الجزایر نمی خواهد در جنگ سرد میان ریاض و تهران مداخله کند

پایگاه اینترنتی ت.اس.آ نوشت: الجزایر نمی خواهد وارد جنگ سرد بین ایران و عربستان سعودی شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی ت.اس.آ الجزایر، وزیر امور خارجه الجزایر روز یکشنبه قویا به مقالات رسانه های ایرانی در روایت سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران به الجزیره واکنش نشان دادند.
 
رضا صالحی امیری روزهای بیست و هفت، و بیست و هشت مارس گذشته در بازدید از الجزیره با نخست وزیر الجزایر عبدالمالک سلال ملاقات کرده بود. این پایگاه اینترنتی الجزایری گزارش داد: سخنگوی عبدالعزیز بن علی شریف، وزیر امور خارجه الجزایر، اطلاعات درج شده در رسانه های ایرانی درباره سفر صالحی امیری به الجزایر و ملاقات وی با نخست وزیر سلال را بی پایه و اساس و مبتنی بر گزارش های بدور از واقعیت ارزیابی کرد.
 
سخنگوی یاد شده گفته است: این دیدار فرصتی برای نخست وزیر الجزایر بود تا تمایل الجزایر را دایر بر اینکه ایران نقشی مثبت در منطقه ایفا کند، و یک عامل ثبات و توازن در خاورمیانه و خلیج [فارس] باشد، بیان نماید.
 
سلال در این جلسه به کیفیت روابطی که الجزایر را به تمام کشورهای عربی در خلیج فارس و مشرق پیوند می زند، اشاره کرد و بالاخص به پادشاهی عربستان سعودی، کشور دوست، اشاره کرد و باور خود را دایر بر اینکه گفتگو تنها ابزار فائق آمدن بر مشکلات مقطعی فعلی است، بیان داشت.
 
پایگاه اینترنتی الجزایری افزود: به نوشته رسانه های ایرانی، رضا صالحی امیری، در بازگشت به تهران، اعلام کرد که روابط بین الجزایر و عربستان سعودی نباید اثر منفی بر روابط ایران و الجزایر بگذارد.
 
وزیر ایرانی به این ترتیب و به طور غیرمستقیم به وجود رقابتی بین تهران و ریاض در روابط با الجزایر اشاره کرده است. واقعیت این است که تهران و ریاض در حال حاضر نبرد سختی در عرصه های دیپلماتیک، سیاسی، اقتصادی و رسانه ای با هم دارند.
 
مداخله نظامی عربستان سعودی در یمن علیه شبه نظامیان حوثی که نزدیک به ایران هستند از یک سو، و حمایت ایران از نظام بشار اسد و از حزب الله لبنان از سوی دیگر، بحران بین دو کشور را تشدید کرده است.
 
ریاض اخیرا از طریق نشست اتحادیه عرب در اردن در بیست و هشت مارس گذشته، تلاش کرده است تمام کشورهای عربی را به محکوم کردن مداخله گری ایران در خاورمیانه (غرب آسیا) و در خلیج فارس ترغیب کند؛ آنچه که دولت جدید آمریکا نیز به آن اعتقاد دارد.
 
پایگاه اینترنتی ت.اس.آ الجزایر نوشت: الجزیره همواره یک موضع دیپلماتیک متعادل در رابطه تهران و ریاض داشته است. اما بر اساس گزارش رسانه های ایران، رضا صالحی امیری، ظاهرا گفته است الجزیره به ایران درباره تلاش های این کشور در مسیر مبارزه علیه تروریسم و تندروی مذهبی در خاورمیانه اطمینان خاطر داده است.
 
این گزارش خشم الجزیره را برانگیخته است زیرا از دیدگاه تهران، عربستان سعودی یکی از منابع تندروی مذهبی در منطقه است. در واقع برداشت ایران از تروریسم با ریاض بالاخص درباره آنچه در سوریه می گذرد یکی نیست. بخشی از مخالفان سنی سوری از دیدگاه ایران به عنوان گروه های تروریستی نامیده می شوند.
 
در مقابل، ریاض نیز برخی گروه ها و شبه نظامیان نزدیک به ایران در عراق را سازمان های تروریستی می نامد. خشم الجزایر بالاخص وقتی تشدید می شود که بدانیم الجزیره از همان آغاز، در دسامبر دو هزار و پانزده، از پیوستن به ائتلاف نظامی اسلامی ضد تروریسم تشکیل شده توسط عربستان سعودی که در آن سی و چهار کشور از آسیا، خاورنزدیک و آفریقا حضور دارند، خودداری کرد.
 
پایگاه اینترنتی ت.اس.آ الجزایر نوشت: این رویکرد الجزایر از آنجا ناشی می شود که عربستان سعودی به عنوان کشوری که در جستجوی رهبری نظامی و سیاسی در منطقه عربی است، خواسته است رنگ و بویی سنی به این ائتلاف با هدف تقابل گری آن با اسلام شیعی ببخشد. گروه داعش، که وحشت را در کشورهای عربی آفریقا پراکنده است، مدعی سنی گری جهادی است.
 
در دهه هزار و نهصد و نود، الجزایر آشکارا وهابیت سعودی را ماتریس بنیادگرایی مذهبی تغذیه کننده تروریسم در این کشور نامیده بود. در همین دوره، الجزیره تقریبا به دلایل مشابه، رفتاری حاکی از بی اعتمادی در قبال ایران داشت. روابط با ایران تنها بعد از بازدید رسمی رئیس جمهور عبدالعزیز بوتفلیقه از تهران در سال دو هزار و سه عادی شد.
 
بوتفلیه در مجموع سه بار (دو هزار و سه، دو هزار و هشت و دو هزار و ده) به تهران سفر کرد. در آوریل دو هزار و شانزده، رئیس جمهور الجزایر مشاور ویژه خود طایب بلعیض را به دیدار شاه سلمان در عربستان سعودی فرستاد تا به وی موضع الجزایر را درباره برخی مسایل از جمله ائتلاف ضد تروریسم و امتناع از احتساب حزب الله به عنوان یک سازمان تروریستی توضیح دهد.
 
الجزایر در حوزه های دیپلماتیک و سیاسی، علاقه ندارد در رقابت سنی و شیعه وارد شود. به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه الجزایر، نخست وزیر این کشور تاکید کرده است که الجزایر به تمام مذاهب یکتاپرستی و دکترین ها احترام می گذارد و به ضرورت ایجاد رابطه بین آنها اشاره کرده است. 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار