روح الله حسینیان گفت: قلم، رشادت‌ها، بزرگواری‌ها، شهامت و شهادت‌ها را به نسل‌های بعدی منتقل می‌کند.

عظمت ارتش در دفاع مقدس باعث فرار نیروهای دشمن شد
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیین رونمايی از 5 عنوان کتاب «تقویم تاریخ دفاع مقدس» در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد. امیر فلاح رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و حجت‌الاسلام و المسلمین روح الله حسینیان رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی سخنرانان این مراسم بودند.   
 
حجت‌الاسلام روح الله حسینیان‌ در این مراسم گفت: دفاع جزئی از تاریخ با شکوه ملت و انقلاب اسلامی است. نقش ارتش در تاریخ انقلاب اسلامی بر هیچکس پوشیده نیست. وقتی که انقلاب به پیروزی رسید، تعداد کثیری‌ از گروه‌های غیر‌مذهبی‌ داعیه خودمختاری‌ را در گوشه‌هایی از این کشور داشتند. ارتش جمهوری اسلامی ایران که یک ارتش تازه متولد شده بود، با همه نو بودنش توانست در مقابل این ادعاها بایستد و ایران را یکپارچه نگه دارد. با وجود اینکه همه دنیا یکپارچه از کشور متجاوز و صدام دفاع می‌کردند، عظمت ارتش در دفاع مقدس باعث فرار نیروهای دشمن می‌شد. ارتش توانست 8 سال تمام با همه مظلومیت در برابر جهان ایستادگی کند و نقش خود را در یکپارچگی ایران نشان داد.

وی افزود: امام راحل ارتش را به خوبی می‌شناخت و درک می‌کرد. در ابتدای انقلاب گروهی از مردم یا از روی دسیسه و یا جهل از امام خواستند ارتش منحل شود، ایشان یک تنه بر بقای حفظ ارتش ایستادگی کرد. امام یکی از راه‌های شناخت ارتش را رابطه افسران ارتش با خود می‌دانستند. ارتش با امام خمینی (ره) از همان اول ارتباط داشت. بارها خبرنگاران از امام راحل سوال کردند که با ارتش چه خواهید کرد ایشان فرمودند بدنه ارتش جزو مردم است و روزی به مردم خواهد پیوست و در 23 دی‌ماه‌ بیانیه‌ای صادر کردند و فتوا دادند که مردم موظفند از ارتش دفاع کنند.

حجت‌الاسلام حسینیان‌ تصریح کرد: این ارتش با چنین شناختی که امام داشتند، حفظ شد و به خوبی توانست از عهده وظیفه خود یعنی حفظ تمامیت ارضی کشور پیروز‌مندانه بیرون بیاید. این ایثارگر‌ی و شهامت و شهادت‌ها احتیاج به پیام‌رسان دارد. بنابراین جوهر قلم نویسندگان و علما برتر از خون شهدا است. قلم رشادت‌ها و بزرگواری‌ها و شهامت و شهادت‌ها را به نسل‌های بعدی منتقل می‌کند. اگر کوتاهی کنیم، به خون شهدا خیانت کردیم. ای کاش این کار مقدس را نیروی دریایی و نیروی هوایی نیز انجام می‌دادند؛ زیرا اگر زمان بگذرد از ذهن‌ها‌ فراموش‌ می‌شود. اسناد روایت گنگی از واقعیت‌ها است که شاهدان ماجرا باید آن زبان گنگ را تبدیل به زبان قابل فهم برای غایبان‌ کنند و آنچه در عمل به اثبات رسیده در بیان و کلام هم تجلی پیدا کند تا نسل آینده بداند که این کشور با عاشور‌ایی جنگیدن حفظ شده است. چه آنانی که رفتند کاری حسینی کردند، آنانی که ماندند باید کاری زینبی کنند.

همچنین مهدی رمضانی معاون مرکز اسناد انقلاب اسلامی در این مراسم گفت: این کار، کار مشترک مرکز اسناد انقلاب اسلامی و مرکز پژوهش‌های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران است. به لحاظ عملیات اجرایی کار به نیمه رسیده و تا اتمام کار فاصله داریم. این مجموعه شامل 102 جلد است تا کنون 40 جلد آن را رونمايی کردیم و امیدواریم تا سه سال آینده بتوانیم کار انتشار آن را به پایان برسانیم.  

در این مراسم امیر فلاح رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران ضمن تسلیت سالروز شهادت امام موسی کاظم (ع) گفت: بدون رشادت رزمندگان اسلام،  امکان نداشت امنیتی که امروز در جغرافیایی کشور داریم، حاکم شود. در میان دریای متلاطم ناامنی‌ها، ایران تنها کشور در منطقه است که از ثبات و امنیت و آرامش بهره‌مند است و این نتیجه تلاش شبانه روزی رزمندگان و پیشکسوتان دفاع مقدس است.

وی افزود: سال 1381  مقام معظم رهبری طی دیداری که از ستاد نیروی زمینی ارتش داشتند، مطالبی را در اهمیت ثبت و ضبط و ماندگار کردن دفاع مقدس مطرح کردند. از همان زمان مسئولان نیروی زمینی ارتش انتشار 102 جلد روزنگار دفاع مقدس را در دستور کار نیروی زمینی قرار دادند. سعی شد از گنجینه ارزشمند پیشکسوتان دفاع مقدس حداکثر استفاده به عمل آید و مرکز پژوهش های دفاع مقدس شکل گرفت.  
 
امیر فلاح تصریح کرد: 35 جلد از این 102 جلد منتشر شده و 5 جلد آن امروز رونمايی می‌شود. از این تعداد، 24 جلد، روزنگار آماده پشتیبانی نیروهای زمینی ارتش، 10 جلد روزنگار نیروی انسانی نیروی زمینی ارتش، 9 جلد  خلاصه کتب روزنگار دفاع مقدس و دو جلد اطلس عملیات‌های 59 و 60 است.

در پایان مراسم پس از تقدیر از نویسندگان کتاب ها ؛ امیر نبی کریمی، امیر سعید پورداراب و امیر فرهاد بهروزی از این پنج کتاب با عناوین  "والفجر 3"، "والفجر4" ، "نبرد خاموش" ، " در آن سوی مرز " و " شیران دره شیلر"  رونمايي شد.
 
انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار