دپارتمان علوم اعصاب مشهد یکی از پیشرفته‌ترین مراکز در کشور است

حدود دو میلیون نفر در کشور به بیماری هایی همچون صرع، ام اس، بیماری‌های عروقی مغزی، تومور‌ها مبتلا هستند که ریشه آن التهاب سیستم عصبی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد ، پرفسور علی گرجی، رییس مرکز تحقیقات مونستر آلمان در نشست خبری در حاشیه همایش بین المللی «التهابات سیستم اعصاب» گفت: نوروساینس رشته‌ای استراتژیک است که پیدا کردن علت بیماری‌های عصبی و مدیریت اضطراب یکی از کاربردهای آن به شمار می‌رود و می‌تواند نقش مهمی در ارتقا سلامت جامعه و بهبود اقتصاد کشور ایفا کند.

وی با بیان اینکه بسیاری از کشور‌ها از این رشته در فروش کالا و ارتقا درآمد ناخالص داخلی خود بهره می‌برند، گفت:دپارتمان علوم اعصاب مشهد یکی از پیشرفته‌ترین مراکز در کشور محسوب می‌شود که تاکنون توانسته ارتباطات گسترده‌ای را با مراکز علوم اعصاب دیگر کشور‌ها علی الخصوص دانشگاه مونستر آلمان برقرار کند.

رییس کنگره علوم اعصاب با اشاره به اینکه یکی از فعالیت‌های این مرکز، کشت سلول‌های بنیادی مغز انسان بوده که در این زمینه تاکنون موفقیت‌های خوبی حاصل شده، گفت: درمان بیماری‌های عصبی با سلول‌های مغزی در دستور کار دپارتمان قرار دارد و این موضوع هنوز در دنیا اجرایی نشده است، اما در آینده‌ای نزدیک این روش وارد علم پزشکی خواهد شد.

پرفسور گرجی افزود: نحوه استفاده از این سلول‌ها در درمان بیماری هایی، چون «ام اس» از دیگر طرح هایی است که در حال کار بر روی آن هستیم.

وی تصریح کرد: بالغ بر یک میلیارد برای راه اندازی دپارتمان هزینه شده است و تومور‌ها و ضربات مغزی در تصادفات از جمله موارد کاربردی این رشته به شمار می‌رود.

رییس کنگره علوم اعصاب گفت: در سایر کشور‌ها به ندرت چنین کنگره‌ای برپا می‌شود و دلیل این موضوع این است که بسیاری از بیماری‌های عصبی مانند «ام اس» و «پارکینسون» درمانی ندارد.

رییس مرکز تحقیقات صرع دانشگاه مونستر آلمان افزود: در گذشته در درمان بیماری صرع تمام تمرکز ما بر کنترل تشنج‌های عصبی بوده است درحالی که این امر نیز ۳۰ تا ۴۰ درصد موفقیت آمیز بود، اما با این روش می‌توانیم با کاهش التهاب سیستم عصبی، این بیماری را کنترل کنیم لذا با تمرکز بر همین تاپیک در ماه هری آینده سمپوزیومی نیز برگزار خواهیم کرد تا نام دانشگاه مشهد در این زمینه به یک برند تبدیل شود.

گرجی گفت: ۸۰ درصد تمرکز ما در این کنگره بر روی دانشجویان است و به دنبال فعال کردن دانشجویان و تربیت یک نسل علمی در این زمینه هستیم و به همین منظور در پایان این گردهمایی به دو نفر از دانشجویان ایرانی که بهترین ارائه پوستر و سخنرانی را داشته باشند، بورس رایگان آلمان اهدا می‌شود.

وی افزود: فستیوال دانشجویی علوم اعصاب نیز با برگزاری سه کارگاه آموزشی و برنامه‌های متنوع فرهنگی روز گذشته برگزار شد.

رییس کنگره علوم اعصاب خاطر نشان کرد: حدود دو میلیون نفر در کشور به بیماری هایی همچون صرع، ام اس، سردرد، آلزایمر، پارکینسون، بیماری‌های عروقی مغزی، تومور‌ها مبتلا هستند که ریشه آن التهاب سیستم عصبی است.

انتهای پیام// ف. غ.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.