روزه در ماه رجب چه فضیلتی دارد؟

روزه در ماه رجب دارای فضایلی است که در این گزارش به چند مورد آن اشاره شده است.

به گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در مورد ثواب روزه ماه رجب در كتاب ثواب الاعمال و عقاب الاعمال شیخ صدوق از پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) چنین نقل شده است: بدانید كسی كه یك روز از ماه رجب را از روی ایمان و به خاطر پاداش روزه بگیرد مستوجب رضایت خداوند می‌گردد. و اگر كسی به اندازه تمام زمین طلا انفاق كند برتر از روزه یك روز آن نخواهد بود.
 
همچنین اگر كسی دو روز از ماه رجب را روزه بدارد هیچ كس از اهل زمین و آسمان نمی‌تواند كرامتی را كه نزد خداوند دارد توصیف كند و پاداشی مانند ده تن از راستگویان را دارد كه در طول عمر خود دروغی نگفته باشند. و در روز قیامت همانند كسانی را كه آنان شفاعت نموده‌اند شفاعت می‌كنند و با آنان و در گروهشان محشور می‌شوند و تا وارد بهشت گردد و از دوستان آنان باشد. و پس پیامبر ثواب سه چهار پنج تا سی روز از روزه ماه رجب را تك تك با توضیح كامل بیان فرموده‌اند.
 
امام موسی كاظم (علیه السلام) نیز در روایتی زیبا در مورد فضیلت روزه ماه رجب می‌فرمایند: رجب ماه عظیمی است كه خداوند اعمال نیك را در آن چند برابر می‌فرماید و گناهان را در آن محو می‌كند پس هر كس یك روز از ماه رجب را روزه بگیرد به اندازه مسیر یكسال از جهنم دور می‌شود و هر كس سه روز از آن ماه را روز بدارد بهشت بر او واجب می‌شود.
 
امام صادق (علیه السلام) نیز فرموده‌اند: براستی كه نوح در روز اول رجب سوار كشتی شد و به همراهان خود گفت كه این روز را روزه بگیرند و فرمود كسی كه این روز را روزه بگیرد جهنم به اندازه مسافت یكسال از او دور خواهد شد و كسی كه هفت روز از این ماه را روزه بگیرد درهای هشتگانه بهشت برای او باز می‌شود و كسی كه پانزده روز از این ماه را روزه بگیرد حاجتش داده خواهد شد و كسی كه بیشتر روزه بگیرد خدای عزوجل ثواب بیشتری به او عنایت خواهد كرد.
 
از حضرت موسى بن جعفر عليهم السلام روايت است كه: هر كس يك روز از ماه رجب را روزه بگيرد، آتش جهنم يك سال، از او دور شود و هر كس سه روز از آن را روزه دارد بهشت او را واجب گردد.  
 
و ابن بابويه به سند معتبر از سالم روايت كرده است كه گفت: رفتم به خدمت حضرت صادق عليه السلام در اواخر ماه رجب كه چند روز از آن مانده بود چون نظر مبارك آن حضرت بر من افتاد فرمود كه آيا در اين ماه روزه گرفته‏اى؟ گفتم نه والله اى فرزند رسول خدا. فرمود كه آنقدر ثواب از تو فوت شده است كه قدر آن را به غير خدا كسى نمى‏داند به درستى كه اين ماهى است كه خدا آن را بر ماه‌هاى ديگر فضيلت داده و حرمت آن را عظيم نموده و براى روزه داشتن آن گرامى داشتن را بر خود واجب گردانيده است.  
 
پس گفتم يابن رسول الله اگر در باقيمانده اين ماه روزه بدارم آيا به بعضى از ثواب روزه‏داران آن نائل مى‏گردم؟ فرمود: اى سالم هر كه يك روز از آخر اين ماه را روزه بدارد خدا او را ايمن گرداند از شدت سكرات مرگ و از هول بعد از مرگ و از عذاب قبر و هر كه دو روز از آخر اين ماه روزه دارد بر صراط به آسانى بگذرد و هر كه سه روز از آخر اين ماه را روزه دارد ايمن گردد از ترس بزرگ روز قيامت و از شدت‌ها و هول‌هاى آن روز و برات بيزارى از آتش جهنم به او عطا كنند. و بدان كه از براى روزه ماه رجب فضيلت بسيار وارد شده است و روايت شده كه اگر شخصي قادر بر آن نباشد هر روز صد مرتبه اين تسبيحات را بخواند تا ثواب روزه آن را دريابد:  
 
سُبْحَانَ الْإِلَهِ الْجَلِيلِ سُبْحَانَ مَنْ لا يَنْبَغِى التَّسْبِيحُ إِلا لَهُ سُبْحَانَ الْأَعَزِّ الْأَكْرَمِ سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزََّ وَ هُوَ لَهُ أَهْلٌ .  
 
پیامبر اکرم(ص) سپس فرمودند:
 
هر که تمام این ماه را روزه بدارد، سه چیز از خدایش دریافت می کند:
 
آمرزش برای تمام گناهان گذشته اش
 
مصونیتی برای باقی مانده از عمرش
 
ایمنی از تشنگی روز قیامت
 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار