نیویورک تایمز: ترامپ به سیاست اوباما در خاورمیانه پشت کرد

نیویورک تایمز نوشت رئیس‌جمهور آمریکا از هدف خود مبنی بر تحت فشار قرار دادن بشار اسد برای کناره‌گیری از قدرت دست برداشته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه آمریکایی نیویورک تایمزدر پایگاه اینترنتی خود و در تفسیری به قلم مایکل گوردون نوشت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از هدف خود مبنی بر تحت فشار قرار دادن بشار اسد، رئیس جمهور سوریه برای کناره گیری از قدرت دست برداشته است. این مسئله نشان دهنده پشت کردن به سیاستی است که هدایت کننده سیاست دولت اوباما در خاورمیانه بوده است. 

شون اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید با بیان اینکه درمورد اسد واقعیتی وجود دارد که باید آن را پذیرفت، گفت: آمریکا در سوریه و عراق اولویت هایی دارد و ما تصریح کرده ایم که مبارزه با تروریسم به ویژه شکست دادن [گروه تکفیری-صهیونیستی] داعش از مهمترین اولویت های ماست.

اظهارات روز جمعه اسپایسر و اظهارات مشابه رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه و نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل در روز پنجشنبه مبین فرضیه ای است که سیاست دولت ترامپ را در منطقه در ماه های اخیر هدایت کرده است. 

اما این اظهارات با انتقادهایی از جمله از طرف نمایندگان جمهوریخواه کنگره مواجه شده است. این منتقدان معتقدند تا زمانی که کنترل سوریه در دست اسد است، این کشور همچنان محلی برای جذب تندروها است. 

به اعتقاد نویسنده به هر حال اظهارات اخیر مقامات دولت ترامپ درباره سوریه نشان دهنده تغییر قابل توجه در سیاست خارجی آمریکاست. باراک اوباما در اوت 2011 زمانی که اعلام کرد اسد مشروعیت خود را از دست داده است و از وی خواست از قدرت کناره گیری کند، رویکرد کاملا متفاوتی در پیش گرفته بود. اوباما زمانی این موضع را اتخاذ کرد که وی و برخی از نزدیکانش معتقد بودند جایگاه اسد تضعیف شده است. اما اسد همچنان بر سر حرف خود ایستاده است. 

کاخ سفید خیلی دیر طرح دیوید پترائوس، رئیس سابق سیا و هیلاری کلینتون، اولین وزیر امور خارجه اوباما را در زمینه آموزش مخالفان میانه روی سوری و ارسال سلاح برای آنان پذیرفت. و زمانی که دولت اوباما آمادگی استفاده از نیروی هوایی برای حفاظت از مخالفان سوریه را نداشت، روسیه در سپتامبر 2015 به منظور تقویت دولت اسد اعزام جنگنده های خود را به سوریه آغاز کرد.    
   
جان کری، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در آخرین سال وزارتش تلاش کرد حمایت روسیه را برای دستیابی به یک راه حل دیپلماتیک که به درگیری ها پایان دهد و زمینه را برای انتقال سیاسی قدرت و برکناری اسد فراهم سازد، جلب کند. اما در مقابل ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تصمیم گرفت به اسد کمک کند منطقه تحت کنترل خود را وسیع‌تر کند. دولت اسد با کمک نیروی هوایی روسیه توانست در ماه دسامبر حلب را بازپس بگیرد. 

در دوران مبارزات انتخاباتی ترامپ گفت باوجود آنکه از اسد خوشش نمی آید اما خوشحال است که دولت سوریه نیروهای داعش را به قتل می رساند. 

نیکی هیلی روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگاران با تاکید بر این که اسد مانعی بر سر راه تلاش ها در سوریه محسوب می شود، گفت اما ما قصد نداریم توجه خود را روی برکنار کردن وی متمرکز کنیم. «آنچه ما قصد داریم روی آن تمرکز کنیم اعمال فشار به منظور آغاز کردن تغییر در سوریه است.»

تیلرسون هم روز پنجشنبه در آنکارا تصمیم گیری درباره آینده اسد را وظیفه مردم سوریه دانست.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار