دلایل نام‌گذاری شعار امسال روز جهانی سلامت

سازمان بهداشت جهانی که هر سال یک موضوع مهم را به روز جهانی سلامت اطلاق می‌کند، مسئله «گفت‌و‌گو با افسردگی» را به عنوان شعار این روز برگزیده است.

جعفربای آسیب‌شناس اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به روز جهانی سلامت اظهار داشت: هر ساله روز نهم آوریل مطابق با بیستم فروردین ماه به نام روز جهانی سلامت نام‌گذاری شده است که سازمان بهداشت جهانی شعار امسال را «گفت‌و‌گو با افسردگی» نام گذاشته شده است.

وی بیان کرد: انتخاب شعار امسال نشان می‌دهد که دانش عمومی مردم در خصوص افسردگی ناچیز است و جامعه نیاز مبرم به آموزش در حوزه افسردگی دارد و به همین خاطر روانشناسان مطرح دنیا معتقدند که در مورد موضوع افسردگی شهروندان باید با یکدیگر بیشتر به گفت‌وگو بپردازند.

بای ادامه داد: برای جلوگیری از عارضه افسردگی باید فرهنگ گفت‌وگو در جامعه نهادینه شود تا جوامع بشری در خصوص این موضوع اطلاعات بیشتری کسب کنند تا این معضل مهم اجتماعی در بین افراد از بین برود.

وی عنوان کرد: امروزه افسردگی تهدید جدی برای جوامع است، زیرا این بیماری روحی و روانی در بلندمدت باعث کندی رشد و توسعه همه جانبه کشور‌ها می‌شود و خلاقیت و نوآوری‌ها را نابود می‌کند.

بای تاکید کرد: در اثر بروز افسردگی یک نوع بیگانگی اجتماعی رخ می‌دهد و این مساله سبب بروز بیماری‌های مختلف روانی در افراد می‌شود که اگر به موقع به آن رسیدگی نشود افراد به بیماری‌های جسمانی علاوه بر روحی مبتلا می‌شوند.

وی اضافه کرد: افسردگی اجتماعی از جمله مباحث میان رشته‌ای جامعه شناسی و روان شناسی است که امروزه تحت عنوان روان شناسی اجتماعی مورد مطالعه قرار می‌گیرد و از نظر بسیاری از کارشناسان این حوزه افسردگی یک مشکل بزرگی در بین افراد و بخصوص جوانان است که به دلیل مسائل مختلف از جمله شکاف طبقاتی نبود عدالت اجتماعی کافی به آرزوهای خود دست پیدا نمی‌کنند.

بای بیان کرد: آموزش و پرورش، خانواده و نهادهای فرهنگی باید در خصوص ارتقای مباحث معنوی تلاش خود را بیشتری کند زیرا این مساله همانند سدی در برابر بیماری روحی و روانی و افسردگی عمل می‌کند.

وی یادآور شد: برای جلوگیری از بروز عارضه افسردگی باید همکاری، تعاون و مشارکت اجتماعی افزایش پیدا کند و افراد به یک همبستگی فرهنگی برسند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار