گرگان؛

نان زنجبیلی؛ سوغات شیرین ملی در گرگان

در سفرتان به گلستان، نان زنجبیلی شیرینی سنتی رایج گرگان را از یاد نبرید.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ سفر به هر شهری همیشه با سوغاتی همراه است گرگان هم مانند دیگر شهرهای کشور سوغاتی های خوردنی و بردنی خاص خود را دارد.
 
معروف ترین سوغاتی شهر گرگان، شیرینی های سنتی آن است که در کارگاه های شیرینی پزی و قنادی های این شهرپخته می شوند.
 
نان زنجبیلی؛ سوغات شیرین ملی در گرگان 
 
در آستانه سال نو به یکی از کارگاههای پخت این سوغاتی های دلچسب در گرگان سری زدیم، جایی که قاسم آقا و همکارانش با وجود سفارش های بسیار برای روزهای عید این روزها ساعتها مشغول کارند.

این قناد گرگانی در مورد طرز تهیه نان زنجبیلی می گوید: خمیر این شیرینی سنتی از آرد گندم، شکر، روغن و زنجبیل تهیه می شود.
 
نان زنجبیلی؛ سوغات شیرین ملی در گرگان 

 او و همکارانش بعد از آماده شدن خمیر و پهن کردن و برش آن  طبق های شیرینی را در فر می گذارند.

عطر خوش این شیرینی های سنتی برای هر کسی که از کنار کارگاه های پخت آن  در گرگان گذر کند، انگیزه ای می شود تا طعم دلپذیر آنها را هم امتحان کند.  

نان زنجبیلی؛ سوغات شیرین ملی در گرگان 
یکی از مراکز معروفی که اکثر ساکنان شهر و مسافران برای خرید این نان های سنتی به آنجا مراجعه می کنند فروشگاه آقای عطایی مقابل پارک شهر و فروشگاه سیدین واقع در کوی علیمحمدی گرگان است که به دلیل کیفیت بالای محصولاتشان پذیرای مشتریان زیادی هم هستند.

اما حالا دیگر این نان های زنجبیلی تنها به گرگان محدود نمی شود و اثری ملی است که مهارت پخت آن به عنوان اثر ناملموس با شماره  1160 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

نان زنجبیلی؛ سوغات شیرین ملی در گرگان 
 
برهانی معاون میراث اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان در تعریف اثر ناملموس می گوید: آثار ناملموس همان آثاری هستند که دانش آنها به صورت سینه به سینه در طول تاریخ منتقل می شود و مهارت پخت شیرینی های سنتی هم یکی از آنهاست.

این شیرینی ملی تنها یکی از چندین شیرینی سنتی گرگان است و اگر به گرگان بیایید نان خرمایی، حلوا اماج، سرغربیلی، نان شیرمال و نان پادرازی شیرینی های دیگری هستند که کامتان با آنها شیرین می شود.
 
 
انتهای پیام/ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.