محمد هاشمی را بیشتر بشناسید

محمد هاشمی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری متولد 1321 در روستای بهرمان، شهرستان رفسنجان در استان کرمان است در این گزارش با وی بیشتر آشنا شوید.

به گزارش خبرنگار   خبرنگار گروه انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان؛ "محمد هاشمی" با حضور در وزارت کشور در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.
 
محمد هاشمی متولد 1321 در روستای بهرمان، شهرستان رفسنجان در استان کرمان است. وی، دارای فوق لیسانس مدیریت از دانشگاه برکلی کالیفرنیا ‌و تحصیلات حوزوی است.
 
از فعالیت‌های سیاسی - اجتماعی او می‌توان به مشارکت فعال در نهضت اسلامی امام خمینی (ره) اشاره کرد که به دستگیری و تبعید و زندانی شدن وی انجامید.
 
محمد هاشمی رفسنجانی را بیشتر بشناسیم؟ + مشخصات و تصاویر 
 
محمد هاشمی بهرمانی از آن دست چهره‌هايی است كه همواره خواسته يا ناخواسته زير سايه نام برادر بزرگ‌تر خود اكبر هاشمي‌رفسنجانی قرار گرفته است. وی برای ادامه تحصیلات دانشگاهی به آمریکا رفت. هاشمی در دوران دانشجویی از مبارزین خارج از کشور بود و در این دوران او به همراه ابراهيم يزدی و چمران و مظفر پرتو ماه و ايزدی، بنيانگذار انجمن اسلامی گروه فارسی زبان بودند.
 

محمد هاشمی رفسنجانی را بیشتر بشناسیم؟ + مشخصات و تصاویر 
 
 او یکی از ۹ فرزند میرزاعلی هاشمی بهرمانی و ماه‌ بی‌بی صفریان است. پدرش با اندکی تحصیلات حوزوی از باغ‌داران و تاجران پسته بهرمان از توابع بخش نوق رفسنجان بود. همسرش «وجيهه نظری»، و داماد آقای «حاج محمد نظری» از اهالی ثروتمند رفسنجان و صاحب باغات وسيع «پسته» در رفسنجان و بم است. ثروت "حاج محمد نظری" پشتوانه خوبی برای فعاليت‌های تحصيلی و سياسی محمد بود.
 
هاشمی بنا به گفته ی خودش از سن 14 سالگی و با توجه به مبارزات سیاسی برادرش به سمت و سوی مبارزه کشیده شد. 4 سال در قم به مبارزه و تحصیلات حوزوی پرداخت. پس از به تهران رفت گويا محمد هاشمی در اوائل دهه 1340 دستگیر، تبعید و زندانش هم شده است. ممكن است اين دستگيری ناشی از ارتباط وی با برادر بزرگترش بوده باشد.

وی پس از آن راهی آمريكا شد و تا پيروزی انقلاب اسلامی به كشور باز نگشت. چرا كه او محل رجوع هاشمی رفسنجانی در آمريكا و رابط مستقيم و در مواردی غير مستقيم برادرش با نهضت آزادی ايران خارج از كشور و سماع، (قطب زاده، ابراهيم يزدی و...) انجمن اسلامی دانشجويان، فلق (مصطفی تاج‌زاده)، نهضت سوسياليست‌های خداپرست، جنبش مسلمانان مبارز (حبيب الله پيمان، ميرحسين موسوی، زهرا رهنورد و...) بود. هاشمی با ويزای دانشجويی در آمريكا بود و اگر مي‌خواست بيشتر بماند بايد تحصيل مي‌كرد.خودش می‏گوید: « نمي‌توانستيم به ایران بيايم، آنجا جزو مبارزين بوديم اگر مي‌آمديم، زندان می‏افتاديم، به محضی كه امام (ره) آمد پاريس، ما هم، همه چيز را رها كرديم و آمديم پاريس» وی به هنگام هجرت حضرت امام خمينی (ره) به پاريس، از آمريكا راهی فرانسه شد و سپس با پرواز انقلاب به همراه امام خمینی (ره) در 12 بهمن 1357 به كشور بازگشت.

 
محمد هاشمی رفسنجانی را بیشتر بشناسیم؟ + مشخصات و تصاویر 
 
هاشمی در مورد ارتباط با امام خمینی (ره ) می‏گوید: « من 9 سال آمريكا بودم، امام كه تشريف آوردند پاريس، من آنقدر ارتباطم با امام نزديك بود كه شب از هتل بصره دستور دادند به حسين آقا، پسر مرحوم آقا مصطفی كه به من در آمريكا اطلاع دهند امام تشريف آوردند پاريس، به ما اطلاع دادند كه ما پاريس هستيم. 117 روز ايشان پاريس بودند. من 114 روز را خدمت ايشان بودم، با همان هواپيما افتخار داشتم كه آمدم ايران.


محمد هاشمی عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس پیشین سازمان صدا و سیما و از اعضای شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی ایران نیز بوده و در تأسیس حزب کارگزاران سازندگی به عنوان عضو مؤسس شرکت کرد.
 
وی عضو سابق شورای مرکزی و کمیته سیاسی حزب کارگزاران سازندگی است. او حدوداً دو سال پیش در اعتراض به برخی روندها در حزب کارگزاران از شورای مرکزی این حزب استعفا داد.
 
محمد هاشمی یکی از منتقدان جدی دولت های نهم و دهم بود. وی در گفتگو در تاریخ 24 اردیبهشت 86 شرایط اقتصادی دولت احمدی نزاد را با هاشمی اینچنین مقایسه می‏کند: «در دولت آقای هاشمی در يك دوره 40 روزه‌ای نرخ تورم به دليل نوسانات قيمت دلار بالا رفت كه آقای هاشمی آن را كنترل كرده و نرخ دلار را روی يك قيمتی ثابت نگه داشت كه تا آخر دولت آقای هاشمی هم همين نرخ باقی ماند و در دولت اصلاحات نرخ دلار تغيير كرد. شما وقتی شاخص‌های اقتصادی را در دولت نهم ارزيابی مي‌كنيد همه آنها عملكرد منفی را نشان مي‌دهد، آن هم با آن حجم دارايی و درآمد كشور. لذا در حوزه اقتصاد آدم كار مثبتی نمي‌بيند كه بيايد بگويد عملكرد اقتصادی دولت مثبت بوده است.
 
 
انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار