نشست خبری کتاب قرآنی سازمان پژوهش؛

ظاهر کتاب‌های قرآنی باید فاخر شود/ رشد 2 برابری کتاب‌های قرآنی در جشنواره رشد

دبیر چهاردهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و قرآنی از رشد دوبرابری آثار کتاب‌های قرآنی در جشنواره این دوره خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری دبیر چهاردهمین جشنواره ساماندهی کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد ویژه کتاب‌های قرآنی با حضور محمد ناصری مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی و دبیر جشنواره و فریباکیا معاون دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی صبح امروز در ساختمان پژوهش برگزار شد.

در این نشست ناصری با بیان اینکه باید در حوزه کتاب‌های قرآنی ناشران حساسیت بیشتری داشته و خلا‌ها پرشور، گفت: از میان کتب قرآنی سال‌های قبل ۳۰۰ کتاب ماسبق شناسایی شد.

وی ادامه داد: طی دوسال ۹۴ و ۹۳، تعداد ۶۰۰ کتاب قرآنی چاپ اول شناسایی شد که رشد دوبرابری داشته است.

دبیر همایش عنوان کرد: با توجه به وظیفه آموزش و پرورش باید کتاب‌های قرآنی مورد توجه قرار گیرد از طرفی دیگر هم باید از میان آثار چاپ شده، بهترین‌ها شناسایی شود.

ناصری با بیان اینکه ارائه فهرست کتاب‌های مناسب از اهداف دفتر تکنولوژی آموزشی است، تصریح کرد: هدف این جشنواره شناسایی خلا‌ها موجود در حوزه قرآنی است و هیئت داوران‌این نیا‌زها و خلاها رامی شناسند، همچنین از حیث کمی استقبال ناشران از کتاب‌های قرآنی افزایش یابد.

وی بیان کرد: جشنواره چهارم اردیبهشت ماه درسال کوثر برگزار می‌شود و از میان ۶۰۰ کتاب ۳۱۳ کتاب مناسب شناسایی شده و سهم ناشران شهرستانی ۵۴ درصد بوده است و ایران قمی ۳۰ درصد شناسایی شده است.

ناصری با بیان اینکه میزان رشد آثار ۴۵ درصد بوده است، گفت:: کتاب‌های گروه‌های دانش آموزی ۱۰۵ کتاب مناسب داشتند و گروه‌های بزرگسال آماری دوبرابر این عدد از داشتند.

دبیر چهاردهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد گفت: در حوزه کتابهای دانش‌آموزی قرآنی در حیطه آموزش 16 عنوان ،در حیطه مفاهیم و موضوعات قرآنی 203 عنوان ، در حیطه ادبیات باستانی 66 عنوان کتاب معرفی شده همچنین در حوزه کتاب بزرگسال در زمینه معارف، مفاهیم و علوم قرآنی 140 عنوان، تفسیر و ترجمه 52 عنوان و آموزشی 16 عنوان کتاب در جشنواره حضور دارند.


وی افزود: از میان آثار رسیده 39 عنوان نامزد برترین آثار شدند که از این تعداد 15 عنوان کتاب دانش‌آموزی و 24 عنوان کتاب بزرگسال بوده است و 6 برگزیده و 8 تقدیری از این تعداد اعلام می‌شوند.

ناصری شاخص‌های برترین کتاب‌ها را ملاک‌های مختلفی متناسب با نوع کتاب‌ها دانست و اظهار کرد: زبان و نثر متناسب با مخاطب ، خلاقیت در ارائه محتوا، نوع زاویه دید مؤلف و ظاهر و گرافیک آسان از جمله شاخص‌های مورد توجه در انتخاب کتاب‌ها بوده‌اند.

دبیر چهاردهمین جشنواره کتاب‌های آموزشی و تربیتی رشد گفت: امروزه باید ایده‌های جدید و خلاقیت در زمینه کتاب‌های قرآنی مورد توجه قرار گیرد همانطور که جامعه مسلمان از ابتدا سعی کرده هنر و خلاقیت را در حوزه‌های مختلف برای قرآن و محتواهای‌ قرآنی ارائه دهد.

وی در خصوص حمایت از کتاب‌های برگزیده قرآنی بیان کرد: آموزش و پرورش به دلیل وسعت فعالیت‌ها معاونت‌های مختلفی دارد که سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در حوزه برنامه‌ریزی، شناسایی و معرفی فهرست کتاب‌های مناسب به مدارس سراسر کشور وظیفه دارد همچنین معرفی برترین‌ها در جشنواره از دیگر وظایف این سازمان به شمار می‌رود اما تجهیز کتابخانه‌های مدارس در حوزه معاونت پرورشی قرار می‌گیرد.

ناصری تصریح کرد: ردیف مالی برای خرید کتاب‌های مناسب کاری مشترک بین معاونت پرورشی و وزارت ارشاد بوده و باید این نهادهای مذکور در حمایت از کتاب‌های برتر قرآنی اهتمام داشته باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار