معاون درمان وزارت بهداشت؛

آزمایشگاه پزشکی یکی از ارکان مهم نظام سلامت است

معاون درمان وزارت بهداشت، گفت: آزمایشگاه پزشکی بدون تردید، یکی از ارکان مهم نظام سلامت بویژه در حوزه ارائه خدمات بهداشت و درمان است.

آزمایشگاه پزشکی یکی از ارکان مهم نظام سلامت استبه گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد آقاجانی در پیامی به دهمین کنگره بین المللی و پانزدهمین کنگره کشوری ارتقاء کیفیت خدمات آزمایشگاهی و تشخیص پزشکی ایران، اظهارداشت: روز آزمایشگاهیان را به سیاستگزاران و همه کارکنان آزمایشگاهی کشور در هر حوزه ای که مشغول خدمتگزاری هستند تبریک گفته و سالی سرشار از توفیق و سلامتی برایشان آرزومندم و از برگزارکنندگان این همایش با ارزش نیز که می تواند نقش موثری در ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی داشته باشند، تشکر می کنم.

وی ادامه داد: آزمایشگاه پزشکی بدون تردید، یکی از ارکان مهم نظام سلامت بویژه در حوزه ارائه خدمات بهداشت و درمان است. توانمندی و ظرفیت آزملیشگاه و فناوری آزمایشکاهی در شناخت ناشناخته ها چه مرتبط با بیماری و بیماران و چه با مرزهای علم و دانش به این رکن نظام سلامت جایگاه و نقشی به وسعت پژوهش و آمدزش تا تشخیص داده و امروز بدون دستیابی له اطلاعات آزمایشگاهی مدیریت سلامت انسان و جامعه میسر نیست.

معاونت درمان ورارت بهداشت از آغاز برنامه تحول نظام سلامت که به سومین سالگرد و اجرای آن نزدیک می شویم به دلیل اهمیت نقش داده ها و اطلاعات آزمایشگاهی و تاثیر آن بر کیفیت خدمات سلامت برنامه ارتقای همه جانبه ساختار و عملکرد شبکه های آزمایشگاهی دانشگاه های علوم پزشکی را در کانون توجه قرار داد و هر ساله انجام اقدامات جدیدی در همین ارتباط را به برنامه های توسعه ای و اجرایی خود افزوده است.

مهمترین هدف این مسیر ایجاد دسترسی به خدمات آزمایشگاهی با کیفیت بهنگام و اقتصادی بوده است کنگره ها، سمینارهاو همایش های علمی آزمایشگاهی که با حضور بازیگران اصلی نظام سلامت برگزار می شود و این حسن را دارند که می توانند فرصت بسیار خوبی برای اطلاع رسانی و تبادل نظر جلب مسارکت ذینفعان و زمینه سازی برای تحقق پیشرفت در اجرای برنامه ها را فراهم کنند.

یکی از مهمترین اتفاقاتی که در جریان است تدوین سند درمان ۱۴۰۴ و بخش مراکز آزمایشگاهی آن است که می توانند مسیر پیشرفت نظام آزمایشگاهی کشور و روش پاسخگویی به نیازها و چالش های سلامت در ۱۰ سال آینده را مشخص و روش کند. تدوین این سند مهم برای اولین بار در تاریخ نظام آزمایشگاهی کشور، با مشارکت دانشگاه های علوم پزشکی کشور در حال انجام است و برای نظر خواهی و نقد با انجمن های علمی به اشتراک گذاشته شده است. نظام آزمایشگاه پزشکی در ایران یکی از پیشروان کیفیت بوده و همچنین در میان گروه های پزشکی، آزمایشگاهیان از جایگاه موقعیت ویژه ای در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی برخوردار هستند. استقبال کمرنگ پژوهشگران، سرمایه گزاران، تولید کنندگان و مصرف کنندگان از ارتقای کمی و کیفی تولیدات مرتبط با آزمایشگاه پزشکی، کشور ما را در موضع وابستگی وضعیت شکننده ای قرار داده است.

این حقیقت را باید به طور جدی از زاویه غفلت طولانی در سیاستگذاری ملی و طراحی های راهبردهای نیز مورد توجه قرار داد.

آنچه مسلم است فهرست کوتاه تولیدات با کیفیت داخلی به سختی مورد اقبال آزمایشگاهیان است. آزمایشگاه با کیفیت داخلی به سختی مورد اقبال آزمایشگاهیان است. آزمایشگاه مرجع سلامت معاونت درمان ماموریت دارد تولیدات داخلی را از طریق ایجاد اطمینان در مصرف کننده ایرانی نسبت به کیفیت وسایل تشخیصی آزمایشگاه پزشکی مورد حمایت قرار داده و افزایش مهم تولید داخل از بازار داخلی را تعقیب نماید.

اما برنامه های وزارت بهداشت در نیل به اهداف اقتصاد مقاومتی به این امر محدود نمی شود. از این رو در کنار سایر برنامه های مهم اتخاذ سیاست هایی مثل حمایت از ایجاد شبکه های آزمایشگاهی و نظام ارجاع در بخش دولتی و خصوصی به عنوان یک تمهید اقتصادی کارامد و موفق در ارائه خدمات با کیفیت و اقتصادی اعمال اصطلاحات لازم در بخش آزمایشگاهی کتاب ارزش نسبی خدمات، بهبود مدیریت بهره برداری و تجویز منطقی خدمات آزمایشگاهی طب مشارکت، بخش خصوصی در ارائه خدمات بخش دولتی، ارتقای زیر ساخت فناوری اطلاعات به منظور مدیریت یکپارچه داده ها و اطلاعات آزمایشگاهی وکاهش هزینه ها را نیز در دستور کار خود قرار داده ایم این اهداف و تلاش ها با همکاری و پشتیبانی صمیمانه همه ذی نفعان و بازیگران کلیدی این عرصه به ثمر خواهد رسید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار