گرگان؛

دست بافته های ابریشمی رامیان، سوغاتی ملی با تار و پود تاریخ و هنر

شهر رامیان را با دست بافته های ابریشمی زیبا و رنگارنگش می شناسند، دست بافته هایی که با دریافت نشان ملی، اعتبار جهانی دارد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ هنر ابریشم بافی قدمتی دیرینه دارد و بنا به شواهد تاريخي، پس از كشف كرم ابريشم و پرورش آن براي نخستين بار در چين باستان در حدود سه هزار سال پیش، پرورش كرم ابريشم بتدريج در جوامع مختلف به ویژه در ژاپن و ايران گسترش يافت و يافته هاي حفاري مارليك و چراغعلي تپه گوياي رشد صنعت ريسندگي و بافندگي مردم روستانشين ايران در دوره ماقبل تاريخ است.
 
با توجه به منابع تاريخي، در دوره حمله مغولان و عهد صفويه، گرگان يكي از مناطق مهم توليد ابريشم ايران بوده است و پارچه هاي بافته شده در منطقه گرگان و دشت هم داراي سابقه اي ديرينه هستند.

یکی از شهرهای گلستان که ابریشم بافی از گذشته های دور در آن رواج داشته، شهر رامیان است و زنان هنرمند این شهر نسل به نسل این هنر را زنده نگه می دارند.
 
 ابریشم بافی رامیان اثری ملی با تار و پود تاریخ و هنر
 

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان درباره کسب نشان ملی گلستان در این هنر گفت: این هنر که علاوه بر رامیان و مینودشت در بخشي از مناطق تركمن نشين مانند روستاهاي نزديك كلاله و روستاهايي همچون النگ ، شاهكوه ( چهارباغ ) و سركلاته كردكوي به شكل محدودتري انجام مي شود، در کنار جاجیم بافی، نمد مالی ، زیورآلات و رودوزی ها و سوزندوزی های سنتی یکی از 17 اثر صنایع دستی است که در داوری منطقه ای آثار صنایع دستی شمال کشور، موفق به دریافت نشان ملی هم شده است.

سارا اخوت افزود: مهر اصالت گواهینامه بین المللی است که از سوی شورای جهانی صنایع دستی به محصولات صنایع دستی اعتبار جهانی می بخشد.
 
مواد اوليه ابریشم بافی شامل الياف ابريشمي، رنگ ، نخهاي طلايي و نقره اي است و الياف ابريشمي، چله و پود آن و ابريشم جفت بافت به عنوان پود بکار می رود و نخهاي طلايي و نقره اي هم براي تزئين در پود استفاده مي شود.
 
نخ های ابریشمی رنگارنگی که برای بافت پارچه های ابریشمی به کار می رود هم حاصل تلاش مردمان همین دیار است که به پرورش کرم ابریشم مشغولند و  در شیوه سنتی آن پيله هاي بدست آمده را برای تهيه ابريشم خام داخل ظروف محتوی آب جوش می ریزند و به كمك دو نفر با بهم زدن پيله ها و پيدا کردن سر تارها، ابريشم كشي انجام می گیرد.
 
ابریشم بافی رامیان اثری ملی با تار و پود تاریخ و هنر 

علاوه بر شیوه های سنتی ریسندگی ابریشم، کارگاه های نیمه صنعتی ابریشم کشی هم این روزها در رامیان و مینودشت در حال رونق گرفتن است که به ترویج ابریشم بافی هم کمک خواهد کرد.

مرحله بعدی در تهیه نخ های ابریشمی هم سفيدگري با خاكستر و رنگرزي الياف است که  در گذشته از رنگهاي طبيعي مانند روناس ، پوست گردو ، پوست انار و امروزه بیشتر از رنگهاي شيميايي آبي، قرمز ، سبز و مشكي استفاده می شود.
 
ابریشم بافی رامیان اثری ملی با تار و پود تاریخ و هنر 
 
يكي از ابزارهاي اصلي بافت، دار يا دستگاه بافت است كه شامل يك نورد چوبي است که نقش آن محكم كردن نخ ابريشم و تابيدن پارچه به دور آن و رديف نمودن نخ برای بافندگي است. بخشهاي دیگر دستگاه بافت، شامل نورد گردان ، پايه ، شانه ، قرقره و پدال است.
 
ماكو، ماسوره كوچك و بزرگ ، گورد و چرخ ابريشم ريسي هم ابزارهای دیگری هستند که به کمک هنرمندان خوش قریحه ابریشم بافی در رامیان می آیند.
ابریشم بافی رامیان اثری ملی با تار و پود تاریخ و هنر 
 
برای چله كشي در بافت پارچه هاي ابريشمي، از روش چله دواني و بصورت ماسوره استفاده مي شود و هر 80 تار يك چله به حساب مي آيد و براي بافت از 10 چله استفاده مي كنند. تارها بايد از گورد و از بين دندانه هاي شانه عبور کنند.
 
پس از آماده شدن دار، بافنده بافت را با فشار پدال شروع می کند و با بازشدن تارها از هم و عبور پود ازآن و شانه کوبی طرح خاصي كه از قبل طراحي شده بافته مي شود.
 
ابریشم بافی رامیان اثری ملی با تار و پود تاریخ و هنر 
 
این توليدات ابريشمي زیبا در تولید پارچه هاي لباس تمام ابريشم ، روسري، شال گردن ، چادرشب ، نوار ابريشمي حاشيه لباس ، دستمال ، حوله ، سفره به کار می روند که می توانید در سفرتان به گلستان از هنرمندان رامیانی با خود به یادگار ببرید.
 
پارچه های ابریشمی که با سرانگشتان این هنرمندان بافته می شود تا سالهای طولانی ماندگار است.
 
 
انتهای پیام/ص
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار