دبیرکل کمیته ملی المپیک گفت: ثبت نام ها انجام شده و در مجموع کاروان ایران بین 275 تا 280 نفر خواهد بود که از این تعداد 31 ورزشکار خانم و 127 تا 130 ورزشکار مرد خواهد بود.

///به گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، شاهرخ شهنازی در نشست خبری چهارمین دوره بازی های همبستگی کشورهای اسلامی اظهار داشت: این رقابت ها سابقه ای دارد و چهارمین دوره آن در آذربایجان برگزار می شود. در اولین دوره به میزبانی عربستان با 130 ورزشکار در 23 رشته شرکت کرده و جایگاه چهارمی را به دست آوردیم. دومین دوره قرار بود در ایران برگزار شود که به دلیل برخی کارشکنی ها لغو شد. دوره بعد در اندونزی برکزار شد که با 88 ورزشکار، 59 مدال کسب کردیم و 30 مدال طلا، 12 نقره و 17 برنز.

وی افزود: ریاست ستاد این بازی ها به عهده سلطانی فر بود و من به همراه اصغر رحیمی از کمیته ملی المپیک و معاونان وزارت ورزش جلسات مختلفی را در این ستاد برگزار کرده و استراتژی این بازی ها را تعیین کردیم. عمده رشته های شرکت کننده در این مسابقات مدال آور هستند و برخی رشته ها برای ارزیابی وضععیتشان به آذربایجان اعزام می شوند.

وی اداما داد: کشتی آزاد و فرنگی، پهلوانی، بوکس، تنیس، والیبال، ژیمناستیک، کاراته، تیراندازی، ووشو، وزنه برداری، جودو، شنا، شیرجه، واتر پلو، والیبال، دو ومیدانی، جودو و نابینایان، کشتی پهلوانی هم قرار بود در این رقابت ها شرکت کند اما بنا به دلایلی لغو شد. این رقابت ها از 17 اردیبهشت آعاز می شود و والیبال به عنوان اولین رشته به باکو می رود و 21 اردیبهشت مسابقات خود را آغاز می کند. در ادامه ژیمناستیک، بوکس و تنیس 19 اردیبهشت به باکو می دوند و 23 و 22 اردیبهشت مسابقات خود را برکزار می کنند.

سرپرست کاروان ایران در بازی های آسیایی درباره اعزام گفت: سه هواپیمایی قرار است ما را در این سفر همراهی کنند و خوشبختانه هیچ مشکلی از این بابت وجود ندارد. ثبت نام انجام شده و در مجموع کاروان ایران بین 275 تا 280 نفر خواهد بود که از این تعداد 31 ورزشکار خانم و 127 تا 130 ورزشکار مرد خواهد بود. 
 
شهنازی درباره رژه کاروان گفت: با توجه به تاریخ اعزام هایی که بیان کردم، ورزشکارانی که مسابقاتشان در روز افتتاحیه و یا فردای افتتاحیه برگزار می شود، در رژه شرکت نخواهند کرد. با توجه به این که رشته هایی چون والیبال، تیراندازی مسابقه دارند، در مراسم افتتاحیه به همراه سایر ورزشکاران در مراسم رژه حضور پیدا نخواهند کرد. محدودیت آنچنانی در رژه نداریم، لباس رژه هم همان لباس های المپیک خواهد بود. البته قرار شده افتخاری (معاون کاروان) که هم اکنون در باکو قرار دارد اطلاعات دقیق را از مراسم افتتاحیه به ما اعلام کند.

**انتخاب پرچمدار در جلسه روز شنبه
 دبیر کل کمیته ملی المپیک، درباره این که چه شخصی پرچم دار ایران در بازی های آسیایی خواهد بود، تصریح کرد: با توجه به حضور کشورهای اسلامی و برای این که بتوانیم از بانوان به عنوان نماد استفاده کنیم و با توجه به محدودیت هایی که وجود دارد، پرچمدار را روز شنبه در جلسه هیئت اجرایی معرفی می کنیم ولی به طور قطع و یقین پرچمدار کاروان ایران یکی از خانم های ورزشکار خواهد بود. هفته آینده قرار است با سرپرستان و مربیان اعزامی جلسه ای را برگزار کنیم تا آخرین هماهنگی ها انجام شود.

وی همچنین با اشاره به این که برگزاری این رقابت ها با انتخابات ریاست جمهوری هم زمان شده، عنوان کرد: در کاروان کشورمان هیچ تبلیغات انتخاباتی انجام نمی شود. البته قرار است سفارت ایران در باکو صندوق های سیار قرار دهد و بحث اخذ رای از کاروان اعزامی به این شکل انجام می شود. مراسم جشن نیمه شعبان هم در زمان حضور ما در باکو انجام می شود و امیدوارم دعای صاحب الزمان(ع) همراه ورزشکاران کشورمان باشد.
 
شهنازی افزود: باکو بازی های اروپایی را برگزار کرده و تجربه زیادی دارد. رستوران های خوبی دارد و ما مشکلی نداریم. در دفاتر مدیریتی دهکده اینترنت رایگان وجود دارد اما نمی دانم وضعیت استفاده ورزشکاران از این اینترنت به چه شکلی است.

برای حضور برای هر ورزشکار در دهکده 50 دلار پرداخت می کنیم که  این قیمت نسبت به المپیک ریو تغییر محسوسی نکرده است. درباره پاداش ها هنوز چیزی مشخص نیست اما برای پرداخت پاداش ها محدودیت بودجه داریم.

دبیر کل کمیته ملی المپیک در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به نظر می رسد اختلافات داخلی منجر به حذف کشتی پهلوانی از بازی های کشورهای اسلامی شده تصریح کرد: زمانی که در باکو بودم ابهاماتی درباره کشتی پهلوانی وجود داشت. این رشته در آسیا سازمان یافته نیست و برگزار کننده هم برای تمام رشته ها برنامه دارد. در کل براساس اعلام کمیته های ملی المپیک، رشته ای در مسابقات شرکت می کند. بسیاری از کشورها در جریان کشتی پهلوانی نبودند و من با آن ها صحبت کردم و تعداد کشورهای شرکت کننده به حد استاندارد رسید.  
 
وی افزود: هر ورزشکار باید در پنج ماده بازی های پهلوانی شرکت می کرد و امتیاز می گرفت. این مقررات مشکل ساز بود. همین امر سبب شد کشتی پهلوانی از بازی های همبستگی اسلامی حذف شود. در اینجا هم نشست هایی با رسول خادم برگزار کردیم. اصلا تصور بر حذف نداشتیم، البته آذربایجان به خواسته خود رسید و در رشته باستانی شرکت می کند. بی طرفانه می گویم با رئیس فدراسیون آذربایجان هم صحبت کردم و از آنجایی که به این رشته باستانی علاقمند است به همین دلیل این رشته اضافه شده بود.

دبیر کل کمیته ملی المپیک درباره اعزام نشدن والیبال و هندبال، بیان کرد: برای ما نظر فدراسیون ها ملاک بوده است و کمیته در اعزام رشته ها تصمیم گیرنده نیست. در ستاد تصمیم گرفته می شود. با وجود تمایل ما برای حضور فوتبال در بازی های باکو، فدراسیون فوتبال تمایلی به این کار نداشت. درباره هندبال هم در ابتدا ارزیابی خوبی نداشتیم اما پس از اینکه رحیمی آمد، دیگر زمانی برای اعزام هندبال نداشتیم.

سرپرست کاروان ایران در بازی های کشورهای اسلامی مبنی بر اینکه شنیده شده کشتی و وزنه برداری تیم اصلی را اعزام نمی کنند، گفت: کشتی تیم خوبی اعزام می کند و کشتی گیران ذخیره نیستند. در کل تمام فدراسیون ها، حساسیت ها را می دانند. والیبال هم اگر قرار است تیم دوم را بفرستد می داند که می تواند مدال بگیرد. تاکید کرده ایم قرار است در باکو بهترین نتایج را بگیریم.

** مقام دومی دوره گذشته را حفظ می کنیم
شهنازی درباره پیش بینی جایگاه ایران اظهار کرد: آذربایجان در تلاش است که بهترین جایگاه را داشته باشد، اما با توجه به اینکه در دوره قبلی به رتبه دوم رسیدیم، تلاش می کنیم این جایگاه را حفظ کنیم.
 
وی درباره اینکه آیا بودجه این بازی ها از سال قبل است یا از بودجه سال 96 هزینه می کنید، بیان کرد: بازی های کشورهای اسلامی جزء برنامه های امسال ماست و باید به حساب بودجه امسال گذاشته شود.

دبیر کل کمیته ملی المپیک درباره اینکه فکر می کنید این بازی ها در سالهای آینده هم برگزار شود یا خیر، اظهار داشت: از همان ابتدای تشکیل فدراسیون همبستگی کشورهای اسلامی تزلزل حس شده، اما این فدراسیون تلاش می کند بقای خود را حفظ کند. بعد از لغو بازی های تهران این نگرانی وجود داشت که تکلیف این بازی ها چه می شود. تشکیلات کشورهای اسلامی با چالش میزبانی روبه رو است به خاطر اینکه مشکل بودجه داریم. از طرفی تعداد کشورهای اسلامی زیاد است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار