اراک؛

دانش آموزان زیر پوشش طرح غربالگری ژنتیک

پنج هزار دانش آموز استان مرکزی زیر پوشش طرح غربالگری ژنتیک قرار گرفتند.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛دکتر بهروز رفیعی در آیین اختتامیه طرح آگاه سازی پیشگیری از معلولیت ها و غربالگری ژنتیک در مدارس عنوان کرد: اجرای طرح های پیشگیرانه به منظور سالم سازی نسل آینده اولویت دولت و سازمان بهزیستی است.
وی ادامه داد: با توجه به سیاست های نوین دولت تدبیر و امید مبنی بر سالم سازی نسل آینده، سازمان بهزیستی کشور مبادرت به طراحی برنامه های جدید در زمینه پیشگیری از معلولیت ها کرده است.
وی افزود: در این خصوص تفاهم نامه بین سازمان بهزیستی کشور و وزرات آموزش پرورش با موضوع اجرای برنامه آگاه سازی پیشگیری از معلولیت ها و غربالگری اختلالات ژنتیک در مدارس منتخب دوره دوم متوسطه آغاز و طرح مذکور به صورت نمونه در استان مرکزی در بین 60 دبیرستان دخترانه و پسرانه اجرا شد.
رفیعی اظهار کرد: در ادامه این طرح پیشگیرانه دانش آموزان دختر مقطع دوم و سوم دبیرستان با عناوین مشاوره ژنتیک، دانستنی های دوران بارداری، پیشگیری از عقب ماندگی ذهنی و پیشگیری از بیماری های عضلانی واسکلتی آموزش های لازم را در چهار جلسه دریافت کردند.
وی گفت: بهزیستی با توجه به ظرفیت‌های موجود در علوم پزشکی و بهداشتی درصدد پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر هچون اوتیسم و انواع معلولیت‌ها وارد شده و در همین راستا مدارس متوسطه به ویژه مدارس دخترانه مورد توجه قرار دارد.
 در این آیین معاون امور پیشگیری بهزیستی استان مرکزی نیز گفت: طرح آگاه سازی پیشگیری از معلولیت ها و غربالگری ژنتیک در دبیرستان های دخترانه با آگاه سازی والدین و آموزش و پیشگیری از معلولیت های دانش آموزان مورد توجه قرار گرفت.
دکتر کیانوش امینی افزود: این طرح در اراک در بین 2 هزار و 500 دانش آموز و در شهرستان ها ویژه 2 هزار و 913 دانش آموز اجرا شد.
وی عنوان کرد: این آموزش ها توسط کارشناسان ارشد ژنتیک صورت پذیرفت در ادامه کار پرسشگری دنبال شد تا درصورت وجود احتمال خطر، افراد به مراکز مشاوره ژنتیک و آزمایشگاه ژنتیک ارجاع داه شوند.
معاون امورپیشگیری یادآور شد: اجرای چنین طرح هایی با رویکرد آگاه سازی و پیشگیری از معلولیت ها، افق های روشنی از تحول در ارتقاء دانش و کاهش اختلالات ژنتیکی را به همراه دارد.
70 هزار توانجو تحت پوشش بهزیستی استان مرکزی قرار دارند.
انتهای پیام / ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.