در برنامه مناظره شبکه اول سیما مطرح شد؛

طریقت منفرد:شیر خشکی که در زمان ما ۴۰۰۰ تومان بوده سال ۹۳ بیست و دو هزار تومان شد/حریرچی: دولت قیمت داروی داخلی را کنترل و قیمت داروی خارجی را ۳۰ درصد کاهش داد

وزیر سابق بهداشت و قائم مقام وزیر بهداشت فعلی به بررس طرح تحول سلامت در دولت یازدهم پرداختند.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،طریقت منفرد وزیر سابق بهداشت و حريرچي قائم مقام وزیر بهداشت امشب22 فروردین در برنامه مناظره شبکه یک سیما به بررسی طرح تحول سلامت پرداختند.


حريرچي،قائم مقام وزیر بهداشت در ابتدا در پاسخ به سوال  مجری برنامه مبنی بر اینکه، آیا طرح تحول سلامت موفق بوده است گفت: تمام بسته های را که آغاز کرده ایم بدون کم و کاست علی رغم  تمام مشکلات به مردم ارائه کردیم.

ایران اولین کشوری است که در طول یک سال بیش از10 درصد از پرداختی را از جیب مردم کاهش داده است

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری است که در یک سال بیش از10  درصد از پرداختی را از جیب مردم کاهش داده است و 10 هزار و500 میلیارد تومان در هزینه خانوار تاثیر گذاشته است.

قائم مقام وزیر بهداشت تصریح کرد:  طرح تحول سلامت با سه هدف اصلی دنبال شد که شامل ارائه خدمات با کیفیت مناسب برای مردم در حوزه بهداشت و درمان، کاهش پرداخت از جیب مردم و افزایش رضایتمندی مردم است.


حريرچي با اشاره به اینکه در بهترین شرایط کشورها برای پوشش خدمات سلامت 10 و 12 سال زمان نیاز دارند اظهار داشت: طرح تحول سلامت حاشیه شهرها را پوشش داد.


وی با اشاره به اینکه کشور ما در دوران معاصر بیش از10 میلیون نفر را  بیمه کرده است عنوان کرد : برای رسیدن به اهداف بلند مدت تر به زمان احتیاج داریم و البته انتقادات را پذیرا هستیم.

حريرچي با اشاره به اینکه چاره ای نداریم جز اینکه به منابع معتبر داخلی و کشوري استناد کنیم گفت: در سال 91 پرداخت از جیب مردم50 الی 58 درصد بود و طبق اعلام رسمی مرکز آمار الان این رقم به40 درصد کاهش یافته است.
 
حريرچي با اشاره به اینکه خالص پرداخت از جیب مردم  به میزان قابل توجهی کاهش یافته است عنوان کرد: خالص  پرداختی مردم  در بیمارستان های دولتی8/5 درصد کاهش یافته است.


وی خطاب به طریقت منفرد افزود:  در زمان تصدی شما 7 الی 10 هزار میلیارد تومان زیرمیزی داشتیم ولی در شهرستان ها به طور کامل پرداخت غیرقانونی محو شد و در تهران به زیر یک درصد رسید.

قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به اینکه یا باید به آمار مراکز رسمی و یا آمار مراکز بین الملل استناد کرد ادامه داد:  در سال90 که طرح تحول نبود کل هزینه سلامت40 هزار میلیارد بود.

در شهرهای بزرگ17 درصد مردم دچار هزینه های کمر شکن می شوند

حريرچي با بیان اینکه در شهرهای بزرگ17 درصد مردم دچار هزینه های کمر شکن می شوند ادامه داد: آقای طریقت منفرد شما تصور می کنید که مراجعه فقط ویزیت است اما هزار تا هزینه های دیگر وجود دارد.

وی افزود: کدام کشور در 30 سال اخیر توانسته تا به این حد هزینه های سلامت را در کل کاهش دهد.

طریقت منفرد وزیر سابق بهداشت  در ادامه برنامه ادامه داد:  در ابتدای شروع طرح تحول که دولت یازدهم و مجلس برای اولین بار سلامت را در اولویت اهداف خود قرار داد و لذا آرزوی های  زیادی در این رابطه ایجاد شد.

قدر مطلق پرداخت مردم به شدت افزایش یافته است

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری از این طرح تشکر کردند و فرمودند که کاری کنید که این طرح ادامه یابد و قدر مطلق پرداخت مردم افزایش یافت بیان کرد: قدر مطلق پرداخت مردم به شدت افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه امروز به گفته اغلب کارشناسان و صاحب نظران ادامه طرح با مشکل مواجه شده است عنوان کرد: متاسفانه این امر محقق نشده و برای اثبات ادعاهايم مطالبي را که صاحب نظران عنوان کردند را یادآوری می کنم.

وزیر سابق بهداشت با اشاره به اینکه  در 2-3 سال منتهی به سال 92 وضع بیمارستان ها به دلایل مختلف بهم ریخت گفت:  خدمات سلامت به صورت بستری و  سرپایی است به طوری که خدمات بستری گران تر شده است.


وزیر سابق بهداشت با اشاره به اینکه  هزینه بهداشت و درمان در بخش بستری48 درصد است گفت: 80 درصد خدمات بستری را بیمارستان های دولتی و 20 درصد را بیمارستان های خصوصی ارائه می دهد.

وی افزود: نایب رئیس مجلس در جلسه ای که با دکتر هاشمی پیرامون حاصل طرح تحول سلامت داشتند خطاب به هاشمی گفت وزارت بهداشت در چارچوب قانون عمل کند و این یعنی قانون اجرا نشده است.

وزیر سابق بهداشت با اشاره به اینکه  باید در چارچوب قانون عمل کرد افزود: با چه هزینه ای شاهد تحول در نظام سلامت هستید و لذا   با توجه به منابع بودجه اگر در چارچوب قانون حرکت نکنیم نمی توان این مسیر را ادامه داد. 



حریرچی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه خالص پرداختی از جیب مردم در بیمارستان های دولتی کاهش پیدا کرده است، گفت: همچنین پیش از طرح تحول سلامت بخشی از خدمات درمانی که خارج از بیمارستان انجام می شد را به درود بیمارستان ها آوردیم .

گردش مالی دارو در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۱ سه برابر شده است

طریقت منفرد نیز با اشاره به بحث دارو گفت: سال ۹۳ نسبت به سال ۹۱ گردش مالی دارو بیش از سه برابر شده و قیمت  شیر خشکی که در زمان ما ۴ هزار تومان بوده در سال ۹۳ به ۲۲ هزار تومان می رسد که دقیقا مغایر با سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری با سیاست های ابلاغی در رابطه با جمعیت است.

حریرچی نیز خطاب به منفرد اظهار داشت: باید پرسید در سال ۹۱ که شما وزیر بودید قیمت دلار در ابتدای سال چقدر بوده و در پایان سال به چه قیمتی می رسد؟ در کشوری که ۳۶ درصد تورم دارد قیمت دارو تفاوت نمی کند؟

وی افزود: افتخار می کنیم علی رغم افزایش مصرف مناسب دارو در کشور میزان واردات ما به ارزش ریالی ۳۰ درصد کاهش داشته و در عرض یک سال و نیم واردات دارو در کشور نسبت به سال آخر دولت قبل ۳۵۰ میلیون دلار کاهش پیدا کرده و در سه سال یک میلیارد دلار در راستای اقتصاد مقاومتی کاهش واردات داشتیم و ۹۸/۷ درصد عدد مصرفی دارو را، داروی  داخلی کردیم و در این رابطه هر سودی که رسیده باشد به تولید کننده داخلی و در راستای اقتصاد مقاومتی بوده است.

حریرچی ادامه داد: همچنین در سال های ۹۱ و ۹۲ پرداختی از جیب مردم برای دارو و خرده فروشی های پزشکی ۲۲ درصد بوده که در سال ۹۳ و ۹۴ به ۱۵ ، ۱۶ درصد رسیده است.

طریقت منفرد، وزیر سابق بهداشت نیز با بیان اینکه در زمان بنده چند نرخ ارز دارو داشتیم گفت: این موضوع سبب اغتشاش در قیمت گذاری دارو می شد و ما برای اینکه از فساد جلوگیری کنیم نرخ ارز دارو را تک رقمی کردیم که این موضوع سبب می شد ۳۰ تا ۳۵ درصد قیمت دارو افزایش پیدا کند ولی ما در آن زمان ۱۸۰۰ میلیارد تومان در بودجه قرار دادیم تا این ۳۵ درصد را پوشش دهد و این موضوع به مردم فشار وارد نکند.

حریرچی نیز در همین رابطه اظهار داشت: پرداختی از جیب مردم در دارو طبق حساب های مالی سلامت کاهش پیدا کرده و دولت تدبیر و امید توانسته قیمت داروی داخلی را کنترل و قیمت داروی خارجی را به طور متوسط ۳۰ درصد کاهش دهد ضمن اینکه قیمت تجهیزات و مواد مصرفی ۴۲ درصد کاهش پیدا کرده است.

حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت اعلام کرد: همچنین ما توانستیم در طی بیست سال منتهی به طرح تحول سلامت که حدود ۴ تا ۴/۵ درصد به بحث بهداشت اختصاص پیدا می کرد را در سال اول دولت تدبیر و امید به نه درصد برسانیم که این افزایش از محل صرفه جویی در دارو و ملزومات مصرفی پزشکی بوده است .

وی افزود : در دولت قبل سالانه حداکثر ۱۷۰۰ تخت ساخته می شد و ما ۲۱ هزار تخت تحویل می دهیم که امیدواریم این رقم را به ۲۶ هزار تخت برسانیم و  همچنین افتخار می کنیم که بگوییم ۴۵۰۰۰ تخت یعنی بیش از ۵۰ درصد ظرفیت تختی کشور را نوسازی کنیم ضمن اینکه افتخار می کنیم که ۲۵۴۷ تخت آی سی یو و ۱۸۳۰ واحد تک نفره زایمان را اضافه کردیم.

وی افزود: همچنین در سفری که امروز آقای هاشمی ( وزیر بهداشت) به مازندران داشتند ۱۴۰ هزار متر فضای بهداشتی در روستا تحویل دادیم که سه دولت قبل به این رقم نرسیدند.

طریقت منفرد نیز با بیان اینکه در دولت دهم ۴۷۰۰۰ تخت در برنامه بود که بنده تعداد ۱۶۰۰۰ عدد از آن ها را افتتاح کردم گفت: به خاطر همت مردم و حمایت حاکمیت دستاوردهای قابل توجهی در بخش سلامت داشتیم و نباید طوری وانمود کنیم قبل از این مردم در خانه هایشان درمان می شدند.

وی با بیان اینکه پرداختی از جیب مردم افزایش پیدا کرده است افزود: هزینه های بستری به جای اینکه ۳۵ درصد اضافه شود ۱۵۰ درصد اضافه شده و طرح تحول سلامت نیز ۵۲ درصد هزینه خدمات سرپایی را در بر نمی گیرد.

حریرچی نیز در پایان با بیان اینکه حرف اصلی ما در این طرح کاهش هزینه های سرپایی بوده است گفت: در خدمات سرپایی ما ۱۰۲ میلیون ویزیت داشتیم و در این دولت هزینه های خدمات سرپایی کاهش قابل توجهی داشته است.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار