام دهند تا از مقالات در حال حاضر در دانشگاه‌های کشور به عنوان مقالات مرز علمی مطرح است و ارائه می‌شود بیشتر استفاده شود و به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کند.

طحانی‌ عنوان کرد: عملا در این راستا شرکت مانند یک ظرف است و برای اینکه بتواند دانش ایجاد شده در دانشگاه‌‌ها را متبلور و به رشد آن کمک کند عملاً این پیشنهاد می‌تواند ارتباط بین صنعت و بخصوص شرکت‌های دانش بنیان را با بخش دانشگاهی و دانشگاه‌های معتبر تقویت کند که در حال حاضر این خیلی کمرنگ است و شرکت‌ها سعی می‌کنند با تکیه بر توانمندی خودشان کار را پیش ببرند.

وی یادآور شد: شرکت‌های دانش‌بنیان حلقه واسطه بین ایده و تکنولوژی در کشور هستند اما با وجود حمایت‌های گسترده‌ای که از این شرکت‌ها به عمل آمده است آنها از چالش‌هایی چون بحث صادرات، فرصت رشد و وضعیت قوانین مالیاتی و مقوله بیمه می‌باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار