افسردگى سالیانه یک تریلیون دلار هزینه دارد/ مغفول‌ ماندن آموزش مهارت‌های زندگی در ایران

عضو هیئت علمى دانشگاه علوم پزشکى ایران با اشاره به افسردگى و بار مالی بالاى آن گفت: افسردگى سالیانه یک تریلیون دلار هزینه دارد.

افسردگى سالیانه یک تریلیون دلارى هزینه دارد
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید کاظم ملکوتى روانپزشک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکى ایران در نشست خبرى که به مناسبت روز جهانى بهداشت در دانشکده سلامت روان و علوم شناختى دانشگاه علوم پزشکى ایران برگزار شد، با اشاره به شعار امسال سازمان بهداشت جهانى در سال ٢٠١٧، اظهار داشت: شعار امسال به دلیل اهمیت افسردگى و تبعات آن بر جامعه از سوى سازمان بهداشت جهانى به عنوان "بیایید در مورد افسردگى صحبت کنیم" انتخاب شده است.

ملکوتى با بیان اینکه افسردگى یکى از پر هزینه‌ترین بیمارى‌ها شناخته شده در دنیا است، گفت: این بیمارى بار هزینه‌اى بالایی به دولت‌ها، بیمه‌ها و مردم وارد می‌کند و هزینه افسردگى یک تریلیون دلار در سال است.

وى ادامه داد: از سال ١٩٩٠ شیوع افسردگى و اضطراب در دنیا ٥٠ درصد رشد داشته و در ١٢ سال گذشته ٢٠ درصد شیوع افسردگى بیشتر بوده و ١٠ درصد از کارافتادگى مردم مربوط به افسردگى است.

ملکوتى با بیان اینکه بسیارى از مبتلایان به افسردگى تحت درمان قرار نمى‌گیرند، عنوان کرد: ٥٠ درصد افراد مبتلا به این اختلال درمان دریافت نمى‌کنند و ٦٠ درصد افراد افسرده به دنبال درمان نمى‌روند.

عضو هیات علمى علوم پزشکى ایران با اشاره به دلایل اینکه افراد افسرده سراغ درمان نمى‌روند، تصریح کرد: یکى از دلایل مهمی که مردم به دنبال درمان افسردگى نمى‌روند، احساس ننگ و خجالت و زدن انگ فرد روانى به فرد بیمار از سوی جامعه است.

مغفول‌ ماندن آموزش مهارت‌های زندگی در ایران 
در ادامه این مراسم جعفر بوا‌لهری‌ روان‌پزشک و رییس دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان در خصوص نشانه‌های افسردگی گفت: احساس غمگینی‌، بی‌انگیزگی‌ در انجام کارها، احساس گناه بدون علت، نقشه و طرح خودکشی‌ و افزایش و کاهش تمایلات جنسی از مهمترین نشانه‌های این بیماری محسوب می‌شوند.

وی اظهار داشت: بسیاری از مشکلات جسمانی نظیر اختلالات در دستگاه گوارش، کمر‌درد و سایر مشکلات جسمانی ریشه در افسردگی پنهان دارند، افسردگی در طیف بیماری‌ها روحی و روانی به عنوان یک سرماخوردگی‌ ساده طبقه‌بندی می‌شود.

در ادامه این مراسم بنفشه‌ قرائی‌ عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران عنوان کرد: به طور معمول افسردگی به عنوان اختلال ثانویه در افرادی تلقی می‌شود که به یک بیماری زمینه‌ای (اولیه) دچار بوده و همچنین افسردگی طیف وسیعی را شامل می‌شود.

وی تأکید کرد: ریشه‌های شکل‌گیری درمان شناختی و رفتاری از بیماری افسردگی نشأ‌ت گرفته‌ است، عوامل مانند سبک زندگی ناسالم‌، ورزش نکردن، کمبود روابط اجتماعی، اعتیاد و نگاه نا‌صحیح به زندگی در شکل گیری افسردگی دخیل هستند و برای اینکه از پیشرفت مجدد این بیماری جلوگیری شود باید دید فرد به زندگی تغییر کند و تفکراتش‌ اصلاح شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه پیشگیری از بیماری افسردگی سبب می‌شود که از وارد شدن هزینه‌های زیاد به بودجه دولتی جلوگیری شود، تصریح کرد: باید از دوره پیش‌دبستانی تا پایان دبیرستان آموزش مهارت‌های زندگی در برنامه درسی دانش‌آموزان گنجانده شود ولی متأسفانه ما در این زمینه خیلی موفق عمل نکردیم.

قرائی افزود: ما انسان‌ها روزانه در مواجهه‌ با خبرهای غمگین زیادی هستیم بنابراین امکان ندارد که در طول دوره زندگی خود افسردگی را در دوره‌هایی تجربه نکرده‌ باشیم.

وی مهارت ارتباط موثر، جرأت‌مندی ، تفکر خلاق و نقّاد‌ و مهارت پیشگیری از افسردگی را از جمله مهارت‌های لازم برای زندگی دانست و اظهار داشت: برای پیشگیری از بیماری افسردگی ، تغییر سبک زندگی و داشتن جسمی سالم ضروری است همچنین هرگونه‌ اختلال در داشتن خواب مطلوب زمینه را برای بروز افسردگی فراهم می‌کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۳ ۱۲ بهمن ۱۳۹۹
درمان افسردگی بادارو چقدر هزینه دارد
آخرین اخبار