معرفی محصولات ۲۴۰ شرکت در حاشیه کنگره/ بیشترین امتیاز باز اموزی برای گروه های هدف

رئیس انجمن ارتقای کیفیت آزمایشگاه‌های کشور گفت: بیشترین امتیاز بازآموزی برای گروه‌های هدف علوم آزمایشگاهی در این کنگره در نظر گرفته شده و تعداد کارگاه‌های آموزشی دو برابر شده است.

معرفی محصولات  ۲۴۰ شرکت در حاشیه کنگره/ بیشترین امتیاز باز اموزی برای گروه های هدف
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید مهدی بوترابی رییس انجمن آزمایشگاه‌های کشور که صبح امروز در نشست خبری دهمین کنگره بین‌المللی ارتقا کیفیت خدمات آزمایشگاهی و پانزدهمین کنگره سراسری در ساختمان مرکزی انجمن با اشاره به اهداف برگزاری این کنگره، اظهار داشت: این کنگره بزرگترین اجتماع علوم آزمایشگاهی است و در حدود سه هزار نفر از همکاران شرکت دارند.
 
وی بیان کرد: این کنگره بیشترین امتیاز بازآموزی را برای گروه‌های هدف دارد و میزان آن ۲۰ امتیاز است.
 
وی ادامه داد: در این کنگره تعداد کارگاه‌ها ۲ برابر شده و سخنرانی‌ها در ۲۲ محور انجام می‌شود. انجمن‌های بین‌المللی آسیا پاستیک، اروپا و icct این کنگره را حمایت علمی می‌کنند و سخنرانان خارجی از کشورهای مختلف حضور دارند.

بو‌ترابی عنوان کرد: یک نمایشگاه جانبی، تجهیزات پزشکی و فرآورده‌های آزمایشگاهی با حضور بیش از ۲۴۰ شرکت در این کنگره غرفه داشته و محصولات خود را معرفی می‌کنند.

وی تأکید کرد: آزمایشگاه‌های کشور از نظر کیفیت همگام با کشورهای پیشرفته دنیا است، ولی از نظر کمیت سطح ما پایین‌تر بوده و در آزمایشگاه‌های کشور تست‌هایی کمتر از سایر کشورهای دنیا انجام می‌شود.

وی ادامه داد: متأسفانه تست‌های جدید با فاصله زمانی وارد کشور می‌شود و یکی از دلایل عمده آن تعرفه‌های آزمایشگاهی کشور است که قابل مقایسه با دیگر نقاط دنیا نیست.

بوترابی با بیان اینکه راه‌اندازی تست‌ها به دلیل هزینه‌های زیاد به سختی انجام می‌شود، افزود: تست‌های آزمایشگاهی هزینه‌های زیادی را  به مراکز آزمایشگاهی تحمیل می‌کنند و به همین دلیل آن‌ها کمتر  به واردات تکنولوژی جدید ترغیب می‌شوند.

وی ادامه داد: کلیه آزمایشگاه‌ها تحت نظر مراجع ذی‌صلاح استاندارد‌سازی می‌شود و این کار در طی ۱۰ سال گذشته اجرا شده است و همه آزمایشگاه‌ها سالی ۲ الی ۳ بار تحت کارهای ممیزی بر طبق استاندارد‌های دنیا قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: بیمه‌ها بدهی ۸ ماه خود را به سیستم علوم آزمایشگاهی پرداخت نکرده‌اند بطوریکه بدهی ۳ ماهه اول سال ۹۵ را در اسفند ۹۵ و بدهی تیر‌ماه را در اواسط فروردین ماه ۹۶ پرداخت کرده‌اند و بطور کلی بیش از ۳ هزار میلیارد تومان بدهی بیمه‌ها به مراکز آزمایشگاهی کشور است.

تعطیلی ۴۰ آزمایشگاه در سال ۹۵
در ادامه مراسم هاشمی مددی دبیر علمی دهمین کنگره سراسری ارتقاء کیفیت علوم آزمایشگاهی گفت: در بین گروه‌های پزشکی کمترین شکایت مربوط به مراکز علوم آزمایشگاهی است و متأسفانه باید بگویم که تعرفه آزمایشگاه‌های کشور بین یک، چهارم تا یک ششم تعرفه کشورهای اروپایی با همان دستگاه‌ها و تجهیزات است و حتی تعرفه آزمایشگاهی کشورهای ترکیه و افغانستان با ایران تفاوت قیمت داشته بطوریکه تعرفه آزمایشگاهی افغانستان ۳ برابر مراکز علوم آزمایشگاهی است.

وی ادامه داد: از نظر تعرفه کشورمان فوق‌العاده پایین‌تر از کشورهای همجوار است و حتی میزان تعرفه ما کمتر از کشورهایی است که دارای مشکلات اقتصادی فراوانی هستند.

هاشمی عنوان کرد: باید نتایج تست‌های آزمایشگاهی یکسان‌سازی و استاندارد بشود چنانچه اگر فردی یک آزمایش خاصی را به دفعات مختلف در مراکز مختلف انجام داد باید نتایج یکسانی را به دست آورد.

وی با بیان اینکه یکسان‌سازی تست‌های آزمایشگاهی برای اولین بار در این کنگره انجام می‌شود، افزود: آزمایشگاه‌های سراسر کشور باید در زمینه یکسان‌سازی تست‌های آزمایشگاهی به صورت هماهنگ عمل کنند تا این نتایج یکسان و مطابق با استاندارد‌های بین‌المللی بشود.

وی ادامه داد: پزشکان و بیماران در مورد تست‌های آزمایشگاهی حق اعتراض را دارند که در صورت انجام دوباره آزمایش باید این تست در همان آزمایشگاه اولیه صورت بگیرد، اما از نظر علمی یک آزمایش مانند تست قند خون در زمان‌های مختلف می‌تواند جواب‌های متفاوتی را بدهد.

وی ادامه داد: راه‌اندازی تست‌های جدید وابسته به شرکت‌های وارد‌کننده و تولید‌کننده است که همه آن‌ها ارتباط مستقیم با پزشک درخواست‌کننده در کشور دارد و آزمایشگاه‌ها بر اساس کتاب مرجع کار می‌کنند و بر اساس درخواست مراجعه تست‌های مختلف را وارد کشور می‌کنند.

هاشمی ادامه داد: فاصله زمانی ورود تست‌های جدید در ایران متفاوت است و برخی از آن‌ها بین ۴ تا ۵ سال پس از درخواست زمان می‌برد و در این مسئله تعرفه آزمایشگاه‌های کشور تأثیر زیادی در وارد کردن تست‌های مختلف به کشور دارد.

وی تأکید کرد: بیمه‌ها به علت گران بودن قیمت برخی از تستهای آزمایشگاهی آن‌ها را تحت پوشش خود قرار نمی‌دهند و در نتیجه هزینه‌های زیادی برای آزمایشگاه و حتی بیماران وارد می‌شود.

هاشمی متذکر شد: بیش از ۵ هزار آزمایشگاه دولتی و خصوصی در ایران وجود دارد که هیچکدام از آن‌ها سطح‌بندی نشده است و آزمایشگاه‌ها فقط بر اساس نوع کیفیت از طرف وزارت بهداشت ممیزی بر روی آن‌ها صورت گرفته و در صورت تأیید فعالیتشان پروانه آن‌ها تمدید می‌شود که در این حالت ممکن است برخی از آزمایشگاه‌ها پروانه‌شان به دلیل رعایت نکردن یکسری از استانداردها تمدید نشود.

وی ادامه داد: در طرح تحول نظام سلامت یکی از بخش‌های اصلی در وزارت بهداشت هزینه تمام شده خدمات پزشکی بود که باید بسیاری از این کار‌ها تحت پوشش بیمه قرار می‌گرفت و اگر آن‌ها اعتراضی نسبت به این مقوله دارند باید در وزارت بهداشت اعتراض خود را پیگیری کنند.

هاشمی ادامه داد: تعرفه‌های پزشکی نسبت به قبل بهتر شده است و در علوم آزمایشگاهی در سال ۹۳ اتفاقات خوبی به تصویب رسید که همه این دستورالعمل‌ها به مراکز ابلاغ شد، ولی به دلایل مختلفی در سال ۹۴ مجددا جلوی این طرح گرفته و این تعرفه‌ها کمتر از سال ۹۳ در ۹۴ اجرا شد.

وی متذکر شد: بیش از ۱۸۰۰ تست آزمایشگاهی در دنیا وجود دارد که در کتاب تعرفه‌های ایران ۶۰۰ تست آورده شده است و متأسفانه باید بگویم که هزینه تست‌های آزمایشگاهی جوابگوی تعرفه‌ها نبوده و به همین منظور بسیاری از این نمونه‌ها به خارج از کشور فرستاده می‌شود و این مسئله هزینه‌های زیادی را بر بیماران تحمیل می‌کند.

هاشمی ادامه داد: آزمایشگاه‌های کشور از دانش بالایی برخوردارند که به دلیل هزینه‌های بالا تست‌های جدید را نمی‌توانند وارد کنند.

وی ادامه داد: بیمه‌های تأمین اجتماعی، سلامت و حتی نیروهای مسلح بدهی‌های خود را با تأخیر می‌پردازند و بسیاری از آزمایشگاه‌ها درآمدهای خود را که در صندوق دارند صرف هزینه‌های جاری مثل خرید مواد و تجهیزات کرده و امکان سرمایه‌گذاری را پیدا نمی‌کنند.

هاشمی یادآور شد: در سال ۹۵، ۴۰ آزمایشگاه تعطیل شد که در سال ۹۴ بیش از ۷۰ آزمایشگاه در ۳ تا از دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران تعطیل شد.

وی ادامه داد: در این کنگره ۵۱ نفر از کشورهای کانادا، بلژیک، آلمان، هلند، فرانسه، کره، پاکستان و انگلیس شرکت دارند که از این تعداد ۱۸ نفر به سخنرانی می‌پردازند که ۳ نفر از آن‌ها پزشکان ایرانی مقیم خارج از کشور هستند.

پذیرفته شدن ۶۶ مقاله به صورت سخنرانی در دهمین کنگره سراسری ارتقاء کیفیت علوم آزمایشگاهی
در ادامه مراسم دبیر علمی دهمین کنگره سراسری ارتقاء کیفیت آزمایشگاه‌های کشور گفت: تعداد ۳۶۰ مقاله به دبیرخانه ارسال شده است که از این تعداد ۶۶ مقاله به صورت سخنرانی مورد تأیید قرار گرفته و ۱۹۴ مقاله به صورت پوستر ارائه می‌شود.

حضور ۸ شرکت دانش‌بنیان در دهمین کنگره سراسری ارتقاء کیفیت علوم آزمایشگاهی
در ادامه مراسم صادقی‌تبار دبیر اجرایی دهمین کنگره ارتقاء کیفیت آزمایشگاه‌های کشور گفت: در این دوره تعداد شرکت‌کننده‌ها از افزایش ۱۱ درصدی برخوردار هستند و ۸۰ شرکت تولید‌کننده، ۸ شرکت دانش‌بنیان و ۴۸ شرکت وارد‌کننده در حاشیه این کنگره محصولات خود را معرفی می‌کنند و ۱۵ نشریه و انتشارات علمی در این همایش شرکت کرده‌اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار