محاکمه قاضی ارشد سازمان ملل در ترکیه به‌اتهام همدستی با کودتاچیان

ترکیه محاکمه یکی از قضات دادگاه لاهه را به‌اتهام مشارکت در طراحی کودتای نافرجام این کشور، آغاز کرد.

محاکمه قاضی ارشد سازمان ملل در ترکیه به‌اتهام همدستی با کودتاچیانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از دیلی استار، ترکیه امروز، محاکمه «آیدین صفا آکای»، یکی از قضات سازمان ملل متحد، را به‌اتهام مشارکت در طراحی کودتای نافرجام تابستان گذشته در این کشور، آغاز کرد. با دستگیری این قاضی دادگاه لاهه در سپتامبر گذشته، دادگاه رسیدگی به پرونده «نسل‌کشی رواندا» به تعویق افتاد. آکای از اعضای هیئت قضات رسیدگی به پرونده این جنایت هولناک غیرانسانی بود. 

آنکارا این قاضی ارشد سازمان ملل را به طراحی کودتای نافرجام تابستان گذشته و ارتباط با «فتح‌الله گولن» متهم کرده است.  

نسل‌کشی رواندا  سال 1994 میلادی، به دنبال سقوط هواپیمای حامل «جووینال هابیاریمانا»،  رئیس‌جمهور وقت این کشور، در نزدیکی «کیگالی»، پایتخت رواندا، به‌وقوع پیوست. نیروهای وابسته به دولت وقت در جریان این نسل‌کشی که تحت عنوان تاریک‌ترین فاجعه انسانی نیم قرن گذشته یاد می‌شود، علاوه بر کشتن ۸۰۰ هزار مرد، زن و کودک، به 200 تا 500 هزار زن نیز تجاوز کردند.  

سازمان ملل در ابتدا از پذیرش این رویداد به عنوان نسل‌کشی خودداری کرد و در نتیجه به شدت مورد انتقاد رسانه‌های جمعی قرار گرفت. این واقعه منجر به بحث‌هایی برای تغییر در ساختار سازمان ملل به‌منظور برخورد سریع و قاطع جامعه بین‌الملل با این جنایت گردید.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار