در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

تصور صحیح از سبک زندگی در سینمای ایران وجود ندارد

باید تعریف و مولفه‌های سبک زندگی درست مشخص شود تا تصور خوبی از آن در ذهن اندیشمندان شکل بگیرد.

تصور صحیح از سبک زندگی در سینمای ایران، وجود نداردسید بشیر حسینی کارشناس رسانه در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص خلق سبک زندگی با کمک سینما گفت: سینما صنعتی است که آنچه تصور می شود را به تصویر تبدیل می کند. واقعیت داستان اینگونه است که ما در زندگی هر فعالیتی را که می خواهیم انجام دهیم، ابتدا یک تصور ذهنی از فعالیت پیدا می کنیم. بعد آرام آرام یک تصویر برای خودمان ترسیم می کنیم و در آخر به سمتش حرکت می کنیم.  
 
وی ادامه داد: سینما صنعت تبدیل ذهنیت به عینت است. یعنی تصورات ذهنی را تبدیل به نمونه های عینی می کند. اگر آن نمونه عینی جالب و جذاب بشود، مردم دوست می دارند که از آن تقلید کنند یا شبیه به آن برنامه های خود را انجام دهند.
 
سینما به خاطر آنکه صنعت محسوس و ملموسی است، بهتر از مابقی هنرها می تواند  این فضا را منتقل کند.  
 
حسینی در خصوص سبک زندگی و سینما تأکید کرد: سینما در سبک زندگی، تصویر را از تصورات می گیرد و به سبک زندگی تبدیل نماید. حالا اگر ما آن تصوری که در ذهن مان هست تصور شفافی نباشد، به مشکل خواهیم خورد. چرا که از تصور مبهم، تصویر های متعددی خارج می شود و به طبع در اجرا به مشکل جدی تری می خوریم.
 
وی افزود: ما تا وقتی که تعریف درستی از عناصر، ویژگی ها و ارکان سبک زندگی نداشته باشیم؛ نمی توانیم تصویر منسجمی از آن بسازیم. باید تعریف و مولفه های سبک زندگی درست مشخص شود تا یک تصور خوب از آن در ذهن اندیشمندان شکل بگیرد.
 
این کارشناس رسانه در مورد آسیب شناسی سینمای ایران اظهار داشت: به نظر می رسد خیلی از مشکلات جامعه فقط به سینمای ما بر نمی گردد. بلکه به قطع شدن نسبت بین هنرمند، دانشمند و شهروند مربوط است. چرا که در سینما باید این مثلث کامل گردد. اگر در بعضی از نقاط دنیا فضای کاملتر، محکم تر و مطمئن تر را می بینیم به علت آن است که در آنجا اندیشمندان تصورات را می سازند، سینماگران تصویرگری و مردم آنها را زندگی می کنند.   
 
وی ادامه داد: البته باید از صنعت سینما یک دفاع جدی کرد. صنعت سینما یک خرده نظام در نظام اجتماعی است. این طور نیست که ما همه چیز را از سینما بخواهیم؛ بلکه می بایست از رسانه قدر ظرف خودش توقع داشته باشیم. باید دید که ما چقدر برای سینما سرمایه گذاری اقتصادی، زیرساختی، ادبیاتی کردیم. سوال دیگر این است که سینمای ایران در حالت عادی چقدر به مراکز پژوهشی مانند حوزه و دانشگاه متصل شده است.  
 
حسینی در خصوص جشنواره سی و پنجم فیلم فجر تأکید کرد: اگر فیلمی مانند ماجرای نیمروز در جشنواره امسال، فیلم شاخصی شده است، اصلا نمی شود نقش تجربه عینی به عنوان یک تجربه واقعی و پژوهش های مرتبط با آن را نادیده گرفت. حتما یک فیلم خوب به تجربیات و پژوهش های جدی نیازمند است.  
 
این کارشناس سینما در مورد فیلم های موفق سینمای ایران افزود: ما واقعا نمونه های خوبی از سبک زندگی  را داشتیم. در آثار مختلفی از کارگردان های خوب و تهیه کننده های خوش ذوق نمونه هایی داشتیم که در دنیا معروف است.
 
وی افزود: کارهای آقای مجیدی، حاتمی کیا به گفتمان ما نزدیکتر هستند. خیلی از این آثار جهانی شده است و اگر بتوانیم در توزیع آنها در بازار جهانی موفق تر عمل کنیم، این کارگردانان برای خلق آثاری مطلوب، تشویق و ترغیب خواهند شد.
 
در پایان، حسینی کارشناس رسانه تأکید کرد: سینمای ایران به نسبت سرمایه گذاری و دقتی که به آن شده، بازخوردهای خوبی داشته است. هر چقدر زیرساخت ها را کامل تر و دقیق تر انجام بدهیم، طبیعتا خروجی های بهتری می گیریم. خصوصا روح فیلم که فیلمنامه است. آنجاست که سبک زندگی خوب طراحی و قوام پیدا می کند. ما در نوشتن فیلمنامه مطلوب نیازمند مطالعه و سرمایه گذاری هستیم.
 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار