تبریز؛

رهاسازی 15 میلیون مترمکعب آب سد قلعه چای عجب شیر به دریاچه ارومیه

معاون طرح، توسعه، حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: رهاسازی 15 میلیون مترمکعب آب از سد قلعه چای عجب شیر به دریاچه ارومیه از امروز آغاز شده و ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛جلیل زاده در جریان بازدید از رهاسازی آب از سد قلعه چای عجب شیر به منظور احیای دریاچه ارومیه بدون اشاره به رقم افزایش تراز آب دریاچه گفت: نزولات آسمانی همراه با اقدام های دولت تدبیر و امید، جان تازه به دریاچه ارومیه داده و امید برای احیای کامل آن در دل ها زنده شده است.
 
وی با اشاره به اینکه از سال 1394 شمسی تا کنون جهت احیای داریچه ارومیه از سد قلعه چای ، 50 میلیون مترمکعب آب برای احیای دریاچه ارومیه آزادسازی شده است.
 
معاون طرح، توسعه، حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: با رهاسازی این میزان آب، مناطق پائین‌دست سد قلعه چای تحت‌تأثیر قرار خواهند گرفت و از همین‌رو مردم محلی در زمان رهاسازی و پس از آن از نزدیک شدن به حریم و بستر رودخانه مربوطه خودداری کنند.
 
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه کشاورزان نگران حقآبه خود نباشند، و باید حقابه دریاچه ارومیه را به رسمیت بشناسند ،اظهار داشت: حقآبه کشاورزانی که از سد قلعه چای عجب شیر برای آبیاری باغ ها و زمین های کشاورزی خود استفاده می کنند، در زمان قانونی تامین خواهد شد.
 
ميزان ذخيره آب سد قلعه چاي عجب شير ۴۰ ميليون متر مكعب است كه بارش باران در اين شهرستان از اول سال آبي جديد به ۵۵.۱ميلي متر رسيده و اين امر موجب سرريز شدن آب اين سد شد.
 
سد قلعه چاي عجب شير در ۲۲ كيلومتري اين شهرستان واقع و در سال ۸۷ به بهره برداري رسيده وآب 7هزار هکتار از باغات واراضی کشاورزی شهرستان عجب شیر را نیز تامین می کند.
 
دریاچه ارومیه در 19 سال گذشته به دلیل مواجه شدن با مشکل خشکسالی، دچار کم آبی شد و حتی آب آن در برخی موارد به کمتر از یک میلیارد مترمکعب کاهش یافت.
 
با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، این دریاچه که بزرگترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه شور جهان به شمار می رود، مورد توجه جدی دولت قرار گرفت و مقرر شد که برنامه ویژه برای احیای آن تدوین و تصویب شود.
 
پس از تلاش کارشناسان و مسئولان مرتبط، 27 طرح اجرایی برای احیای دریاچه ارومیه به تصویب هیات وزیران رسید که یکی از آنها، رها کردن آب سدهای اقماری به سمت دریاچه ارومیه بود.
 
در حال حاضر این دریاچه بیش از 2 میلیون متر مکعب آب دارد.
 
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار