بازار عینک مطالعه در انحصار دستفروشان/ استفاده از عینک‌ بدون تجویز پزشک ممنوع!

پیرچشمى و استفاده از عینک مطالعه یکى از عوارض افزایش سن است، اما برخى با خرید این عینک از دستفروشان سلامتى خود را به خطر مى اندازند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیرى و عوارض آن جزئی از زندگى بشر محسوب می‌شود. بسیارى از شما با افراد بالاى چهل سال برخورد داشته اید یا خودتان این مشکل را دارید که هنگام مطالعه کتاب و روزنامه یا استفاده از تلفن همراه با جلو و عقب کردن آن‌ها به سختى نوشته‌ها را خوانده اند که به این عارضه پیرچشمى می‌گویند.

این عارضه تنها با استفاده از یک عینک ساده مطالعه قابل حل است، اما برخى افراد به دلایلى از مراجعه به پزشک سر باز زده و این عینک‌ها را از دستفروشان تهیه مى کنند.

پیرچشمى از چه سنى سراغتان مى آید؟
محمدطاهر رجبی معاون پژوهشی بیمارستان فارابی با اشاره به پیرچشمی در سنین بالا ۴۰ سال گفت: پس از چهل سالگی لنز چشم حالت ارتجاعی خود را از دست داده و تطابقی که برای نگاه نزدیک لازم داریم، کمتر می‌شود.

وی ادامه داد: در نگاه نزدیک ضخامت لنز چشم باید بیشتر شود تا اجسام را بتوان دید، با ضخیم شدن لنز چشم، قدرت شکست آن بیشتر شده و نور را روی شبکیه متمرکز می‌کند.

رجبى با اشاره به سنى که پس از آن تقریبا همه افراد به عینک مطالعه نیاز پیدا مى کنند، افزود: پس از چهل سالگی میزان تمرکز و تطابق چشم به تدریج کمتر شده و از ۵۵ تا ۶۰ سالگی تطابق چشم به طور کامل از بین رفته و فرد کاملا وابسته به عینک مطالعه می‌شود.

عینکى‌ها و پیرچشمى
معاون پژوهشی بیمارستان فارابى با بیان اینکه پیر چشمی فردی که از گذشته عینک به چشم می‌زده در حدود ۴۲ سالگی با یک فرد معمولی متفاوت است، عنوان کرد: در فردى که مشکل بینایی دارد، از ٤٢ سالگى قدرت تطابق چشم رو به کاهش گذاشته و وی به عینکی حدود ۰.۵+ تا ۱+ نیاز پیدا می‌کند.

وى اضافه کرد: اگر فرد نمره عینک منفی داشته باشد تا ۴۵ سالگی نیاز به عینک مطالعه ندارد و تقریبا در حدود ۴۷ سالگی به عینک مطالعه با شماره یک تا ۲ نیاز پیدا می‌کند که روی عینک اولیه اضافه می‌شود و این نمره در نهایت حداکثر به ۳ تا ۳.۵ می‌رسد.

رجبى تصریح کرد: اگر فردى از گذشته تا سن چهل سالگى نیازى به عینک نداشته باشد، در حدود ۵۰ سالگی ۲.۵+ تا ۳.۵+ نمره عینک مطالعه برای او کافی است.

عینک مطالعه چه ویژگى هایی دارد؟
معاون پژوهشی بیمارستان فارابى با اشاره به ملاحظاتى که در تجویز عینک مطالعه باید لحاظ شود، تاکید کرد: وقتی پزشک برای فردی که دچار پیرچشمی شده عینک مطالعه تجویز می‌کند، فاصله کانونی یا به عبارتى فاصله بین ۲ مردمک محاسبه شده و مطابق آن عینک ساخته می‌شود.

وى با بیان اینکه فاصله کانونى برای افراد مختلف متفاوت است، افزود: به عنوان مثال فاصله بین ۲ مردمک چشم بعضی افراد ۵۸، ۶۲، ۶۴ و در نهایت این فاصله حداکثر به ۷۷ می‌رسد. به دلیل همین تفاوت هر فرد عینک منحصر به خود را باید داشته باشد.

بازار عینک مطالعه در دست دستفروشان
رجبى با اشاره به عینک هایی که دستفروش‌ها به عنوان عینک مطالعه می‌فروشند، عنوان کرد: فاصله ۲ مردمک در عینک‌های مطالعه دستفروشان لحاظ نشده و می‌تواند تبعات منفى به دنبال داشته باشد و به همین دلیل مردم باید از خرید عینک مطالعه از دستفروشان به شدت خوددارى کنند.

معاون پژوهشى بیمارستان فارابى به عوارض استفاده از عینک هاى مطالعه دستفروشان اشاره کرد و افزود: در صورت استفاده از عینک‌های دستفروشان فرد دچار سر درد شده و نمی‌تواند به مدت طولانی مطالعه کند و پس از مدتی از مطالعه زده می‌شود.

وى یادآور شد: این عینک‌ها به بینایی آسیب شدید وارد نمی‌کند، اما تطابق چشم را برهم می‌زند به طوری که تمرکز نور روی شبکیه درست انجام نشده و فرد دچار مشکل می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار