آغاز همه‌پرسی ترکیه/ روز سرنوشت‌ساز اردوغان فرا رسید

مردم ترکیه از دقایقی پیش برای اعلام نظر خود نسبت به تغییر نظام سیاسی این کشور از پارلمانی به ریاستی پای صندوق‌های رای رفتند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی ترکیه امروز صبح درحالی آغاز شد که رای مثبت مردم برای تحکیم قدرت سیاسی "رجب طیب اردوغان"، رئیس جمهور این کشور، حائز اهمیت حیاتی است. در این همه‌پرسی مردم تصمیم می‌گیرند نظام سیاسی کشورشان از پارلمانی به ریاستی تغییر کند یا نه.

درصورتیکه مردم ترکیه به اصلاح قانون اساسی رای دهند، قدرت اجرایی کشور از نخست‌وزیر به رییس‌جمهور منتقل می‌شود و بزرگترین تغییر از زمان بنیان‌گذاری نظام حکومتی ترکیه در سال 1923 شکل خواهد گرفت. 

حدود 18 اصلاحیه در قانون اساسی ترکیه به همه‌پرسی گذاشته شده است و سرنوشت این کشور را در بسیاری از حوزه‌ها مانند چگونگی روابط ترکیه با اتحادیه اروپا تعیین خواهد کرد. 167 هزار و 140 حوزه انتخاباتی برای برگزاری این همه‌پرسی درنظر گرفته شده است و 55 میلیون نفر واجد شرایط شرکت در آن هستند.

همه‌پرسی در ساعت 7 صبح به وقت محلی  (4 بامداد به وقت گرینویچ) آغاز شد و 5 بعدازظهر (14 به وقت گرینویچ) به کار خود خاتمه می‌دهد. اتباع ترکیه‌ای که خارج از کشور زندگی می‌کنند نیز قادر به شرکت در همه‌پرسی هستند و اتفاقا اردوغان بر روی رای این افراد حساب ویژه‌ای باز کرده است.

برگه رای به دو بخش ساده "آری" و "خیر" تقسیم شده است. هیچ سوالی روی برگه های رای نوشته نشده و فرض بر این است که مردم می دانند به چه چیزی رای می‌دهند. در ترکیه نظرسنجی پس از انداختن برگه رای به صندوق رسما انجام نمی گیرد و رسانه ها اجازه ندارند نتایج رای گیری را  قبل از آنکه هیئت انتخابات در ساعت 18 به وقت گرینویچ یا زودتر ممنوعیت اعلان نتایج را لغو کند، اعلام کنند.

باتوجه به آنکه نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد فاصله اندکی میان موافقان و مخالفان اصلاح قانون اساسی ترکیه وجود دارد، پیش‌بینی می‌شود نتیجه همه‌پرسی موجب بروز شکاف و دو دستگی در میان مردم ترکیه شود.

حامیان این همه‌پرسی می گویند تغییرات پیشنهادی برای برقراری نظام ریاست جمهوری قوی موجب قدرت و ثبات ترکیه خواهد شد اما مخالفان معتقدند این تغییرات اختیارات بیش از حدی را به رئیس جمهور خواهد داد و سازوکارهای پادمانی چندانی برای مهار رئیس جمهور وجود نخواهد داشت. 

اگر این تغییرات در همه پرسی به تصویب برسد اختیارات اجرایی را که اکنون در دست نخست وزیر است به رئیس جمهور خواهد داد. نهاد نخست وزیری نیز منحل خواهد شد. رئیس جمهور این قدرت را خواهد داشت که وزیران را برکنار کند، پارلمان را منحل کند، فرمان اجرایی صادر کند، وضع فوق العاده اعلام کند و مسئولان منصب های عالی را معرفی کند. رئیس جمهور رئیس قوه مجریه و همزمان رئیس دولت خواهد بود و رئیس جمهور نیز با رای مستقیم مردم انتخاب خواهد شد.

رئیس جمهور را می‌توان برای دو دوره متوالی پنج ساله انتخاب کرد. با این حال، برخی ناظران می‌گویند دعوت به برگزاری انتخابات زودهنگام در دوره دوم ریاست جمهوری زمان را به عقب خواهد کشید و به رئیس جمهور اجازه خواهد داد برای یک دوره دیگر نامزد شود. ( به این معنی که اردوغان ممکن است تا سال 2029 و پس از آن رئیس جمهور باشد.)

ترکیه به تازگی بحران امنیتی کودتای نافرجام را پشت سر گذاشته است و از آن زمان 40 هزار نفر بازداشت و 120هزار نفر از کار اخراج شده‌اند. مقامات امنیتی ترکیه تمام توان و نیروی خود را به کار بسته‌اند تا مانع از ایجاد اختلال در زمان برگزاری همه‌پرسی امروز شوند.

‌ "سلیمان سویلو"، وزیر کشور ترکیه، در این باره گفت: بیش از 250 هزار افسر پلیس و نزدیک به 130 هزار پلیس شبه نظامی روز یکشنبه به خدمت گرفته می‌شوند و افزون بر آنها حدود 6000 نیروی نظامی نیز در حالت آماده باش کامل هستند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۵۸ ۲۷ فروردين ۱۳۹۶
اینکه شد سلطنتی
Germany
قنبری
۱۴:۴۳ ۲۷ فروردين ۱۳۹۶
اردوغان داعشی همه آرا را به نفع خودش برمیگرداند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۲۷ فروردين ۱۳۹۶
دولت دروغگویی هستش حتما تقلب میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۲۷ فروردين ۱۳۹۶
نوعی کودتاست میخواد دشمنارو بشناسه و بعد پدرشونو در بیاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۲۷ فروردين ۱۳۹۶
نتیجه ازهمین الان قابل پیشبینی است آن هم برای کسی که به ظن دست داشتن درکودتا صدهاهزارمعلم وقاضی واستاددانشگاه وپزشک وکارمند رااخراج وزندانی کرد.خلاصه این آقا ی دیکتاتوراگردردوره دبستان هم باکسی مشکل داشته به بهانه کودتا تسویه حساب کرده.عجیب است که امثال این آقا ازسرنوشت صدام وقزافی درس عبرت نگرفت اند.
Netherlands
سینا
۱۱:۳۹ ۲۷ فروردين ۱۳۹۶
کدوم دیکتاتوری؟میخواد سیستم نخست وزیری رو تبدیل به ریاست جمهوری کنه،همون کاری که ما در دهه شصت کردیم.اینهمه کشور سیستم ریاست جمهوری دارن همگی دیکتاتور اند؟
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۰:۲۵ ۲۷ فروردين ۱۳۹۶
هموک اری و خیر تنها خودش تقلبه ...از بلی و خیر تعداد هر کدام که بیشتر شد میپیچونند به نفع خود
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۱۲ ۲۷ فروردين ۱۳۹۶
یک مدل دیگه کودتا !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۵ ۲۷ فروردين ۱۳۹۶
خدا بکنه این داعشی این دفعه رای نیاره
آخرین اخبار