مشهد؛

ظرفیت‌های اقتصادی و گردشگری استان، زمینه اصلی همکاری با تاتارستان است

توانمندی های اقتصادی و گردشگری در خراسان رضوی اصلی ترین زمینه ی همکاری با جمهوری تاتارستان است.

ظرفیت‌های اقتصادی و گردشگری استان، زمینه اصلی همکاری با تاتارستان استبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد ،علی رضا رشیدیان استاندار خراسان رضوی در دیدار با رئیس جمهور تاتارستان گفت: این سفر می تواند نقطه ی عطفی برای آغاز تعاملات فی ما بین، اقدامات و اتفاقات خوبی برای طرفین باشد.

وی گفت: سابقه ی تعامل جمهوری اسلامی ایران با روسیه و جمهوری های آن ارتباطاتی قدیمی و تاریخی بوده و به طور قطع گسترش روابط ما با جمهوری های مسلمان نشین به جهت اشتراکات دینی جایگاه مهم تری دارد.

رشیدیان افزود: انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام ظرفیت خاصی ایجاد کرده که از این بابت جمهوری تاتارستان می تواند برای گسترش تعاملات فرهنگی در این زمینه بهره مند شود.

وی گفت: شرایط بین المللی و ظرفیت های بین دو کشور و اراده مسئولان عالی دو کشور روسیه و ایران این شرایط را ایجاد کرده که بتوانیم از ظرفیت های یکدیگر بیشتر آگاه شده و استفاده کنیم.

استاندار خراسان رضوی گفت: ظرفیت های خراسان رضوی با توجه به قرار گرفتن در یک منطقه استراتژیک و دسترسی به کشورهای آسیای میانه و ظرفیت ریلی آن برای ارتباط با آب های گرم، زمینه های زیادی را برای افزایش تعاملات در خود جای داده است.

رشیدیان با بیان اینکه قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم ما را در مسیر ارتباط بین شرق و غرب قرار داده است، گفت: در نشستی که با مسئولان چینی داشتیم پیگیر ارتباط ریلی با این کشور از طریق تاجیکستان و افغانستان بوده ایم و احیای جاده ابریشم یکی از اهدافی است که کشورهای عضو پیمان شانگهای علاقه مند به احیای آن هستند.

وی افزود: با توجه به سفر هیات اقتصادی خراسان رضوی به تاتارستان، ظرفیت های بالقوه هر دو طرف در حوزه های فرهنگی، علمی، فناوری، صنعتی، کشاورزی و گردشگری فعال شود.

رشیدیان با بیان این که موفق شده ایم در صادرات انگور به فدراسیون روسیه رکورد خوبی داشته باشیم، گفت: در زمینه محصولات کشاورزی و توسعه ی همکاری های تحقیقاتی در این حوزه نیز اقدامات خوبی با یکدیگر داشته باشیم.

وی افزود: بعد از سفر هیات اقتصادی استان به تاتارستان،اقدامات اولیه برای حضور در تاتارستان آغاز شده که امیدواریم با حمایت های صورت گرفته زمینه برای سایر سرمایه گذاران در حوزه های مختلف فراهم شود.
استاندار خراسان رضوی گفت: ما در بخش همکاری های فنی و فناورانه نیز آمادگی داریم که با جمهوری تاتارستان همکاری داشته باشیم، همچنین امیدواریم زمینه های سفر اتباع دو کشور به یکدیگر فراهم شود و راه اندازی کنسولگری تاتارستان در ایران می تواند برای این منظور مغتنم باشد.

رشیدیان گفت: ظرفیت های نمایشگاهی ما نیز این آمادگی را دارد که زمینه را برای طرف تاتار فراهم کند تا در آن نیز حضور داشته باشند و شهرداری های مشهد قازان، پایتخت تاتارستان، نیز می توانند همکاری بیشتری داشته باشد.

رستم مینیخانف رئیس جمهور ایالت تاتارستان نیز با اشاره به ظرفیت های مشترک ایران و جمهوری تاتارستان افزود: پیشنهاد شما برای همکاری بیشتر در حوزه صنعت تاتارستان در ایران و متقابلا همکاری تجار ایرانی در کشور ما ایده جالبی است و من به شدت استقبال می کنم.

وی افزود: در حوزه فناوری های حلال، فناوری های اطلاعات و تولید خودروهای سنگین ظرفیت های خوبی بین ما وجود دارد و می تواند زمینه افزایش همکاری ها باشد. در ملاقات و دیدارهای گذشته رییس جمهوری ایران و رییس جمهور روسیه ما این علامت را دریافت کردیم که می توانیم همکاری های خود را توسعه دهیم.

رئیس جمهور تاتارستان گفت: خراسان رضوی یکی از پیشرفته ترین مناطق ایران است و نه فقط این پیشرفت در صنعت و کشاورزی است، بلکه در حوزه تاریخی نیز قدمت بالایی داشته و به لحاظ توریستی هم ظرفیت بالایی دارد.

رستم مینیخانف افزود: کنسولگری جمهوری اسلامی بیش از 100 سال است که در پایتخت تاتارستان فعالیت داشته و این می برای نزدیکی بیشتر تاتارستان و استان خراسان رضوی مورد استفاده قرار گیرد. وی گفت: مبادله کالا و گردش تجاری بین تاتارستان و خراسان رضوی با ظرفیت های این مناطق همخوانی نداشته و امیدواریم با درگیر کردن سازمان های تجاری این روابط را توسعه دهیم.
 
رئیس جمهور ایالت تاتارستان افزود: وجود بارگاه منور رضوی با توجه به ارزش های معنوی و دینی آن می تواند در راستای تبلیغ اسلام ناب مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام// م.م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار