قائم مقام وزیر بهداشت مطرح کرد؛

افزایش سلامت مردم و محافظت از مخاطرات مالی بیماران ویژگی‌های یک نظام سلامت توانمند

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: افزایش سلامت مردم و محافظت از مخاطرات مالی بیماران از جمله ویژگی‌های یک نظام سلامت کارامد محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت و سخنگوی این وزارتخانه در مراسم جشن آزمایشگاه‌های کشور در تالار ابن سینا دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران با اشاره به هدف نظام سلامت اظهار داشت: نظام‌های سلامت باید سه هدف افزایش سلامت مردم، محافظت از مخاطرات مالی ناشی از بیماران و رضایت مراجعان را دنبال کند تا یک نظام سلامت با کیفیت در کشور برقرار باشد.

وی بیان کرد: افزایش امید به زندگی، ارتقای کیفیت زندگی و کاهش مرگ زودرس از جمله ویژگی‌های یک نظام سلامت خوب محسوب می‌شود که در راستای کاهش پرداخت‌ها از جیب مردم و کم شدن هزینه‌های کمرشکن و همچنین میزان فقر مردم در اثر درمان بیماری‌ها از جمله عوامل مهم در محافظت از مخاطرات مالی مردم به حساب می‌آید.

حریرچی ادامه داد: کسب رضایت مردم ارتقای کیفی خدمات و رضایت ارائه دهندگان خدمات پزشکی از جمله ویژگی‌های یک نظام سلامت در کشور محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه مساله ظرفیت مالی اختصاص یافته به حوزه سلامت در کشور از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: در کشورهای توسعه یافته میزان تولید ناخالص ملی در حوزه بهداشت و درمان ۱۰.۵ و در کشورهای هم سطح ما ۶.۸ است که کشور‌ها بیش از این میزان نمی‌توانند در حوزه سلامت هزینه کنند.

حریرچی عنوان کرد: متاسفانه در ۵۰ سال گذشته در حوزه سلامت به خوبی هزینه نکرده‌ایم و در حوزه علوم آزمایشگاهی نیز کار خارق‌العاده‌ای انجام نشده است.

وی ادامه داد: با ایجاد مدیریت یکپارچه آزمایشگاهی کشور و تبیین سیاست‌های ملی در قسمت آزمایشگاه‌ها می‌توانیم باعث ارتقای سطح کیفی و سبب رشد توسعه بیشتر نظام سلامت بشویم.

حریرچی تاکید کرد: مدیریت تامین و تخصیص منابع مالی، مدیریت تجهیز وسایل، استقرار استانداردهای ملی، برنامه ریزی برای ارتقای سطح کیفی خدمات آزمایشگاهی مدیریت بخش بیماری‌های تحت مراقبت ویژه، مدیریت شبکه آزمایشگاهی، ایجاد نظام ارزیابی، بهره برداری از داده‌های ملی از جمله اقدامات وزارت بهداشت در حوزه سلامت و آزمایشگاه است.

وی گفت: تبیین همکاری‌های درون و برون سازمانی، ایجاد استانداردهای بالینی، برنامه ریزی در جهت استفاده از بخش خصوصی، تدوین و ترویج منشور مراجعه به آزمایشگاه‌های کشور از دیگر کارهای در دست اقدام وزارت بهداشت است.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.