دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مراکز آماردهنده باید مستقل از دولت باشند/درزندگی مردم نشانی از رشد اقتصادی نیست

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس دهم گفت: در زندگی مردم نشانی از رشد اقتصادی نبوده و شرایط با سالیان گذشته تفاوتی نکرده است.

حسن حسینی شاهرودی دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس دهم در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره ارائه آمار متفاوت از دو مرکز رسمی بانک مرکزی و مرکزآمار ایران اظهار داشت:موضوع آمار به قدری اهمیت دارد که مقام معظم رهبری اعلام کردند که روی آمار حرف بسیار است. 

وی بیان داشت:ما متاسفانه مراکز آمار زیادی داریم وهمین باعث شده که اعتماد به آمار ارائه شده  بسیار ضعیف باشد،اکنون شرایط طوری شده که به هیچ از مراکز رسمی آمار نمی توانیم اعتماد کنیم.

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس دهم تصریح کرد: هم بانک مرکزی و هم مرکز آمارایران جزو مراکز رسمی کشور هستند،ولی چرا این دو مرکز  با اینکه هر دو در دولت و تحت کنترل آن هستند ،آمار متفاوتی را اعلام می کنند. 

حسینی شاهرودی افزود:ضمن اینکه مرکز پژوهش های مجلس که متعلق به قوه مقننه است ، هم در حوزه آمار اعداد و ارقام خاصی و متفاوتی را از بانک مرکزی و مرکز آمار ایران ارائه می دهد و حتی در برخی موارد قائل به این است که  آمار ارائه شده گاهی درست یا شفاف نیستند. 

وی گفت:نرخ رشد اقتصادی  به ظاهر ناشی از پویایی و رونق اقتصادی جامعه است،وقتی اعلام می کنند نرخ رشد اقتصادی دو رقمی شده یعنی اینکه وضعیت مردم خوب شده اما وقتی لایه های زندگی مردم در جامعه را بررسی می کنیم در می یابیم که  وضعیت نسبت به سالیان گذشته تغییری نکرده است.

وی تصریح کرد: افزایش نقدینگی ناشی از فروش نفت رامی گذاریم به حساب رشد اقتصادی چند درصد ولی این غیر شفاف عمل کردن برای مردم خوشایند نیست.

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس دهم بیان داشت:بایدفکری کرد تا مراکز آمار مستقل از دولت ها باشند هرچند در قانون پیش بینی شده بانک مرکزی مستقل از دولت است اما با سازوکاری که در قانون بانکداری دیده شده و در حال حاضر  در کشور وجود دارد عملا رئیس بانک مرکزی توسط دولت تعیین می شود.

حسینی ادامه داد:درحالیکه هیئتی متشکل از  حوزه های بخش خصوصی اقتصادی ، مجلس و غیره  باید رئیس بانک مرکزی را تعیین کنند.

وی گفت:عملا بانک مرکزی تحت سلطه  و تابع سیاست های دولت است بنابراین طبیعی است که آمارش نیز تابع همین امر باشد و با مذاق دولتمردان خوش بیاید تا اینکه واقعیت ها را بیان کند.

وی ادامه داد:مرکز آمار هم زیر نظر دولت بوده و متاسفانه گاهی این مراکز اعلام کننده  آمار رعایت انصاف و امانت داری را نداشته و آمار صحیح نمی دهند.

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس دهم در پایان گفت:احساس می شود که قانون گذار باید به این فکر باشد که مرکز آمار مستقلی از دولت ها را راه اندازی کند تا بتواند براساس آمار آن تصمییم بگیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار