حاشیه های خبری خرداد 95؛

از هشداری برای آتش زدن برجام تا انتخاب آیت الله جنتی برای ریاست خبرگان/ تسبیح فیلسوف و بوسه عارف!/ طلسم 52ساله شکست/ سلفی آخر مجلس نهمی‌ها! + تصاویر

در این بسته خبری به حواشی رویدادهای مهم خرداد 95 می پردازیم.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خرداد 95؛ حکایت هشدار «مقام معظم رهبری» برای آتش زدن برجام بود و انتخاب آیت الله جنتی برای ریاست مجلس خبرگان، مجلس دهم افتتاح شد و رئیس موقتش به صندلی ریاست تکیه داد، تا اینکه عارف بر صورت رقیب بوسه زد.



**برجام را پاره کنند آن را آتش می زنیم

در خرداد 95 مقام معظم رهبری با سران قوا و مدیران ارشد نظام دیدار کردند.

مسئله برجام و ارزیابی میزان پایبندی طرف‌های مقابل به تعهداتشان، بخشی از سخنان مهم رهبر انقلاب اسلامی در جمع مسئولان و کارگزاران نظام بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، نظرات هر دو گروه موافقان و مخالفان برجام را مبالغه‌آمیز خواندند و گفتند: هم افرادی که از برجام تمجید می‌کنند و هم مخالفان و منتقدان آن، در بیان نظرات خود گاهی مبالغه و اغراق می‌کنند، در حالی که برجام هم «نقاط مثبت و محسّنات» دارد و هم «نقاط ضعف و معایب».

رهبر انقلاب افزودند: محسّنات برجام همان مواردی بود که جمهوری اسلامی را به روی آوردن به مذاکرات ترغیب کرد که البته خیلی از آن محسّنات تأمین نشد.

ایشان در اشاره به معایب برجام خاطرنشان کردند: این معایب مواردی است که ما همیشه از آن بیمناک بودیم و تکرار می‌کردیم که طرف مقابل، طرف بدعهد و بد‌ذاتی است که دبّه در می‌آورد و زیر قول خود می‌زند.

ایشان افزودند: در برجام خُلل و فُرجهایی وجود دارد که اگر بسته می‌شد، معایب، کمتر یا منتفی می‌شدند.

یلقبیلیب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تجلیل از تلاش فراوان و سخت مذاکره کنندگان هسته‌ای، تأکید کردند: آنچه که در خصوص برجام می‌گوییم، مطلقاً ناظر به زحمات و تلاش‌های این برادران عزیز نیست، بلکه ارزیابی عملکرد طرف مقابل است.

رهبر انقلاب با اشاره به زوایای پر ابهام سند برجام که زمینه سوء استفاده طرف های مقابل را فراهم کرده است تأکید کردند: جمهوری اسلامی ابتدائاً برجام را نقض نخواهد کرد، زیرا وفای به عهد، دستور قرآنی است اما اگر تهدید نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا مبنی بر پاره کردن برجام عملی شود، جمهوری اسلامی برجام را آتش خواهد زد که این کار هم دستوری قرآنی درباره نقض عهد متقابل است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه به تشریح مصادیقی از عمل نکردن آمریکا به تعهدات خود پرداختند و خاطرنشان کردند: وظیفه طرف مقابل، برطرف کردن تحریم‌ها بود اما به این وظیفه عمل نکرده یعنی بخشی از تحریم‌ها را به نحوی برداشته‌ اما در عمل تحریم‌ها برداشته نشده است.


**پنجمین خورشید

خرداد 95 با پنجمین  قهرمانی ایران در جام جهانی کشتی فرنگی  کلید خورد.

تیم ملی کشتی فرنگی ایران با شکست 8 بر صفر روسیه به پنجمین قهرمانی خود در جام جهانی کشتی فرنگی رسید.

فینال جام جهانی کشتی فرنگی بین ایران و روسیه، در نخستین روزهای خرداد ماه در سالن مملو از جمعیت شهید دستغیب شیراز برگزار و در پایان تیم ملی ایران موفق شد مقابل روسیه به برتری قاطع 8 بر صفر برسد و عنوان قهرمانی را به خود اختصاص دهد.

در دیدار فینال سامان عبدولی، امید نوروزی، افشین بیابانگرد، سعید عبدولی، رامین طاهری، حبیب الله اخلاقی، قاسم رضایی و بشیر باباجان زاده برابر رقبای روس خود به برتری رسیدند تا ایران مقتدرانه و با نتیجه 8 بر صفر روسیه را شکست دهد و جام قهرمانی را بالای سر ببرد.


یلقبیلیب

**یک فیلم با دو نخل طلا

نخستین روزهای 95 اما نوید پیروزی دیگر بود.

 گوشه‌ای دیگر از دنیا جایزه به دو ایرانی رسید اصغر فرهادی و شهاب حسینی نخل طلای شصت‌ونهمین جشنواره فیلم کن را برای بهترین فیلم‌نامه و بازیگر نقش مرد از آنِ خود کردند. مراسم اهدای جوایز اصلی شصت‌ونهمین جشنواره فیلم کن، در سالن دبوسید شهر کن برگزار شد. شهاب حسینی، ‌جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره برای «فروشنده» را گرفت. او پس از آنکه به روی صحنه آمد، این جایزه را به مردم تقدیم کرد و اصغر فرهادی، کارگردان ایرانی که با فیلم «فروشنده» در این دوره جشنواره کن حاضر شده بود، بار دیگر جایزه‌ای بین‌المللی را برای سینمای ایران به ارمغان آورد. او موفق به دریافت نخل طلای بهترین فیلم‌نامه شد.

از هشدار «مقام رهبری» برای آتش زدن برجام تا انتخاب آیت الله جنتی برای ریاست مجلس خبرگان/ تسبیح فیلسوف و بوسه عارف!/ یک فیلم با دو نخل طلا / سلفی آخر مجلس نهمی ها !


**آیت الله جنتی اول شد

اما روزهای بعدی خرداد موید انتخابات مجلس خبرگان رهبری بود.

خبرگان منتخب ملت در تاریخ 3 خرداد اولین جلسه خود را برگزار و آیت‌الله جنتی را با رای قاطع به ریاست این مجلس انتخاب کرد.

 آیت‌الله احمد جنتی با کسب اکثریت قاطع آرا ،51 رأی خبرگان ملت، به مدت 2 سال رئیس پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری شد.

بر این اساس از 86 رای اخذ شده آیت‌الله احمد جنتی 51 رای، آیت‌الله ابراهیم امینی 21 رای و آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی 13 رای کسب کردند.

در جریان برگزاری این انتخابات یک رای باطل محسوب شد و 2 نفر از اعضای پنجمین مجلس خبرگان غیبت داشتند.

از سوی دیگر آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی با 65 رای و آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی با 63 رای نواب رئیس مجلس خبرگان رهبری شدند.

همچنین آیت‌ الله دری‌ نجف‌آبادی با 49  رای و آیت‌الله احمد خاتمی با 56 رای به مدت 2 سال به عنوان منشی‌های هیئت رئیسه خبرگان انتخاب شدند.

از هشدار «مقام رهبری» برای آتش زدن برجام تا انتخاب آیت الله جنتی برای ریاست مجلس خبرگان/ تسبیح فیلسوف و بوسه عارف!/ یک فیلم با دو نخل طلا / سلفی آخر مجلس نهمی ها !


**زنگ آخر

از هشدار «مقام رهبری» برای آتش زدن برجام تا انتخاب آیت الله جنتی برای ریاست مجلس خبرگان/ تسبیح فیلسوف و بوسه عارف!/ یک فیلم با دو نخل طلا / سلفی آخر مجلس نهمی ها !

در تاریخ 3 خرداد 95 آخرین جلسه علنی مجلس نهم در بهارستان برگزار شد؛ جلسه‌ای که در آن علی لاریجانی گزارشی از عملکرد چهارساله مجلس نهم ارائه کرد و بیشتر زمان جلسه علنی، صرف گرفتن عکس‌های یادگاری نمایندگان با یکدیگر شد. 

وقتی آخرین مصوبه مجلس نهم، یعنی رفع ایرادات شورای نگهبان به قانون استخدام در مشاغل حساس در حال بررسی بود، اکثریت نمایندگان مشغول ثبت آخرین عکس‌های خود در گوشه‌وکنار صحن بهارستان بودند و در سخنرانی لاریجانی هم عکس‌گرفتن با تریبون نطق و جایگاه هیأت‌رئیسه در دستورکار نمایندگان قرار داشت. پس از پایان سخنان لاریجانی هم، هجوم انبوهی از نمایندگان به جایگاه هیأت‌رئیسه برای گرفتن آخرین عکس یادگاری، سوژه عکاس‌ها بود و چند ثانیه بعد، لاریجانی برای آخرین‌بار زنگ پایان جلسه علنی مجلس نهم را به صدا درآورد تا از این طریق مجلس نهم به کار خود پایان بدهد.


از هشدار «مقام رهبری» برای آتش زدن برجام تا انتخاب آیت الله جنتی برای ریاست مجلس خبرگان/ تسبیح فیلسوف و بوسه عارف!/ یک فیلم با دو نخل طلا / سلفی آخر مجلس نهمی ها !




از هشدار «مقام رهبری» برای آتش زدن برجام تا انتخاب آیت الله جنتی برای ریاست مجلس خبرگان/ تسبیح فیلسوف و بوسه عارف!/ یک فیلم با دو نخل طلا / سلفی آخر مجلس نهمی ها !

از هشدار «مقام رهبری» برای آتش زدن برجام تا انتخاب آیت الله جنتی برای ریاست مجلس خبرگان/ تسبیح فیلسوف و بوسه عارف!/ یک فیلم با دو نخل طلا / سلفی آخر مجلس نهمی ها !



**افتتاحیه مجلس دهم
یلقبیلیب
اما  8 خرداد مصادف شد با افتتاحیه مجلس دهم.

اولین روز تشکیل مجلس دهم با سوگند خوردن نمایندگان و تشکیل شعب نمایندگی همراه بود.

اين در حالي است كه شخصيت‌هايي از جمله حجت‌الاسلام غلامحسين محسنی‌اژه‌ای معاون اول و سخنگوی قوه قضاییه،  حجت الاسلام و المسلمين محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور،سردار حسین اشتری فرمانده نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی ایران، سردار سرلشکر رحیم صفوی دستیار و مشاور ارشد فرمانده معظم کل‌قوا، سردار سرلشکر فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی، بیژن زنگنه وزیر نفت، محمدباقر قالیباف شهردار تهران، امیرسرتیپ عبدالرحیم موسوی جانشین فرمانده کل ارتش، سردار حسين دهقان وزير دفاع، مصطفي پورمحمدي وزير دادگستري،حجت الاسلام و المسين سيدمحمود علوي وزير اطلاعات، علي طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی، رضا صالحی‌امیری رئیس سازمان اسناد و كتابخانه ملي، پرويز فتاح رئيس كميته امداد در این مراسم حضور داشتند.

یلقبیلیب

** تشکر لاریجانی از عارف، حمایت عارف از لاریجانی

اما علی لاریجانی یک روز پس از مراسم تحلیف رئیس موقت و مسعود پزشکیان و علی مطهری به عنوان نواب رئیس مجلس دهم انتخاب شدند.

 علی لاریجانی در تاریخ 9 خرداد  پس از انتخاب به‌عنوان رئیس موقت مجلس دهم، در نطق خود با بیان اینکه در هیأت‌رئیسه موقت مجلس از فراکسیون‌های مختلف نمایندگان حضور دارند و شما منتخبان این همگرایی را برای آینده کار خود و مجلس در انتخاب خود رقم زدید، گفت: «من از تلاش‌های همه فراکسیون‌ها در این ارتباط تشکر می‌کنم و فکر می‌کنم که این تجربه جدید و نویی برای مجلس شورای اسلامی است».

 او با تشکر از محمدرضا عارف، تصریح کرد: «از آقای عارف که دوست قدیمی‌ام است و بنده ایشان را از شخصیت‌های خوب کشور می‌دانم، صمیمانه تشکر می‌کنم. البته در چندوقت گذشته ما با یکدیگر در ارتباط بودیم تا در نتایجی که از سر دلسوزی نمایندگان حاصل می‌شود همگرایی داشته باشیم و از تلاش‌هایی که ایشان داشتند و همچنین لطف و مرحمتی که به بنده داشتند، نیز تشکر می‌کنم».

 همچنین پس از پایان جلسه انتخاب هئیت رئیسه موقت مجلس، یکی از خبرگزاری ها در خبری به نقل از محمدرضا عارف نوشت: «به آقای لاریجانی تبریک گفتم و حتما در پیشبرد کارها هرجا لازم باشد به رئیس مجلس کمک می‌کنم». بر اساس این خبر، عارف با بیان اینکه برای انتخابات دائمی هیأت‌رئیسه نامزد نمی‌شود، گفت: «فراکسیون امید هم همین مشی رقابت دوستانه و همکاری و تعامل با فراکسیون‌های دیگر مجلس برای حل مشکلات کشور را در دستور کار قرار خواهد داد».

**از تسبیحِ «فیلسوف» تا بوسه «عارف»

اما حواشی انتخاب علی لاریجانی برای ریاست موقت مجلس هم دور از چشم نماند و ماجرای آن خواندنی است.

صحن علنی بازار نگاه‌ها به هم و گمانه زنی‌ها بود، نگاه‌هایی که از پس آنها تصمیمی بر می‌خواست؛ زمان در مجلس به زبان رای درآمده بود و نفس برخی ها پیش از شمارش آراء به شمارش افتاده بود.

دوربین مجلس گاه علی لاریجانی و گاه عارف را در سکوتشان شکار می کرد، سکوتی که به زبان عارف به خوش و بش با برخی از نمایندگان می گذشت و به زبان لاریجانی به ذکر و تسبیح رسیده بود.

نمایندگان کم و بیش در صندلی های خود مستقر بودند و گاه به طرف چپ صحن و گاه به طرف راست صحن می رفتند و در این بین برخی با لاریجانی احوالپرسی و برخی هم به عارف سلامی می دادند.

روایت دومین روز مجلس وقتی به کاغذ ، قلم و صندوق رای رسید برخی را به یاد گزینه‌ای می انداخت  و برخی را از یاد گزینه‌ای می برد. حرف دومین روز مجلس حرف دلهره برای حفظ ریاست بود و حفظ امید؛ امیدی که به دور عارف حلقه زده بود و اما لاریجانی را با تفکری عمیق تنها بر روی صندلی خود نشانده بود.

بالاخره ساعت ها صفر شد، هرلحظه یک رای روی دست ناظران شمارش می شد، یکی فیلسوف یکی عارف! و مجلس را به سکوتی عمیق می برد.

به گفته برخی ریاست موقت همان ریاست دائمی است و رئیس مجلس بالاخره اگر از پس پرده بیرون نیاید سایه اش برون خواهد ایستاد.

**شمارش شد / سلام رئیس! /اختلاف 70 رای میان لاریجانی و عارف

بالاخره همه ایستادند. اینبار صدای ریش سفید مجلس بلندتر به گوش می رسید حرف از نتیجه نهایی بود و تصمیم مجلس دهم .هاشم زائی گفت: 276 نفر در رای گیری انتخاب رئیس موقت مجلس شرکت کردند و لاریجانی با 173 رای رئیس موقت مجلس دهم خواهد بود.

یلقبیلیب
 

وی در ادامه گفت: عارف در این رقابت 103 رای کسب کرده و 5 رای سفید هم به صندوق ها انداخته شده است.


**سالگرد رحلت امام خمینی(ره)

اما در ادامه خرداد95 ملت شهید پرور در  بیست و هفتمین مراسم ارتحال امام خمینی (ره) حضور یافتند.


رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح جمعه در اجتماع عظیم و پرشکوه قشرهای مختلف مردم در حرم مطهر امام خمینی (رحمه‌ًْالله‌علیه)، امام راحل را شخصیت «مؤمنِ متعبدِ انقلابی» خواندند و با تأکید بر ادامه  راه «امامِ انقلابیِ ملت» به‌عنوان تنها راه پیشرفت و تحقق اهداف مردم و نظام، پنج شاخص مهم «انقلابی‌گری» را تبیین کردند و افزودند: باید با استفاده از تجربه  مذاکرات هسته‌ای یعنی اثبات ضرورت بی‌اعتمادی به آمریکا، مسیر حرکت و پیشرفت کشور را ادامه داد.

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در سخنان خود در مراسم بیست و هفتمین سالگرد ارتحال امام خمینی (رحمه‌ًْالله‌علیه) تعبیر «مؤمنِ متعبدِ انقلابی» را صفتی جامع برای امام راحل برشمردند و افزودند: امام بزرگوار، «مؤمن به خدا»، «مؤمن به مردم»، «مؤمن به هدف» و «مؤمن به راهی بود که او را به این هدف می‌رساند».

ایشان درخصوص متعبد بودن امام (رحمه‌ًْالله‌علیه) خاطرنشان کردند: ایشان عبدِ صالح پروردگار و اهل خشوع، تضرع و دعا بود.


یلقبیلیب

علت اصلی عصبانیت قدرت‌های مادی

رهبر انقلاب به ویژگی سوم امام (رحمرحمهًْ‌الله‌علیه) اشاره کردند و گفتند: امام، «امامِ انقلابی» بود و همین صفت علت اصلی عصبانیت قدرت‌های مادی از ایشان است.

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با تأکید بر اینکه قدرت‌ها از کلمه  انقلاب و انقلابی‌گری ملت ایران به‌شدت هراس دارند، افزودند: علت اصلی فشارهایی که در طول سال‌های متمادی با بهانه‌های مختلف ازجمله موضوع هسته‌ای و حقوق بشر به ملت وارد شده است، خصوصیت انقلابی‌گری ملت ایران و نظام اسلامی است.


 **طلسم شکست

اما در ادامه خرداد 95 طلسم ٥٢ساله شکست

المپیک بالاخره به والیبال ایران سلام کرد. بلندقامتان کشورمان که برای رسیدن به ریو پا به رقابت‌های انتخابی ژاپن گذاشته بودند، در تاریخ 15 خرداد موفق شدند با شکست تیم لهستان، قهرمان جهان، برای اولین‌بار صعودشان را به حضور در بزرگ‌ترین رویداد ورزشی دنیا قطعی کنند. شاگردان لوزانو بعد از پنج بازی حساس و کسب ١٠ امتیاز در مسیر صعود به المپیک، دیروز به مصاف عقاب‌های اروپا رفتند و در دیداری حساس با نتیجه ٣ بر یک حریف صاحب‌نام خود را از پیش‌رو برداشتند.

یلقبیلیب



انتهای پیام/



برچسب ها: مجلس ، لاریجانی ، برجام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار