مسجد قدیمی شورین در بخش شمال شرقی روستای شورین از توابع بخش مرکزی همدان به فاصله پنج کیلومتری شرق همدان قرار دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ؛ این مسجد در بین بازمانده های دیواره های رفیع چینه ای قلعه امیرافخم (حسام الملک امیرافخم شورینی،داماد ناصرالدین شاه قاجار از خوانین سابق محل)قرار گرفته است.در کنار مسجد حمامی قدیمی با ویژگی های ارزشمند معماری قرار دارد که هنوز فعال است.حمام و مسجد از تأسیسات قلعه امیر بود.
تمام سطح مسجد با مصالح آجر به ابعاد20*20*50 سانتی متر پوشیده شده است.این بنا فاقد کتیبه و تزیینات است از این رو تعیین دقیق قدمت آن مستلزم مطالعه وپژوهش است.با این حال با توجه به ویژگی های کلی،می توان آن را با ابنیه اواسط دوره قاجار مقایسه کرد.
مسجد دارای پلانی مستطیل شکل به ابعاد40/24 در 60/48 متر،شامل یک شبستان بزرگ در شمال و یک شبستان کوچک در سمت جنوب حیاط مرکزی است.حجره های ایوان دار در ضلع غربی و مجموعه ای طاق نما در ضلع شرقی حیاط مسجد را که دارای ابعاد 30/16 در8/22 متر است،محصور نموده است. ورودی بزرگ مسجد در ضلع غربی و در میانه چهار حجره تشکیل دهنده این ضلع تعبیه شده است.ورودی دیگری در کناره غربی ضلع جنوبی در کنار شبستان کوچک،روبه روی حمام قدیمی قرار دارد.از کنار این وروی یک رشته پله به سقف مجموعه راه می یابد. راه پلۀ دیگری در ابعاد کوچکتر در گوشه دیگر این شبستان ارتباط حیاط را با پشت بام مسجد میسر می سازد.حوض سنگی به ابعاد2/6*9/3 متر در وسط حیاط،آب لازم برای وضوی مؤمنین را فراهم می کرد.
طاق و قوس های به کار رفته در معماری مسجد عموماً یکسان و ازنوع پنج و هفت است. شبستان کوچک (جنوبی) دارای سه طاق بزرگ است و محراب در وسط طاق میانی آن قرار دارد.شبستان بزرگ نیز مشتمل بر 12طاق بزرگ است که روی چهار ستون سنگی ظریف و16 جرزآجری استوار شده است.
در انتهای طاق نماها و جرزهای بنا در این شبستان،طاقچه ها ونورگیرهایی به همراه یک دهلیز در مانند تعبیه شده است.
مسجدکوی شورین به شماره 1868ثبت فهرست آثار ملی ایران شده است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.